چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۱
کد خبر: ۶۱۵۳۵
|
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۰
در نمايشگاه کتاب تهران مطرح شد
نشست «بررسي مجموعه شعرهاي منتشر شده در نمايشگاه کتاب» امروز، 20 ارديبهشت، در غرفه خبرگزاري کتاب در نمايشگاه کتاب برگزار شد و کارشناسان حاضر در نشست بر ضرورت ايجاد شورايي تاکيد کردند که در آن اهالي شاخص ادب و هنر به ارزيابي آثار بپردازند و بر کيفيت محتوايي اشعار و داستان‌ها نظارت داشته باشند.-

به گزارش شهر  نشست «بررسي مجموعه شعرهاي منتشر شده در نمايشگاه کتاب بيست‌وششم» بعدازظهر امروز، جمعه، 20 ارديبهشت، در غرفه خبرگزاري کتاب در نمايشگاه کتاب تهران برگزار شد و کارشناسان حاضر در اين نشست خبري، علاوه بر مروري که بر کتاب‌هاي شعر منتشر شده در نمايشگاه کتاب داشتند، دلايل نقاط قوت و ضعف کتاب‌هاي اين حوزه را بررسي کردند.

 

هادي ابراهيم‌پور، مجيد سعدآبادي، عليرضا بهرامي، احسان قديمي و محمد آسياباني کارشناسان حاضر در اين نشست بودند.

 

محمد آسياباني، دبير اين نشست، با بيان اين‌که امروزه شاعراني کمي هستند که بتوانند در حوزه ادبيات کلاسيک شعر بسرايند و به همين دليل به سراغ شعر سپيد مي‌روند، اظهار کرد: متاسفانه برخي گمان مي‌کنند سرودن شعر سپيد آسان است و پيچيدگي‌هاي سرودن شعر کلاسيک را ندارد. همين تفکر اشتباه سبب شده تعداد کتاب‌هاي شعر سپيد افزايش يابد و از آثاري که به شعر کلاسيک مي‌پردازند کاسته شود.

 

وي به شمارگان کتاب‌ها نيز اشاره‌اي داشت و اظهارکرد: به نظر مي‌رسد با زياد شدن مجموعه اشعاري که اغلب هم کيفيت لازم را ندارند، شمارگان کتاب‌ها نيز به شدت کاهش يافته و اين شمارگان پايين را در مقايسه با سال قبل مي‌توان به شدت احساس کرد.

 

عليرضا بهرامي، شاعر و منتقد حوزه ادبيات، در ابتدا به بررسي تاريخي شمارگان کتاب‌ها در کشور پرداخت و گفت: حدود سه دهه قبل ميانگين شمارگان کتاب‌ها پنج هزار نسخه بود زيرا شرايط بيروني ايجاب مي‌کرد که کتاب بار اطلاع‌رساني، فرهنگي و تربيتي را به دوش بکشد.

 

اين شاعر افزود: در سال‌هاي قبل، براي جامعه اهميت خاصي داشت که به عنوان يک جامعه فرهيخته شناخته شود که به تدريج اين نوع تفکر کمرنگ شد. در اين سال‌ها هم نظام مديريتي نتوانست به خوبي خلا‌هاي موجود را پوشش دهد.

 

وي به مقايسه بازار نشر کتاب و توليد فيلم‌هاي شبکه خانگي پرداخت و گفت: شمارگان کتاب‌ها در حالي حدود هزار جلد است که در شبکه خانگي، فيلم‌هاي بي‌کيفيت تا 150 هزار نسخه هم توليد مي‌شوند.

 

سازوکارهاي صنعت نشر موضوع ديگري بود که بهرامي به آن پرداخت و گفت: شايد يکي از راه‌هايي که به بهتر شدن روند نشر کتاب‌هاي شعر کمک مي‌کند، ايجاد شوراي نظارت بر نشر است تا استادان برجسته اين حوزه بر روند انتخاب کتاب‌‌ها نظارت داشته باشند و از اين طريق شاهد ارايه آثار باکيفيت در کتابفروشي‌ها باشيم.

 

هادي ابراهيم‌پور، شاعر، در ابتداي صحبت‌هايش آماري درباره توليد کتاب ارايه داد و گفت: سال گذشته 18 هزار عنوان کتاب چاپ نخست منتشر شد. نگاهي به اين آمار اين سوال را در ذهن به وجود مي‌آورد که چند شاعر و اهل قلم در کشور وجود دارند که ما شاهد انتشار اين تعداد کتاب هستيم.

 

وي کاهش تعداد کتاب‌هاي منتشر شده در کشور را اتفاق خوبي دانست و گفت: اکثر ناشران از شاعران جوان هزينه‌اي را براي چاپ کتاب‌هايشان دريافت مي‌کنند و ميزان اين هزينه با نا آشنايي شاعر و نويسنده جوان از وضعيت بازار نشر بيشتر هم مي‌شود. نشر کتاب به اين صورت، اعتماد مردم را از ادبيات سلب مي‌کند و سبب مي‌شود مخاطب وضعيت تمامي آثار شعر را به يک گونه بپندارد.

 

مجيد سعدآبادي، شمارگان پايين کتاب را دليلي براي تجديد چاپ آثار دانست و گفت: اين روند به نفع مولف و ناشر هم هست، زيرا در ايران، آن‌چه بيش از محتواي آثار اهميت دارد، به چاپ چندم رسيدن يک کتاب است.

 

وي محتواي کتاب و کيفيت آن را وابسته به ناشر دانست و افزود: برخي کتاب چاپ مي‌کنند تا بتوانند از مزاياي اهل قلم بهره ببرند. وقتي جامعه‌اي به سوي تظاهر مي‌رود چنين مشکلاتي روي مي‌دهد. در اين شرايط بحث کميت بيش از کيفيت اهميت مي‌يابد.

 

احسان قديمي، شاعر، بر اهميت توجه به مخاطب پرداخت و اظهار کرد: وقتي مخاطب چند کتاب را در کتابفروشي يا نمايشگاه کتاب نگاه مي‌کند و به کيفيت پايين آن‌ها پي مي‌برد، از کتاب خواندن رويگردان مي‌شود و اين‌گونه است که شاهد ريزش مخاطب کتاب هستيم.

 

وي وبلاگ‌نويسي و گسترش استفاده از اينترنت را يکي ديگر از دلايل رويگرداني مخاطبان شعر از کتاب و کتابخواني دانست و افزود: شعر تريبون لازم را ندارد تا بتواند جايگاه خود را در ميان مردم بازيابد.

 

نمايشگاه کتاب تهران تا شنبه 21 ارديبهشت ماه در مصلي امام خميني(ره) برپاست.

نظر شما