دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۸
کد خبر: ۶۱۵۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱
رييس کمسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران در گفتگو با شهر/
رييس کمسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينکه برخي فعاليتهاي شهرداري در نمايشگاه کتاب از ديده پنهان مي‌ماند افزود: اعتقاد ما اين است که اين رويداد فرهنگي نبايد تنها به مبادله کتاب ختم شود بلکه بايد آغاز يک جهش فرهنگي به سمت تعالي فرهنگي و آرمان هاي فرهنگي باشد.

مرتضي طلايي در گفت و گو با خبرنگار شهر پيرامون فعاليت هاي شهرداري تهران در نمايشگاه کتاب با آرزوي رسيدن به روزي که همه استان ها يک نمايشگاه دائمي کتاب را داشته باشند، گفت: نمايشگاه کتاب تهران بزرگترين اتفاق فرهنگي کشور است. به صورت ميانگين در طول 10 روز نمايشگاه حدود 5 ميليون نفر از ساير استان هاي کشور به نمايشگاه کتاب مراجعه مي کنند.

رييس کمسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر گفت: شهرداري هزينه هاي هنگفتي را در ستاد آماده سازي بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران هزينه کرد تا بر قيمت کتاب ها افزوده نشود زيرا پيش بيني مي کرديم که قيمت کاغذ و وضعيت اقتصادي مردم استقبال از نمايشگاه را کاهش دهد.

رييس کمسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران افزود: اعتقاد ما اين است که اين رويداد فرهنگي صرفا نبايد به مبادله کتاب ختم شود بلکه بايد آغاز يک جهش فرهنگي به سمت تعالي فرهنگي و آرمان هاي فرهنگي باشد.


وي خاطرنشان کرد: در سال هايي که رييس کمسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر بودم تمام تلاشم اين بود که بتوانم در زمينه گسترش فرهنگ کتابخواني گام بردارم. همه ساله پيش از آغاز نمايشگاه ستادي را شکل مي دهيم که تمام بخش هاي ذي ربط در شکل گيري نمايشگاه از معاونت هاي مختلف و نيز اورژانس، نيروز انتظامي، پست و ... را همراه مي کنيم که امسال نيز اين اتفاق افتاد. اين ستاد4 کميته دارد شامل کميته حمل و نقل، کميته اطلاع رساني و تبليغات که سازمان زيباسازي روزنامه همشهري و وزارت ارشاد که محيط شهر تهران را متناسب با اين رويداد فرهنگي هماهنگ مي کند، کميته ايمني که در جهت تمهيدات لازم براي جلوگيري از اتفاقات غير مترقبه فعال است و نهايتا کميته خدمات که سرويس دهي مناسب را بر عهده دارد.


طلايي عنوان کرد: خوشبختانه امسال نيز تمام دستگاه هاي شهري از جمله شهرداري تهران با تمام ظرفيت خود در نمايشگاه حضور داشتند و کارهايي را بر عهده داشتند که کمتر به چشم مي آيد. از جمله اين اقدامات تخليه نخاله هايي بود که در طول يک سال در مصلي جمع مي شد، مناسب سازي فضا براي شکل گيري غرفه ها، يا تخريب فضاهاي قديمي براي توسعه نمايشگاه.


رييس کمسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر افزود: اين نگراني وجود داشت که با توجه به افزايش قيمت کاغذ از يک سو و کاهش توان اقتصادي مردم از سوي ديگر خريد کتاب توسط مردم در سطح قابل قبولي نباشد، زيرا کتاب از اولويت مردم خارج شده بود.برخي از شاخص هايي که ما داريم بيانگر اين است که مردم از خواسته هاي جانبي خود منصرف شده اند. به همين دليل وزارت ارشاد تمهيدات تخفيف را پيش بيني کردند.

طلايي ادامه داد: شهرداري نيز در حوزه معاونت اجتماعي و سازمان فرهنگي و هنري تلاش کرد که مراجعه کنندگاني که در حوزه فرهنگي نيازي را دارند دست خالي برنگردند. چندين ميليارد از سوي شهرداري تهران هزينه شد تا بار مالي براي نمايشگاه به وجود نيايد و در نتيجه قيمت کتاب افزايش مجدد نداشته باشد. يا سرويس حمل و نقلي که ارائه مي دهيم ، اعدادي که به صورت سوبسيد و يارانه اختصاص مي دهيم. سال گذشته ميزان نخاله اي که از مصلي تخليه کرديم و يا حمل و نقل عمومي عدد هنگفتي بود، از ديد بنده اين همان کمک مالي شهرداري براي کاهش قيمت کتاب است تا شهروندان بتوانند نيازهاي فرهنگي خود را برطرف کنند.


رييس کمسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر در مورد ساير اقدامات شهرداري تهران در حوزه کتاب خارج از روزهاي نمايشگاه کتاب خاطرنشان کرد: باغ کتاب در تهران در حال آماده شدن است که نمايشگاه دائمي کتاب تهران خواهد بود، اين جداي از کار نمايشگاه است. از سوي ديگر فرهنگسراي کتاب را داريم که ميان مجموعه شهرداري يک نام است. زماني که ما نام تخصصي بر فرهنگسراها مي گذاريم الزاما در همان حوزه فعاليت نمي کنند بلکه ريز فعاليت هايي را براي فرهنگسراها تعريف کرده ايم که حال متناسب با نامشان در آن حوزه فعال تر هستند، مثل رونمايي از کتاب ها و تجليل از شخصيت هاي علمي به صورت تخصصي .



نظر شما