دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۴
کد خبر: ۶۱۶۴۵
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵
رهبر انقلاب در ديدار دست اندرکاران دفاتر ادبيات مقاومت و ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري:
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز (دوشنبه) در ديدار دست اندرکاران دفاتر ادبيات و هنر مقاومت و ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري، ايجاد يک حرکت عظيم، الهام بخش و برانگيزاننده در زمينه ادبيات مقاومت و انقلاب اسلامي و همچنين جلوگيري از به ثمر نشستن خواست برخي جريان هاي معاند انقلاب اسلامي در جهت انزواي مفاهيم و حقايق انقلاب اسلامي را دو ويژگي مهم و شاخص در فعاليت هاي حوزه هنري خواندند و تأکيد کردند: اين حرکت پيشرو و موثر، کشور را از ادبيات وارداتي بي نياز کرد.

به گزارش شهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به برخي تلاش هاي جريان موسوم به روشنفکري براي وارونه سازي، پنهان سازي و مکتوم نگه داشتن حماسه بزرگ و با شکوه انقلاب اسلامي و مسائل مربوط به آن خاطرنشان کردند: تبيين ظرفيت عظيم معرفتي و معنوي برآمده از انقلاب اسلامي از سوي هنرمندان متعهد، رويه و سنت غلط موجود در آثار روشنفکران و اکتفا به آثار ترجمه اي را تغيير داد و به استغناي در توليدات و ارائه محصولات بسيار با ارزش و فاخر در زمينه هاي گوناگون ادبي و هنري منجر شد.

 

ايشان همچنين با تأکيد بر ضرورت تقويت بخش پژوهشي در حوزه ادبيات مقاومت و ادبيات انقلاب اسلامي افزودند: البته اين مسئله به معناي منحصر شدن در روشهاي تحقيق غربي نيست، بلکه بايد در عين استفاده از اين روشها، ابتکارات خردمندانه و هوشمندانه اي نيز بخرج داد.

 

رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به اهميت سبک «تاريخ شفاهي» در تدوين آثار ادبي بخش مقاومت و انقلاب اسلامي، مسأله ي توجه به حقوق نويسندگان و تهيه کنندگان آثار توليد شده در اين عرصه را نيز يادآور شدند و افزودند: نقش تدوين کنندگان آثار در کنار راويان مطالب همچون پرداخت هنرمندانه اي است که اثر هنري را شکل مي دهد، به همين دليل توجه به پديد آورندگان اين قبيل آثار هنري، مي بايست مورد توجه جدي قرار گيرد.

 

ايشان ضرورت بررسي هاي تطبيقي درخصوص دفاع مقدس و ساير جنگ هاي معاصر و همچنين مقايسه بين انقلاب هاي بزرگ دنيا و انقلاب اسلامي ايران را نيز مورد تأکيد قرار دادند و خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامي در مقايسه با ساير انقلاب هاي بزرگ دنيا از عمق، قوت و کارآمدي بيشتري برخوردار است اما در عين حال بر خلاف ساير انقلاب هاي بزرگ آن طور که بايد به آن پرداخته نشده و لازم است در تدوين کتب تاريخي، رمان و اَمثال آن کارهاي بيشتري صورت پذيرد.

 

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه نيز چند نکته مهم را خطاب به دست اندرکاران دفاتر ادبيات مقاومت و ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري يادآور شدند.

 

«برنامه ريزي براي انتشار آثار مکتوب خوب توليد شده در قالب ساير محصولات هنري»، «توزيع فراگير و روشمند محصولات توليد شده»، «لزوم ترجمه آثار فاخر ادبيات مقاومت و انقلاب به زبانهاي خارجي»، «وارد کردن ادبيات مقاومت و انقلاب به فضاهاي دانشگاهي»، «ضرورت تجليل از آثار با ارزش و عناصر برجسته ي فعال در حوزه ادبيات مقاومت و انقلاب اسلامي» از نکاتي بود که حضرت آيت الله خامنه اي در اين جلسه مورد تأکيد قرار دادند.

 

در ابتداي اين ديدار، تعدادي از اعضاي دست اندرکار دفتر ادبيات مقاومت و ادبيات انقلاب اسلامي به طرح ديدگاههاي خود پرداختند.

نظر شما