يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۵۵
کد خبر: ۶۱۷۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
هر قدر به زمان برپايي انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري نزديک‌تر مي‌شويم بازار نشست‌ها و اظهارنظرهاي نامزدهاي احتمالي اين رقابت هم داغ‌تر مي‌شود و اين افراد گاه بعضا درباره سينما هم نظراتي دارند.

به گزارش شهر به نقل از مهر، در دوره‌هاي مختلف انتخابات رياست‌جمهوري در کشور ما حضور سينماگران در کنار کانديداهاي رياست‌جمهوري نمود عيني دارد و اتفاقا در ايام انتخابات علاقه نامزدهاي اين رقابت سياسي به هنر و به ويژه سينما هم زيادتر مي‌شود و در واقع حوزه سينما يکي از پرترددترين محافلي است که گذر نامزدهاي احتمالي و قطعي رياست‌جمهوري خيلي زياد بدانجا مي‌افتد.

 

و اما بررسي شناخت سياستمداران مشتاق به حضور در قوه مجريه، از سينماي ايران قابل تامل است و بررسي اين مطلب که نامزدهاي احتمالي پيش از انتخاب شدن به عنوان رئيس‌جمهوري تا چه اندازه با هنر سينما آشنايي دارند از اهميت بسياري برخوردار است. موتور جستجوگر گوگل در جستجوهاي خود برخي از صحبت‌هاي نامزدهاي رياست جمهوري را نشان مي‌دهد که البته آنچه در جستجوهاي ما آمده است لزوما تمام صحبت‌ها و نظرات اين نامزدها نيست.

 

هاشمي رفسنجاني: صنعت سينما تلاش کند واقعيت‌هاي تاريخي را منعكس کند

 

آيت الله اکبر هاشمي رفسنجاني نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره هنر تصوير و از جمله سينما معتقد است که صنعت سينما در ايران بايد تلاش کند واقعيت‌هاي تاريخي را بدون هيچ‌گونه سياسي‌كاري و تحريف منعكس کند.

 

اين نامزد احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تازه‌ترين حضور خود در عرصه سينما را با فيلم "آقاي الف" تجربه کرده و گفته است: در تمام زمان نمايشِ فيلم، جذب تکنولوژي سه بعدي اين فيلم شدم.

 

به گفته علي عطشاني کارگردان اين فيلم سينمايي آيت الله هاشمي رفسنجاني هنگام ديدن اين فيلم سوالاتي درباره تکنيک اين فيلم پرسيده است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت از کارگردان پرسيده که آيا تکنيک اين فيلم از توليدات داخلي بوده است؟ و زماني که با پاسخ مثبت کارگردان مواجه شده است با بيان اين مطلب که قبلاً هم فيلم هاي سه بعدي از سينماي جهان ديده است، متذکر شد: اما اين فيلم دنياي جديدي براي من باز کرد.

 

قاليباف: اعتلاي سينماي ايران يک ضرورت اجتناب‌ناپذير است

 

نخستين فعاليت شهردار تهران در حوزه سينما درباره بازسازي سينما آزادي بود که به بهمن 81 و قول مساعد قاليباف براي ساخت اين سينما برمي‌گشت. همچنين شهردار تهران جشنواره فيلم فجر را در همان سال مورد حمايت مالي قرار داد.

 

از جمله موارد ديگري که قاليباف در حوزه سينما اظهارنظر کرده است، سيزدهمين جشن خانه سينما در هتل استقلال بوده است. اين نامزد احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به تلاش براي اعتلاي سينماي ايران اشاره کرد و گفت: اعتلاي سينماي ايران يک ضرورت اجتناب ناپذير در کشور است و من وظيفه خود مي‌دانم در راه اعتلاي اين سينما تلاش کنم.

 

 

 

قاليباف در اين مراسم همچنين وعده‌هايي مبني بر ساخت باغ موزه‌ها و فضاي فرهنگي نيز ارائه کرد. همچنين در اين مراسم جايزه "سيف الله داد" که به يکي از شخصيت هاي خدمتگزار به سينماي ايران اهدا مي‌شد، اينبار و در جشن سيزدهم خانه سينما به محمد باقر قاليباف شهردار تهران اهدا شد.

 

چهارمين جشنواره فيلم شهر که در 19 اسفند سال 89 برگزار شد از ديگر محافل سينمايي بود که قاليباف در آن حضور داشت. وي در مراسم اختتاميه اين جشنواره گفت: اميدوارم جشنواره فيلم "شهر" ما را به اين سمت ببرد که توليدات خوب هنري به ويژه در عرصه سينما داشته و آثار خوب آن را در جامعه ببينيم تا بتوانيم شهري انساني داشته باشيم؛ شهري که کيفيت زندگي را در بعد مادي و معنوي آن بتوانيم ارتقا دهيم و شهروندان آن را در محيط کار و زندگي خود حس کنند.

 

رضايي: بايد از پتانسيل هنرمندان براي مديريت زندگي شهروندي بهره برد

 

محسن رضايي از فرماندهان سپاه در هشت سال دفاع مقدس حضور خود را در محافل فرهنگي و هنري در دو دوره انتخابات دهم و يازدهم نشان داد. البته اين حضور در آستانه يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري پر رنگ تر و پرخبرتر بوده است.

 

قديمي‌ترين حضور محسن رضايي نامزد احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در عرصه سينما تماشاي فيلم "اخراجي ها 3" به کارگرداني مسعود ده‌نمکي با همراهي خانواده‌اش بوده است.

 

اين نامزد رياست جمهوري در نوروز سال 1390 از اين فيلم ديدن کرد و درباره محتواي آن گفت: فيلم "اخراجي‌ها" گوشه‌هايي از حقايق دفاع مقدس بخصوص مقاومت آزادگان دلير در اردوگاه‌هاي عراق را به نمايش گذاشته است.

 

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين درباره ده نمکي و ساخت فيلم "اخراجي ها " متذکر شد: اين فيلم‌ها بايد ساخته شود تا حقايق تلخ و سختي‌هايي را كه آزادگان ما در اسارت كشيده‌اند، نشان دهد.

 

 

 

علاوه بر حضور محسن رضايي در سينما استقلال و تماشاي فيلم اخراجي‌ها، اين نامزد احتمالي رياست جمهوري پاييز سال گذشته همزمان با بازديد از تالار تازه تاسيس حافظ و تالار فردوسي به تماشاي اپراي عروسکي “حافظ” به کارگرداني بهروز غريب‌پور نشست.

 

منوچهر متکي: پاي حمايت از يک فيلم در ميان باشد بايد بليت سينما خريد

 

منوچهر متکي يکي ديگر از چهره‌هايي است که نامزدي خود را براي انتخابات رياست‌جمهوري دوره يازدهم اعلام کرده است. طبق جستجوهاي انجام شده تنها اظهارنظر او در حوزه سينما پس از تماشاي انيميشن "تهران 1500" بوده است.

 

اين نامزد احتمالي رياست جمهوري که براي ديدن فيلم براي خود و همراهانش بليت خريداري کرده بود درباره حمايت از سينما گفت: حمايت از سينما فقط تهيه بليت نيست. آنچه از سوي مردم بايد رعايت شود، خودداري از خريداري نسخه‌هاي کپي آثار است که متاسفانه سازندگان فيلم را دچار مشکل مي‌کند و آنچه از مسوولان انتظار مي‌رود، گسترش تعداد سينماهاي ديگر شهرهاست.

 

وزير سابق امور خارجه در بخش ديگر از صحبت هاي خود درباره سينما به نيازمندي‌هاي اين هنر صنعت براي سالن‌سازي اشاره کرد و گفت: اکنون سينماي ايران حداقل به هزار سالن ديگر در کشور نياز دارد. اين واقعا تاسف‌برانگيز است که در قرن 21، صدها شهر در ايران حتي يک سالن سينماي 50 نفره هم نداشته باشند و همان سالن‌هاي موجود هم توان پرداخت قبض برق و گاز را نداشته باشند و يکي پس از ديگري ورشکست و تعطيل شوند و مردم اين مناطق حسرت ديدن فيلم‌هاي روز بر پرده سينما را داشته باشند.

 

همچنين متکي درباره دليل انتخاب فيلم انيميشن "تهران 1500" براي تماشا در ايام نوروز و رفتن به سينما گفت: اين مطلب چند ويژگي دارد يکي اينکه نخستين انيميشن بلند ساخت ايران است که از فرصت اکران عمومي برخوردار شده و دوم اينکه ليست عوامل 250 نفره را در خود جاي داده است؛ حرکتي قابل توجه که به ندرت در کشور رخ مي‌دهد.

 

رحيم مشايي بر بازگشايي "خانه سينما" تاکيد کرد

 

تنها صحبت اسفنديار رحيم‌مشايي در حوزه سينما، اصرار بر بازگشايي "خانه سينما" در دولت دهم بوده است که وي تاکيد کرده در فرصت باقيمانده از عمر دولت خانه سينما باز خواهد شد.

 

 

 

علي اکبر ولايتي: تعامل سينماي ايران با دنيا بايد با عزت باشد

 

علي اکبر ولايتي نامزد احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به جز ديدار اخير خود با اهالي سينما که در هتل لاله انجام شد، اظهارنظر ديگري درباره سينماي ايران به شکل منسجم نداشته است. اين چهره سياسي در اين ديدار با بيان اين مطلب که به شکل جزئي در جريان مشکلات سينما نبوده و نيست گفت: مي دانم مسائل بسياري در حوزه سينما وجود داد از همين رو تلاش مي کنم مشکلات موجود در حوزه سينما برطرف شود و اتفاقات را به بهترين شکل ممکن براي سينماگران ساماندهي مي‌کنم.

ولايتي در بخش ديگري از اظهارنظر خود درباره تعامل سينماي ايران با سينماي دنيا گفت: قبول دارم که بايد با دنيا ارتباط برقرار کرد و نبايد در را روي دنيا بست اما نکته قابل توجه اين است که برقراري ارتباط با دنياي غرب را بايد با حفظ عزت انجام داد و سينما هم از اين قاعده مستثني نيست.

 

در اين ديدار برخي از سينماگران به نبود قانون کپي رايت اعتراض کردند و نبود اين حق را به مثابه ناديده گرفتن حقوق مولف تلقي کردند. از همين رو علي‌اکبر ولايتي درباره قانون کپي‌رايت گفت: در اين مورد به‌ويژه نظرات موافق و مخالف بسياري وجود دارد و هر يک از موافقان و مخالفان نيز نقطه‌نظرهاي متفاوتي دارند. به عنوان مثال قيمت يک کتاب با رعايت کپي‌رايت بسيار بالا درمي‌آيد و يک دانشجو توان خريد کتاب را ندارد در حالي که با ترجمه مي‌تواند در اختيار دانشجويان و اهالي فرهنگ و هنر قرار گيرد اما قانون کپي رايت در حوزه سينما بايد رعايت شود.

 

از ديگر مباحث مطرح در اين ديدار مساله پروانه ساخت فيلم‌ها بود و سينماگران انتقاد کردند که چرا پس از دريافت پروانه ساخت از وزارت ارشاد فيلم‌ها در اکران توقيف مي‌شوند که ولايتي در اين‌باره گفت: براي بهبود اين مسئله تلاش مي‌کنم. من معتقدم که نبايد پس از دريافت پروانه ساخت پروانه نمايش لغو شود.

 

حسن روحاني: چتر امنيتي را از سينما برداريم

 

حسن روحاني يکي ديگر از نامزدهاي احتمالي انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري است. او نيز درباره سينما گفته است: اگر بخواهيم عشق به وطن را در جامعه به اوج برسانيم هيچ زباني بهتر از فيلم و موسيقي نمي‌تواند اين کار را براي ما انجام دهند و اگر ما نيز بخواهيم اخلاق و تعالي فکري در جامعه اتفاق بيفتد بهترين زبان، زبان هنر است.

 

وي افزود: ما بايد دنياي سينما و موسيقي را باز بگذاريم و چتر امنيتي‌اي که روي اين فضا گسترده شده است، برداريم. دولت اگر نظر و حرفي دارد با جامعه هنري در ميان بگذارد و راه اين ارتباط نيز تشکل‌هاي هنري است. در کل به فکر تعالي فرهنگ جامعه باشيم و من شيوه کنوني که بر هنرمندان حاکم است، نمي‌پسندم چراکه معتقدم هنرمندان مي‌تواند بالا‌ترين کمک را به کشور هم در بخش توسعه اقتصادي و هم در بخش توسعه فرهنگي داشته باشند.

 

 

 

حداد عادل: سينما وسيله موثري در مديريت افکار عمومي است

 

در ميان جستجوهاي انتخاباتي به صحبت‌هاي غلامعلي حداد عادل يکي ديگر از نامزدهاي احتمالي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري مي‌رسيم.

 

وي که يکي از اعضاي ائتلاف سه‌گانه اصولگرايان است، دو سال گذشته در کنفرانس هاليووديسم که در حاشيه برگزاري سي امين دوره جشنواره فيلم فجر در تالار زرين هتل آزادي برگزار شد، درباره سينما گفت: به اعتقاد من امروز سينما وسيله موثري در مديريت افکار عمومي است. يک ابزار اجتماعي که از هنر و تکنيک به طور همزمان استفاده مي‌کند و نوع خاصي از پيام و افکار را به جهان القا مي کند. در واقع سينما در هر کشوري آيينه‌اي براي نشان دادن آيين ها، ارزش‌ها و آرمان‌هاي آن کشور است.

 

اين نماينده مجلس نقطه نظرات خود را تنها به سينماي ايران محدود نکرده و درباره سينماي هاليوود نيز سخن گفته است. حداد عادل معتقدست سينماي هاليوود ابزاري براي گسترش افکار آمريکايي و سلطه آمريکا بر ملت هاي جهان است. سينما و رسانه آمريکا در اختيار صهيونيست است اما ما در حيطه اختيارات خود سعي مي‌کنيم با حفظ سينماي خود طبق فرهنگ خود زندگي کنيم و ارزش‌هاي خودمان را حفظ کنيم.

 

حداد عادل همچنين معتقد است که نظام خانواده در دنياي غرب با سينماي هاليوود در حال فروپاشي است.

 

محمد شريعتمداري: سينما مي تواند نام ايران را در دنيا با صداي بلند فرياد کند

 

محمد شريعتمداري نامزد انتخابات رياست جمهوري که از جبهه اصلاح طلبان نامزد يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري شده معتقدست که سينما هنر برتر است. هنري که اگر در مسير درست هدايت شود مي‌تواند شگفتي بيافريند و نام ايران را در دنيا با صداي بلند فرياد کند.

 

اين نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري همچنين با استناد به فرمايش امام خميني (ره) گفت: حضرت امام خميني (ره) معتقد بودند که هنر مي‌تواند جنبه‌هاي مختلف زندگي بشر را به درستي نشان دهد از همين رو بايد متذکر شوم که سينما بيش از ساير هنرهاي ديگر مي‌تواند اين وظيفه مهم را به انجام برساند.

 

 

همچنين شريعتمداري که براي ديدن فيلم انيميشن "تهران 1500" به سينما آزادي رفته بود درباره نگاه خود درباره اين فيلم گفت: جدا از محتواي فيلم، به اعتقاد من آنچه در اين بين اهميت دارد حضور تعداد زيادي از جوانان در توليد اين اثر در مدت چهار سال است. اين زمان اندازه عمر يک دولت است از همين رو بايد به انحاي مختلف از اين هنرمندان جوان حمايت شود و فکر مي‌کنم حضور کانديداها در سينما و ديدن فيلم‌هاي روي پرده در همه اهالي سينما ايجاد انگيزه مي‌کند.

 

اين چهره سياسي متذکر شد: هنر سينما هنر ارزشمند و حاصل فعاليت جمع هنرمندان است و حضور من به همراه خانواده‌ام در سينما و ديدن فيلم، در درجه نخست حرکتي نمادين در جهت تکريم هنرمندان است.

 

رامين مهمانپرست: سينمايي‌ ايران به ارزش‌هاي اجتماعي احترام مي‌گذارد

 

رامين مهمانپرست سخنگوي سابق وزارت امور خارجه که به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري نام‌نويسي کرده است در ديداري که با معاون وزير راديو، تلويزيون و فيلم چين در مردادماه سال 91 داشت گفت: سينماي ايران در جهان شناخته‌شده است.

 

مهمانپرست در اين ديدار همچنين متذکر شد: ايران در توليدات سينمايي خود به ارزش‌هاي اجتماعي و خانوادگي احترام مي‌گذارد و فيلم‌هاي سالم توليد مي‌کند.

 

مصطفي کواکبيان: سينماگران بايد در چارچوب قانون و دين آزاد باشند

 

مصطفي کواکبيان نامزد جبهه اصلاحات درباره سينما تنها به بحث خانه سينما اشاره کرد و گفت: من در حوزه سينما همانطوري که در مجلس هشتم بحث کردم تلاش خواهم کرد که خانه سينما حتما احيا شود. يادم مي‌آيد در مجلس هشتم پيرامون اين موضوع تذکراتي را به وزير ارشاد مي دادم و همواره به آقاي حسيني تاکيد مي‌کردم که تعطيل کردن خانه سينما کار بسيار اشتباهي بود.

 

کواکبيان همچنين متذکر شد: خانه سينما مي تواند محل مناسبي براي بيان افکار قشرهاي مختلف سينما باشد. چه دليلي دارد که سينما را دولتي کنيم؟ چه دليل دارد منويات دولت را به سينما تزريق کنيم. البته که فصل‌الخطاب بايد قانون و ارزش‌هاي ديني باشد و هجويات و مبتذل نداشته باشيم اما همچنان اعتقاد دارم سينماگران بايد در چارچوب قانون و دين آزاد باشند و اين وظيفه ما باشد هر جا با مشکلي روبه‌رو شدند آن را حل کنيم.

 

جستجو درباره نقطه نظرهاي نامزدهاي احتمالي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري درباره سينما در موتورهاي جستجوگر، سايت‌هاي خبري، خبرگزاري‌ها و نشريات مکتوب درباره برخي از نامزدها به جايي نرسيد. ضمن اينکه نامزدهايي چون محمدباقر قاليباف، کامران باقري لنکراني و محسن رضايي در برنامه‌اي که در دانشگاه تهران برگزار شد نماينده‌هاي خود را فرستادند و آنها صحبت‌هايي درباره نظارت بر سينما، حضور صنوف در ساماندهي امور فرهنگي و ... داشتند.

نظر شما