دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۱
کد خبر: ۶۱۷۳۶
|
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
در اختتاميه پنجمين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران مطرح شد؛
مديرعامل سازمان زيباسازي در اختتاميه پنجمين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه سازي تهران با اشاره به برنامه هاي هنري سازمان زيباسازي شهر تهران از پيشرو بودن اين سازمان در استفاده از هنر براي زيباسازي شهر خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي سازمان زيباسازي شهر تهران، اين مراسم با حضور سيد محمدجواد شوشتري مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران، مجيد سرسنگي مدير عامل خانه ي هنرمندان ايران و مشاور هنري شهردار تهران، استاد سعيد شهلاپور و جمعي از هنرمندان در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

 

سيد محمد جواد شوشتري ضمن ابراز خشنودي از برگزاري پنجمين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران؛ تلاش سازمان زيباسازي در به کارگيري و استفاده از تجربه هاي موفق دنيا براي برپايي اين سمپوزيوم و هم چنين دعوت از هنرمندان بزرگ را، مثبت ارزيابي کرد و گفت: سازمان زيباسازي شهر تهران در مدت 3 سال، 4 سمپوزيوم برگزار کرده است و در ابتداي سال جاري نيز جشنواره هنرهاي محيطي را براي نخستين بار در تهران برگزار کرد و اميدواريم در تابستان سال جاري هم بتوانيم دوباره اين جشنواره را با حضور مهمانان خارجي و داخلي داشته باشيم.

 

او همچنين در ابتداي سخنان خود ضمن تجليل از هنرمندان از برگزاري دور بعدي سمپوزيوم مجسمه سازي در مهرماه سال جاري خبر داد و گفت: اميدوارم بتوانيم اين بار اين سمپوزيوم را در رشته سنگ و شيشه برگزار کنيم.

 

مدير عامل سازمان زيباسازي شهر تهران افزود: در اين سمپوزيوم تلاش کرديم از تجربه هاي موفق ساير کشورها استفاده کنيم و از هنرمندان صاحب نام خارجي دعوت کرديم تا به ايران بيايند و از نزديک با فضاي هنري و استعدادهاي ايراني ها آشنا شوند.

 

وي با اشاره به اين که براي هنرمندان خارجي شرکت کننده در اين سمپوزيوم ها حضور جوانان در کنار افراد پيشکسوت جالب بود گفت: در اين 5 دوره سمپوزيوم تلاش کرديم سهم قابل توجهي براي جوانان و دانشجوها قائل شويم.

 

شوشتري با بيان اين که با ترکيب نقاشي، نور و مجسمه مي توان مناظر شهري بهتر و زيباتري داشت، گفت: شهرداري تهران تلاش مي کند با استفاده از هنرهاي بين رشته اي در جهت زيباسازي شهر گام بردارد و آثاري را خلق کند که هم مردم بتوانند درکش کنند و هم هنرمندان آن را بپسندند.

 

وي ادامه داد: شهرداري تلاش مي کند با استفاده از امکاناتي که با بودجه مردم تامين مي شود منظر شهري بهتري را براي پايتخت فراهم کند و خوشبختانه تاکنون پيشرو اين حرکت در کشور بوده ايم و اميدواريم ساير شهرها هم از اين تجربه استفاده کرده و به اين ترتيب بخشي از خلا موجود در اين حوزه برطرف شود.

 

 

ايجاد شعبه هايي از خانه هنرمندان در شهرهاي مختلف ايران

 

مجيد سرسنگي، مدير عامل خانه هنرمندان ايران دومين سخنران اين مراسم بود. او درابتداي سخنراني خود ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاري سمپوزيوم، گفت بايد به جاي واژه سمپوزيوم يک لغت ايراني جايگزين شود.

 

وي در ادامه با اشاره به اقدامات مثبت شهرداري تهران در حوزه هنر و فرهنگ در سال هاي گذشته گفت: من به عنوان يک معلم دانشگاه و دوستدار هنر، خوشحالم که شهرداري تهران تبديل به فضايي فرهنگي و هنري شده است و ديگر تنها يک فضاي خدماتي نيست.

 

وي با بيان اين که حرکتي که ساير شهردارها در دوره هاي گذشته آغاز کرده بودند در زمان مديريت شهردار کنوني سرعت بيشتري پيدا کرده است گفت: با همت شهرداري مجتمع هاي فرهنگي، مجموعه هاي تئاتري و سينماها و... به مجموعه شهر تهران افزوده شده است.

 

وي با تاکيد براين که يک مديريت منطقي تنها به توسعه کالبدي فضاي فرهنگي توجه نمي کند افزود: شهرداري تهران در کنار توسعه کالبدي فضاهاي فرهنگي، از حوزه فرهنگ و هنر شهر نيز حمايت کرده است و برگزاري جشنواره هاي مهمي مانند جشنواره شمسه و سمپوزيوم هاي گوناگون گواه اين مدعاست.

 

مدير عامل خانه هنرمندان ايران با بيان اين که ريشه هاي فرهنگ و هنر کشور در شهرستان هاست گفت: اگر از شهرستان ها به عنوان ريشه فرهنگ و هنر کشور غافل شويم هر چقدر هم به ساقه ها و بدنه يعني تهران رسيدگي کنيم در آينده اين درخت ثمر نخواهد داد و به همين دليل است که اميدواريم بتوانيم در آينده نزديک در شهرهاي مختلف ايران شعبه هايي از خانه هنرمندان داشته باشيم.

 

مدير عامل خانه ي هنرمندان ايران در پايان صحبت هاي خود افزود: ما همواره از گذشته و آن چه گذشتگان براي ما ساخته اند، صحبت مي کنيم، اما امروز ما در جايگاه هاي مختلف براي آيندگان چه چيزي ساخته ايم؟ ما به گذشته خود افتخار مي کنيم، اما جوامع مترقي صرفا به گذشته تاريخي خود اکتفا نمي کنند؛ بلکه به زمان حال و آينده خود نيز توجه و سازو کار هايي ايجاد مي کنند که بتوانند در زمينه فعاليت هاي هنري و فرهنگي موفق باشند. ما در کشوري هستيم که با ويژگي هاي ديني، معنوي و اخلاقي خود مي توانيم در توسعه فرهنگي بسيار کوشا و موفق باشيم و از همه ي ظرفيت هاي موجود خود در اين مسير بهره ببريم.

 

در بخشي ديگري از اين مراسم سعيد شهلاپور مجسمه ساز پيشکسوت و دبير هنري پنجمين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران با اشاره به اينکه برپايي يک سمپوزيوم در گذشته براي ما يک رويا بود ولي اينکه ما امروز مي توانيم در تهران يک سمپوزيوم بين المللي، مانند سمپوزيوم مجسمه سازي تهران داشته باشيم، بسيار امر مثبت و حائز اهميتي است.

 

سعيد شهلاپور، با تقدير از اقدامات سازمان زيباسازي شهر تهران گفت: سازمان زيباسازي در طول برپايي سمپوزيوم ها و دوسالانه هاي مجسمه سازي شهري هرگز کاري جز حمايت نکرده است و هيچ گاه دخالتي در روند اجرايي کار هنرمندان نداشته است.

 

وي همچينين ابراز اميدواري کرد که برپايي سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران، تبديل به مصوبه شوراي شهر شود تا با تغييرات مديريتي و سازماني، برپايي اين چنين سمپوزيوم هايي در دوره هاي بعدي با مشکل روبرو نشود.

 

در پايان مراسم از تمامي هنرمندان خارجي، و داخلي پنجمين سمپوزيوم مجسمه سازي تهران با حضور  شوشتري، سرسنگي، برزين ضرغامي مدير فرهنگي و هنرهاي شهري سازمان زيباسازي، سعيد شهلاپور و طاهر شيخ الحکايي با اهداي لوح تقدير، قدرداني شد.

نظر شما