يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۶
کد خبر: ۶۱۷۶۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
ويژه برنامه فرهنگسراي تهران به مناسبت فتح خرمشر
فرهنگسراي تهران در آستانه سوم خرداد ، سالروز فتح خرمشر همايش " جنگي که بود ، راهي که هست " را با حضور مهدي طحانيان رزمنده معروف به سرباز کوچک امام و شماري از شاعران دفاع مقدس برگزار مي‌کند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي تهران و مديريت مراکز فرهنگي هنري منطقه 22 در اين همايش ضمن سخنراني و خاطره گويي آزاده سرافراز مهدي طحانيان ، شاعران پيش کسوتي هم چون علي اصغر فراز و حجت اله شاهقليان به قرائت سروده هاي خود در باره دفاع مقدس خواهند پرداخت.


بر اساس اين گزارش طحانيان در اين همايش در باره نقش معنوي فرماندهان جوان در پيروزي هاي دفاع مقدس سخن مي گويد و به تبيين و بررسي نقش الگويي رزمندان مي پردازد.


گفتني است اخيرا کتاب «سرباز کوچک امام» شامل خاطرات مهدي طحانيان به قلم فاطمه دوستکامي روانه بازار نشر شده و مورد استقبال چشم گير علاقمندان قرار گرفته است.


«سرباز کوچک امام» خاطرات رزمنده 13 ساله اي است که با خبرنگار بي‌حجاب مصاحبه نکرد و ماجراي خاطره طحانيان از اين مصاحبه جنجالي را همه کساني که دوران جنگ را ديده و حس کرده اند به ياد دارند.


اين اثر که ماحصل بيش از 350 ساعت مصاحبه با طحانيان است که به بيان اتفاقات ريز و درشت زندگي طحانيان پرداخته است. اتفاق‌هاي خواندني و جذابي که در بسترهاي متفاوتي روي مي‌دهد و ذهن خواننده را به طرز ماهرانه‌اي به همراهي خويش دعوت مي‌کند.


ناب‌ترين بخش اين خاطرات مربوط به سال‌هاي طولاني‌اي است که راوي در اردوگاه‌هاي نگهداري اسراي ايراني در عراق سر مي‌کرده است. مهدي طحانيان، به عنوان جوان‌ترين اسير جنگي در زمان اسارتش به شدت کانون توجه بعثي‌ها بوده و به طبع آن شاهد ماجراهاي تلخ و شيريني است که در نوع خويش کم‌نظير هستند. نقطه اوج اين اتفاق‌ها ماجراي امتناع او از مصاحبه با «نصيرا شارما» يک زن خبرنگار هندي بي‌حجاب است.


چنين تصميمي در شرايط وحشتناک و خفقان‌آور اسارت که جسارت بي‌مثالي مي‌طلبيد، توسط نوجواني گرفته مي‌شود که خود را سرباز و مطيع اوامر رهبرش مي‌داند. زندگي اسارتي و ابتکارات ريز و درشتش، روابط و علقه‌هاي به وجود آمده ميان او و رفقاي دربندش، حوادث متفاوتي که حين اسارت بر اردوگاه‌ها سايه انداخته، تنها بخشي از فصول کتاب «سرباز کوچک امام» است.


اين اثر به زعم کارشناسان حوزه ايثار و مقاومت، جامع‌ترين کتاب خاطره‌نگاري به لحاظ حجم و محتوا در عرصه «اسارت» و «فرهنگ ايثار و مقاومت» به شمار مي‌رود.


همايش "جنگي که بود ، راهي که هست سه شنبه 31 ارديبهشت ماه ، در آستانه سالروز فتح خرمشر و همزمان با ولادت حضرت امام محمد تقي (ع) به همت فرهنگسراي تهران و با مشارکت کانون بانوان فرهنگسرا ، از ساعت 9 تا 11 به نشاني انتهاي حکيم غرب ، پشت دبيرستان پسرانه انديشه ، خيابان ساحل ، بوستان باغ نو، سالن اجتماعات فرهنگسراي تهران برگزار مي شود.

نظر شما