دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۵۷
کد خبر: ۶۱۷۹۸
|
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
بخشيدن جريمه ديرکرد خلافي‌هاي رانندگي سال 91 ، خارج شدن دو خودرو تا پايان سال 92 از چرخه توليد و کاهش تعداد کشته هاي جاده اي از موضوعاتي بود که از سوي رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا مطرح شد.
به گزارش شهر، سردار اسکندر مؤمني رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا در اولين نشست مطبوعاتي خود در سال 92در جمع خبرنگاران گفت: طبق آخرين آمار جهاني در سال گذشته 240 هزار نفر طي حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند که در اين ميان 88 کشور جهان در آمار تلفات رانندگي کاهش و 78 کشور جهان افزايش داشته‌اند و 15 درصد به تعداد کل وسايل نقليه در جهان اضافه شده است.
سردار مؤمني در ادامه گفت: در سال 91 در کشور ما 915 هزار و 545 خودرو شماره‌گذاري شده‌اند که 43 هزار و 978 خودرو در اين ميان وارداتي بوده و 418 هزار و 733 موتورسيکلت نيز شماره‌گذاري شده است. همچنين يک ميليون و 900 نفر در سال 91 موفق به گرفتن گواهينامه رانندگي شدند.
مؤمني افزود: ميزان حوادث در سال گذشته کاهش داشته و تلفات رانندگي به کمتر از 19 هزار نفر کشته در سال رسيده است که نسبت به سال 84 ميزان 27.6 درصد کاهش در تلفات رانندگي داشته‌ايم.
در سال 84 به ازاي هر 10 هزار نفر 25 نفر کشته در حوادث رانندگي داشتيم که در سال 91 به عدد 7.3 کشته در ازاي هر 10 هزار نفر رسيده است.
اين موفقيت حاصل تلاش سازمان‌هاي مرتبط در حمل و نقل و تردد جاده‌اي و شهري است و همچنين همکاري مردم عزيز کشورمان در رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي منجر به کاهش چشمگير تلفات رانندگي شده است.
وي در ادامه گفت: از سال 84 تاکنون 87 درصد به تعداد دارندگان گواهينامه اضافه شده و 163 درصد به تعداد موتورسيکلت‌ها و همچنين 139 درصد به تعداد کل خودروها افزوده شده است.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا در ادامه گفت: 4 اقدام بزرگ توسط پليس راهنمايي و رانندگي پيگيري مي‌شود که در اولين اقدام در حوزه ايمني خودروها صورت گرفته و طي 3 سال گذشته نسبت به نصب کنسيتر و کاتاليز اقدام شده و تمامي خودروها مجهز به اين وسايل هستند.
وي افزود: در اقدام دوم نسبت به اجباري شدن نصب ترمز ABC و ضد قفل اقدام به عمل آمده که در حال حاضر تمامي خودروها به سيستم ترمز ضد قفل مجهز هستند.
وي همچنين در ادامه به گام‌هايي در جهت متوقف شدن ورود خودروهاي ناايمني مانند خودروهاي هوو و فراز از سالهاي گذشته اقدام کرده‌ايم.
سردار مومني همچنين گفت: تمامي خودروهاي توليد داخل کشور به کيسه هوا مجهز هستند و در سال 92 ديگر خودرويي بدون کيسه هوا در کشور ما توليد نمي‌شود و از ابتداي سال تاکنون هيچگونه خودروي فاقد کيسه هوا شماره‌گذاري نشده است که قصد داريم تا پايان سال با همکاري خودروسازان تمامي خودروها با دو کيسه هوا توليد شود.
وي در ادامه اقدامات مهم پليس راهور گفت: با همکاري دستگاه‌هاي مربوطه از توليد خودروهاي ناايمن مانند وانت پيکان و وانت نيسان تا پايان سال جلوگيري خواهد شد و اين دو خودرو تا پايان سال 92 از چرخه توليد خارج مي‌شوند.
سردار مؤمني گفت: هدف ما جريمه نيست و هدف ما افزايش فرهنگ رانندگي است و در متن قانون جديد راهنمايي و رانندگي اقدامات تشويقي مانند پاک شدن نمره منفي از سابقه رانندگان پس از 6 ماه در نظر گرفته شده است البته ما هم در همين راستا پيشنهادي ارائه کرديم که در مجلس تصويب شد و بعد از تأييد شوراي نگهبان ابلاغ مي‌شود که جريمه‌هايي که در سال 91 در سابقه تخلف رانندگان دو برابر افزايش يافته در صورت پرداخت در مهلت مقرر دو برابر آن بخشيده مي‌شود.
وي در ادامه گفت: در ايام آتي دو طرح در خصوص ايام ارتحال امام خميني (ره) و طرح تابستانه در دستور کار پليس راهور قرار دارد که در ايام ارتحال امام خميني با توجه به اينکه خيل عظيمي از دوستداران ايشان به سمت تهران حرکت مي‌کنند و بسياري از مردم کشورمان با توجه به تعطيلي 4 روزه اين ايام اقدام به مسافرت مي‌کنند طرح پوشش کامل جاده‌هاي کشور توسط پليس راه انجام خواهد شد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا در ادامه در خصوص طرح تابستانه گفت: از نيمه دوم خرداد ماه آمادگي اجراي طرح تابستانه را با اولويت برخورد با تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز، انحراف به چپ، استفاده از تلفن همراه، عدم بستن کمربند ايمني و خستگي و خواب‌آلودگي در دستور کار خواهيم داشت.
وي در خصوص آمار شماره‌گذاري خودروها در سال 91 گفت: تعداد خودروهاي صفر شماره‌گذاري شده از سال 91 به ميزان 41 درصد کاهش، خودروهاي وارداتي 23 درصد کاهش، اسقاط خودروها 64.5 درصد کاهش، شماره‌گذاري موتورسيکلت 55 درصد کاهش داشته است.
سردار مؤمني در ادامه افزود: با توجه به شروع طرح تابستانه و تمايل مردم به مسافرت‌ در جاده‌هاي کشور گفت: در حال حاضر 10 هزار نفر در آستانه نمره منفي رد گواهينامه هستند اما در قانون پيش‌بيني شده اگر اين افراد تا 6 ماه هيچ تخلفي انجام ندهند تمام نمرات منفي آنها بخشيده خواهد شد. اين اشخاص بايد توجه بيشتري در رانندگي‌هاي خود داشته باشند تا گواهينامه آنها ضبط نشود.
وي در خصوص برخورد با رانندگان حوزه حمل و نقل بار گفت: از سال گذشته طرح‌هايي در اين خصوص به اجرا درآمده که با توجه به اولويت کار اول رانندگان حمل و نقل مسافر مورد بازآموزي قرار گرفتند اما در امسال تمام رانندگان خودروهاي باري در جلسات بازآموزي شرکت مي‌کنند. با رانندگان متخلف به شدت برخورد خواهد شد و در صورت لزوم دفترچه‌هاي آنها ضبط مي‌شود.
نظر شما