دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۴۱
کد خبر: ۶۱۸۰۹
|
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
سهميه و قيمت بنزين خودروهاي شخصي تا پايان تابستان سالجاري بدون تغيير تثبيت شده است و همزمان با تثبيت قيمت‌ها اما در خردادماه سالجاري سهميه بنزين برخي از موتورسيکلت‌ها وانت بارها حذف و يا تغيير خواهد کرد.

به گزارش شهر، از ابتداي سالجاري تاکنون متوسط مصرف بنزين ايران با رشدي حدود 5 درصدي به بيش از 66 ميليون ليتر در روز افزايش يافته است که پيش بيني مي شود با به پايان رسيدن فعاليت مدارس و دانشگاه ها، متوسط مصرف اين فرآورده استراتژيک نفتي در فصل تابستان با جهش مصرفي بيشتري روبرو شود.

 

با وجود تعريف سناريوهاي مختلفي قيمتي براي عرضه بنزين نيمه يارانه‌اي و آزاد اما سهميه و قيمت بنزين خودروهاي عمومي، شخصي و خدماتي تا پايان تابستان سالجاري تثبيت شد.

 

بر اين اساس تا پايان فصل تابستان اجراي تمامي سناريوهاي افزايش قيمت و يا تغيير در سهميه بنزين خودروها منتفي شده است و اين احتمال وجود دارد که در نيمه دوم سالجاري اين فرآورده پرطرفدار نفتي در صورت تصويب مجلس و شوراي نگهبان در قالب لايحه بودجه سال 92 با تغييرات جديد قيمتي روبرو شود.

 

از سوي ديگر تا ساعت 24 فردا 31 ارديبهشت ماه 60 ليتر سهميه بنزين نيمه يارانه‌اي به کارت هوشمند سوخت خودروهاي شخصي واريز خواهد شد.

 

از اين رو براي خرداد ماه سالجاري هر ليتر بنزين نيمه يارانه اي با قيمت 400 تومان و بنزين آزاد با نرخ 700 تومان عرضه مي شود ضمن آنکه 25 ليتر بنزين به کارت سوخت موتورسيکلت‌‌ها با نرخ نيمه يارانه‌اي اختصاص مي يابد.

 

براي سومين ماه فصل بهار سالجاري سهميه بنزين آزاد خودروهاي شخصي بدون محدوديتي، در صورت اتمام سهميه بنزين نيمه يارانه‌اي 400 توماني خودروها از طريق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.

 

جزئيات قطع سهميه بنزين برخي خودروها از خرداد

 

در همين حال با اجراي طرح ساماندهي کارت بنزين خودروهاي عمومي و به ويژه وانت بارها يکي از برنامه‌هاي اولويت دار دولت در 6 ماهه نخست سالجاري است به طوري‌که از اواخر سال گذشته ثبت نام و شناسايي وانت بارهاي عمومي واقعي در دستور کار ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت قرار گرفته است.

 

سيدمجتبي شفيعي پيشتر درباره آخرين تصميم گيري‌ها براي حذف سهميه ويژه بنزين برخي از خودروها گفته بود: طرح جديد ساماندهي وانت بارهاي عمومي با مشارکت شهرداري‌ها در استانهاي سراسر کشور آغاز شده که قرار است در اين طرح جديد، ساماندهي يک ميليون و 460 هزار دستگاه وانت بار مورد ثبت نام و ساماندهي مجدد قرار بگيرد.

 

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اينکه پيش بيني مي‌شود تا پايان فروردين ماه سال 92 طرح ساماندهي وانت بارهاي عمومي به پايان برسد، تصريح کرد: تمامي رانندگان وانت بارهاي عمومي بايد با مراجعه به شهرداري‌ها و ثبت نام يکسري تغييرات ظاهري در وانت بار عمومي خود انجام دهند.

 

با اجراي اين طرح، آن دسته از وانت بارهايي که در خدمت ناوگان حمل و نقل عمومي نبوده، در اين طرح ساماندهي شناسايي مي شوند، بر اين اساس، پيش بيني مي شود سهميه ويژه بنزين برخي از اين خودروهاي عمومي در خردادماه حذف و تنها سهميه عادي خودروهاي شخصي به اين دسته از خودروها اختصاص يابد.

 

همزمان با تعيين تکليف سهميه بنزين برخي از وانت بارها، فرصت دولت براي برخي از موتورسيکلت‌ها نسبت به دريافت و نصب پلاک ملي به پايان رسيده است و از اين رو به برخي از موتوري‌ها ديگر سهميه بنزين ماهانه 25 ليتري نيمه يارانه‌اي اختصاص نمي يابد.

 

علاوه بر اين در حال حاضر فرصت مالکان خودروها و موتورسيکلت‌هاي توقيف شده که وسيله نقليه آنها در پارکينگ پليس راهور متوقف شده به پايان رسيده است و از ارديبهشت ماه سالجاري هم سهميه بنزين اين دسته خودروها قطع شده است.

 

سهميه ويژه بنزين معلولان خرداد واريز مي شود؟

 

همزمان با افزايش بي سابقه مصرف بنزين و حتي احتمال از سرگيري واردات اين فرآورده نفتي، رئيس جمهور ارديبهشت ماه سالجاري دستورات جديدي به مظنور اختصاص سهميه‌هاي ويژه بنزين صادر کرده که در صورت اجراي آن روزانه 200 تا 250 هزار ليتر مصرف بنزين کشور را افزايش مي دهد.

 

بر اساس دستور رئيس جمهوري 200 هزار ليتر سهميه بنزين ويژه جانبازان و 50 هزار ليتر ويژه معلولان به صورت روزانه در اختيار سازمان بهزيستي و بنياد شهيد قرار مي‌گيرد.

 

با توجه به اينکه معلولان و جانبازان نيازمند ترددهاي اضافي براي دريافت خدمات درمان و پزشکي هستند و با توجه به اينکه اين افراد اغلب از خدمات حمل و نقل عمومي مناسب بهره‌مند نيستند، بررسي و پيشنهاد ستاد مبني بر افزايش سهميه معلولان و جانبازان به رياست جمهوري ارائه شد.

 

با دستورات جديد بنزيني رييس جمهوري مقرر شده است روزانه 250 هزار ليتر سهميه بنزين ويژه اختصاص ياب و در صورتي که موافقت‌هاي اوليه با دستگاه‌ها نهايي شود از خردادماه اين سهميه‌ها در اختيار معلولان و جانبازان قرار مي‌گيرد در غير اين صورت از تيرماه از طريق کارت‌هاي ويژه و يا جبران ما به التفاوت هزينه سوخت با توجه به هماهنگي دستگاه‌هاي ذيربط در اختيار اين جامعه هدف قرار مي‌گيرد.

 

در حال حاضر بنزين به صورت 2 نرخي شامل بنزين معمولي يارانه اي 400 تومان، بنزين معمولي آزاد 700 تومان، بنزين سوپر نيمه يارانه اي 500 تومان و بنزين سوپر آزاد 800 تومان در سطح جايگاه‌هاي کشور عرضه مي شود.

 

منبع: مهر

نظر شما