يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۵
کد خبر: ۶۱۸۵۷
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
شوشتري در اختتاميه دومين دوسالانه ديوارنگاري شهر تهران:
مديرعامل سازمان زيباسازي در اختتاميه دومين دوسالانه ديوارنگاري شهر تهران از برگزاري اين رويداد هنري به شکل بين‌المللي خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي سازمان زيباسازي شهر تهران، مراسم اختتاميه دومين دوسالانه ديوارنگاري شهر تهران عصر روز گذشته 31 ارديبهشت ماه با حضور منصور باقرصاد قائم مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران، سيد محمدجواد شوشتري مدير عامل سازمان زيباسازي شهر تهران، مهدي سيف مشاور معاونت خدمات شهري شهرداري تهران، برزين ضرغامي معاون فرهنگي و هنرهاي شهري سازمان زيباسازي و جمعي از هنرمندان در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

 

در ابتداي اين مراسم مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران ضمن تقدير از حضور هنرمندان در اين دوسالانه، گفت: در اين دوره به همت هنرمندان آثار خوبي به نمايشگاه دوسالانه راه پيدا کرد. و اعضاي هيات داورن و اساتيد اين حوزه آثاري را انتخاب کردند که قابل عرضه براي حضور در شهر هستند.

 

وي ادامه داد: با توجه به وسعت شهر تهران و وجود اساتيد، طراحان و دانشجويان رشته هاي هنري اما توقع بيشتري وجود دارد که نقش آفريني هنرمندان بيش از اين باشد. اگر نگاهي به شهر داشته باشيم روند رو به رشد بهره گيري از هنر در زيباسازي شهر را شاهد هستيم اما قطعا با تلاش بيشتر مي توانيم آثار بيشتري را نيز در شهر عرضه کنيم.

 

شوشتري با اشاره به افزايش قيمت اجراي آثار هنري در شهر توضيح داد: امسال قيمت‌هاي اجراي پروژه ها را بيشتر کرديم و در اين زمينه افزايش 40 درصدي قراردادها را داشتيم. در بخش خريد طرح ها با کمک هيات مديره سعي کرديم در شان اساتيد هنر خريد صورت بگيرد. اما در بخش اجرايي با مشکل روبرو هستيم. ما سعي کرده ايم بر اساس رتبه بندي کارها انجام و بر همين اساس سفارش کار بدهيم. همينطور سعي کرديم شرايطي فراهم کنيم که هنرمندان و دانشجويان رشته هاي هنر به صورت پيمانکار ديده نشوند و شرايط را براي آنها مهيا کرديم.

 

وي افزود: در زمينه مشارکت نيز سعي کرديم ظرفيت‌سازي براي حضور دانشجويان داشته باشيم و از اساتيد در زمينه نظارت بهره ببريم. در حال حاضر نيزبرنامه هاي متعددي را با حضور دانشجويان داشته ايم که يکي از آنها نمايشگاه آثار دانشجويان هنرهاي دستي دانشگاه سوره در گالري برگ است.

 

اين مدير شهري با اشاره به راهکارهاي انتقال تجربه اساتيد به هنر جويان گفت: ما در سازمان زيباسازي حرکت انتقالي را پياده کرديم و در اين زمينه فعاليت ها را به صورت کارگاه آموزشي براي دانشجو فراهم کرديم، زيرا اعتقاد ما اين است که شهر را به عنوان يک دانشگاه کنيم.

 

مديرعامل سازمان زيباسازي با اشاره به وسعت فعاليت‌هاي شهرداري تهران گفت: در حال حاضر اتوبان امام علي (ع) را با وسعت 38 کيلومتر داريم که تا چند روز آينده افتتاح مي شود. به همين منظور بايد شرايطي را با هنر در اين اتوبان فراهم کنيم که خستگي مسافران خسته اي که اين مسير را طي مي کنند را از در ببرد.

 

شوشتري با اشاره به علاقه سازمان زيباسازي به آثار هنري ترکيبي، گفت: آثار ترکيبي از جمله استفاده از نور، آب، شيشه، کاشي و رنگ مي توانند امروز فضاي شهر را دچار تغييرات اساسي کنند و پويايي بيشتر را در شهر رقم بزند.

 

اين مدير شهري در پايان گفت: در سازمان زيباسازي همواره به روي هنرمندان باز است تا جدا از آثار برتر دوسالانه از طرح هاي مناسب اجرا در شهر نيز استقبال مي کند. ضمن اينکه در دوره آينده دوسالانه ديوارنگاري را نيز همچون سمپوزيوم مجسمه سازي به شکل بين المللي برگزار خواهيم کرد تا الگوهاي مشخص و زمينه انتقال تجربه هنرمندان داخلي و خارجي را فراهم کنيم.

 

 

شهرداري از دريچه هنر انقلابي در شهر به وجود آورده است

 

در ادامه اين نشست ايرج اسکندري از هنرمندان پيشکسوت عرصه نقاشي با يادي از زنده يادان هانيبال الخاص و محمدحسن شيردل گفت: استاد هانيبال الخاص در پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و استاد شيردل در دانشگاه هنرهاي تزئئيني تفکر نقاشي ديواري و انقلابي را پايه گذاري کردند که اين دستاورد به نظرم انقلابي در عرصه هنرهاي شهري به وجود آورد.

 

وي با اشاره به برخي از ديوارنگاره هايي که توسط هنرمنداني همچون هانيبال الخاص، ادهم ضرغام، بهرام دبيري، بهزاد شيشه گران، حسين خسروجردي، حبيب الله صاديق و... در سطح شهر انجام شد؛ گفت: متاسفانه از بسياري از اين آثار که توسط هنرمندان جوان آن روزها و هنرمندان صاحب ناب حال حاضر کشور هيچ سندي موجود نيست. البته هنوز آثار از مسعود عربشاهي در شهر ديده مي شود اما تعداد آثار هنرمندان صاحب نام در مقابل آثار هنرمندان جوان در اقليت است.

 

اين هنرمند که يکي از داوران دوسالانه ديوارنگاري نيز بود با اشاره به انقلابي که در رويکرد به نقاشي ديواري توسط شهرداري شده است، گفت: مديران شهري امروز به شکلي تدام يافته و عجيب دنبال تغيير فضاي شهر توسط هنر هستند و در حال حاضر انقلابي در حال رخ دادن است. البته نبايد فراموش کرد اين حرکت دچار بهم ريختگي‌هايي نيز هست که بايد براي آن فکري کرد. زيرا بعضا ديده مي شود که مناطق شهرداري آثاري را به هنرمندان غير حرفه اي ميسپارند که خود آنها باعث ايجاد اغتشاش بصري مي شوند. از سويي ديگر برخي از اماکن مانند فضاي بدنه بزرگراه ها مکان مناسبي براي ديوارنگاري نيست چون سطح اکوستيک اين فضاها بر هم مي خورد و صداي ماشين ها آلودگي صوتي را رقم مي زند.

 

وي افزود: بايد در نظر داشت براي نقاشي ديوراي بايد ديوارهاي اختصاصي پديد آورد و به هنرمندان حرفه اي سفارش اثر داد تا همين آثار در آينده ارزش افزوده داشته باشند.

 

همچنين در ادامه اين مراسم منصور باقر صاد ضمن يادي از آتش نشان فداکار، اميد عباسي، او را فردي هنرمند دانست که خود را جاودانه کرد و به بسياري از هموطنانش جان بخشيد.

 

وي با اشاره به موضوع زيباسازي شهر تهران گفت: امروز ما به دنبال شوراهاي مشورت هستيم تا از انديشه هنرمندان و مديران در کنار هم بهره ببريم. ضمن اينکه بتوانيم نقطه نظرات را جمع آوري و به کار بنديم.

 

قائم مقام معاونت خدمات شهري با اشاره به رويکرد مديران به استفاده از نقطه نظرات هنرمندان براي تغيير در فضاهاي شهري گفت: امروز براي فضاسازي و ايجاد رويکردهاي جديد در شهر نقاط اشتراک بسياري وجود دارد و برخي اختلاف سليقه نيز ديده مي شود. ما در پي اين موضوع هستيم تا بتوانيم با گردآوري نظرات مختلف راه هاي تازه براي استفاده هنر در شهر پيدا کنيم. ما در مجموعه شهرداري تهران معتقديم هنرمندان دلسوزان شهر هستند و با ديده باز از نظرات شما هنرمندان بهر خواهيم برد.

 

وي در ادامه با اشاره به ايجا فضاهاي جديد که با ديد بصري شهروندان هارموني داشته باشد گفت: برپايي دوسالانه ديوارنگاري و سمپوزيوم هاي مجسمه سازي با همين رويکرد ايجاد شده اند. بهتر است اين رويدادهاي هنري مانند دوسالانه ديوارنگاري داراي دبيرخانه دائمي باشد تا بتوانيم زمينه رشد و بالندگي اين هنر را در شهر شاهد باشيم.

 

در بخش پاياني اين مراسم برزين ضرغامي نيز ضمن تقدير از هنرمندان و اساتيدي که در دومين دوسالانه جضور يافتند، گفت: ما معتقديم که همواره هنرمندان مييزبان هستند و مديران ميهمان و با اين رويکرد به انجام مسئوليت مي پزدازيم بر همين اساس اين اعلام آمادگي در ما وجود دارد تا پاسخگوي نياز هنرمندان و شهروندان باشيم. امروز تجربه ديگري در رويکرد تغيير در فضاهاي شهري ايجاد شده است و قطعا شما هنرمندان هستيد که مي توانيد اين فضا را ايجاد کنيد. بر همين اساس از شما هنرمندان مي خواهم ما را از نقطه نظرات خود محروم نکنيد و اين آمادگي در مجموعه سازمان زيباسازي وجود دارد تا پاسخگوي شما هنرمندان باشد.

نظر شما