دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۴
کد خبر: ۶۱۹۱۳
|
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
در سياست خارجي همين نگاه يعني گفتمان اسلام ناب توليد عزت و اقتدار کرده است و اين ادعاي من نيست بلکه حتي آمريکايي‌ها خود اذعان دارند که ايران قدرت منطقه‌اي است و در بسياري از مسائل، ايران است که اراده‌اش محقق مي‌شود. به طور مثال در مذاکرات 1+5 آنها هستند که روز به روز عقب‌ مي‌نشينند.

به گزارش شهر، سعيد جليلي کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در اولين برنامه تلويزيوني خود در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌که شما در دقيقه 90 وارد عرصه انتخابات شديد، اظهار داشت: عرصه رياست جمهوي عرصه بسيار مهمي است و وظايف سنگيني برعهده شخص رييس جمهور قرار دارد و کساني که وارد اين عرصه مي‌شوند، بايد شناخت کافي از وظايف رييس جمهور، وضعيت کشور و همچنين ظرفيت‌هايي که در کشور وجود دارد، داشته باشند، چون عرصه رقابت است بايد ديد چه کساني وارد اين عرصه مي‌شوند و در واقع بايد با يک نگاه تکليف‌مدارانه وارد اين عرصه شد.

 

وي ادامه داد: اگر احساس کنيد که افراد قوي‌تري از شما وجود دارند که مي‌توانند اين وظايف را انجام دهند، تکليف از شما ساقط مي‌شود، ولي اگراينگونه نباشد، اين تکليف برشما وجود دارد که وارد شويد و من هم براساس مشورت‌ها و مطالعات لازمي که انجام دادم، وارد عرصه شدم، چراکه وقتي وارد اين عرصه مي‌شويد، بايد با قوت حضور پيدا کنيد و با توجه به حوزه کاري و شناختي که در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و همچنين ظرفيت‌هاي کشور وجود داشت و براساس تکليفي که احساس کردم، وارد اين عرصه شدم.

 

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اين سوال که چه برنامه‌اي در حوزه اقتصاد داريد، گفت: به نظر من يکي از مهم‌ترين وظايف رييس جمهور، پرداختن به مسائل اقتصادي است و از طرف مردم نيز اين انتظار وجود دارد که در اين حوزه چه تصميماتي گرفته مي‌شود و چه اتفاقي مي‌افتد و به نظر من منتخب مردم در انتخابات بايد پس از حماسه سياسي وارد موضوع حماسه اقتصادي و تحقق آن شود به دليل اهميت و فوريت‌هايي که اين موضوع دارا مي‌باشد.

 

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در اين ارتباط گفت: به نظر من در حوزه اقتصادي به لحاظ برنامه و قوانين ظرفيت‌هاي خوبي در کشور وجود دارد، اسناد بالادستي فراواني وجود دارد، از جمله چشم‌انداز 20 ساله، برنامه پنج ساله، سياست‌هاي کلي نظام و همچنين قوانين مشخصي که در مجلس در رابطه با موضوعات مختلف اقتصادي از جمله هدفمندي يارانه‌ها، اصل 44 قانون اساسي و مشارکت مردم در عرصه اقتصاد و همچنين بودجه سالانه به تصويب مي‌رسد. به نظر من اينها ظرفيت‌هاي مهمي است و يک فرصت براي ايجاد حماسه اقتصادي.

 

وي افزود: آنچه که مهم است اين است که کسي در اين عرصه وارد مي‌شود، چگونه مي‌خواهد اين قوانين را اجرايي کند. ما برنامه و قوانين اقتصادي داريم، ولي بعضا اجرا نشده است و کسي که در اين عرصه وارد مي‌شود، بايد بگويد که برنامه اجرايي‌اش براي اجراي اين برنامه‌ها چيست و چگونه مي‌خواهد مسائلي چون تورم و اشتغال را حل کند.

 

وي با بيان اين‌که حوزه اقتصاد، حوزه فرصت‌ها و تهديدهاست،گفت: به دليل برخي از موضوعات در حوزه اقتصادي برخي تهديدها به سمت کشور ما معطوف شد که اين تهديدها هم از خارج بود و برخي از اين تهديدها در داخل شکل گرفت و معتقدم که اگر به خوبي از فرصت‌ها استفاده شود، برنامه‌ريزي و مديريت صحيح انجام شود، به خصوص در حوزه اجرا، خود به خود بسياري از اين تهديدها منتفي مي‌شود.

 

وي افزود: يکي از بحث‌هايي که سال‌ها در کشور ما مطرح بود، قطع وابستگي به درآمد نفتي بود و قرار بود در پايان برنامه پنج ساله چهارم اين موضوع اتفاق بيفتد و اگر اين موضوع خوب اجرا مي‌شد و محقق شده بود، شايد اين موضوع که برخي بخواهند از نفت به عنوان وسيله‌اي تحريمي عليه ما استفاده کنند، منتفي مي‌شد.

 

جليلي با تاکيد بر اين‌که در اقتصاد بايد اسناد بالادستي اجرا شود و در مرحله بعد آسيب‌شناسي صورت بگيرد و مشکلات برطرف شود، گفت: من فکر مي‌کنم يکي از بحث‌هاي اصلي اين است که موضوع اقتصاد در حوزه اجرايي سامان داده شود و ساختار اجرايي و اداري کشور در حوزه اقتصادي متناسب با ظرفيت‌ها و شرايط کشور باشد.

 

وي افزود: اگر ساختار اجرايي کشور در حوزه اقتصاد قوي باشد، پاسخگوي بسياري از تهديدها خواهد بود و از طرف ديگر مي‌تواند فرصت‌ها را مديريت و هدايت کند. ما در حوزه اقتصادي ظرفيت‌هاي خوبي داريم، اعم از سخت‌افزاري و نرم‌افزاري و بايد ساختار اداري ما به گونه‌اي باشد که اين ظرفيت‌ها آزاد شود و آحاد جامعه در عرصه اقتصاد فعاليت کنند و ساختارها باعث افزايش اين مشارکت شود، نه برعکس آن و وقتي که آسيب‌هاي ساختاري برطرف شود، مي‌توان با مديريت و برنامه‌ريزي تهديدها را تبديل به فرصت کرد.

 

وي ادامه داد: يکي از سوالات مهم در حال حاضر در جامعه اين است که آيا مسائل اقتصادي و مشکلات ما ناشي از تحريم‌ها و مسائل خارجي است، يا به مسائل ديگري مربوط است، البته بايد گفت به خاطر يکسري موضوعات و دشمني‌ها، شوک‌هايي بعضا وارد مي‌شود که اگر بتوانيم مديريت کنيم، به فرصت تبديل مي‌شود البته بايد برنامه‌ريزي صحيح و زمان‌بندي داشته باشيم به نحوي که زمان و فرصت‌ها از دست نرود و با نگاه همه جانبه به مسائل بينديشيم به نحوي که تهديدها را پيش‌بيني کنيم و از آن جلوگيري کنيم.

 

جليلي با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتي اظهار کرد: مساله اقتصاد مقاومتي راهبردي صحيح و پاسخي دقيق به همه توطئه‌هايي است که عليه کشور وجود دارد. به طور مثال در عرصه نفت بايد اقتصاد بدون نفت را رقم بزنيم، ما سال گذشته موفقيت خوبي داشتيم اما مي‌توانست بيشتر هم باشد. ما 52 ميليارد دلار واردات داشتيم، در حالي که صادرات غيرنفتي ما حدود 41 ميليارد دلار بوده است، يعني ما تنها 11 ميليارد اختلاف داشتيم.

 

وي افزود: موضوع صادرات علم و فناوري يکي ديگر از مزيت‌هاي ماست که اگر نيروي متخصص و جوان پاي کار بيايد، صادرات ما مي‌تواند به سمت فناوري‌هاي دانش بنيان معطوف شود.

 

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري درباره عدالت و پيشرفت و رابطه اين دو با يکديگر نيز گفت: ما بايد ابتدا همين مبنا را يعني رابطه عدالت و پيشرفت را قبول داشته باشيم، ظرفيت‌هاي خوبي در کشور ما وجود دارد. ما بايد از فرصت‌ها به گونه‌اي استفاده کنيم که آحاد جامعه احساس کنند که دولت آنها را کمک مي‌کند به پيش بروند و همين موجب پيشرفت خواهد شد.

 

جليلي با بيان اين‌که ما بايد عدالت را در بخش‌هايي به غير از اقتصاد نيز رعايت کنيم، اظهار کرد: در حوزه فرهنگ نيز عدالت بايد رعايت شود. به طور مثال در بحث عدالت رسانه‌اي توزيع خوبي صورت نگرفته است. سهم شهرستان‌ها و استان‌ها در بحث رسانه‌اي اندک است.

 

وي تاکيد کرد: ما بايد به اين مساله که پيشرفت با عدالت به دست مي‌آيد اعتقاد داشته باشيم که البته اين نيازمند برقراري عدالت ساختاري است به اين معنا که سازوکارهاي ما بايد مبتني بر عدالت باشد.

 

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به مفاسد اقتصادي گفت: سوءاستفاده‌هاي اقتصادي مانند پرونده سه هزار ميلياردي که به وجود آمد، اگر سازوکارهاي اقتصادي به درستي شکل بگيرد، پيش از آنکه به سازوکارهاي امنيتي برسد، از بسياري از مفاسد جلوگيري خواهد شد.

 

وي با تاکيد بر ضرورت اصلاح سازوکارهاي اقتصادي گفت: در موضوع پرونده سه هزار ميلياردي، اول از همه بايد خود دولت مدعي باشد، پيش از آنکه مجلس، قوه قضاييه يا دستگاه‌هاي نظارتي ديگر بخواهند ورود کنند. با سازوکارهاي اقتصادي مي‌توان مانع بروز بي‌عدالتي و مفاسد اقتصادي شد. به طور مثال معوقات بانکي از زمان سررسيد آنها گذشته است، غير از معوقاتي که زمان سررسيد آنها نرسيده، 70 هزار ميليارد تومان است که از اينها 11.4 تنها دست 23 نفر است که از اينها نيز شش نفر اول سه هزار و 700 ميليارد تومان در اختيار دارند، يعني مبلغي بيش از يارانه‌اي که در يک ماه به 70 ميليون نفر مي‌دهند که اينها نيز در کار توليدي نيست و از 52 شرکتي که وجود دارد، تنها يک شرکت توليدي بوده و بقيه در کارهاي دلالي و مانند اينهاست.

 

جليلي تصريح کرد: يکي از مسائل مهم، وجود مراکز اطلاعات اقتصادي است. ما در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي جلسات خوبي با دستگاه‌هاي اقتصادي داشتيم و کارهاي خوبي کليد خورد، از جمله در بحث صرافي‌ها، پرتال‌هاي تجاري و سامانه اقتصادي به نتايج خوبي رسيديم که اگر اجرا شود، مفيد خواهد بود. وجود سامانه اقتصادي مانع مفاسد مي‌شود و اگر اين اقدام زودتر تدبير مي‌شد، پرونده سه هزار ميلياردي هم مجال حضور نمي‌يافت.

 

وي در باره بحث گفتمان اسلام ناب نيز اظهار کرد: يکي از انگيزه‌هاي اصلي من براي ورود به عرصه همين موضوع بود. اگر انديشه‌هاي ديني را محقق کنيم، همانطور که قرآن گفته است، مايه حيات مي‌شود. انقلاب ما نيز پاسخي به اين نداي قرآني بود و اين تنها يک ايمان و باور نيست، بلکه بعد از 34 سال يک تجربه است.

 

وي تصريح کرد: هرگاه ما به اين انديشه (گفتمان اسلام ناب) نزديک شديم، پيشرفت فراوان ديديم و اتفاقا هرجا مشکلي به وجود آمده است، به اين خاطر است که از اين موضوع فاصله گرفته‌ايم و اين نگاه مي‌تواند در همه حوزه‌ها از جمله فرهنگ، اقتصاد و بويژه سياست خارجي جاري شود.

 

وي با اشاره به موضوع رابطه با آمريکا و ساير کشورهاي منطقه و جهان گفت: در هرکشوري سياست خارجي، اصول، اهداف، انديشه، منافع و ارزش‌هايي دارد که براساس آنها دنبال مي‌شود. نقاط اشتراک ميان سياست خارجي کشورها، زمينه تعامل و توليد ثروت ايجاد مي‌کند همچنان که وجود افتراق‌ها و اختلاف‌ها، تقابل به وجود مي‌آورد. در سياست خارجي همين نگاه يعني گفتمان اسلام ناب توليد عزت و اقتدار کرده است و اين ادعاي من نيست بلکه تيم‌هاي فکري و حتي آمريکايي‌ها خود اذعان دارند که امروز ايران قدرت منطقه‌اي است و در بسياري از مسائل، اين ايران است که اراده‌اش محقق مي‌شود و ايران براي هماوردي با آنان، قدرت پيدا کرده. به طور مثال در مذاکرات 1+5 آنها هستند که روز به روز عقب‌ مي‌نشينند.

 

وي درباره انتقادپذيري نيز گفت: اين مساله يکي از آموزه‌هاي مهم ديني ماست. کسي که در مسووليتي قرار مي‌گيرد، بايد گوش شنوا داشته باشد و اين وظيفه است. البته تنها انتقادپذيربودن کافي نيست، بلکه پاسخگويي بايد نظام و شاخص داشته باشد و براي مردمي که مورد رجوع هستند، ظرفيت‌ها و فرصت‌ها مطرح شود. مميزه گفتمان اسلام ناب همين است که به مردم احترام مي‌گذارد. از سوي ديگر مساله مهمي که وجود دارد، مشارکت نخبگان و مشورت با کارشناسان است. امروز کسي نمي‌تواند ادعا کند که در همه زمينه‌ها تخصص دارد.

 

وي با اشاره به مساله قانون مداري نيز آن را بديهي و مفروض عنوان کرد و گفت: در هر جامعه و حکومتي فصل‌الخطاب‌هايي وجود دارد. ولايت فقيه در نظام ما يکي از فصل‌الخطاب‌هاست که در جاهايي که مشکلي پيش مي‌آيد، فصل‌الخطاب است، بعد از آن قانون فصل‌الخطاب است.

 

وي گفت: يکي از بحث‌هاي اساسي در دولت، همين است که براي کسي نبايد گارانتي، بيمه و ضمانت باشد، براي کارهايي که انجام مي‌دهد. کسي نبايد احساس کند به دليل پستي که دارد، مصون است.

نظر شما