يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۸
کد خبر: ۶۱۹۳۲
|
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
گرچه اين روزها کيفيت هواي تهران نه به دليل مديريت و عملکرد مسئولان بلکه به واسطه شرايط مساعد جوي مطلوب است اما بنابه گفته مسئولان اين شرايط پايدار نخواهد ماند و به زودي گرد و غباري که اکنون در استان هاي غربي وجود دارد، به پايتخت هم مي رسد.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري شهر، تهران ديروز براي چهارمين بار در سال جاري در شرايط پاک قرار گرفت تا کمي شهروندان تهراني نفس کشيده و خود را براي روزهاي آلوده و ناپاک ماه‌هاي آينده آماده کنند گرچه اين شرايط پايدار نماند و امروز شاخص کيفت هوا با افزايش ميزان آلاينده ها با ميانگين 76 در شرايط سالم قرار گرفت.

 

شايد شرايط سالم نيز به عنوان وضعيت مطلوب براي هواي شهر محسوب شود،اما اين شرايط نيز با اندک آلودگي مي تواند به شرايط هشدار و ناسالم بدل شود، به نحوي که مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهرداري تهران در اين باره مي گويد: «اين روزها کيفيت هواي تهران به واسطه شرايط مساعد جوي مطلوب است اما اين شرايط با کوچک ترين پايداري جوي به مخاطره افتاده و همچون آتش زير خاکستر مي تواند هر لحظه سلامت شهروندان را مورد تهديد قرار دهد.»

 

نکته مهم ديگري که بايد در اين زمينه به آن بايد اشاره کرد، وجود خطرناک ذرات معلق کمتر از دو و نيم ميکرون است که به ويژه در سال هاي گذشته به دليل پديده گرد و غبار، همواره به عنوان اصلي ترين هواي شهر محسوب مي شود.

 

آلاينده اي که سازمان حفاظت محيط زيست همواره بدون در نظر گرفتن آن در آمارهاي خود، شرايط هواي تهران سالم و مطلوب گزارش مي دهد و توجه اي به خطرات و اثرات مخرب ذرات معلق کمتر از دو و نيم ميکرون براي شهروندان ندارد.

 

سازمان محيط زيست چشم ديدن ذرات خطرناک ميکروني را ندارد

 

يوسف رشيدي مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهرداري تهران با اشاره انجام مطالعاتي در مورد اين آلاينده بسيار مضر و خطرناک مي گويد: « يافته هاي جديد علمي حاکي از اين واقعيت است که اثر برخي از ذرات معلق موجود در هوا از طريق هواي تنفس شده توسط شهروندان حتي تا نرون هاي مغز انسان نيز نفوذ ميکند.»

وي مي افزايد: « از آن جايي که اين آلاينده با ورود به چرخه گردش خون، تأثير زيادي در به خطر افتادن سلامت شهروندان دارد، شناخت دقيق ترکيبات شيميايي تشکيل دهنده ذرات معلق ضرورت دارد. بر همين اساس پرداختن به موضوع ذرات معلق و اثرات مخرب آن بر سلامت انسان ها در بين پروژه هاي تحقيقاتي و مطالعاتي شرکت کنترل کيفيت هواي تهران در اولويت قرار دارد.»

 

 

مديريت آلودگي هوايم آرزوست!

 

بنابراين گزارش مساله ديگري که بايد به آن توجه داشت،موضوع مديريت آلودگي هوا است که در طول چند سال گذشته با وجود تمام قوانين و تعريف وظايف مشخص براي سازمان هايي همانند سازمان حفاظت محيط زيست و ديگر نهادهاي دولتي و عمومي، اقدام عملي و موثري براي کاهش آلودگي هواي پايتخت انجام نگرفته است.

 

مسئولان و متوليان اصلي مديريت آلودگي هوا به جاي عمل به قوانين و برنامه جامع کاهش آلودگي هوا تنها به انجام اقدامات خلق الساعه ، عجيب، غير علمي، پرهزينه و بي فايده اي همانند آب‌پاشي و مه پاشي و يا طرح مباحثي همانند سوراخ کردن البرز پرداخته اند.

 

 

هوا به يمن مديريت شما پاک است يا باد و باران؟

 

علاوه براين در مواقعي که هوا به يمن مديريت باد و باران، وضعيت مطلوب و بهتري پيدا کرده است، سعي کرده اند علت به وجود آمدن اين شرايط را به اقدامات انجام نشده خود، نسبت دهند.به نحوي که قائم مقام سازمان حفاظت از محيط زيست در اظهارات اخير، مدعي شده است: کمتر شدن آلودگي هواي تهران به بهبود کيفيت سوخت (بنزين و گازوييل) ربط دارد.

اين ادعا در حالي ست که مسئولان سازمان حفاظت از محيط زيست و شرکت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي تا پيش از اين مدعي بودند که سوخت توليدي مشکلي ندارد و ايراد از موتور خودروهاست. اما اکنون بهبود کيفيت سوخت را باعث بهتر شدن کيفيت هواي تهران مطرح مي کنند.

 

 

پايان روزهاي پاک نزديک است

 

در پايان بايد اين نکته را يادآورشد که گرچه تجربه 4 روز هواي پاک در دو ماه، با نيم نگاهي به سال‌هاي 90 و 91 که تنها 3روز هوا در شرايط پاک قرار داشت، نشانه خوبي براي بهتر شدن هواي پايتخت است، اما نبايد فراموش کرد که فصل گرد و خاک هم فرا رسيده و به زودي گرد و خاکي که اين روزها در استان هاي غربي وجود دارد، به تهران هم مي رسد.

 

 

سعيد سروندي

نظر شما