شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۹
کد خبر: ۶۱۹۳۳
|
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين با اشاره به ديدار آيت الله مهدوي کني و علي لاريجاني با آيت الله هاشمي رفسنجاني يک روز قبل ازاعلام نتايج بررسي صلاحيت ها از سوي شوراي نگهبان، تاييد صلاحيت سعيد جليلي در کنار عدم احراز صلاحيت محمد سعيدي کيا را سوال برانگيز خواند.

به گزارش شهر، محمدرضا باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامي مهندسين عصر امروز برگزار شد اظهار کرد: اميدوارم با مسائل و مصائب اقتصادي که کشور دچار آن است رئيس جمهور خردمند اهل مشورت و ولايي انتخاب شود.

 

وي در تحليل شرايط انتخابات رياست جمهوري قبل از ثبت نام بعد از آن و پس از اعلام اسامي افراد احراز صلاحيت شده از سوي شوراي نگهبان افزود: قبل از ثبت نام گرايش و توجهات به نوعي بود که همه افراد مطرح و در مظان کانديدا توري اعلام کرده بودند که کانديدا خواهند شد و حتي در جبهه اصولگرايي بيش از 20 فرد مطرح بودند. اما با آغاز ثبت نام ها و اتمام آن بخشي ازاين افراد ثبت نام نکردند و فضا کمي سبک تر شد.

 

باهنر با بيان اينکه در آخرين لحظات ثبت نام کانديداها در در انتخابات رياست جمهوري اتفاقات پيش بنيي نشده اي مثل کانديداتوري آقايان هاشمي و جليلي بوجود آمد تصريح کرد: پس از ثبت نام نکردن برخي افراد مطرح براي کانديداتوري و البته کانديداتوري آقاي هاشمي و جليلي در لحاظات آخر تغييراتي در ستاد انتنخابات ايجاد شد و بعد از اعلام نتايج احراز صلاحيت هاي يکسري ريزشها و رويشهاي مجددي بوجود آمد.

 

نايب رئيس مجلس با اشاره به اينکه از بين8 کانديداي باقيمانده در صحنه انتخابات رياست جمهوري برخي از آنها در جريان اصولگرايي قابل بررسي نيستند ادامه داد: البته در انتخابات رياست جمهوري بايد همه احتمالات مرور شود اما به صورت طبيعي گروه خوني آقايان عارف و روحاني به ما نمي خورد.

 

وي تصريح کرد: اگرچه آقاي غرضي جز افرادي است که دو دوره وزير بوده و خدماتي هم به انقلاب داشته اما تاييد صلاحيت وي و قرار گرفتنش در بين 8 کانديداي نهايي کمي غير مترقبه بود و کسي فکر نمي کرد که وي جزء کانديداي نهايي انتخابات رياست جمهوري باشد.

 

باهنر که خود يکي از کانديداهاي احتمالي بود که در نهايت از کانديداتوري منصرف شد با تاکيد بر اينکه با کانديداتوري آقاي جليلي در آخر ساعات ثبت نام چند شبهه در کشور شکل گرفت گفت: پس از اينکه او ثبت نام کرد بعضي ها عبارتي به ذهنشان رسيد که شايد جليلي منتخب نظام و مسئولان است اما رهبر معظم انقلاب در سخنراني نوروزيشان تکليف همه را مشخص کردند و اعلام کردند که ايشان هم يک راي بيشتر ندارد و تا زماني که آن را در صندوقهاي راي نيندازند هيچ کس متوجه آن نخواهد شد.

 

وي اضافه کرد: بنده خبر دارم که دستوراللعملي براي سپاه و بسيج از سوي رهبر معظم انقلاب فرستاده شده که اين دو نهاد را از فعاليت سازماني براي يک کانديداي خاص منع کرده اند همچنين متاسفانه صدا و سيما مذاکره کوتاه آقاي جليلي و خانم اشتون را در ترکيه به صورت سنگين پوشش داد که اين هم يکي از موضوعاتي بود که سوءتفاهماتي به وجود آورد.

 

نايب رئيس مجلس در ادامه سخنانش تاکيد کرد: اگر چه از سوي مجلس شوراي اسلامي نامه ايي براي شوراي نگهبان فرستاديم و از عملکرد اين شورا در بررسي صلاحيتها قدرداني نموديم اما تاييد صلاحيت آقاي جليلي در کنار عدم احراز صلاحيت آقاي سعيدي کيا که 4 دوره وزير بوده و جزء نيروهاي ارزشي، مومن و انقلابي هم هست خيلي سئوال برانگيز بود.

 

باهنر اضافه کرد: البته خبر داريم که در عين منع شدن سپاه و بسيج از انجام فعاليت سازماني براي يک کانديداي مشخص برخي فرماندهان ارشد سپاه به آقاي قاليباف نظر دارند و برخي از بدنه اين دو نهاد به ديگر کانديداها، براي اينکه تکليف همه مشخص شود دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که حتي تا زمان ثبت نام آقاي جليلي خبر نداشته اند که وي مي خواهد در انتخابات رياست جمهوري کانديدا بشود.

 

دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين با تاکيد بر اينکه نبايد اين شائبه در اذهان برخي حاميان جليلي از جمله حزب اللهي ها شکل بگيرد که او کانديداي نظام است خاطر نشان کرد: اگر با اين تصور که آقاي جليلي انتخاب شود و بعد از آن داستان 8 ساله دوران رياست جمهوري احمدي نژاد به وجود بيايد اين موضوع خسارتهايي را براي نظام خواهد داشت و اگر هم انتخاب نشود و اين شائبه در اذهان حزب اللهي ها وجود داشته باشد بازهم خسارتي براي کشور به همراه خواهد داشت.

 

وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه جبهه پيروان خط امام و رهبري بعدازظهر دوشنبه کانديداي نهايي خودش را معرفي خواهد کرد گفت: اين فرد احتمالا از بين آقايان قاليباف، جليلي و ولايتي خواهد شد. البته ما به عنوان جامعه اسلامي مهندسين تصميم گيري مقداري برايمان سخت است اما در نهايت در چارچوب جبهه پيروان خط امام و رهبري تصميم گيري خواهيم کرد.

 

عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري تحليليش را درباره ميزان اثر گذاري آيت الله هاشمي رفسنجاني در راي فردي که به حمايت از وي بپردازد اين گونه بيان کرد: به نظر مي رسد که آقاي هاشمي در نهايت از بين آقايان عارف و روحاني يک نفر را براي حمايت انتخاب کند اما با اين حمايت نخواهد توانست که کل آرا خود را به آنها منتقل کند تحليل ما اين است که تنها 20 تا 30 درصد از آراي آقاي هاشمي به فرد مورد نظر وي تعلق خواهد گرفت.

 

باهنر با اشاره به رفتار آيت الله هاشمي رفسنجاني پس از اعلام نظر شوراي نگهبان و عدم احراز صلاحيت وي گفت: آقاي هاشمي پس از اين موضوع رفتار بسيار خوبي از خود نشان داد و حتي در مذاکراتي که حضرت آيت الله مهدوي کني و آقاي لاريجاني در روز قبل از اعلام نتايج بررسي صلاحيتها با وي داشتند فضاي بسياري خوبي حاکم بود.

 

وي درباره ائتلاف سه گانه اصولگرايان نيز تصريح کرد: بر اساس خبرها بيرون آمدن يک نفر از سازوکار 1+2 حذف شده است و به نظر مي رسد در نهايت به تفاهم برسند. تحليل ديگري هم که وجود دارد اين است که هرکدام از اين افراد به نفع ديگري کنار بکشند راي شان به فرد ديگر قابل انتقال نخواهد بود.

 

دبيرکل جامعه مهندسين اسلامي در عين حال تصريح کرد: چون اعضاي ائتلاف 1+2 تعهدي علني در فضاي عمومي داده اند پايبندي به اين تعهد مي تواند در جذب آرا براي آنها تاثير گذار باشد.

 

وي در پايان خاطر نشان کرد: فردي بايد رئيس جمهور شود که توانمندي داشته و مجرب باشد و هندوانه دربسته نباشد و کارهايي که نظام به آن نياز دارد و رهبري بر آن تاکيد دارند را انجام دهند و حماسه سياسي را رقم بزنند.

نظر شما