شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۶
کد خبر: ۶۱۹۶۹
|
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
بررسي هشت سال الگوي مديريتي قاليباف در پايتخت/
مثبت ارزيابي كردن كارنامه مديريتي قاليباف در سال‌هاي اخير نه تنها صحبت نمايندگان مجلس، علما و شهروندان است بلكه در بعد بين المللي نيز اين عملكرد مثبت مورد اشاره بسياري از سفرا، شهرداران شهرهاي مطرح دنيا، متخصصان انجمن‌هاي بين المللي در حوزه‌هاي مختلف و سازمان ملل متحد است. به همين دليل الگوي مديريتي قاليباف مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است

به گزارش شهر، متخصصان علم مديريت براين باورند كه مديري موفق است كه نحوه مديريت او موضوع بحث كارشناسان و تحليلگران بوده و از آن به عنوان يكي از الگوهاي موفق مديريتي ياد شود. نكته قابل تامل بررسي‌هاي اين تحليلگران در دسته‌بندي‌هاي نحوي مديريت در كشور، توجه ويژه آنها به عملكرد مديريت شهري تهران در 8 سال اخير است. كارشناسان براين باورند كه مديريت فعلي شهر تهران توانست قواعد سنتي و مردود مديريتي را در اداره ابرشهري مانند تهران تغيير دهد.

 

مثبت ارزيابي كردن كارنامه مديريتي محمدباقر قاليباف در سال‌هاي اخير نه تنها صحبت نمانيدگان مجلس، علما و شهروندان است بلكه در بعد بين المللي نيز اين عملكرد مثبت مورد اشاره بسياري از سفرا، شهرداران شهرهاي مطرح دنيا، متخصصان انجمن‌هاي بين‌المللي در حوزه‌هاي مختلف و سازمان ملل متحد است. تمامي اين بررسي‌ها و اظهارنظرها درباره عملكرد مديريتي شهردار تهران نشان مي‌دهد كه نه تنها مديريت به مفهوم كلان آن در اداره شهر تهران به نسبت سه دهه اخير تغيير كرده بلكه نحوه مديريت پايتخت ايران اسلامي، باعث ايجاد مفهوم جديدي تحت عنوان ديپلماسي شهري شده است.

 

مسئله‌اي كه نمايندگان مجلس نيز بارها در ارزيابي كارنامه موفق شهردار تهران در سال‌هاي اخير به آن اشاره داشته و عملكرد محمدباقر قاليباف را تضميني براي نشان دادن توانمندي‌هاي مديريتي او دانسته‌اند. در آخرين مورد از اين اظهارات، اسماعيل جلالي، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در اين باره به روزنامه تهران امروز مي‌گويد:« مديريت شهر بزرگي مانند تهران به مديريت ارشد کشور نزديک است.» اين نماينده مجلس به صراحت اعلام مي‌كند:« اگر موفقيت‌هاي مديريت شهري در تهران در مديريت ارشد کشور هم اتفاق مي‌افتاد، شاهد تحرک و پويايي بالا و حصول نتايج مطلوب و مناسبي در سطح کشور بوديم.»

 

كارشناسان در بررسي موفقيت يا عدم موفقيت مديريت كلان در كشور درخصوص مشكلات و معضلات كشور به يك اتفاق نظر كلي رسيده‌اند، اينكه نه تنها تمامي مشكلات كشور ريشه در سوءمديريت دارد، بلكه استفاده از الگوهاي استاندارد مديريتي و خلاقيت در نحوه مديريت‌هاي كلان در كشور يكي از حلقه‌هاي مفقوده مديريت در ايران است. به عبارت ديگر متخصصان بر اين باورند كه استفاده از روش‌هاي سعي و خطا و به ثمر نرسيدن برنامه‌هاي كلان مديريتي آفتي است كه اكنون به جان مديران اجرايي كشور افتاده است. اما در مقابل انتقادهايي كه درباره عملكرد مديريتي دولت در سال‌هاي اخير مطرح شده، كارشناسان بر اين باورند كه تغيير نحوه مديريت شهر تهران در سال‌هاي اخير روي ديگر سكه مديريت كلان را در كشور نشان مي‌دهد.

 

اين اظهار نظر كارشناسان را مي‌توان از مثبت ارزيابي كردن عملكرد شهرداري تهران توسط نمايندگان مجلس و مسئولان ديگر به خوبي ديد. اسماعيل جلالي، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي بر اين باور است كه هرچه سطح مديريت‌ها افزايش يابد، رويکرد و توانمندي‌هاي تصميم‌گيري و حرکت به سمت اهداف استراتژيک بيشتر مي‌شود و از اين رو رئيس‌جمهور بايد فردي استراتژيک باشد.

 

او با تاکيد بر موفقيت استراتژي مديريت شهري در تهران و توانمندي بالاي آن در تحقق اهداف پيش‌بيني‌شده در حوزه‌هاي مختلف شهري، تاكيد مي‌كند:«يکي از مشکلات موجود در کشور رويکرد مديريت خردنگر و جزءنگر در جايگاه مديريت استراتژيک و ورود به مسائل جزئي توسط مدير ارشد در سطح کلان است که سامانه مديريتي کشور را با اختلال مواجه کرد. نتيجه اين رويکرد اين است که مديران ارشد کشور به جاي آنکه برنامه‌هاي بلند مدت مبتني بر شرايط و تغييرات محيطي داخلي داشته باشند، بيشتر به امور روزمره فكر مي‌كردند اين در حالي است كه اين امور مي‌تواند توسط مديران سطوح پايين نيز صورت پذيرد.» اين نماينده مجلس اعتقاد دارد كه عملکرد و اثربخشي اقدامات دولت فعلي پايين‌تر از ميزاني است که انتظار مي‌رفت و در پاسخ به اين پرسش که آيا اين دولت بهره‌ور بوده يا نه، جواب روشني براي آن وجود ندارد.

 

نكته قابل تامل در بررسي كارنامه مديريتي محمدباقر قاليباف در 8 سال اخير در كلانشهري مانند تهران، قابل اجرا بودن تمامي برنامه‌هاي مديريتي او در كشور است. داشتن برنامه‌هاي كوتاه و بلند مدت از يك سو و از سوي ديگر اجرايي كردن تمامي وعده‌هايي كه در طول سال‌هاي اخير شهردار تهران به پايتخت نشينان داد، نكاتي است كه تحليلگران به ويژه نمايندگان مجلس و علما از آن به عنوان نقاط مثبت كارنامه كاري قاليباف ياد مي‌كنند.

 

مهرداد لاهوتي بائوج، سخنگوي كميسيون عمران مجلس در اين باره مي‌گويد:« آنچه كه در نحوه مديريت دكتر قاليباف به عنوان يك الگو و شاخص مثبت مديريتي نمود دارد، شناسايي نيازهاي شهروندان، دسته بندي آنها و اجراي برنامه‌هايي براي رفع اين نيازها و خواسته‌هاي مردم است. » اما روي ديگر سكه مديريت در كلانشهر تهران تغيير رويكرد مديريتي در مجموعه شهرداري تهران است.

مساله اي كه حسين مظفر، عضو كميسيون اجتماعي مجلس به آن اشاره مي‌كند و مي‌گويد:« ساختار شكني شهردار تهران در استفاده از الگوهاي مديريتي يكي ديگر از عوامل موفقيت مديريت شهري در سال‌هاي اخير بوده است. كنار گذاشتن الگوهاي كليشه‌اي در مديريت شهر تهران از يك سو و از سوي ديگر شفاف سازي مديريتي در اين مجموعه بزرگ باعث شد تا هم تمامي برنامه‌هاي كوتاه و بلندمدتي كه محمدباقر قاليباف براي پايتخت متصور شده بود با بهره‌گيري از اعتماد عمومي شهروندان اجرايي شود و هم شهر تهران به عنوان يكي از كلانشهرهاي مطرح بتواند ديپلماسي خود را فارغ از رويكردهاي سياسي دولتمردان به ساير شهرهاي مطرح و تاثيرگذار دنيا منتقل كند. اين موفقيت بزرگي است كه شهردار يك شهر مي تواند در بعد بين المللي به آن دست يابد كما اينكه تمامي اظهارنظرهاي سازمان‌هاي بين‌المللي و سفراي خارجي نيز نشان دهنده موفقيت مديريت شهري تهران در اجراي برنامه‌هاي كلان خود دارد.»

 

در كنار موفقيت هاي محمدباقر قاليباف در شهر تهران، برخي از نمايندگان نيم‌نگاهي نيز به كارنامه بين المللي او دارند. علي اكبر آقايي، رئيس كميسيون عمران مجلس رويكرد بين المللي مديريت شهري تهران را به ويژه در ششمين مجموع عمومي شهرداران جهان در رونمايي از اطلس خليج فارس يكي از رويدادهاي به يادماندني پايتخت و تهران مي‌ داند و مي‌گويد: « يکي از اتفاقات مهمي که در مجمع جهاني شهرسازي ايتاليا رخ خواهد داد، رونمايي از اطلس خليج فارس در غرفه شهرداري تهران است که سال گذشته يونسکو عنوان فارس را از نام خليج فارس حذف کرده بود و با تلاش مديريت شهري اين عنوان مجددا با نام خليج فارس در جهان شناخته مي‌شود.»

 

آقايي در عين حال عنوان مي كند:« خوشبختانه اتفاقاتي که در حوزه هاي مختلف شهري در تهران رخ داده، در سطح بين‌المللي پايتخت ما را مطرح کرده و به عنوان يکي از شرکت‌کنندگان شاخص در مجامع بين‌المللي از مديريت شهري تهران حضور داريم.»

 

اين نماينده مجلس مطرح شدن تهران را در سطح جهان را مرهون برنامه‌هاي مديريت شهري تهران در اداره اين كلانشهر مي‌داند و مي‌گويد:« اقدامات شهرداري تهران در حوزه‌هاي مختلف به‌خصوص عمراني قابل تقدير و تحسين است که همين امر باعث شده تهران به عنوان پاي ثابت مجامع جهاني مطرح باشد و عناوين مهمي را به عنوان پايتخت کشورمان نصيب ايران کند.»

 

مهرداد لاهوتي نيز تاكيد مي‌كند: «بايد بپذيريم که شهرداري تهران اقدامات بسيار خوبي در ارتباط با مسائل عمراني انجام داده است و نبايد فراموش کنيم که تا همين 8 سال گذشته اتوبوس‌هاي فرسوده در خيابان‌ها تردد مي‌کردند.» منصور حقيقت‌پور،نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز اعتقاد دارد:« اتفاقاتي که طي سالهاي اخير در تهران به وقوع پيوسته آنچنان قابل اهميت بوده که در سطح جهاني نيز مورد توجه قرار گرفته و حائز رتبه هاي جهاني شده است.»

 

عوض حيدرپور،نماينده مردم شهرضا در مجلس نهم معتقد است كه کليد موفقيت شهردار تهران اثبات توانمندي در مديريت برنامه ريزي شهري است. اين نماينده مجلس مي‌گويد:« تهران به‌خاطر اثبات توانمندي در مديريت برنامه‌ريزي شهري موفق به جايزه تجارب موفق شد.اتفاقي که در دريافت نشان شهرهاي برتر در تجربيات موفق براي تهران افتاد اين بود که شهردار تهران از هوش و توانايي‌اش براي يک مديريت مستقل استفاده کرد و اين مي‌تواند الگوي مديران براي تجربه يک مديريت موفق باشد.»

 

بررسي عملكرد مديريت شهري در سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه يكي از دلايل موفقيت مديريت شهري تبديل اين سازمان مردمي به يك نهاد اجتماعي است. در واقع تمامي برنامه‌هايي كه محمدباقر قاليباف در سال‌هاي اخير در شهر تهران اجرايي كرد برپايه نگاه اجتماعي‌اي بود كه شهردار تهران به مجموعه شهرداري تهران داشت. در سايه اين نگاه اجتماعي است كه به اعتقاد مراجع عظام تقليد مديريت شهري تهران توانست در حوزه فرهنگي و بازگشت هويت ايراني- اسلامي به پايتخت موفق عمل كند.

 

حضرت آيت‌الله جوادي آملي درباره عملکرد شهرداري تهران در حوزه فرهنگي مي‌گويد: «در اداره شهرها و کشورها بايد به اين سه اصل جهان داري و جهان داني و جهان آرايي توجه کنيم . اين سه هم به درد سازمان ملل مي خورد که با آن جهان را اداره کنند. هم به درد يک کشور مي خورد که با آن کشور را مديريت کنند و هم به درد شهرداران شهرها مي خورد که با آن يک شهر را بسازند ، آباد کنند، و اداره کنند . منتهي ما بايد جهاني فکر کنيم و محلي عمل کنيم.» به اعتقاد ايشان عملکرد شهرداري تهران نشان مي دهد که از دين، خرد جمعي و هوش براي تحقق پيشرفت و عدالت بهره گرفته و اين بسيار رضايت بخش است . اين مسيرو مديريت همراه با خرد در صورت تداوم باعث پيشرفت‌هايي خواهد شد. حضرت آيت الله جوادي آملي به اين مساله نيز تاكيد مي‌كند كه اگر مديري شهري فکر کند و شهري عمل کند هميشه شهردار است اما اگر کشوري فکر کند و شهر را اداره کند مي‌تواند آينده خوبي داشته باشد.

   

آيت‌الله العظمي ناصر مکارم شيرازي نيز معتقد است كه هم در حوزه فعاليت‌هاي عمراني و آباداني و هم در حوزه فعاليت‌هاي فرهنگي کارهاي بسيار خوبي در شهر تهران انجام شده است. البته انسان نبايد نسبت به موفقيت‌هاي خود قانع شود بلکه بايد محيط وسيع‌تر و افق گسترده‌تري را درنظر گرفت تا رشد و موفقيت تداوم داشته باشد.

 

مكارم شيرازي در ادامه صحبت‌هاي خود تاكيد مي‌كند:« آنچه دكتر قاليباف در شهرداري تهران انجام داده‌است در تاريخ مي‌ماند. در مجموع بنده نسبت به اين اقدامات نگاه ديگري هم دارم. اگرچه همه اين فعاليت‌ها از نظر زيبايي و ظاهري بسيار خوب است، اما به شکل غيرمستقيم يک پيام قوي اسلامي هم دارد؛ وقتي جمهوري اسلامي نبود وضع تهران چگونه بود و امروز که نظام جمهوري اسلامي وجود دارد وضعيت تهران به کجا رسيده است؟ اين نشان مي‌دهد برخلاف نگاه مغرضانه برخي که مي‌گويند اسلام براي دنيا برنامه ندارد، دنيا و آخرت انسان در پناه اسلام، ‌آباد مي‌شود.»

 

آيت الله العظمي مكارم شيرازي بر اين باور است كه تلاش‌هايي كه شهردار تهران درسال‌هاي اخير در پايتخت انجام داده است به نوعي تبليغ غير مستقيم نظام و اسلام است. ايشان در اين باره نيز توضيح مي‌دهند: «هنگامي که افراد خارجي به تهران مي‌آيند و ايران را مي‌بينند حتما در مقايسه با کساني که تهران را نديده‌اند، نگاه متفاوتي نسبت به جمهوري اسلامي خواهند داشت، اين افراد با ديدن اين موفقيت‌ها مي‌فهمند اسلام براي زندگي سالم مردم برنامه دارد و معلوم مي‌شود شهرداري به‌ معناي عمران و آباداني شهر نيست بلکه به ‌معناي درنظر گرفتن سلامت جسمي و روحي مردم شهر است.»

   

آيت‌الله جعفر سبحاني نيز تغيير چهره تهران را در سال‌هاي اخير يكي از بركات مديريتي شهردار تهران مي‌داند و مي‌گويد:«خدمات و اقدامات شما در تهران بسيار چشمگير است و هر کس به اين شهر مي‌آيد، متوجه اين اقدامات مي‌شود. » آيت‌الله العظمي نوري همداني نيز اعتقاد دارد كه تمامي اقداماتي كه شهرداري تهران در سال‌هاي اخير انجام داده جز نام حماسه نام ديگري نمي‌توان بر آن گذاشت. در واقع شهردار تهران در مديريت خود در شهر تهران خلق حماسه کرده‌ است. آنچه انجام شده با توجه به گستردگي کارها و ويژگي‌هايي همانند شجاعت، قدرت و مديريت که دكتر قاليباف دارد، انجام شده است. خدمات شهردار تهران نشان مي‌دهد كه در مديريت خود موفق بوده است به نحوي كه تهران، امروز با 30 سال گذشته قابل مقايسه نيست.» به گفته ايشان اين اقدامات با تمام ابعاد به دنيا نشان مي‌دهد که در نظام اسلامي ايران، افرادي هستند که توانايي اثر‌گذاري در همه حوزه‌ها را دارند.

 

آيت الله العظمي علوي گرگاني نيز معتقد است كه اگر تمامي برنامه‌هايي كه در سال‌هاي اخير در تهران اجرايي شد، در تمام ايران اجرا مي‌شد، راحتي و راضايت مردم فراهم مي‌شد.آيت‌الله اميني، عضو جامعه مدرسين و امام جمعه موقت قم نيز درباره عملکرد فرهنگي شهرداري تهران مي‌گويد:«من پيش از اين هم در مورد شهرداري تهران بسيار شنيده‌ام و نوعا تعريف‌هاي مردم را شنيده‌ام که از اجراي اين اقدامات رضايت دارند. دكتر قاليباف، شهرداري نمونه و موفق بوده‌است؛ اقداماتي که در حوزه فرهنگ انجام داده‌اند، کارهاي بسيار خوبي بوده است.»

 

آيت‌الله سيدهاشم حسيني بوشهري، مدير مرکز مديريت حوزه علميه قم و نماينده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبري نيز با اشاره به اقدامات و خدمات شهرداري تهران، عنوان مي‌كند:«اتفاقات تهران در مقابل چشم همه است و من به ‌دليل نوع کاري که دارم و بايد هفته‌اي چندبار به تهران بيايم ، اين اقدامات و تلاش‌ها را مي‌بينم؛ فکر مي‌کنم کمتر کسي باشد که اين موفقيت‌ها را ببيند و به ياد شهردار تهران نيفتد.»

 

امام جمعه موقت قم نيز اعتقاد دارد:«انصاف اين است که بگوييم وضعيت تهران به‌ گونه‌اي است که انسان احساس طراوت، شادابي و زندگي مي‌کند و تهران شهري است که براي ادامه زندگي مي‌ توان به آن دل بست. اين نتيجه برنامه‌ها و دلسوزي‌هاي شماست؛ اگرچه در تهران با اين وسعت و گستردگي مشکلات و مسائلي هم وجود دارد.»

 

آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي نيز عملکرد شهرداري در پايتخت را مثبت ارزيابي مي كند و مي‌گويد:«اخبار و گزارش‌هايي که از تهران مي‌شنويم بسيار خوشوقت ‌کننده است و الحمدلله معلوم است که براي اين کارها فکر شده و با برنامه ‌ريزي انجام مي‌شود، از اين جهت به شهرداري تهران تبريک مي‌گويم.»آيت‌الله سيدمحمد سعيدي، امام جمعه موقت قم و توليت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) نيز تاكيد مي‌كند:« ما آقاي قاليباف را از زمان جنگ و دفاع‌مقدس مي‌شناسيم؛ ايشان انساني با کفايت، با‌درايت، دلسوز، غيرتي و با برنامه است که در هر عرصه‌اي وارد شدند، با کفايت عمل کردند، کارهاي خوبي انجام دادند و به لطف خدا موفق بودند. »

 

در كنار تمامي اظهارنظرهاي مسئولان و كارشناسان داخلي درباره كارنامه موفق مديريت شهري تهران در سال‌هاي اخير، صحبت‌هاي سفراي كشورهاي خارجي، شهرداران كلانشهرهاي مطرح دنيا، متخصصان انجمن‌هاي بين‌المللي در حوزه شهري و مقامات عالي رتبه مركز اسكان بشر سازمان ملل‌متحد درباره عملكرد شهردار تهران نشان مي دهد كه رويكرد خارجي مديريت محمدباقر قاليباف توانست چهره ديگري از تهران را به عنوان ام القراي جهان اسلام به جهانيان نشان دهد.

 

ابراز شگفتي مهمانان خارجي ايران در طول سال‌هاي اخير به ويژه زمان برگزاري اجلاس سران جنبش غير‌متعهدها و همچنين سفراي كشورهاي خارجي از پيشرفت تهران در سال‌هاي اخير اهميت اين شهر را در بعد جهاني نشان مي‌دهد.

 

«البگ دورج تساخياگين» رئيس‌جمهور مغولستان در حاشيه برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غير متعهدها پيشرفت تهران را اعجاب انگيز خواند و برج ميلاد تهران را نمادي از آزادي ايرانيان دانست و گفت:« برج ميلاد نمادي از آزادي ايرانيان است و امروز ايرانيان بايد براي ساخت اين برج که يکي از بلندترين برج هاي دنياست، به خود ببالند.» ايوان مارکيج، وزير امور خارجه صربستان نيز در حاشيه بازديدش از برج ميلاد تهران عنوان كرده بود: «تهران شهري است که به بزرگي و ساخت و‌ساز معروف است و امروز مي‌بينم که در کنار همه اينها، اين کلانشهر صاحب زيبايي‌هاي معماري، فضاي سبز و پارک است و برجي دارد که شهروندانش مي توانند همه اين زيبايي‌ها را به صورت يکجا ببينند.»

 

جبرئيل باسوله، وزير امور خارجه مالي نيز اعتقاد دارد:«از سفر به ايران و بازديد از شهر تهران خاطره‌هاي بسيار زيادي برايم باقي مانده است که يکي از جذاب‌ترين و فراموش نشدني ترين اين خاطرات بازديد از برج بلند ميلاد است.» بابورام بهاتاراي، نخست‌وزير نپال نيز درباره تهران مطرح كرده بود:« مهندسي ايراني در حوزه هاي مختلف به ويژه معماري‌اش فاخر و زبانزد همه دنياست و امروز برج ميلاد تهران گوياي اين حقيقت است. اميدوارم که ايرانيان هر روز پله‌هاي ترقي و پيشرفت را يکي پس از ديگري طي کنند.»

 

شگفتي مهمانان خارجي پايتخت از سرعت پيشرفت در تهران حتي به سفراي كشورهاي چهار قاره دنيا در تهران نيز رسيده است. به گونه‌اي كه در بازديد اخيري كه سفراي 37 كشور خارجي از پروژه هاي مطرح تهران داشتند، از شهردار تهران براي اجراي برنامه‌هاي موفق در پايتخت ايران اسلامي تقدير كردند.

 

اين سفرا اعتقاد داشتند كه امروز تهران در بعد جهاني، شهري است كه شهردار آن توانسته تمامي پايه‌هاي توسعه شهري را جهت ارتقاي كمي و كيفي زندگي شهروندانش در مدت زماني بسيار كوتاه اجرايي كند.امروز حمل و نقل، فضاي سبز، زيرساخت‌هاي شهري، بزرگراه‌ها، تونل‌هاي شهري و بسياري از جنبه‌هاي شهري تهران در مجامع بين‌المللي زبانزد است و به عنوان يك ركورد جهاني به ثبت رسيده است.

 

كوجي هانه‌دا، سفير ژاپن در ايران مي‌گويد: «تا زماني كه وارد باغ‌پرندگان نشدم، باور نكردم كه در تهران نيز بهشتي براي پرندگان ساخته شده است.»سفير ژاپن ادامه مي‌دهد: «وجود مكان‌هايي مانند باغ موزه پرندگان در شهر بزرگي مانند تهران حتما باعث آرامش شهروندان مي‌شود.» جمال طيبي، رايزن كشور الجزاير اعتقاد دارد، باغ پرندگان تهران يكي از زيباترين فضاهايي است كه در طول سال‌هاي فعاليتش از آن بازديد داشته است.

 

او بزرگي اين مجموعه را يكي ديگر از ويژگي‌هاي خاص باغ پرندگان مي‌داند و بيان مي‌كند: «اجراي پروژه‌اي با اين وسعت در تهران حتما سخت بوده اما شهردار تهران به خوبي توانسته از امكانات طبيعي‌اي كه در تهران قرار داشته به نحو مطلوب استفاده كند.»

 

خليف موسي، سفير سومالي نيز يكي از جاذبه‌هاي شهر تهران را باغ پرندگان مي‌داند و مي‌گويد: «اصلا قابل تصور نبود كه چنين فضاي زيبايي را شهردار تهران در پايتخت ايجاد كرده است و حتما اين باغ جاذبه گردشگري را در تهران بالا مي‌برد.» دولت علي حاتم اف، سفير تاجيكستان زيبايي‌هاي تهران را در ميان كشورهاي مسلمان و البته فارسي زبان، ويژه مي‌داند و مي‌گويد: «تمامي امكانات تفريحي و فرهنگي‌اي كه شهردار تهران در طول سال‌هاي اخير به وجود آورده منحصر به فرد است. نكته قابل تامل در شهر تهران اجراي پروژه‌هاي بزرگ عمراني در مدت زمان كمتر از 8 سال است و اين رويكرد نشان مي‌دهد كه دكتر قاليباف برنامه‌ريزي دقيقي را در عمران و آباداني اين كلانشهر داشته است.»

 

نصير احمدنور، سفير افغانستان در ايران نيز اعتقاد دارد، اراضي عباس‌آباد و فضاهاي فرهنگي و تفريحي‌اي كه شهرداري تهران در طول اين سال‌ها در اين اراضي ايجاد كرده، به معناي پيشرفت و توسعه در پايتخت ايران به شمار مي‌رود. او در اين باره مي‌گويد: «امكان استفاده از تجربه‌هاي مديريتي شهردار تهران براي شهرهاي مهم منطقه مي‌تواند مفيد و تاثيرگذار باشد.» نصير احمدنور اعتقاد دارد كه بوستان نوروز نماد ديپلماسي فرهنگي تهران در خاورميانه به شمار مي‌رود و مي‌تواند دروازه فرهنگي پايتخت ايران اسلامي در ميان پايتخت‌هاي كشورهاي منطقه محسوب شود.

 

 

برگزيده شدن دکتر قاليباف به عنوان هشتمين شهردار برتر جهان، از ميان 200 هزار شهردار جهان در سال 2008 و انتخاب شهر تهران به عنوان يکي از پنج شهر برتر جهان در زمينه حمل و نقل و ترافيک شهري در سال 2011 مي تواند نمودي از چهره بين المللي شهردار اين روزهاي پايتخت ايران اسلامي به حساب آيد. همچنين دعوت از محمدباقر قاليباف به اجلاس جهاني اقتصاد در سوئيس، حضور او در نهمين کنفرانس جهاني «متروپليس» در شهر سيدني استراليا و ديدار با رئيس مجلس و وزير امور خارجه اين کشور و ميزباني او از همايش شهرداران آسيايي در برج ميلاد از جمله ديگر نمونه‌هاي شخصيت جهاني قاليباف و استفاده وي از ظرفيت تعاملات بين المللي محسوب مي‌شود. به‌گونه اي که شهرداران و مقامات محلي جهان از ابتکار و نوآوري شهردار عملگراي تهران در برگزاري نشست شهرداران آسيايي و ايجاد شبکه‌اي براي گسترش همکاري‌ها و ارتباطات ميان شهرهاي آسيايي، قدرداني کردند. برخي از شهرداران شرکت کننده در اجلاس استانبول، اهداف و کيفيت برگزاري اجلاس تهران را، الگويي براي همکاري‌هاي منطقه‌اي و قاره‌اي در زمينه مديريت شهري عنوان کردند.

 

از سوي ديگر به گزارش مجله «نيو استيتسمن»، شهردار تهران يکي از 10 نفري است که مي‌توانند جهان را تغيير دهند. در سال 2010 ميلادي، مجله انگليسي مطرح «نيو استيتسمن»، نام شهردار عملگراي تهران را در فهرست 10 نفره اي، که قادر به «تغيير دادن جهان» هستند، قرار داد.اين مجله که در سال 2005، باراک اوباما رئيس جمهور کنوني آمريکا را در فهرست يکي از افراد برخوردار از توان تغيير جهان قرار داده بود؛ در فهرست سال 2010 خود، از محمد باقر قاليباف با تيتري با عنوان «فردي اصولگرا در کت چرمي» استفاده کرد. اين مجله دلايل خود را از انتخاب چهره‌هاي تاثيرگذار در دنيا اينگونه مطرح مي‌كند:«ما فهرستي از رهبران قاره هاي مختلف را ارائه مي کنيم؛ افرادي که پيش از اين تغييراتي در اوضاع آمريکا، انگليس، آفريقاي جنوبي و ايران به وجود آورده يا اينکه درصدد ايجاد تغييرات هستند.»

افتتاح برج بين المللي ميلاد از جمله ديگر ابعاد مديريتي قاليباف در سطح بين الملل محسوب مي‌شود به‌گونه‌اي که خبرگزاري آسوشيتدپرس، در واکنش به افتتاح برج مخابراتي در تهران آن را حرکتي در راستاي مدرنيسم توصيف کرد. آسوشيتدپرس در پي افتتاح آسمانخراش ميلاد، چهارمين برج بلند در دنيا، در شمال‌ غربي شهر تهران به ارتفاع 435 متر ارتفاع (1427 فوت) اعلام کرد که اين برج بنايي است که مي‌تواند به عنوان سمبل تلاش‌هاي کشور به مدرن سازي آن خدمت کند. اين خبرگزاري، افتتاح اين برج در دوره محمد باقر قاليباف، چهارمين شهرداري که اين برج از زمان کلنگ خوردن آن به خود ديده را موفقيتي بزرگ براي قاليباف عنوان کرد.

شهر تهران در سال 2011 به دليل سرعت در توسعه حمل و نقل عمومي پايدار؛ مانند ايجاد سيستم‌هاي اتوبوسراني تندرو و احداث سيستم‌هاي عظيم مترو از سوي سازمان ملل متحد و انجمن بين المللي حمل و نقل عمومي(UITP) به عنوان يکي از پنج شهر برگزيده انتخاب شد. اقدامات شهرداري تهران به دليل توان «تلفيق راه‌حل‌هاي مختلف حمل‌ونقل» در اين شهر بسيار کارآمد ارزيابي شده است. اقداماتي که به نظر اين موسسه، تلفيقي موثر از بهره‌برداري از دوچرخه تا BRT را در تهران ممکن نموده است.انتخاب تهران به عنوان يکي از 5 شهر برتر جهان در زمينه حمل و‌نقل و ترافيک، در کنار بسياري ديگر از افتخارات شهرداري تهران مي تواند گوياي برگ زريني از افتخارات نظام اسلامي در آغاز دهه چهارم انقلاب (که همانا دهه پيشرفت و عدالت است) باشد.با گذشت يک سال از اين افتخار، در موفقيتي بين المللي ديگر، تهران به مدد پيشرفت هاي حاصله در ابعاد مختلف اجتماعي، زيست محيطي و حمل و نقل و ترافيک شهري صاحب يک عنوان مهم ديگر جهاني شد. در واقع در دهمين اجلاس «متروپليس» (اتحاديه کلانشهرها و پايتخت هاي جهان)، پايتخت جمهوري اسلامي ايران به عنوان شهر برتر جهان در زمينه ارتقاي کيفيت زندگي شهروندان مورد تقدير قرار گرفت. گفتني است اين جايزه که معتبرترين جايزه بين‌المللي در زمينه مديريت شهري در دنياست هر سه سال يک‌بار به کلانشهرها اعطا مي شود.به باور اکثر کارشناسان داخلي و خارجي در مديريت‌شهري، تهران اکنون جزو 10 شهري‌است که در شاخص‌هاي توسعه شهري ، پيشرفت قابل توجهي داشته است و مي توان آن را از جمله کلانشهرهايي دانست که زيرساخت‌هاي شهري در آن به استانداردهاي جهاني نزديک شده است.

 

منبع: تهران امروز

نظر شما