دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۸
کد خبر: ۶۲۰۰۵
|
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳
محمدباقر قاليباف با بيان اينکه برنامه‌اي که من تدوين کردم تحت عنوان پيشرفت و عدالت است گفت: اگر پيشرفت اتفاق نيفتد، عدالت در واقع توزيع فقر است.

به گزارش شهر، محمد باقر قاليباف در گفتگوي ويژه خبري در پاسخ به سئوالي مبني بر اينکه دغدغه اصلي شما براي ورود به عرصه رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري چيست؟، با تاکيد بر اينکه من براي اداي دين وارد اين عرصه شده‌ام، اظهار داشت: من شهروند و فردي از اين جامعه بوده‌ام که نه عقبه ثروت و نه عقبه قدرت داشتم و به لطف اين ملت و به برکت انقلاب اسلامي و نهضت امام و حول شهدا و مجاهدت‌هايي که اتفاق افتاد، از همان دوران نوجواني و جواني آمدم تا اينکه امشب اينجا در حضور ملت عزيز که مديون آن‌ها هستم، نشستم.

 

وي ادامه داد: انقلاب يکي از بزرگ‌ترين نعمات ماست و خداوند اين لطف را به همه ما عنايت کرده تا بتوانيم در سايه نظام اسلامي زندگي کنيم اما امروز اين نظام اسلامي مشکلاتي دارد و من با روحيه و ديني که دارم، در جهت حل اين مشکلات به عرصه آمده‌ام.

 

قاليباف با تاکيد بر اينکه کشور ما داراي منابع انساني بي‌شمار، نيروهاي جوان، منابع طبيعي، معادن و منابع مادي بيشماري است که مي‌شود از آن‌ها استفاده کرد، تصريح کرد: بايد ديد چرا با وجود اين منابع، کارنامه قابل قبول و قابل دفاعي در عرصه اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي نداريم.

 

وي با بيان اينکه بي‌انصافي است که بگوييم تاکنون زحماتي کشيده نشده است، خاطرنشان کرد: بويژه بعد از دوران دفاع مقدس زحمات زيادي کشيده شد؛ چنانچه در دوران سازندگي زيرساخت‌هاي درست و بزرگي در کشور پي‌ريزي شد و جناب آقاي هاشمي رفسنجاني مسئوليت آن دوره را داشتند؛ هرچند که انتقاداتي نسبت به رويکرد فرهنگي آن دوره وارد است.

 

وي اظهار کرد: در زمان اصلاحات هم زحمات زيادي کشيده شد و آن زمان تنها مقطعي بود که رشد صنعت در کشور دو رقمي شد؛ هرچند انتقادات جدي به رويکرد سياسي آن دولت وجود داشت. در ادامه نيز دولت‌هاي نهم و دهم زحمات زيادي کشيدند و در بحث هدفمندسازي يارانه‌ها که شجاعت مي‌خواست، همچنين مسکن مهر، سفرها و بحث تحرک، اقدامات قابل ملاحظه‌اي انجام داده شد اما واقعيت اين است که برآيند و خروجي کار ما مشکلاتي به همراه داشته و امروز از همه اين تلاش‌ها رضايت‌مندي وجود ندارد.

 

قاليباف با بيان اينکه بايد همت بيشتري صورت بگيرد گفت: روند مديريتي در کشور نيازمند تحول اساسي و جدي است و در حوزه مديريت کشور بايد تغيير اساسي انجام شود تا بتوانيم از منابع کشورمان استفاده کنيم و من آمده‌ام تا به کمک مردم عزيزمان يک روح و خون جديد وارد سيستم مديريتي کشور کنيم.

 

مجري برنامه درباره طرح دو ساله قاليباف براي حل مشکلات اقتصادي کشور سوال کرد که قاليباف پاسخ داد: اين برنامه،‌ برنامه‌اي با کمک نخبگان در سطح ملي و استاني و برنامه‌اي به روز است و از همه ديدگاه‌ها و نظرات استفاده شده و من براي آن يک زمان‌بندي دو ساله مشخص کرده‌ام تا طي آن يک ساماندهي و آرامش وارد اقتصادمان کنيم.

 

شهردار تهران يادآور شد: يکي از موضوعاتي که مردم با آن روبه‌رو هستند گراني است که هر روز مردم ما را دچار اشکالات جدي مي‌کند و زحمات آن‌ها را زياد کرده است، ضمن اينکه ثبات نداشتن گراني‌ها و بالا رفتن قيمت‌ها به صورت غير متعارف و در کنار آن، پايين‌ آمدن کيفيت‌ها، بحثي دچار اشکال است. همچنين در بحث اشتغال نيز شاهد هستيم که خانواده‌اي پيدا نمي‌شود که مشکلي به نام بيکاري نداشته باشد و چه افراد تحصيلکرده و چه آن‌ها که تحصيلات عاليه ندارند، با اين مشکل مواجه هستند.

 

وي با اشاره به اينکه يک زمان فرد شغل مي‌خواهد تا حداقل زندگي‌اش را تامين کند و زنده باشد ولي اگر ما مي‌خواهيم به کرامت انساني توجه کنيم آيا اين کفايت مي‌کند؟، بيان داشت: در فرهنگ اسلامي ما کار جوهره و حيات و انسانيت يک انسان است و وقتي شخصي شغل ندارد، هم زندگي و کرامت او و هم انسانيتش را گرفته‌ايم، اين در حالي است که رشد اقتصادي بايد اين نابساماني‌ها را سامان دهد.

 

قاليباف با بيان اينکه از دست دادن سرمايه‌هاي اجتماعي و مادي، نابساماني است، تصريح کرد: به‌سامان کردن، يعني اينکه روشي را در دوره‌اي مشخص پياده کنيم و البته در اين راستا اين حق مردم است که بدانند مديرانشان چه مي‌کنند و من در همين راستا در حوزه شهرداري هم شفاف با مردم صحبت مي‌کردم. ما مي‌توانيم ظرف دو سال آرامش و ثبات را به مردم بازگردانيم و اين طور نباشد که هر روز شاهد تغيير نرخ‌ها باشيم. مردم هر روز نبايد شاهد اين باشند که نرخ‌ها تغيير مي‌کند. مصرف‌کننده بداند که هر کالا چه نرخي دارد و هر روز شاهد نوسان قيمت‌ها نباشد. براي توليدکننده، چه توليد کننده جزئي و چه کلي، اين مساله بايد رعايت شود.

 

عضو ائتلاف پيشرفت اضافه کرد: در نخستين اقدامات قيمت ارز را تثبيت مي‌کنيم، چراکه امروز شاهديم نرخ ارز نوسان دارد و ارزش پول ملي را نيز دچار خدشه کرده است. اقتصاد بايد از تصميمات خلق‌الساعه رها شود. ما تصميم‌هاي متعدد را نيز سامان مي‌دهيم و تلاش‌مان نيز اين خواهد بود که حتي هزينه‌هاي توليد را نيز کاهش دهيم و اين به معناي کنترل قيمت‌هاست و پس از کنترل قيمت‌ها، کاهش قيمت‌ها را دنبال خواهيم کرد.

 

وي با تاکيد بر اهميت نظارت بر بانک‌ها اظهار داشت: نقدينگي که در کشور وجود دارد بايد کنترل شود و به سمت توليد و متناسب با اولويت‌ها هدايت شود. امروز متاسفانه نقدينگي رها شده است و به همين خاطر به سمت بورس و بورس‌بازي حرکت کرده و از آنجا که هزينه‌هاي توليد بيشتر از سود آن است، بسياري به جاي اينکه به سمت کارهاي توليدي بروند به سمت کارهاي غيرتوليدي حرکت مي‌کنند و سود بيشتري به نسبت کارهاي توليدي به دست مي‌آورند.

 

قاليباف تاکيد کرد:‌ البته اينکه ما گفته‌ايم ظرف دو سال آرامش را به اقتصاد برمي‌گردانيم، به اين معنا نيست که اين اتفاق در پايان دو سال رخ خواهد داد بلکه در شش ماهه اول پس از آنکه کار را شروع کرديم نيز مردم آثار آن را خواهند ديد.

 

وي در پاسخ به سئوالي درباره تضمين عملي شدن شعارهايش، با بيان اينکه هيچ سرمايه اجتماعي بزرگتر و مهم‌تر از اعتماد نيست، گفت: يکي از ضربه‌هاي سنگيني که به سرمايه اجتماعي وارد شد، از بين رفتن اعتماد است. مردم حق دارند که بپرسند چه ضمانتي براي اين شعارها وجود دارد.

 

شهردار تهران افزود: شما در تهران زندگي مي‌کنيد و من توفيق هشت سال خدمت در شهرداري را داشته‌ام. آيا ديده‌ايد که من قولي بدهم و به آن عمل نکنم؟ مردم عزيز تهران حتما تاييد مي‌کنند من در نيروي انتظامي که حضور داشتم، نوع حرف زدن من از جنس وعظ، خطابه و سخنراني نبوده بلکه از جنس کار است. در شهرداري هم اين را ديده‌اند. من از مردم استدعا دارم که برنامه 30 دقيقه‌اي من را که فردا (چهارشنبه) پخش مي‌شود، ببينند. آنجا تعهدي داده‌ام. ضمانت برنامه‌ها و شعارهاي من، عملکرد گذشته من است.

 

وي افزود: ما جز در دو مورد يعني برج ميلاد و بزرگراه صدر که با تاخير انجام شد، به هرچه گفته‌ايم عمل کرده‌ايم. عذرخواهي را هم ياد گرفته‌ايم. من تعهد مي‌دهم که اين برنامه‌ها ضمانت اجرايي دارد و مردم حق دارند از من به عنوان رييس دولت مطالبه کنند.

 

قاليباف درباره اقتصاد مقاومتي نيز اظهار کرد: اقتصاد مقاومتي به معناي اين است که اقتصاد ما آسيب‌پذير و شکننده نباشد. براي اين منظور، اقتصاد بايد مردمي شود و دولت نبايد در همه امور اقتصادي دخالت کنند بلکه بايد اجازه دهد مردم بيايند. دولت بايد کوچک و چابک شود. اقتصاد تک‌پايه را بايد برداريم و از اتکاي به نفت و رانت در اقتصاد پرهيز کنيم. در اقتصاد مقاومتي توليد بايد رونق داشته باشد. متاسفانه ما در حوزه کشاورزي و بحث امنيت غذايي شاهديم که قيمت تضميني خريد محصولات کشاورزي مشخص نيست و گاهي اوقات حتي 60 درصد گران‌تر از توليد داخل محصولات غذايي را خريداري مي‌کنيم. اقتصاد مقاومتي اقتصادي است که آسيب‌پذير نباشد.

 

وي در پاسخ به سئوالي درباره طرح هدفمندي يارانه ها و اجراي آن در دولت احتمالي خود گفت: يکي از مزيت‌هاي دولت انصافا همين اجراي هدفمندي‌ يارانه‌ها بود. البته انتقاداتي به چگونگي اجراي اين طرح هست. هدفمندي يارانه‌ها ادامه خواهد يافت و بر اساس قانوني که مجلس تصويب کرده است، دولت آن را اجرا خواهد کرد.

 

قاليباف تاکيد کرد: دولت قانون هدفمندي يارانه‌ها را کامل اجرا نکرد؛ هرچند يارانه به مردم داد اما يارانه به توليد، کشاورزي و صنعت داده نشد. من حتما اين کار را انجام خواهم داد. بويژه در بخش کشاورزي که يک يارانه سبز نيز بايد به آن تعلق بگيرد.

 

وي با اشاره به اين که در اجراي هدفمندي يارانه‌ها به بخشي از حقوق مردم توجه نشده است، اظهار داشت: به طور مثال بنزين آزاد ليتري 700 تومان به مردم مي‌دهيم، اشکالي ندارد، اما من مي‌گويم که ملت حق دارند بگويند چرا ما که بنزين 700 توماني مي‌خريم، خودرويي دولت به ما بدهد که به ازاي هر 100 کيلومتر 11 ليتر مصرف داشته باشد در حالي که در جهان امروز خودروها 5 تا 6 ليتر مصرف دارند. چرا بايد ضعف تکنولوژي و مديريت در صنعت که دولت آن را در دست گرفته اينگونه به دوش مردم منتقل شود؟ اگر قيمت انرژي‌هايي مانند برق افزايش مي‌يابد، چرا مردم بايد وسيله‌اي بخرند که پنج برابر سطح جهاني مصرف داشته باشد؟ درست است که بايد از توليد داخلي استفاده شود اما مردم نبايد براي هدفمندي يارانه‌ها اين خسارت را بدهند.

 

قاليباف درباره اسناد بالادستي در کشور با اشاره به اينکه برنامه‌اي استاني و ملي دارد، گفت: بالاترين سندبالادستي که داريم برنامه 1404 و سند چشم‌انداز است. برنامه‌هاي من که نامزد انتخابات رياست جمهوري شده‌ام بايد مطابق برنامه‌هاي بالادستي باشد. ما بايد با توجه به پول و امکاناتي که داشتيم 40 درصد از برنامه‌ها را پيش مي‌برديم اما متاسفانه طبق برنامه عمل نکرديم. ما بايد از برنامه‌هاي پنج ساله نيز تبعيت کنيم، در غير اينصورت مي‌شود سليقه‌اي عمل کردن و ضعف مديريتي که شاهد آن هستيم.

 

وي درباره موضوع عدالت و پيشرفت که دهه چهارم انقلاب نيز به اين عنوان از سوي مقام معظم رهبري نامگذاري شده است اظهار کرد: برنامه من تحت عنوان پيشرفت و عدالت است اما عدالت، مقدمه دارد. اگر پيشرفتي نباشد، عدالت تنها توزيع فقر است.

 

قاليباف تاکيد کرد: من به عنوان کسي که کانديداي رياست جمهوري شده‌ام بايد بفهمم که حق آزمون و خطا ندارم، حق خلاف قانون عمل کردن ندارم و نمي‌توانم بگويم که چوب لاي چرخم مي‌گذارند و اجازه نمي‌دهند کار کنم يا بگويم که در قانون اساسي اختيارات لازم براي رييس‌جمهور وجود ندارد. برخي اين حرف‌ها را مي‌زنند که البته بهانه‌جويي است. من با همين قانون نامزد شده‌ام و به مردم قول داده‌ام.

 

عضو ائتلاف پيشرفت گفت: بايد همه قانون را رعايت کنيم نه اينکه هرجا را دوست داشتيم عمل کنيم و هرجا را که دوست نداشتيم، نه. بايد به حقوق ملت توجه کنيم. هرگز اين حرف‌ها را از من نخواهيد شنيد که در کشور حاکميت دوگانه وجود دارد يا اينکه يک نفر هر کاري که خواست انجام دهد. قانون اساسي ما گفته است که قوه مقننه در راس امور است. بر اساس قانون، رهبري سياست‌هاي کلان و وحدت ميان قوا را تنظيم مي‌کنند و سياست‌هاي ايشان بايد دنبال شود.

 

وي خاطرنشان کرد: پيشرفت و عدالت سه شاخصه دارد که شامل رشد تکنولوژي، رشد اقتصادي و رشد اجتماعي مي‌شود. ما حتما بايد توسعه اجتماعي داشته باشيم. در عدالت فردي، فرصت‌هاي برابر بايد براي همه وجود داشته باشد. عدالت اجتماعي نيز بايد رعايت شود. همه گروه‌ها و همه اقشار و اقوام را بايد ببينيم. کشاورز ما، کارگر ما، پزشک،‌ انجمن‌هاي علمي، زنان، دانشجويان و اساتيد ما از حقوقي برخوردارند. عدالت جغرافيايي بايد رعايت شود. اين طور نباشد که هرکس به مرکز کشور نزديک‌تر بود يا در هر استاني هر کسي که به مرکز استان نزديک‌تر بود، برخوردار باشد. ما در شهر تهران فاصله شمال و جنوب را حل کرديم و اين مساله رعايت شد.

 

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سئوالي درباره سياست خارجي بيان داشت: سياست خارجي بايد منافع ملي و امنيت ملي يک کشور و در واقع هويت ديني و انقلابي و ملي ما را تضمين کند و اين وظيفه‌اي است که بر دوش سياست خارجي است.

 

قاليباف با بيان اينکه فرق جدي ميان سياست خارجي و دستگاه ديپلماسي است، گفت:‌ کجاي قانون اجازه مي‌دهد که من بگويم در سياست خارجي اينگونه تصميم مي‌گيرم؟ سياست خارجي تصميمي است براي حاکميت. البته رييس‌جمهور يکي از عناصري است که نقش اساسي و تاثيرگذاري در آن دارد ولي قانون همه سهم سياست خارجي را به رييس‌جمهور نداده است. مگر کسي که بيايد مي‌تواند بگويد در چهار سال سياست خارجي را عوض مي‌کند؟ هرکس بگويد اگر بيايم در اين زمينه تغييرات عظيمي ايجاد مي‌کنم، مثل بقيه شعارهايشان است. دستگاه‌ ديپلماسي بايد سوء تدبير نداشته باشد و هزينه‌زايي نکند و اين بر عهده وزارت امور خارجه و شوراي عالي امنيت ملي است.

 

وي با اشاره به برنامه خود براي اين عرصه خاطرنشان کرد: من براي ديپلماسي وزارت امور خارجه، شوراي عالي امنيت ملي و دبيرخانه شورا برنامه مشخصي دارم و ديپلماسي اقتصادي را مبناي کار قرار داده‌ام.

 

قاليباف در ادامه با اشاره به ظرفيت‌هاي طبيعي کشورمان گفت: ما بايد انسجام داخلي خود را بالا ببريم. سياست خارجي هرچه باشد، مقابله، مذاکره، مقاومت يا رقابت، اگر انسجام نداشته باشيم و همدل نباشيم، قدرت شکل نمي‌گيرد و هر دولتي که مورد تحسين ملت خود قرار نگيرد مورد تحسين جهانيان نيز قرار نخواهد گرفت و نمي‌تواند موفق باشد. کشور بايد قدرت ملي پيدا کند و البته يک ديپلماسي فعال مي‌تواند به قدرت ملي ما کمک کند.

 

شهردار تهران افزود: در گذشته ديپلماسي ما را چه کساني اداره مي‌کردند؟ همان عزيزاني که امروز در مسئوليت قرار دارند و نامزد هم شده‌اند. همين‌ها مسئول ديپلماسي يا در حوزه شوراي امنيت در دبيرخانه بوده‌اند. کارنامه آنها همين است که الان وجود دارد. من براي پايان دادن به همين‌ها آمده‌ام.

 

وي تصريح کرد: ما نبايد مديريت يکنواخت بسته و خسته گذشته را دوباره برگردانيم، نبايد اجازه دهيم که اين مديريت ادامه يابد. نيروهاي جديد با مديريت جديد بايد خون جديدي را در رگ‌هاي جامعه ايجاد کند. ما با اين رويکرد و با تحول اساسي بايد به اين مديريت خسته پايان دهيم. البته از آناني که کوهي از تجربه‌اند و پيشکسوتان ما هستند بايد استفاده کنيم و آنان مورد احترام ما هستند.

 

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تاکيد کرد: بايد دور بسته و خسته مديريت پايان يابد و نور و اميد و حرکتي برقرار شود.

 

قاليباف در پايان در پاسخ به سئوالي درباره ميزان انتقاد پذيري گفت: ما از امام(ره) ياد گرفتيم که حرف مرد يکي نيست، حرف مرد دوتاست. رييس دولت هم اشتباه مي‌کند. رييس دولت بايد به خرد جمعي مراجعه کند و اگر اشتباه کرد حرفش را پس بگيرد و عذرخواهي کند. من اين‌ها را عملي خواهم کرد. ما بايد انتقادپذير باشيم و با خرد جمعي پيش برويم.

نظر شما