شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۸
کد خبر: ۶۲۰۵۰
|
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
سخنگوي ستاد انتخابات قاليباف با بيان اينکه "ساختار مناظره‌هاي صداوسيما نيازمند تحول است"، گفت: پرسش‌ها مي‌تواند پيش از برنامه مطرح نشود اما اطلاع از ساختار برنامه، حق کانديداست.

به گزارش شهر به نقل از ايسنا، پرويز اسماعيلي درباره مناظره تلويزيوني روز جمعه بين نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، با بيان اينکه تعداد کانديداها براي مناظره زياد بود و زمان لازم براي پرداختن به مهمترين موضوع امروز جامعه يعني اقتصاد، در دسترس آنها نبود خاطرنشان کرد: نقد به اين برنامه به معني ناديده گرفتن زحمات صدا و سيما نيست.

 

به گفته وي، اين شکل از مناظره اولين تجربه سيما بود و بخشي از مشکلات قابل انتظار بود و طبيعي است که در روند برنامه‌ها چنين مشکلاتي نمايان شود.

 

اسماعيلي در ادامه گفت: مهمترين دغدغه مردم و محوري‌ترين برنامه کانديداهاي اين دوره، موضوع اقتصاد است. بنابراين بهتر بود که از يک طرف کانديداها در استرس توضيح برنامه‌هاي خود براي حل مقولات مهمي چون گراني، آن هم در 90 ثانيه، قرار نمي‌گرفتند و از طرف ديگر مردم نيز مجال مي‌يافتند با ديدگاه‌هاي تخصصي کانديداها در حوزه مشکلات اقتصادي عميق‌تر آشنا شوند.

 

سخنگوي ستاد انتخابات قاليباف همچنين با بيان اينکه "اطلاع نداشتنِ کانديداها و نمايندگان آنها از ساختار برنامه، از نقطه ضعف‌هاي برنامه بود"، تصريح کرد: پرسش‌هاي برنامه مي‌تواند محرمانه باشد يعني پيش از آغاز مناظره‌ها افشا نشود اما اطلاع از ساختار برنامه، حق کانديداست.

 

وي افزود: ساختار خود برنامه را هم بايد به دو بخش تقسيم کرد. اگر اصرار است دو مناظره بعدي هم هشت نفره برگزار شود؛ بخش اول با اصلاحاتي مي‌تواند بهبود يابد. اما بخش دوم، هم در زمينه محتواي سوالات چند گزينه‌اي و هم نشان دادن عکس‌ها مناسب نبود.

 

اسماعيلي درباره نقش مجري برنامه نيز گفت: شايد به خاطر ساختار ناهمگون برنامه، برخي کانديداها به جاي چالش مثبت با يکديگر به چالش منفي با مجري پرداختند و هر مجري ديگري غير از حيدري بود، برنامه از کنترلش خارج مي‌شد.

 

سخنگوي ستاد قاليباف در ادامه با اشاره به اينکه "نکته ديگر اينکه، همين سوالات عموما اشتباه طراحي شده بودند و به واقع دولت‌ها نمي‌توانند ميان گزينه‌ها اولويت قائل شوند بلکه بايد به طور متوازن به هر يک از آنها بپردازند"، خاطرنشان کرد: پاسخ معضلات اقتصادي بلي يا خير نيست و نمي‌توان به مشکلات مردم بصورت صفر و يک نگاه کرد.

 

وي با بيان اينکه "از نظر تکنيکي، مناظره بين هشت نفر، بازده بالايي ندارد"، افزود: جالب اينکه از يک طرف زمان چهار ساعته برنامه مخاطب را خسته مي‌کرد و از طرف ديگر به علت اينکه کانديداها مجبور بودند در 90 ثانيه همه برنامه‌ها و ايده‌هاي خود را بگويند، مخاطب با انبوه و تراکم اطلاعات مواجه مي‌شد و امکان مقايسه و دسته‌بندي ديدگاه‌ها را نمي‌يافت.

 

اسماعيلي در پايان تاکيد کرد: تحول در ساختار و ترکيب مناظره مي‌تواند به تحقق حماسه سياسي و انتخاب بهترين گزينه کمک بزرگي کند. در عين حال ما تابع تصميم کميسيون تبليغات انتخابات رياست جمهوري هستيم.

نظر شما