شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۳
کد خبر: ۶۲۱۱۸
|
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
در لوح ياد‌بود نامگذاري اين خيابان نوشته‌اند: «جاويدان باد دوستي بي‌شائبه مردم دو شهر تهران و سئول که به پاس آن در شهر سئول خياباني به نام تهران و در شهر تهران خياباني به نام سئول نامگذاري گرديد.»

به گزارش شهر، خواهر خواندگي بين شهر‌ها و کشور‌ها يکي از قرارداد‌هايي است که از مدت‌ها قبل بين کشور‌هايي که با هم مشترکات فرهنگي، هنري، تاريخي و... دارند باب است. مثلا شما در دل آمريکا مي‌توانيد خياباني به اسم تهران و محله‌اي به اسم پرشيا ببينيد که خب در نوع خود بسيار جالب است. گزارشي که قرار است بخوانيد درباره همين «خواهر‌ خواندگي» و «برادر خواندگي» بين ايران و کشور‌هاي مختلف دنياست.


تهران در الجزاير


با يک نگاه به نقشه شهر ويلا يا در الجزاير متوجه مي‌شويد که منطقه‌اي به اسم تهران در آن وجود دارد. اين شهر که قسمت فرانسوي‌نشين الجزاير را تشکيل مي‌دهد، داراي حدود 3 ميليون نفر جمعيت است.


اصفهان در آلمان


هر قدر شهر اصفهان خوش آب‌وهوا است، خياباني که خارج از مرز‌هاي کشور به اين نام است در دل صحرا و در آفريقاي جنوبي واقع شده. البته بنا به موقعيتي که شهر اصفهان دارد اين شهر با شهر‌هاي زيادي خواهر‌خواندگي دارد، يکي از اين شهر‌ها فرايبورگ آلمان است. در اوايل سال 1390 نمايندگان فرايبورگ به شهر اصفهان سفر کردند تا در کانون فرهنگي ايران شرکت کنند. در اين مراسم بود که استارت خواهر‌خواندگي بين دو شهر در آلمان و ايران زده شد.


اصفهان در مالزي

 

خيابان اصفهان در نزديکي مرکز شهر کوالالامپور و در فاصله بسيار اندک از ميدان تاريخي و معروف مردکا (Merdeka) و المان‌هاي معروف تاريخي اين شهر مانند مسجد جامع قرار دارد.

اين خيابان کوچک در محل تلاقي دو خط حمل و نقل شهري LRT( ايستگاه بانداريا) و KTM (ايستگاه بانک نگارا) قرار داشته و همچنين در مجاورت مرکز خريد مدرن SOGO واقع شده است. با تصوير نقشه گوگل، موقعيت خيابان اصفهان در کوالالامپور را مشاهده مي‌کنيد اصفهان خواهر‌خوانده 13 شهر گوناگون در جهان است که از اين ميان مي‌توان از بارسلون، اسپانيا، فلورانس ايتاليا، سن‌پترزبورگ روسيه، يادش روماني، کوالالامپور مالزي، فرايبورگ آلمان، ايروان ارمنستان، هاوانا کوبا، کويت، شيان چين، کيوتري ژاپن، لاهور پاکستان،‌داکار سنگال، بعلبک لبنان، بيروت لبنان و استانبول ترکيه اشاره کرد.


تبريز در ايالات متحده آمريکا


در شهر مشهور «رالي» در کاروليناي شمالي ايالات متحده، منطقه‌اي به نام تبريز وجود دارد که به عنوان پايتخت رالي به حساب مي‌ايد. تبريز آمريکا به عنوان پايتختي به حساب مي‌ايد که حاکمان زيادي در آن زندگي کرده‌اند، تبريز آنجا مثل تبريز خودمان يک منطقه باشکوه به حساب مي‌آيد.


تهران، نيوهمپشاير، چارلستون ايالات متحده آمريکا


يکي از جاده‌‌هاي فرعي که در آمريکا وجود دارد به اسم تهران نامگذاري شده است. اين جاده زيبا نزديک شهرستان ساليوان است. در سر شماري سال 2010 جمعيت اين شهر 5 هزار و 114 نفر اعلام شد. دور تا دور اين جاده پر از درخت است و در را پر مي‌کند. در شهرستان ساليوان که به موازات اين جاده است، روستايياني زندگي مي‌کنند که هر روز براي رسيدن به شهر از اين جاده عبور مي‌کنند.


درياچه نراقي در آمريکا


نراق يکي از شهر‌هاي استان اصفهان است که فاميل تعداد زيادي از مردم ايران شهر «نراقي» است.

جالب است بدانيد سال 1980 خانواده‌اي به نام فاميل نراقي در اين مکان زندگي مي‌کردند که در کنار خانه بزرگشان درياچه‌اي بود. اين درياچه به نام همين خانواده نامگذاري شد. اگر در نقشه نگاه کنيد، مي‌بينيد که يک درياچه کوچک به اسم «درياچه نراقي» در دل «مودستو»ي کاليفرنيا وجود دارد و هنوز به همين نام خوانده مي‌شود.


خيابان ايران در آمريکا


در شهر مينه سوتا در آمريکا خياباني وجود دارد به اسم ايران. اين خيابان در 37 کيلومتري شهر مينياپوليس در ايالات مينه سوتا قرار دارد. کساني که اولين بار در اين مکان زندگي کردند روستاييان، مهاجران و کشاورزان بودند اما رفته رفته سبک زندگي شهري وارد اين منطقه شد و گروهي از اسکاتلند، انگليس، ايرلند و... وارد اين مکان شدند. البته يک بزرگراه نيز در همين ايالت وجود دارد که به نام ايران Iran Path Northfield Minnesota, USA است.


خيابان تهران در کره‌‌جنوبي


يک خيابان در بخش گنگ‌نام شهر سئول کره‌جنوبي وجود دارد که نامش تهران است. شرکت‌هاي «سامسونگ» و هينيکس» دفاتري در اين خيابان دارند. يکي از گرانترين سازه‌هاي کره نيز در همين خيابان تهران است. در اين قسمت شرکت‌هاي ال‌جي و سامسونگ مشغول به کار هستند. پيشينه نامگذاري اين خيابان به اسم «تهران» به پيش از انقلاب برمي‌گردد، زماني که شهردار وقت تهران در سال 1354 به سئول کره سفر کرد، همان زمان بود که دو خيابان بزرگ در پايتخت دو کشور به اسامي «سئول» (در تهران) و تهران در کره نامگذاري شد.


نام قبلي خيابان تهران در کره، سامنين گون Samneungno بود که در سال 1963 به تهران تغيير نام داد. اين خيابان يکي از پررفت و آمد‌ترين خيابان‌هاي کشور کره است. همانطور که مي‌دانيد، خيابان سئول در تهران نيز در همان سال نامگذاري شد که در شمال شهر تهران و در زندگي منطقه اوين قرار گرفته است.


در لوح ياد‌بود نامگذاري اين خيابان نوشته‌اند: «جاويدان باد دوستي بي‌شائبه مردم دو شهر تهران و سئول که به پاس آن در شهر سئول خياباني به نام تهران و در شهر تهران خياباني به نام سئول نامگذاري گرديد.»


خيابان خليج فارس در الجزاير


در حالي که برخي کشور‌هاي عربي و اروپايي دنيا به دنبال اين هستند که از نامي جعلي براي خليج هميشه فارس استفاده کنند اما در دل الجزيره خياباني به نام «خليج فارس» وجود دارد.


تهران در پاريس


اگر به پاريس سفر کرديد مي‌توانيد سري به چهار‌راه تهران بزنيد. اين خيابان يکي از پر‌رفت‌وآمد‌ترين خيابان‌هاي پاريس است که سال‌هاست به اسم پايتخت کشورمان نامگذاري شده است.


خيابان سعدي در آمريکا


در يکي از محله‌هاي لوييزيانا که در شهر هو‌آماي آمريکا واقع است، خياباني وجود دارد به نام سعدي. اين شاعر با اينکه در کشور‌هاي غربي به اندازه ايران شهرت ندارد، اما خيلي‌ها هنر او در سرائيدن اشعار اجتماعي و اخلاقي را جهاني و ستودني مي‌دانند.

|منبع: سر نخ|

نظر شما