دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۳
کد خبر: ۶۲۱۴۵
|
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۰
در بخش دوم مناظره فرهنگي اجتماعي کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري، آنها به دوسئوال در اين حوزه پاسخ کوتاه دادند.

به گزارش شهر در بخش دوم مناظره فرهنگي اجتماعي نامزدهاي رياست جمهوري به قيد قرعه به دو سئوال به مدت دو دقيقه پاسخ خواهند داد و در انتها نيز آخرين ديدگاهها و نظرات خود را در باب مسائل سياسي و فرهنگي جمع بندي خواهند کرد.

حداد عادل : مديران کشور در کارهاي غير فرهنگي بايد دغدغه فرهنگ داشته باشند

اولين نامزدي که به قيد قرعه انتخاب شد غلامعلي حداد عادل بود که در پاسخ به اين سئوال که به نظر شما تهيه پيوست فرهنگي براي طرح هاي عمراني و اقتصادي چقدر ضرورت دارد گفت: مقصود از پيوند فرهنگي اين است که دستگاههايي که مي خواهند در کشور طرحي را اجرا کنند بايد دغدغه آثار فرهنگي آن طرح را داشته باشند.

وي افزود: مثلا اگر قرار است در يک شهر کوچک يک دانشگاه بزرگ احداث شود که از ساير جاهها دانشجو به آن شهر مهاجرت کند بايد محاسبه کنيم که هجوم چندين هزار جوان به شهر کوچکي مثل رودهن چه آثار فرهنگي خواهد داشت و بايد يک پيوست فرهنگي تهيه کنيم و پيش بيني کنيم چه اتفاقي کند تا براي آن انديشه کنيم.

حداد عادل با ذکر مثالهاي ديگر در توضيح پيوست فرهنگي گفت: هر کار بزرگي که در کشور انجام مي شود مثلا بزرگراهي از تهران به شمال مي کشيم اين بزرگراه از نظر تخريب محيط زيست ممکن است آثاري داشته باشد که بايد پيوست فرهنگي داشته باشد ممکن است در کنار اين بزرگراه انواع اماکن ايجاد شود که بايد پيوست فرهنگي داشته باشد.

وي خاطرنشان کرد: پيوست فرهنگي دادن به اين معناست که مديران کشور بايد در کارهاي غير فرهنگي دغدغه فرهنگ را داشته باشند. فرهنگ مقوله اي نيست که بشود آن را جدا کرد و کسي اراده کند بگويد من آن را انجام مي دهم يا نمي دهم.

حداد عادل با اشاره به رويکرد دولت آينده اش گفت: من در دولت آينده ام در کنار همه زمينه هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي جنبه فرهنگي نيز مورد توجه قرار مي گيرد.

جليلي: با صادرات خوب در حوزه فرهنگ و هنر مي توان از ظرفيت ها به درستي استفاده کرد

سعيد جليلي نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اين سوال که اقدام عملي شما در استفاده از ظرفيت هاي هنري کشور در رويارويي جنگ نرم چيست گفت: هنر و هنرمندان به خصوص بر مبناي گفتمان و فرهنگ اسلامي ظرفيت هاي بالايي را براي مقابله با پديده هايي چون جنگ نرم دارند.

وي در ادامه افزود: در همين راستا يکي از مباحث اصلي و اساسي در اين زمينه صادرات بحث هاي فرهنگي است که بايد مبناي قوي هنري و هنرمندانه داشته باشد. بنابراين اولا بايد ظرفيت ها به درستي شناسايي کرد و در جهت شکوفا کردن آن تلاش کرد که در اين صورت نه تنها با هموطنانمان بلکه با مخاطبان خارج از کشور نيز به درستي ارتباط برقرار کنيم.

جليلي در ادامه افزود: در بررسي ظرفيت هاي انقلاب اسلامي متوجه مي شويم که مباحث مختلفي براي پرداخت به آن داريم مثلا براي پديده 15 خرداد و انقلاب اسلامي و ساير موارد چند فيلم ساخته شده است. شهيد شهرياري يکي از شهداي بزرگ علم هسته اي بود اما چه وقتي بايد درباره اين شهيد فيلم ساخت.

وي در پايان افزود: بنابراين با صادرات خوب در حوزه فرهنگ و هنر چون رمان نويسي، سينما، تئاتر و ساير عرصه ها مي توان از اين ظرفيت ها به درستي استفاده کرد.

روحاني: با 10 ميليون گردشگر مشکل اشتغال کشور حل مي شود

حسن روحاني در پاسخ به اين سوال که موثرترين اقدام شما در تقويت و توسعه صنعت گردشگري کشور چه خواهد بود؟گفت: مسئله گردشگري مسئله بسيار مهمي از لحاظ اقتصادي، اجتماعي، فرهنگ انقلاب اسلامي و شغل است. اگر بتوانيم در طول يک سال 10 ميليون گردشگر وارد کشور کنيم، 13 ميليارد درآمد خواهيم داشت، که براساس آن 4 ميليون اشتغال خواهيم داشت.

وي توضيح داد: در حال حاضر ايران نزديک به 5/3 ميليون نفر بي کار دارد، اگر برنامه ريزي به گونه اي انجام شود که تنها 10 ميليون نفر گردشگر وارد کشور شود، مشکل اشتغال در کشور برطرف خواهد شد.

روحاني با اشاره به اين مطلب که ايران چهارمين کشور از لحاظ جاذبه گردشگري در دنيا است، بيان کرد: در صنعت توريسم بايد زيربناهايي چون هتل، حمل و نقل و ... مورد توجه قرار گيرد، در اين زمينه علاوه بر حضور سرمايه گذار داخلي از سرمايه گذار خارجي نيز بايد استفاده کرد. البته تنها مشکلي که در اين زمينه وجود خواهد داشت، مسائل بانکي و مالي به دليل تحريم هايي است که در گير آن هستيم، به همين دليل دولتي که بر سر کار مي آيد بايد برنامه مناسبي براي حل اين مشکل داشته باشد.

ولايتي : نشاط جامعه در گرو حل مساله اقتصاد است

علي اکبر ولايتي در پاسخ به اين سوال که الگوي دولت شما براي تحقق شادي و نشاط بيشتر در جامعه چيست؟ گفت: بايد موضوع شغل و مساله بيکاري جوانان مد نظر باشد و تا زماني که مساله اقتصاد و معاش مردم حل نشود صحبت شادي و نشاط در جامعه صحبت بي پايه اي است اگر اين مسائل حل شد مي توانيم از انواع امکاناتي که در اختيار داريم استفاده کنيم.

وي گفت: گردشگري داخلي و تامين مسائلي که بتواند اوقات فراغت جوانان و مردم را به نحو احسن تامين کند از برنامه هاي ما است همچنين استفاده تعطيلات اجباري که در بسيار از کشورها الزامي است مي تواند ظرفيت فرسوده افراد را بازيابي کند، به جاي آنکه در ايران عده اي مرخصي هاي خود را ذخيره مي کنند تا موقع بازنشستگي با آنها پرداخت شود مي توان از تعطيلات اجباري استفاده کرد.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: بايد سرگرمي هاي مناسب از طريق رسانه و متنوع کردن برنامه هاي رسانه خصوصا رسانه ملي براي هر سليقه و سني امکاناتش فراهم باشد.

غرضي: شبکه هوشمند سلامت را راه اندازي خواهم کرد

محمد غرضي نامزد انتخابات يازدهم رياست جمهوري در بخش دوم مناظره فرهنگي اجتماعي در پاسخ به اين سوال که فوري ترين اقدام شما براي حل مشکلات سلامت در جامعه چيست، گفت: افتخار من اين است که شبکه هوشمند سلامت را راه اندازي خواهم کرد.

وي در تبيين صحبت خود در مورد شبکه هوشمند سلامت توضيح داد من نسل سوم و چهارم تلفن همراه را وارد کشور خواهم کرد که در سطح زيادي مي تواند حتي به سلامت جامعه نيز کمک کند.

وي افزود: هم اکنون در دنيا بر روي اين نسل هاي جديد موبايل تنها يک نرم افزار مي گذارند که 50 نفر در يک زمان از يک نفر فرمان مي گيرند و از راهنمايي هاي يک مشاور استفاده مي کنند.

وي با اشاره به بيماري اضافه وزن در جامعه گفت: اکنون 12 ميليون شخصيت داريم که وزن زيادي دارند که اين افراد در آينده دچار مشکلات زيادي از جمله مشکلات و بيماري هاي عروقي تنفسي و غيره مي شوند. هرچه بتوانيم سلامت را در جامعه توسعه بدهيم به نفع مردم کشور خواهد بود.

وي با انتقاد از هزينه بالاي درمان در کشور و نيز انتقاد از کارکرد فيزيکي پزشکان بيان کرد: ما مي توانيم از طريق دولت الکترونيک بار کار فيزيکي را از دوش پزشکانمان برداريم.

غرضي در پايان گفت: امروزه استفاده از تکنولوژي هاي پيشرفته باعث شده که اطبا دستشان براي حضور کمتر فيزيکي باز شده. امروزه مريض را از راه دور معالجه مي کنند که اتفاقا زياد هم گران تمام نمي شود.

عارف : در بخش فضاي مجازي اولويت با امنيت است / تاکيد بر مقابله با بد آموزيها

محمدرضا عارف در پاسخ به اينکه دولت شما چگونه فضاي مجازي را ساماندهي خواهد کرد، تصريح کرد: وجود فضاي مجازي امروز يک واقعيت است و اطلاعات فراواني در اين فضا رد و بدل مي‎شود. علي الخصوص دانشمندان، محققان و دانشجويان که براي کارهاي پژوهشي به فضاي مجازي نيازمند هستند.

وي افزود: مهم‎ترين مسئله براي اينکه مراودات را به صورت بهينه انجام دهيم، امنيت آنها است. بسياري از اين مراودات جنبه طبقه بندي شده دارد و بسياري از کشورها در اين زمينه آسيب ديده اند. بنابراين اولين گام ما ايجاد امنيت است. گرچه در زمينه حملاتي که مي‎شود به همت برخي جوانان وضعيت خوبي داريم و در مقابل حملات نرم داراي مصونيت هستيم.

اين نامزد رياست جمهوري تأکيد کرد: درارتباط با بد آموزي ها نيز بايد مقابله کرد تا اطلاعات مستهجن و غيراخلاقي منتشر نشوند. اما همانطور که در بحث هاي اوليه گفتم بايد با يک حرکت جهشي در امور فرهنگي به تأمين فضا و اطلاعات مورد نياز مردم برسيم و اينگونه بتوانيم نوعي مصونيت ايجاد کنيم.

رضايي : نقد در رسانه ملي را تشويق مي کنم

محسن رضايي در بخش دوم مناظره فرهنگي و اجتماعي در پاسخ به اين سؤال که نگاهش به وظيفه رسانه ملي در ارتباط با دولت و پيگيري مطالبات مردم چيست؟ تصريح کرد: من هيچ انتظاري ندارم که رسانه ملي نظام، فرهنگ و بسياري از ارزش هاي ديگر را فداي دولت کند. من به عملکرد گذشته صدا و سيما نقد دارم زيرا رسانه ملي متعلق به مردم است.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: اگر من رئيس جمهور شوم رسانه ملي هر وقت من را نقد کند رسانه ملي را تشويق مي‌کنم و درخواست خواهم کرد کساني که نقد جدي به دولت دارند در رسانه ملي حضور پيدا کنند و من و دولت نيز پاسخگوي اين انتقادها باشيم.

وي ضمن اظهار خوشحالي از اينکه نظام جمهوري اسلامي ايراني فضاي نقد و فرياد کشيدن را به جامعه ما را برگرداند يادآور شد: مردم سالاري ديني تنها حضور در انتخابات و رأي دادن نيست و نقد در چارچوب اخلاق و چارچوب ديني نيز هست. البته دولت هم حقي از رسانه ملي دارد و حق دولت و مردم به جاي خود است. من و آقاي بني صدر اولين مناظره سياسي را در ايران داشتيم و نتيجه خوبي داشت و مناظره سال 88 هم خوب بود.

رضايي در پايان سخنان خود در اين بخش ضمن تشکر از زحمات کارکنان صدا و سيما اظهار اميدواري کرد تا شفافيت و صراحت در جامعه ايجاد شود و مناظره به فضاي کشور بازگردد.

قاليباف: توسط سازمان‌هاي مردم نهاد سبک زندگي ايران و اسلامي را اجرا مي کنم

محمد باقر قاليباف درپاسخ به اين سوال که دولت شما در تحقق سبک زندگي ايراني و اسلامي چه برنامه ايي دارد گفت: بحث سبک زندگي يکي از موضوعات اجتماعي و فرهنگي است که در بخش قبل درباره آن بحث شد.

وي افزود: در اين ارتباط دو نگاه وجود دارد. نگاه اول از بالا به پايين است، رئيس دولت در اين نگاه حس مي کند که رئيس خانواده هاست و مي تواند از اين طريق تعين تکليف کند و با يک بخشنامه همه چيز را تحت تاثيرقراردهد. به سبک کره شمالي. اما قطعا اين گونه نيست.

قاليباف ادامه داد: در اصل بايد سبک زندگي ايراني و اسلامي از ذهن مردم و خانواده ها بيرون بيايد در صورتي اين امر تحقق مي يابد که خود مردم آن را توليد کنند. دولت مي تواند با توجه به هنجارها و کار فرهنگي توسط سرمايه هاي اجتماعي و نخبه هاي فرهنگي اين امر رامورد توجه قرار دهد.

اين نامزد انتخاباتي افزود: مردم پايبند به دين و عقايد هستند و بايد توسط سازمانهاي مردم نهاد توده هايي از جامعه و دانشگاهها بتوانيم در تحقق اين سبک زندگي تاثير لازم را بگذاريم.

وي در پايان تاکيد کرد: دولت بايد در رفتار خودالگوي درستي را به کار ببرد و از اين طريق اعتماد سازي کند در اين شرايط هم توجه به اين مقوله بيشتر مي شود و توصيه ها به سرانجام مي رسد.

غرضي : به روزنامه نويس ها گفته ام ارتباط دوطرفه برقرار مي کنم

محمد غرضي در پاسخ به اين سوال که دولت شما چقدر نقد پذير است و تا چه حد کرسي هاي آزاد انديشي و نظريه پردازي را در دانشگاه ها ترويج مي دهيد گفت: من خصوصيتم اين بوده هميشه در جامعه ارتباطات دو طرفه برقرار کردم. به روزنامه نويس و کتاب نويس ها گفته ام من ارتباط دو طرفه برقرار مي کنم و وضعم از شما که ارتباط يک طرفه برقرار مي کنيد بهتر است و اثر اجتماعي من بيشتر از شماست.

وي افزود: اين روش را ادامه مي دهم نسل ما راديو يا تلويزيون گوش مي داد که يک طرفه بود بايد نرم افزارهايي بوجود آيد که ارتباطات دو طرفه شود. دولتي که بخواهد قاعده اجتماعي وسيعي داشته باشد بايد ارتباطات وسيعي نيز داشته باشد. نرم افزارهاي نسل سوم و چهارم ارتباطات هست که يک نفر روزانه مي تواند تجزيه و تحليلي کند و پاسخ دهد.

غرضي گفت: اميدوارم بخش وسيعي را به صورت منطقي و منظم جواب دهم و به بخشي از جامعه که سوال دارند پاسخ دهم.

رضايي: براي اعتياد طرح دوساله دارم

در ادامه محسن رضايي در پاسخ به اين سئوال که موثرترين اقدام دولت شما براي حل اعتياد چيست گفت: من اول يک شعري از مرحوم آيت الله بهجت بگويم که ايشان سروده اند "ما بدنيا آمديم که قيمتي زندگي کنيم نه اينکه به هر قيمتي زندگي کنيم".

وي افزود: وضعيت جوانان ما که از روي ناچاري مجبورند به هر چيزي دست بزنند تا خودشان را سرپا نگه دارند اين وضعيتي است که ما بايد به آن پايان دهيم.

وي با اشاره به بررسي راهکارهاي اعتياد در مجمع تشخيص مصحلت نظام گفت: ما قوانيني در اين رابطه نوشته ايم اما براي جلوگيري از اعتياد بايد به چند نکته مهم و اساسي توجه کرد.

رضايي افزود: کانون اصلي مواد مخدر کانون سنتي در 70 -80 کيلومتر بيرون مرز ما است که همه اين مواد از طريق عوامل معيني که در دبي و ترکيه بسر مي برد اين مشکلات براي ما بوجود آمده است و اينکه تابحال کسي در اين زمينه سرمايه گذاري نکرده است من با کمک نيروهاي امنيتي و نيروهاي ديگري که داريم سرمايه گذاري خواهيم کرد.

رضايي در اين زمينه افزود: من اول به کشورهاي منطقه و سپس آمريکا هشدار خواهم داد و زمان هم تعيين مي کنم که اين بساط را جمع کنم و اگر هم جمع نکردند با قاطعيت اين مراکز را از بين مي بريم تا جوانهاي ما را از بين نبرند.

وي کاهش تقاضا را از ديگر راههاي جلوگيري از گسترش اعتياد نام برد و گفت: از رسانه ملي و ديگر نهادها مي خواهيم که آثار مخرب اعتياد را براي جوانان روشن کنند.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به بازگرداندن معتادين به جامعه را از ديگر اقداماتش براي جلوگيري از اعتياد نام برد و گفت: ما بايد براي بازگرداندن واقعي آنان به جامعه تلاش کنيم و امروز نيز که درمانهاي کمتر از يک ماه و دو ماه در جامعه فراهم شده است جواب نمي دهد و ما يک طرح دو ساله اي داريم که اينها را زير يک سيستم مي بريم و با اشتغال بيرون مي آوريم که به وضع قبلي برنگردند.

جليلي: به نقش مادر بها دهيم بسياري از آسيب هاي اجتماعي از بين مي رود

سعيد جليلي در پاسخ به اينکه به عقيده شما مهم ترين آسيب فرهنگي و اجتماعي که تحکيم خانواده را تهديد مي کند چيست و چگونه با آن مقابله مي‎کنيد، تصريح کرد: به نظر من در بحث خانواده و نقش زن و نگاهي که به زن و خانواده داريم بايد نگاه اصيل خود مبتني بر انديشه ديني و ايراني را داشته باشيم. اگر در اين زمينه دچار مونتاژ و التغاط شديم و با نگاه ديگري آن را ديديم اين مهم ترين تهديد است.

وي افزود: در غرب چطور به زن نگاه مي‎کنند؟ يک نيروي کار که نيمي از جامعه است و بايد کار کند تا چرخ اقتصاد بچرخد. اما ما چطور به زن نگاه مي‎کنيم؟ خانواده سلول و بنيان جامعه است. در حالي که غرب مي‎گويد فرد بنيان خانواده است.

جليلي يادآور شد: ما مي‎گوييم اگر به خانواده بها دهيد و همه چيز بر اين مبنا باشد، بسياري از سياست‎ها متفاوت خواهد شد، اما اينکه ما اين نگاه اصيل خود را به زن، نقش مادري و حضور او در عرصه‎هاي مختلف را ناديده بگيريم بزرگترين تهديد است.

اين نامزد رياست جمهوري تأکيد کرد: اگر مادر را بها داديم و در خانواده به او نقش اصلي داديم، بسياري از آسيب هاي اجتماعي را شاهد نخواهيم بود. بايد به اين موضوع توجه جدي شود. بر اساس التزامات ديني و ايراني ما بايد برنامه ريزي ها شکل بگيرد نه براساس نگاه ديگران.

ولايتي: بيمه جامع و کامل در زمينه ورزش ترتيب مي دهم

علي اکبر ولايتي نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اين سوال که مهمترين اقدام عملي وي درباره شکوفايي ورزش چيست گفت: اولين خاصيت ورزش در پيشگيري از بيماري هاست لذا ورزش بايد وسيله اش براي مردم فراهم شود.

وي در ادامه افزود: اساس تربيت ورزش قهرماني بايد از دبستان ها آغاز شود به همين منظور در سند آموزش و پرورش، يادگيري دو ورزش شنا و ژيمناستيک مهم و ضروري دانسته شده است و مديران موظف اند در سايه ورزش استعدادها را شناسايي کنند تا بتوانند در دوران جواني مدال آور باشند.

ولايتي در ادامه افزود: توسعه ورزش همگاني زمينه ساز تقويت ورزش پهلواني است. از همين رو بايد زمينه هاي درست فعاليت ورزشي را فراهم کند.

وي در ادامه افزود: در نظر دارم بيمه جامع و کامل در زمينه ورزش ترتيب دهم. بيمه حوادث هنگام ورزش، بيمه بازنشستگي و... از ديگر برنامه هاييست که در نظر دارم. نکته ديگر اين که ورزش نبايد دولتي باشد به اين معنا که ورزش گاهي جنبه هاي سياسي به خود مي گيرد اين در حالي است که اصل و اساس بايد ورزش باشد.



روحاني : ورود نيروي انتظامي به پشت بامها براي جمع کردن ماهواره نقض حريم خصوصي است

سوال دوم از حجت الاسلام حسن روحاني کانديداي احراز پست رياست جمهوري يازدهم به حريم شخصي شهروندان مرتبط بود از وي پرسيده شد که دولت شما براي حفظ حقوق شهروندي و حريم خصوصي شهروندان چه تدابيري دارد؟ وي گفت: مساله حقوق شهروندي طبق فصل سوم قانون اساسي که حقوق ملت است بايد تدوين شود.

وي افزود: اساس اين حقوق بايد بر اين مبنا باشد که همه ايرانيان چه ايرانيهاي داخلي کشور و چه کساني که در خارج کشور به سر مي برند، همه از حقوق شهروندي مساوي برخوردار شوند.

وي ادامه داد: مذهب قوميت ونژاد نمي تواند در حقوق شهروندي افرادتاثير بگذارد. روحاني با ذکر اين جمله که حريم خصوصي در کشور بسيار بسيار مهم است به برخورد نيروي انتظامي با مساله ماهواره انتقاد کرد و گفت: منتعجب مي کنم که فرمانده نيروي انتظامي مي گفت: که ما مي توانيم به پشت بام ساختمانهاي مردم برويم.

وي ادامه داد: پشت بام براي ساکنين يک ساختمان مشاع است و آنهامي توانند از آن استفاده کنند بين مالکان و نيروي انتظامي هيچ پشت بامي مشاع نيست و سرباز پليس نمي تواند وارد پشت بام يک ساختمان که حريم خصوصي افراداست وارد شود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام جمع کردن ديش هاي ماهوراه ها را در تاثير گذاري شبکه هاي ماهواره اي بي تاثير دانست و گفت: به عقيده من ورود به حريم خصوصي افراد تحت هر شرايطي ممنوع است در مطبوعات و رسانه ها نيز همين قانون حاکم است اگر اسم فردي برده شد و آبروي شخصي او مورد تهديد قرار گرفت ولو در تلويزيون بايد به او اجازه دفاع داده شود.

عارف: طرح برگزاري ازدواج با همکاري شهرداري را در برنامه داريم

محمدرضا عارف در بخش دوم مناظره فرهنگي و اجتماعي در پاسخ به اين سؤال که "دولت شما براي تسهيل ازدواج جوانان چه اقدام عاجلي انجام خواهد داد؟" يادآور شد: يکي از مشکلاتي که ما در زمينه ازدواج با آن روبرو هستيم افزايش سن ازدواج است که حدود 5 سال در کشور ما بالا رفته است. بحث اشتغال زايي يکي از راهکارهايي است که ما براي حل اين معضل در نظر گرفته‌ايم.

وي ادامه داد: بيکاري و عدم تأمين مخارج زندگي يکي از دلايل ديگر بي‌ انگيزه‌گي جوانان نسبت به ازدواج است. مشکل مسکن يکي ديگر از مشکلات موجود در اين زمينه است. ما طرح مسکن ماندگار را با اصلاحي که روي طرح مسکن مهر انجام داده‌ايم براي تأمين مسکن مورد نياز جوانان در نظر گرفته‌ايم.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري از ايجاد تسهيلات مناسب نظير اختصاص وام‌هاي ازدواج مناسب به عنوان راهکارهاي ديگر در نظر گرفته شده براي ايجاد انگيزه در جوانان براي ازدواج ذکر کرد و افزود: وام‌هايي که در حال حاضر به جوانان پرداخت مي‌شود کفايت نمي‌کند. ما طرح برگزاري مراسم ازدواج را با همکاري شهرداري براي بالا بردن انگيزه ازدواج در جوانان مدنظر داريم. به لحاظ فرهنگي نيز تلاش مي‌کنيم که قبل، در حين و بعد از ازدواج آموزش‌هاي لازم به جوانان داده شود تا به زندگي با ثباتي برسند.

عارف يادآور شد: آمار طلاق در کشور ما از يک به شش به يک به شانزده رسيده است و بايد اين آمار و معادله را تغيير داد.

قاليباف: براي درمان معلولان برنامه دارم

محمد باقر قاليباف در پاسخ به سئوالي در خصوص جايگاه ايثارگران و گسترش فرهنگ ايثار و شهادت گفت: همه ملت ايران با هر گرايش و سليقه اي چه در داخل و چه در خارج از کشور مي دانند که ما زندگي مادي و معنوي مان را مديون شهدا و ايثارگران هستيم خصوصا جانبازان عزيزمان که آنها نشسته اند که ملت ما بتواند مقاومت و عزت خود را حفظ کند.

وي افزود: اولين اقدام من اجرايي کردن قانوني است که در مجلس تصويب شده و حفظ اين فرهنگ ايثارگري است که در سايه فرهنگ جهاد و شهادت است که مي تواند عزت و اقتدار را در بخش هاي اقتصاد به بار بياورد. حفظ اين آرمانها در همه سطوح وظيفه ما است و مردم اين را به راحتي مي پذيرند.

قاليباف گفت: بحث بعدي بحث درمان آنها و معلولان است و هم اينکه در موضوعات شهري و رفت و آمد ديده شوند. 10 ميليون نفر جانبازان و معلولان را مي بينيم و اينها از حقوقشان با اولويت برخوردار مي شوند.

ولايتي : براي درمان بيماري هاي صعب العلاج بودجه جداگانه درنظر مي گيريم

علي اکبر ولايتي در جمع بندي سخنان خود در مناظره فرهنگي و اجتماعي گفت: بنده بر اين موضوع تاکيد مي کنم که ايراني ايراني است؛ از چابهار تا بازرگان، از سرخس تا خرمشهر همه مردم ايران اعم از شيعه و سني و همه اقوام اعم از ترک و لر و بلوچ و عرب و فارس وهمه کساني که در اين سرزمين زندگي مي کنند و اقليت هاي رسمي غيرمسلمان همه از حقوق برابر برخوردارند.

وي افزود: همچنين درباره اصل 15 و 19 که درباره احياي فرهنگ اقوام است تاکيد دارم. موضوع ديگر سلامت است. براساس قانون برنامه 5 سال ماده 32 و 39 بايد يک بيمه واحد باکفايت سراسري به نام بيمه سلامت ايرانيان به جاي بيمه هاي نيم بند و نارسا درست شود و همه آحاد ايراني را دربربگيرد.

اين نامزد رياست جمهوري تصريح کرد: به اين ترتيب که طوري شود در آخر برنامه 5 ساله هزينه‎اي که از جيب بيمار پرداخت مي‎شود و 30 درصد بيمه‎ها متعهد هست اين موضوع عکس شود و بيمه 70 درصد را بپردازد.

ولايتي ادامه داد: در اين راستا برنامه ششم مي‎تواند طوري طراحي شود که به درمان رايگان برسيم. مطلب بعدي درباره بيماري‎هاي صعب العلاج است، مثل سرطان ها، بيماري‌هاي مزمن کبدي، کليوي، بيماري هاي مزمن ديگري مثل ديابت، پيوند اعضا، مشکلاتي درباره تعويض زانو که امروزه جزو مشکلات اساسي مردم است و مردم عادي قدرت پرداخت هزينه‎هاي آن را ندارند. در نظر گرفتن يک رديف بودجه براي پرداخت بيماري‌هاي صعب العلاج جزو برنامه‌هاي بنده است.

رضايي: تبعيض و رشوه را ريشه کن خواهم کرد

در بخش پاياني اين مناظره محسن رضايي در آخرين جمع بندي خود گفت: گفتمان انقلابي ما، ايستادگي از يک طرف و جهاد اقتصادي از طرف ديگر است.

وي افزود: به وضعيت فرهنگيان، معلمان، اساتيد، بانوان، جوانان و اقوام به صورت جدي چه در بعد مادي و چه در بعدي معنوي و اجتماعي در چارچوب برنامه اي که براي زندگي مردم تهيه کرده ايم رسيدگي جدي خواهيم کرد.

رضايي با بيان اينکه اصل 15 و 19 قانون اساسي را در کشور پياده مي کنم گفت: تبعيض و رشوه را ريشه کن خواهم کرد و قول مي دهم کشوري که با خون شهدا، جانبازان و ايثارگران ، برادران ارتش قهرمان و سپاه پاسداران پرافتخار و بسيج فداکار و نيروي انتظامي پرتلاش تحويل مي گيرم سالم و با امانت کامل و با حفظ ارزشهاي انقلاب به دولت بعدي تحويل دهم.

وي گفت: قول مي دهم که هيچ کس و هيچ چيز را مقدم بر منافع ملي نبينم و قول مي دهم راستگويي و اخلاق را از دولت شروع کنم .

کانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه قول مي دهم رئيس جمهور مردم باشد، گفت: قول مي دهم برنامه ها و شعارهايي که مي دهم عمل کنم و قول مي دهم وفادار به ميراث امام ، شهدا و جانبازان باشم.

تاکيد قاليباف بر ديپلماسي عمومي

در ادامه محمد باقر قاليباف در جمع بندي نهايي خود گفت: مهمترين موضوعي که در کشور امروز حياتي است تغيير و تحول اساسي در مديريت کشور و پايان دادن به مديريت يکنواخت، خسته و بسته گذشته است.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري با تاکيد بر اينکه ما راهي جز پيشرفت نداريم، گفت: با هر نگاهي که بخواهيم نگاه کنيم لازم کار پيشرفت و حرکت در جامعه است و در اين راه ديگر فرصت آزمون و خطا نداريم نه ما مسئولين و نه مردم.

قاليباف با تاکيد بر اينکه براي تحقق حماسه سياسي بايد همگي دست به دست هم دهيم افزود: براي رسيدن به پيشرفت نيازمند يک رويکرد اجتماعي و يک نگاه سيستمي هستيم حتما يک پا در اقتصاد يک پا در فرهنگ ، يک دست در سياست دارد تا بتوانيم همه جانبه گرايانه کشور را پيش ببريم و از همه ظرفيت ها استفاده کنيم.

وي با بيان اينکه بايد اين تحول در همه حوزه هاي کشور از جمله سياست خارجي ايجاد شود گفت: ما از حوزه مديريت ديپلماسي نتوانستيم براي حل مشکلات اقتصادي و فرهنگي استفاده کنيم .

قاليباف ادامه داد: ما از حوزه ديپلماسي عمومي که بزرگترين ظرفيت انقلاب اسلامي است استفاده نکرده ايم و بيشتر با دولت ها حرف زده ايم که بايد در کنار آن با ملت هاي دنيا هم سخن بگوييم.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري با تاکيد بر اينکه بزرگترين سرمايه اجتماعي ما نخبگان هستند گفت: ما بايد با حفظ اين سرمايه اجتماعي از آنان در تصميم سازي و تصميم گيري استفاده کنيم.

روحاني: حقوق زنان و مردان بايد برابر شود

حسن روحاني در جمع بندي پاياني خود گفت: راهکار دولت تدوبير و اميد کاهش تصدي گري دولت در بخش فرهنگي و اجتماعي است. بايد در اين زمينه کار را به کاردان بسپاريم. تا اينکه آنها مسائل را بهتر حل کنند.

وي افزود: مسئله مهم ديگر براي من جوانان است و انها اهميت ويژه اي دارند. ورود به دانشگاه ها کمي راحتي تر شده است، اما آنها پس از پايان تحصيلات تاره وارد گرفتاري ها مي شوند. بايد سطح کيفيت دانشگاهها را بالا ببريم، به مهارت ها هم توجه کنيم. دانشجويان را با صنعت بيشتر آشنا کنيم. تا بتوانند با خدمات متصل به تحصيلشات به شغل مناسب دست يابند.

روحاني ادامه داد: مسئله زنان هم اهميت ويژه اي دارد، بايد به آنها فرصت برابري دهيم، ما زنان فعال زيادي در جامعه داريم. بايد حقوق آنها نيز با مردان برابر باشد. از اين رو توجه به بيمه ويژه براي زنان آسيب ديده و کساني که سرپرست خانواده هستند بسيار مهم است. بايد در دولت وزارت امور بانوان تشکيل شود.

حداد عادل: بيمه زنان خانه دار مهم است

غلامعلي حداد عادل نيز در ادامه بيان کرد: در دولت من خانواده جايگاه مهمي دارد و آن را نهاد انتقال فرهنگ مي دانم. من به کرامت زن در جامعه اهميت مي دهم. تحصيل و اشتغال زنان بسيار مهم است. زنان خانه دار بيکار تلقي نمي شوند. آنها تربيت کننده مردان و زنان آينده جامعه هستند. از اين رو بيمه آنها مهم است.

وي افزود:در جامعه به همبستگي ملي و وحدت ملي اهميت بسياري مي دهم. من به همه مردم به يک چشم نگاه مي کنم. وطن ايران آباد نخواهد شد مگر با همه ايرانيان.

اين نامزد انتخاباتي تاکيد کرد: شعار من اين است که همه جاي ايران سراي من است. ترک، فارس، لر، بلوچ و عرب همه هموطن من هستند. اين مجموعه مانند تارهايي است با رنگ هاي مختلف مانند پرطاوس. اين همان شکوه و عظمت و تحول ايراني است. من به همه مردم قول مي دهم دروغ نگويم.

جليلي: رئيس جمهور بايد به گفتمان پيشرفت اسلامي باور داشته باشد

سعيد جليلي در سخنان پاياني خود گفت: فرهنگ ما متاثر از آموزه هاي ديني ماست و گفتمان اسلامي ما پيشرفت است که بايد به صورت جدي در برنامه کار دولت قرار گيرد. رئيس جمهور بايد اين باور را داشته باشد و تمام موانع را بر طرف کند. بايد سعي کند با اقتدار از ظرفيتهاي فرهنگي در ساير عرصه ها استفاده کند.

وي ادامه داد: بايد ظرفيتها فراهم شود و تمام سازوکارها خود را عرضه کنند. اين امر مستلزم اين است که آنهايي را که در خط مقدم فرهنگ هستند پشتيباني کنيم.

عارف: از اسکار فيلم اصغر فرهادي استفاده نکرديم

محمدرضا عارف در سخنان پاياني اش گفت: آقاي جليلي از آرگو نام بردند و استفاده از فرصتهاي که عنصر کليدي بود. من بايد به جايزه اسکار اصغر فرهادي اشاره کنم که متاسفانه نتوانستيم از اين فرصت حداکثر استفاده را کنيم البته فرهادي در هنگام دريافت جايزه پيام صلح ما را فرستاد، بايد از ديپلماسي فرهنگي براي تقويت روابطمان استفاده کنيم.

در ادامه عارف به چند اصل قانون اساسي اشاره کرد و در پايان گفت: من يک عروس بيرجندي، يک عروس اصفهاني و يک عروس آذري دارم که اين مزيت تنوع فرهنگي را نشان مي دهد.

غرضي: دولت مي تواند گپ ديجيتالي ايجاد کند

سيدمحمد غرضي در جمع بندي سخنان خود در دومين مناظره انتخاباتي با موضوع فرهنگي و اجتماعي يادآور شد: من در 30 سال تجربه خود شاهد بودم که وقتي امکانات را در اختيار مردم قرار دهيم پيشرفت فرهنگي و اجتماعي بالايي خواهند داشت. يک وقتي گاز را راه انداختم و امروز 22 ميليون مشترک دارد و با استفاده از گاز ديگر درگير کارهاي جزء نيستند. در شبکه مخابرات هم وقتي ارتباط دو طرفه بين مردم برقرار شد فرهنگ جامعه تغيير پيدا کرد زيرا ارتباط يکطرفه هيچ توسعه و پيشرفتي رخ نمي دهد.

اين نامزد يازدهمين انتخابات رياست جمهوري تأکيد کرد: جمهوري اسلامي در زمينه مخابرات مالک امکانات فيبر نوري و امکانات پيشرفته ديگري است که مي تواند دولت الکترونيک را راه بياندازد و اصطلاح گپ ديجيتالي را ايجاد کند.

|مهر|

نظر شما