شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۹
کد خبر: ۶۲۱۴۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۸
محمدباقر قاليباف در پاسخ به سوال پنجم مناظره فرهنگي و اجتماعي کانديداهاي انتخابات با اشاره به فعاليت هاي شهري خود به عنوان شهردار در تهران گفت: در شهرداري تهران تلاش کرديم اين نهاد را تنها يک نهاد خدماتي نباشد و آن را به يک نهاد اجتماعي و فرهنگي تبديل کرديم و در اين زمينه برنامه ريزي هايي نيز داشته باشد، به عنوان مثال خانه هنرمندان و خانه سينما بيشترين حمايت را از شهرداري تهران دريافت کرده‌اند.

به گزارش شهر، محمدباقر قاليباف ضمن عرض تسليت شهادت امام موسي کاظم (ع) و رحلت حضرت امام (ره) اعلام کرد بحث خود را به حوزه مسائل فرهنگي، رويکردها و نگاهي که نسبت به اين موضوع دارد، اختصاص مي‎دهد.


وي در اين زمينه اظهار کرد: مهم ترين موضوع هر ملت و کشوري استقلال و عزت است. ما ممکن است مثل انقلاب اسلامي با يک انقلاب دشمن و استبداد را از بين ببريم و استقلالمان را به دست بياوريم اما پرسش اينجا است که آيا حفظ اين استقلال فقط با قدرت سياسي ممکن است؟ به نظر مي‌رسد خير.


قاليباف تأکيد کرد: کشوري مي تواند استقلال و عزت خود را حفظ کند که حتما آن کشور مولد باشد. بايد دقت کنيم آن کشور بايد چه توليد کند؟ کشور نيازمند است توليد قدرت، ثروت، معرفت و منزلت کند. اگر اين توليد در اين ابعاد بود و همه جانبه نگري رخ داد استقلال کشور حفظ مي شود. بنابراين اقتصاد، فرهنگ، سياست، مسائل اجتماعي و کرامت انسان‌ها مهم است.


اين نامزد رياست جمهوري يادآور شد: بايد بدانيم انقلاب اسلامي ملت ما و اساسا فلسفه اين نظام حفظ انسان ها و کرامت آن ها است. اقتصاد ما اقتصاد سرمايه داري نيست که فقط انباشتگي و ارزش افزوده و تعدادي فقير و غني باشد. بلکه براي ما مهم است که رشد و تعالي اتفاق بيفتد.


وي ادامه داد: خداوند وقتي انسان را خلق کرد دو چيز به او اعطا کرد. يک انسانيت دو آزادگي. ما معتقديم تحت هدايت قدسي مي‌توانيم اين‌ها را حفظ کنيم. اينجا است که فرهنگ اساس کار ما قرار مي‌گيرد. ما يک وقتي گفتيم دولت توسعه سياسي، يک جانبه نگري کرديم. گفتيم توسعه اقتصادي يک جانبه نگري کرديم. اين رويکرد اساسا درست نيست و ما بايد يک نگاه همه جانبه، جامعه محور و اجتماعي داشته باشيم.


قاليباف در اين زمينه توضيح داد: يعني بايد به توسعه سياسي نگاه مردم سالاري داشته باشيم. در حوزه اقتصاد، عدالت اجتماعي را دنبال کنيم. در فرهنگ به دنبال معنويت و اخلاق باشيم. لذا در دولت آينده برنامه بنده با اين نگاه است. از اين جهت مي گويم واقعا فرهنگ در کشور ما مظلوم است و اولين مظلوميت آن اين است که حق فرهنگي را ادا نکرديم. حق فرهنگي يعني نقش فرهنگ در سياست، اقتصاد، مسائل اجتماعي، هنجارها و ناهنجاري ها. اين اساس کار ما است و ما بايد اين را مبناي کار قرار دهيم.


وي تصريح کرد: دولت حتما در کنار حق فرهنگي که موضوع کيفي است وظيفه کمي هم دارد. در وظيفه کمي اگر ملاک در نظام اسلامي اين است که انسان‎ها اعتبار دارند و رشد و تعالي مبناي ما است، بايد ببينيم مهم‎ترين بحث تربيت کجاست؟ آموزش و پرورش، معلمين. بايد دقت کنيم ببينيم دانشگاه هاي ما، اساتيد ما، دانشجويان ما، علماي بزرگوار ما، طلبه هاي ما، حوزه ها و مساجد ما... اين ها هستند که توليد فرهنگ مي کنند. هنرمندان و نويسندگان عزيز که اگر هر رويکرد فرهنگي و اقدام فرهنگي لباس فاخر هنر را به تن کرد بدون شک هميشه در تاريخ ماندگار و اثرگذار خواهد ماند.


رضايي: قاليباف چطور منزلت اجتماعي را تقويت خواهد کرد؟


محسن رضايي در باره اظهار نظر قاليباف در خصوص برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي گفت: جناب آقاي قاليباف درباره منزلت اجتماعي هنرمندان، ورزشکاران، فرهنگيان، روحانيون و تمام اصحاب توليد فرهنگ و هنر، بايد بگويند چه کار مي خواهند بکنند، چطور منزلت اجتماعي را تقويت خواهند کرد؟


غرضي: فرهنگ بر سياست تاثيرگذار است يا سياست بر فرهنگ


سيد محمد غرضي نيز گفت: آيا فرهنگ بر سياست تاثيرگذار است يا سياست بر فرهنگ؟


عارف: آيا رويکرد شهرداري تهران بر اساس معماري اسلامي ايراني بوده است؟


محمدرضا عارف خطاب به قاليباف گفت: آقاي قاليباف فرموديد که فرهنگ اساس کا ريک دولت است، سوال من اين است که آيا در شهرداري تهران با همين رويکرد جلو رفتيد؟ آيا در معماري شهر تهران مجوزهايي که داده مي شود براساس معماري اسلامي ايراني است يا درباره برج هايي که در شمال شهر ساخته مي شود. من يک مثالي بزنم ؛ در نزديکي منزل ما يک باغ 2500 متري بود که در چند سال اخير درختانش در حال خشک شدن بود، با يکي از دوستانم در شهرداري تهران تماس گرفتم و نگراني از خشک شدن درختان را مطرح کردم، بررسي کرد و اطمينان دادکه کنترل کرديم و باغ در وضعيت خوبي است، متاسفانه الان در همان باغ دو برج ساخته شده که از نظر فرهنگي هم مشکلاتي را براي مردم ايجاد کرده است.


وي گفت: رويکردي که فرموديد با عملکردي که شهرداري تهران داشت چه تناسبي دارد؟ البته اين عملکرد مختص دوران شما نيست و از گذشته شروع شده اما چون فرموديد که فرهنگ بايد اساس کار باشد سوال من اين است که در شهرداري تهران چه رويکردي را دنبال کرديد؟


سعيد جليلي در اين باره صحبتي نکرد و نوبت به علي اکبر ولايتي رسيد.


ولايتي: برنامه شهرداري تهران براي احياي معماري اسلامي ايراني چيست؟


علي اکبر ولايتي نيز در اين باره گفت: بنده سوالم از جناب آقاي دکتر قاليباف اين است که از قبل اين مشکلات در شهرداري تهران شروع شده است اما براي آينده چه طراحي براي احياي معماري اسلامي ايراني در شهر تهران مد نظر حضرتعالي است؟


حداد عادل: در نظر برخي از مديران کشور فرهنگ شبيه سبزي خوردن سر سفره تزئيني است


غلامعلي حدادعادل نيز يادآور شد: در صحبت هاي آقاي قاليباف اشاره شد به اينکه بالاخره بايد اهل فرهنگ و هنر از نظر زندگي هم تامين باشند، من اين نکته را مهم مي دانم و معتقدم اگر ما مي خواهيم در جامعه ما فرهنگ و هنر که مظهر بارز فرهنگ است رشد و پيشرفت داشته باشد بايد کاري کنيم که اهل فرهنگ و هنر بتوانند همه وقت و وجود خود را صرف آفرينش کار فرهنگي و هنري کنند و اطمينان خاطري داشته باشند که زندگي شان تامين است، در حالي که چنين چيزي وجود ندارد.


وي ادامه داد: در آينده دولت بايد به اين موضوع توجه کند، کاري کنمي که يک نقاش، يک هنرمند هنرهاي تجسمي، يک نويسنده، يک مترجم بتواند با کاري که به کمک انديشه و ذوق خود انجام مي دهد، زندگي اش را بگذراند و يک زندگي قابل قبول و متوسط داشته باشد، متاسفانه چنين چيزي وجود ندارد.


حدادعادل گفت: علت اين است که ما فرهنگ و هنر را جدي نمي گيريم، در نظر ما فرهنگ شبيه سبزي خوردن سر سفره است اگر باشد قشنگ است، تنوع ايجاد مي کند اما اگر نباشد هم کسي از گرسنگي نمي ميرد، نگاه مديران جامعه ما به مسايل فرهنگ يک نگاه فرعي است، به اين معني که گويي عده اي بيکارند و سراغ کار هنري و فرهنگي مي روند، بايد فکري براي اين کرد، بنده در نظر دارم که براي اقتصاد فرهنگ يک فکر اساسي کنم.


روحاني: به جاي اينکه ما فضاي فرهنگي را حاکم کنيم فضاي امنيتي را حاکم کرده ايم


حسن روحاني نيز طي سخناني گفت: نکته اي که فرمودند که ما بايد نقش فرهنگ را در سياست و در ساير بخش ها هم ببينيم در واقع همان حرفي هست که مي گويند در همه طرح ها بايد برايش يک پيوست فرهنگي هم در نظر بگيريم.


وي افزود: من فکر مي کنم فرهنگ را بايد خيلي بالاتر از اين ببينيم، اصلاً سياستي نداريم که در دل و متن آن فرهنگ نباشد، اقتصادي نداريم که در دل آن فرهنگ نباشد، امکان پذير نيست، فرهنگ چيست؟ فرهنگ همان باورهاست، همان ارزش ها است، همان رفتارهايي است که بر مبناي آن ارزش ها و فرهنگ ها ايجاد مي شود، بنابراين ما فرهنگ را همه جا بايد ببينيم و سايه زيباي فرهنگ را بايد همه جا لمس کنيم.


روحاني گفت: اشاره کردند که در بحث فرهنگ معرفت و منزلت بايد مورد توجه باشد، بسيار مهم است امروز يک کمبودي که در جامعه ما وجود دارد مساله منزلت همه اقشار جامعه از قبيل کارگر، معلم، کسبه، دانشجو است، همه منزلت مي خواهند، اگر منزلت نباشد فضاي فرهنگي حاکم نمي شود، مشکل امروز ما اين است که در بسياري از فضاها به جاي اينکه ما فضاي فرهنگي را حاکم کنيم فضاي امنيتي را حاکم کرده ايم.


وي ادامه داد: مقام معظم رهبري تاکيد کردند که کرسي هاي آزادانديشي باشد، ما امروز نمي بينيم يک فضاي آزادي که دانشجويان به راحتي بتوانند حرف بزنند، سخن بگويند و مسايل شان را مطرح کنند بنابراين اين منزلت را ما بايد در سراسر جامعه گسترش دهيم تا همه احساس کنند ايراني هستند، معزز و محترم و به ايراني بودن و مسلمان خود افتخار کنند.


قاليباف: خانه هنرمندان و خانه سينما بيشترين حمايت را از شهرداري تهران گرفتند


محمدباقر قاليباف گفت: از نظر من فرهنگ مهمترين پايه قدرت در يک دولت است و منابع انساني نيز مهمترين مسئله در اين زمينه است. اگر من به منابع انساني اهميت مي دهم، اين به آن معنا است که دولت آينده من نيز به اين فکر است که نيروي انساني را در کجاي برنامه ريزي خود قرار دهد، منابع انساني مورد نياز ما در مدرسه، مساجد، حوزه علميه و ... وجود دارد و نبايد فراموش کرد که فرهنگ و در کنار آن منابع انساني پايه قدرت يک دولت موفق خواهد بود.


وي با اشاره به اينکه رويکرد در فرهنگ و هنر بايد تغيير کند، ادامه داد: دولت بايد بداند که فرهنگ يک امر سفارشي نيست و نمي توان آن را با اصرار وارد حريم شخصي مردم کرد، اگر زماني در حوزه آفرينش هاي انساني در حوزه فرهنگ و هنر اتفاقي رخ دهد و آن تبديل به يک خطا در حوزه فرهنگ و هنر باشد، نبايد چنين مسئله اي سبب شود تا اعتماد ما نسبت به فيلمسازان، نويسندگان و ديگر هنرمندان کشور از بين برود و بايد اجازه دهيم که اين اعتماد به کار خود ادامه دهد.


قاليباف با اشاره به فعاليت هاي شهري خود به عنوان شهردار در تهران گفت: به عنوان يک شهردار براي مردم شهرم احترام قائل بوده و اگر در منطقه اي فعاليت عمراني انجام مي دادم از آنها نيز عذر خواهي مي کردم. نبايد فراموش کرد که شهر تهران در 50 سال گذشته بدون طرح تفصيلي بوده اما امروز تهران اينگونه نبوده و هيچ برجي در شهر تهران بدون طرح تفصيلي ساخته نمي شود.


وي بيان کرد: ما در شهرداري تهران تلاش کرديم که اين نهاد را تنها يک نهاد خدماتي نباشد و آن را به يک نهاد اجتماعي و فرهنگي تبديل کرديم و در اين زمينه برنامه ريزي هايي نيز داشته باشد، به عنوان مثال خانه هنرمندان و خانه سينما بيشترين حمايت را از شهرداري تهران دريافت کرده اند.

|مهر|

نظر شما