دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۴
کد خبر: ۶۲۱۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸
به بهانه روز جهاني محيط زيست 2013؛
مراسم "روز جهاني محيط زيست" که هر ساله در روز پنجم ژوئن تحت نظارت "برنامه محيط زيست سازمان ملل" (UNEP) در سراسر جهان برگزار مي شود، قصد دارد تا آگاهي از نياز به حفظ و حمايت از تنوع زيستي و توجه به مشکلات مرتبط با محيط زيست را افزايش داده و فضاي بيشتري براي اجراي اقدام‌هاي مثبت ايجاد کند.
به گزارش  شهر به نقل از گروه بين الملل زيست نيوز، مراسم "روز جهاني محيط زيست" که هر ساله در روز پنجم ژوئن تحت نظارت "برنامه محيط زيست سازمان ملل" (UNEP) در سراسر جهان برگزار مي شود، قصد دارد تا آگاهي از نياز به حفظ و حمايت از تنوع زيستي و توجه به مشکلات مرتبط با محيط زيست را افزايش داده و فضاي بيشتري براي اجراي اقدام‌هاي مثبت ايجاد کند.
مراسم روز جهاني محيط زيست هر ساله با موضوعات مختلف در کشورهاي مختلف برگزار مي شود. مغولستان ميزباني مراسم امسال را بر عهده دارد. شعار روز جهاني محيط زيست 2013 "تفکر، خوردن، صرفه جويي" است که مبارزه با توليد زباله‌هاي غذايي، هدر رفتن مواد غذايي و تشويق انسان به کاهش ردپاي خود در اين زمينه را هدف گذاري کرده است. در حقيقت، روز جهاني محيط زيست خواستار اين است که هر يک از ما پيش از خوردن تفکر کنيم و به نجات محيط زيست کمک کنيم.

بنابر اعلام برنامه محيط زيست سازمان ملل، توليد مواد غذايي در جهان حدود 25 درصد از زمين‌هاي قابل سکونت را اشغال کرده و سهمي 80 درصدي در جنگل‌زدايي دارد. همچنين، اين بخش مسئول 70 درصد از مصرف آب شيرين بوده و سهمي 30 درصدي در انتشار گازهاي گلخانه‌اي دارد. از اين رو، زماني که غذايي دور ريخته شده و يا هدر مي رود، در حقيقت، تمامي اين منابع ارزشمند نيز از بين مي روند.
به رغم تلاش‌هاي صورت گرفته و با توجه به آهنگ سريع رشد جمعيت جهان، اتلاف مواد غذايي همچنان يکي از نگراني‌هاي بزرگ جهاني محسوب مي شود. اين در حالي است که ميليون‌ها نفر با چالش تامين مواد غذايي مورد نياز خود مواجه بوده و هزاران نفر به واسطه هدر رفتن مداوم مواد غذايي با گرسنگي و سوء تغذيه مواجه هستند. تقريبا يک سوم از مواد غذايي توليدي جهان - نزديک به 1.3 ميليارد تن - در سال تبديل به زباله شده و هدر مي روند.
در ادامه اين مطلب نگاهي گذرا به بزرگ‌ترين توليدکنندگان زباله‌‌هاي غذايي در جهان خواهيم داشت.
آمريکا

بنابر مطالعات صورت گرفته، 30 درصد از کل مواد غذايي توليد شده در آمريکا به ارزش 48.3 ميليارد دلار در سال دور ريخته مي شوند. افزون بر اين، ارزيابي‌هاي صورت گرفته نشان مي دهند، نيمي از آب مصرف شده براي توليد اين مواد غذايي نيز هدر مي رود.
انگليس

زباله‌هاي غذايي همچنان يکي از موضوعات و نگراني‌هاي اصلي زيست محيطي، اقتصادي و اجتماعي در انگليس محسوب مي شود. سالانه هفت ميليون تن مواد غذايي به ارزش بيش از 10 ميليارد پوند در اين کشور دور ريخته مي شوند که ميانگين 480 پوند براي هر خانواده در سال را نشان مي دهد.
کانادا

شهروندان کانادايي در ميان مردمي قرار دارند که تغذيه خوبي داشته، اما ميزان مصرف آنها به حدي است که ميلياردها دلار زباله غذايي در سال توليد مي کنند. ارزش سالانه زباله‌هاي غذايي مردم کانادا حدود 27 ميليارد دلار برآورد شده است.
آلمان

بنابر مطالعه صورت گرفته توسط دانشگاه اشتوتگارت در سال 2012، خانواده‌ها، صنايع، خرده فروشي‌ها و بخش تامين غذا و پذيرايي در آلمان، سالانه 11 ميليون تن زباله غذايي توليد مي کنند.
استراليا

بنابر آمار و ارقام ارائه شده، سالانه حدود 4.5 ميليون تن مواد غذايي در استراليا به هدر مي روند. نتايج پژوهش "موسسه استراليا" نشان داده است که ارزش سالانه زباله‌هاي غذايي اين کشور برابر با 5.2 ميليارد دلار است.
دانمارک

بنابر ارزيابي‌هاي صورت گرفته، هر دانمارکي سالانه حدود 660 کيلوگرم زباله غذايي توليد مي کند. خانواده‌ها و مراکز تامين مواد غذايي و پذيرايي بزرگترين توليد کنندگان زباله‌هاي غذايي در دانمارک هستند.
نروژ

حدود 335 هزار تن از کل مواد غذايي توليد شده نروژ در نهايت به صورت زباله هدر مي روند. اين در شرايطي است که به دلايل زيست محيطي، اخلاقي و اقتصادي، حجم بالاي زباله‌هاي غذايي در اين کشور مساله‌اي نامطلوب محسوب مي شود.
هلند

خانواده‌هاي هلندي به واسطه توليد قابل توجه زباله‌هاي غذايي شناخته شده هستند. بنابر ارزيابي‌هاي صورت گرفته، ميزان توليد سالانه زباله غذايي براي هر نفر در اين کشور حدود 40 کيلوگرم است.
مالزي

خانواده‌هاي شهري در مالزي بخش اعظم زباله‌هاي غذايي در اين کشور را توليد مي کنند. بنابر ارزيابي‌هاي صورت گرفته، شهروندان مالزي روزانه حدود يک ميليون کيلوگرم مواد غذايي را دور مي ريزند.
نظر شما