يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۳۹
کد خبر: ۶۲۱۶۲
|
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۹
مناظره سوم نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با موضوع سياست داخلي و خارجي آغاز شد. گزارش گونه مهر از جلسه مناظره در ادامه آمده است.

به گزارش شهر، اولين قرعه مناظره به‌نام محسن رضايي افتاد. گزارشي از سخنان محسن رضايي و نقد نامزدها و در نهايت پاسخ وي در ادامه آمده است.

 

نفر اول محسن رضائي

 

کشمکش بس است

 

* امروز مردم ايران از کشمکش‌ها خسته شده اند و مديريت جناحي ديگر جوابگو نيست. کشمکش بس است.

 

*ما ميخواهيم دولتي روي کار بيايد که به يک خيزش رو آورد و دولت فراگير و جامع اميد را درست کند. از همه مي خواهيم براي اين کار به کمک ما بيايند.

 

*ما مي خواهيم به يک روابط اقتصادي مطلوب دست پيدا کنيم و در صحنه بين الملل در کنار دستيابي به قدرتي که امروز آن را در اختيار داريم، به توسعه اقتصادي و سياسي برسيم.

 

سوال ولايتي از سياست خارجي

 

* من مي خواستم بدانم سياست دکتر رضايي در حل مسائل بين الملل چيست.

 

روحاني: مديران دلسوز را برگدانيم

 

* بايد بر مسير وحدت و انسجام حرکت کنيم و اگر مي خواهيم کشور را در مسير جديد قرار دهيم بايد مديران دلسوزي که منزوي شده اند را برگردانيم. حتي در سال هاي اخير همکاران و دوستان انقلابي را نيز دفع کرده ايم.

 

حداد عادل: روش ديپلماسي شما چيست؟

 

* جناب آقاي رضايي در مورد سياست خارجي روش خودشان را توضيح ندادند بلکه نتايج را گفتند. بنده مي خواهم بدانم با کدام روش اين کار انجام مي شود.

 

جليلي : نظري ندارم

 

سعيد جليلي در اين زمان ترجيح داد سوالي نپرسد.

 

قاليباف: شيوه وحدت شما چيست

 

* سوال من اين است که آقاي رضايي مي خواهند با چه روشي به سمت وحدت بروند؟

 

عارف : ميزبان من در سفر انتخاباتي آذربايجان دستگير شد

 

* بنده امروز يک موضوع را مطرح مي کنم که ببنم نظر شما در اين باره چيست. بنده تا سه چهار روز قبل به بازار تهران رفته بودم و چند جوان شعار درود بر عارف و سلام بر خاتمي در بازار سر دادند که اين افراد را براي چند ساعت دستگير کردند و با پيگيري فراوان و مکرر خود من آنها آزاد شدند.

 

* در اولين سفري که من به استان آذربايجان داشتم ميزباني داشتم متاسفانه پس از بازگشت من از استان، ميزبان را دستگير کردند و او اکنون سه هفته است که دستگير شده و خانواده اش هنوز هيچ اطلاعي از وي ندارند.

 

* تعدادي از جوان ها عکس بنده، آقاي خاتمي و آقاي سيدحسن خميني را که در کنار هم بوديم تبديل به پوستري کرده اند و در بعضي از استان ها از پخش اين پوستر جلوگيري شده است. راهکار شما براي اين که ان شاء الله در آينده اين مسائل اتفاق نيفتد چيست؟

 

غرضي: جلب رضايت عامه از طريق کانال هاي قديمي؟

 

*اين طور که بنده تشخيص مي دهم سياست داخلي مبني بر جذب رضايت عامه است و اين امر با فرمايشات شما نيز مغايرتي ندارد آيا جلب رضايت عامه از طريق کانال هاي تعريف شده انجام مي شود يا کانال هاي جديدي را معرفي مي کنيد؟

 

پاسخ رضايي به منتقدان

 

* خوشبختانه بسياري از اظهارات مويد رويکرد من در اداره کشور بود. متاسفانه امروز خيلي از افراد در کشور سرجاي خود نيستند و ما اولين کاري که مي کنيم اين است که هر کسي را سر جاي خود قرار مي دهيم و مطمئن هستم که 50 درصد مشکلات با اين روش حل خواهد شد.

 

* بايد يک دولت فراگير با دو محور ايجاد شود يکي آن که کارآمد باشد و دوم آن که رهبري و نظام جمهوري اسلامي ايران را قبول داشته باشد. از اين جا به بعد براي من مهم نيست.

 

*ما به بحث آزادي‌خواهي تنها به عنوان يک احساس نگاه نمي کنيم ما به دنبال آن هستيم که نهاد آزادي را در اين کشور مستقر کنيم.

 

* بعضي از صحبت ها متاسفانه حکايت از دعوا دارد که ما معتقديم همين مسئله بايد حل شود. ما مي‌گوييم دعوا و کشمکش بس است مردم امروز مشکل نان دارند.

 

*در سياست خارجي من از استراتژي قيچي استفاده مي کنم اين قيچي داراي دو لبه است که يک لبه آن کارآمدي اقتصادي و لبه ديگر اين که قوي ترين ديپلمات هاي کشور را بسيج مي کنم.

 

مشروح کامل سخنان رضائي و نقد نامزدها

 

 

 

نفر دوم محمدباقر قاليباف

 

دولت مورد پذيرش مردم نباشد نمي تواند مذاکره کند

 

قاليباف به عنوان نفر دوم از برنامه هاي خود گفت که مهترين بخش هاي آن در ادامه آمده است:

 

* دولتي که مورد پذيرش مردم خودش نباشد، در پشت هيچ ميز مذاکره اي موفق نخواهد بود.

 

* معتقدم حوزه ديپلماسي ما در ساليان گذشته نتوانسته در تحقق اهداف سياست خارجي ما موفق باشد. کسي با رويکردها مشکلي ندارد و نيازمند تغيير در رويکردهاي مديريتي که يکي از آنها سياست خارجي است هستيم.

 

عارف: بخش نگري کرديد

 

* در بحث معماري ايراني اسلامي شما نمي توانستيد پيشنهاد دهنده باشيد. در بخشي نگري فقط به پروژه هاي عمراني تهران توجه شد در حالي که نسبت به ساير موضوعات مانند محيط زيست بي توجهي شد.

 

*: گفته مي شود فروش تراکم در تهران و در زمان شهرداري شما باعث گران شدن زمين شده است آيا شما تراکم را پيش فروش کرده ايد که قاليباف همانجا پاسخ داد خير تکذيب مي کنم.

 

غرضي: برنامه شما براي بهره گيري از استعداد جمعي چيست؟

 

* آيا شما استعداد جمعي را براي حل مشکلات سياست داخلي قبول داشته و برنامه اي براي اين موضوع داريد.

 

ولايتي : نکته مغفول تربيت نيروي متخصص است

 

* در سياست خارجه به جز اين نکاتي که آقاي قاليباف گفتند نکات مهم ديگري نيز وجود دارد که يکي از آنها تربيت نيروي متخصص و کارآمد است.

 

دفاع روحاني از سياست خارجي دوران ولايتي

 

* تعجب مي کنم که آقاي قاليباف مي گويد سياست خارجه ما تاکنون موفق نبوده است. ايشان استثنا هم قائل نشد.

 

* در زمان هاشمي و بعد از جنگ تکنولوژي از کشورهاي مختلف وارد ايران شد. در زمان آقاي هاشمي باقيمانده سرزمين را از ارتش بعث بازپس گرفتيم و اسرا و آزادگان را به کشور بازگردانديم و صدام در سازمان ملل محکوم شد.

 

* در دوره خاتمي کشور از بحران نجات پيدا کرد. دو کشور منطقه مورد هجوم قرار گرفتندو ايران نيز جزء ليست بود اما با برنامه ريزي جدا شد.

 

حداد عادل : عده اي از طرفداران عارف با عکس خاتمي مقابل صداو سيما بودند

 

* بنده يک توضيحي بدهم درباره اظهارات آقاي عارف، آن کساني که در بازار تهران اسم ايشان را به همراه آقاي خاتمي بردند و دستگير شدند، حتما توسط يک سليقه فردي اين کار انجام شده است که يک اشتباهيست که ممکن است حتي در صورت رئيس جمهور شدن آقاي عارف نيز اتفاق بيفتد.

 

*عارف در پاسخ به حداد عادل گفت: بنده هم همين اعتقاد را دارم و معتقدم که بايد از همين سليقه هاي فردي جلوگيري شود.

 

دادگاه ميکونوس در زمان هاشمي

 

* همين الان که ما به صدا و سيما مي آمديم، عده از طرفداران آقاي عارف عکس ايشان و آقاي خاتمي را در دست داشتند اما هيچکس به آنها کاري نداشت.

 

* کشور در زمان آقاي هاشمي با بحران مواجه شده است و همان زمان بود که داستان ميکو نوس به وجود آمد و رئيس جمهور هم در همان زمان ممنوع الخروج شد و بوش نيز کشور ما را محور شرارت معرفي کرد.

 

واکنش جليلي به اظهارات روحاني و عارف

 

* منطقي گرايي و ديپلماسي عمومي که در اظهارات آقاي قاليباف مطرح شد، الان هم موجود است، سوال من اين است که ايشان چگونه مي خواهند اين موضوعات را اجرا و دنبال کنند؟

 

انتقاد جليلي از برنامه قاليباف

 

* در بخشي از برنامه آقاي قاليباف مسائلي بيان شده است که زياد با تفکرات ايشان نمي خواند. در برنامه ايشان آمده است؛اين نظامي که مي خواهد خود را حاکم بر جهان معرفي کند و در اين بين از چند کشور ديگر کمک مي گيرد، يکي از نکاتي است که ما با آن مخالفيم و اين موضوع از نکات مثبت در سياست خارجي ماست. البته وزارت خارجه نيز بايد خيلي قوي تر از شرايط فعلي عمل کند.

 

حکم جلب براي هاشمي

 

* آنچه آقاي روحاني مطرح کرد، مورد بحث است، در زمان برخي دوستان که شعار همراهي با نظم جهاني سر داده مي شد، دوبار حکم جلب براي آقاي هاشمي صادر شد و با آن همه همراهي که در افغانستان در زمان آقاي خاتمي صورت گرفت، آمريکا، ايران را محور شرارت معرفي کرد. روحاني در پاسخ به اين اظهارات جليلي گفت: اما با اين وجود منافع امنيت ملي ما حفظ شد.

 

*جليلي درباره اظهارات روحاني ادامه داد: منافع بعد از زماني محقق شد که در عراق و افغانستان، آمريکا زمين گير شد.

 

پاسخ روحاني به جليلي

 

* روحاني نيز در پاسخ به اظهارات جليلي گفت: خوب اين موضوع هم در زمان آقاي خاتمي بود و آنها در آن دوران، در عراق و افغانستان زمين گير شدند و آنچه شما مي گوييد درست نيست چون بالاخره تاريخ را نمي توان تحريف کرد.

 

*جليلي در ادامه تصريح کرد: در فضايي که بعد از دوران اصلاحات ايجاد شده، آنها در افغانستان و عراق زمين گير شدند و مجبور به خارج کردن نيروهايشان از عراق شدند، مهم اين است کساني که فکر مي کردند بعد از عراق و افغانستان آمريکا به دنبال حمله به ايران بود، در محاسباتشان شکست خوردند .

 

انتقاد جليلي از سخنان عارف درباره خاتمي

 

*وي درباره اظهارات عارف نيز در برخورد با سلايق مختلف خاطر نشان کرد: درباره برخورد با سلايق بايد بگويم اگر از کسي که بزرگترين خلاف قانون را عمل کرد ياد کنيم، اين ظلم بزرگي است، چرا که آنها به قانون تمکين نکردند و مشکلات زيادي براي کشور به وجود آوردند.

 

عارف:عکس خاتمي ممنوع است؟

 

*عارف در پاسخ به اين سخنان جليلي گفت: بنده از شما به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي يک سوال دارم، آيا سلام بر خاتمي و نشان دادن عکس ايشان خلاف قانون است؟ که جليلي پاسخ گفت: من اين بحث را ندارم.

 

*جليلي ادامه داد: اگر کسي بعد از انتخابات فتنه ايجاد کرد، مطرح کردن نامش ظلم بزرگي است، قانون مي گويد که اگر شوراي نگهبان انتخابات را تائيد کرد، ديگر کسي حق ندارد حتي با وجود داشتن کسوت رياست جمهوري بگويد انتخابات نادرست بوده و آن را زير سوال ببرد.

 

قاليباف: کارنامه اصلاحات در حوزه ديپلماسي چيست؟

 

*در زمان شهرداري ما توانستيم مجمع شهرداران آسيايي را با حضور 100 شهردار آسيايي تشکيل دهيم که دبيرخانه آن در تهران بود و همچنين امروز شهردار تهران معاون (UCGL) است؛ در حوزه ديپلماسي شهرداري کارهاي جدي انجام داده است.

 

*قاليباف خطاب به حسن روحاني افزود: در حوزه ديپلماسي که شما صاحب‌نظر هستيد، حرف من اين است، آيا همه روزهايي که سياست ما اين بود که خود را به اتحاديه اروپا نزديک کنيم و نگذاريم سيطره آمريکا به اروپا بيفتد، ضعف ديپلماسي ما نبود؟!

 

مشروح سخنان قاليباف و نقد نامزدها

 

 

 

نفر سوم غلامعلي حدادعادل

 

چرا بايد به کدخدا لبخند بزنيم؟

 

غلامعلي حداد عادل کانديداي انتخابات رياست جمهوري نفر سومي بود که بحث هاي خود را ارائه کرد.مهمترين بخش هاي سخنان وي در ادامه آمده است.

 

* در سياست خارجي حل مسئله تحريم اولويت دارد مهم اين است که چگونه برخي مي گويند مشکل مديريتي، برخي مي گويند ظرافت هاي ديپلماسي ، برخي مي گويند اگر به کداخدا لبخند بزنيم مشکل حل مي شود و برخي نيز دولت فعلي را مشکل مي دانند.

 

* آمريکايي ها روزي در مقابل ما به مذاکره مي نشينند که بدانند ملت پشتيبان ما است و ما از استقلال و عزت دست بر نمي داريم

 

جليلي: نظري ندارم

 

قاليباف: چرا مي گوئيد مديريت ما تاثيري در تحريم نداشته است؟

 

* ما بحثي با آرمان ها، اهداف و حرکت حق طلبانه نداريم، اما شما فرموديد با مديريت اين قضايا حل نمي شود، از قضا بنده معتقدم ديپلماسي ما است که نمي تواند سياست خارجي ما را آن طور که بايد و شايد با کمترين هزينه، منافع ملي ما را تامين کند . اگر مد نظر جنابعالي اين است که مديريت تاثيري ندارد، بفرماييد چرا؟

 

عارف : چگونه از موضع اقتدار مذاکره مي کنيد؟

 

شما فرموديد از موضع اقتدار مذاکره کنيد و سوال من از شما اين است که چگونه به شرايط مي رسيم که بتوانيم اين مذاکره متعادل را داشته باشيم؟

 

غرضي: آموزش پرورش شما عزت آفرين نبود

 

* شما زحمات بسيار زيادي در آموزش و پرورش کشيده ايد، ولي آموزش و پرورش ما و آموزش عالي، جوانها را در سن 27 سالگي به اشتغال نمي رساند، زماني که شما آموزش و پرورشتان و آموزش عاليتان توانايي اينکه اين استعدادها را به زندگي برساند ندارد، چطور مي خواهيد بگوييد که ما عزت و اقتدار داريم؟

 

رضايي: ما مقاومت کنيم که مردم گرسنه بمانند؟

 

* واقعا تعجب مي کنم که آقاي حداد عادل شعاري صحبت مي کنند. مگر مي شود کشوري را با شعار اداره کنيم؟ ما اکنون وقت نداريم حتي يک دقيقه از وقت ملت ايران را بگيريم.

 

* ما گرفتار دو گروه شده ايم، يک گروه که دائما شعار مقاومت مي دهند و گروه ديگر کساني هستند که مي گويند کار تمام شده است و بايد تسليم شويم.

 

*آقاي حداد عادل مي گويد زماني آمريکائيها کنار مي آيند که ما مقاومت کنيم، مفهوم اين حرف چيست؟ ما مقاومت کنيم که مردم گرسنه بمانند؟

 

ولايتي: بايد مقاومت توام با تدبير باشد

 

* بايد مقاومت توام با تدبير باشد و در برابر زياده خواهي ها با درايت و تدبير عمل کنيم و اين در گذشته سابقه داشته است.

 

روحاني: صحبتي ندارم

 

حدادعادل: شعار نمي دهم

 

* در جواب آقاي عارف که سوال مي کنند چگونه به عزت مي رسيم مي گويم رهبري راه را نشان داده اند بايد در مسير جهاد اقتصادي و حمايت از کار و سرمايه ايراني گام برداريم وقتي مي گويم مقاومت شعار نمي دهم.

 

* اين که آقاي ولايتي مي گويند در گذشته سخت تر بوده فکر نمي کنم اين گونه باشد امروز چون قدرت و اثر ما در جهان بيشتر شده است که يک نمونه آن بيداري اسلامي است دشمني دشمنان سخت تر از گذشته شده است.

 

* در دولت خاتمي نيز کتابي با عنوان مباني نظري برنامه چهارم توسعه منتشر شد که در يک عبارت آن کتاب آمده است: "در حال حاضر به نظر مي رسد با ورود بحران در دو عرصه داخلي و خارجي کشور، ايران را نمي توان يک قدرت در عرصه جهاني تعريف کرد در شرايط جديد حتي نمي توان کلمه قدرت ملي را درباره ايران به کار برد."

 

انتقاد عارف به حداد عادل و پاسخ رئيس مجلس هفتم

 

*در ادامه عارف در تذکر به حداد گفت: دفعه قبل هم دکتر حداد مسائلي را راجع به کتاب مباني برنامه چهارم گفتند. بحث اين است که اين کتاب مبناي برنامه قرار گرفته است يا خير. اگر مبنا قرار گرفته چرا خودش اين قانون را در مجلس هفتم ابلاغ کرد و در مجلس آن را اصلاح نکرد.

 

حداد:قانون را اصلاح کرديم

 

*حداد در پاسخ گفت: ما همان موقع به دليل اين که در قانون برنامه از جهت مباني اشکال داشتيم از شوراي نگهبان برگردانديم و برخي مواد آن را اصلاح کرديم که يکي از آنها مربوط به مسائل اقتصادي بود.

 

مشروح سخنان حدادعادل و انتقاد ديگر نامزدها و پاسخ حداد

 

 

 

نفر چهارم حسن روحاني

 

حسن روحاني کانديداي انتخابات رياست جمهوري نفر چهارمي بود که از برنامه هاي سياسي خود گفت.

 

* در زمينه سياست داخلي سياست دولت تدبير و اميد بر مبناي تامين امنيت و ايجاد آرامش براي همه مردم ايران است تا بتوانند در خانه و يا در سفر آرامش و امنيت لازم را داشته باشند.

 

* مردم بايد در همه ابعاد زندگي آزادي مسئولانه را احساس کنند. هر جا که خواستند نظرشان را اعلام کنند و يا در انتخابات بيايند و انتخاب خودشان را انجام دهند البته در حال حاضر سختگيري هايي در انتخابات وجود دارد که به نظر من نياز نيست همانطور که آقاي عارف اشاره کردند من نيز مواردي را دارم که ذکر نمي کنم.

 

کتاب البرداعي سياست مارا تائيد مي کرد

 

* اينکه اشاره شد در دولت سازندگي و اصلاحات سياست خارجه ايراد داشت تعجب مي کنم. براي اين موضوع به کتاب البرادعي مراجعه کنيم که مي گويد جنگ پشت دروازه ايران بود اما ايران با تدبير آن را حل کرد.

 

حدادعادل:ماجراي کدخدا چه بود؟

 

غلامعلي حدادعادل در پاسخ به اظهارات حسن روحاني درباره سياست خارجي گفت: سوال بنده اين است که در تبليغات آقاي روحاني آمده بود بايد با کدخدا کنار بياييم. اگر منظور از کدخدا آمريکاست يعني ما رعيت اين کشور هستيم؟ روحاني نيز در پاسخ به اظهارات حداد افزود: اشتباه به سمع و نظر شما رسانده اند و حتما در مورد اين موضوع توضيح خواهم داد.

 

جليلي خوب شد به کتاب البرادعي اشاره کرديد

 

در ادامه سعيد جليلي درباره اظهارات روحاني گفت: ايشان به مثال خوبي اشاره کردند و از کتاب آقاي البرادعي اسم بردند. در کتاب البرادعي و در صفحه 143 اشاره شده است نه تنها پيشنهاد سه کشور اروپايي توهين آميز بود و لحن بدي داشت بلکه منافع محدودي براي ايران به همراه داشت. آقاي روحاني هم در صفحه 183 کتابشان پاسخ داده و مي گويد که ايران دريافت هاي ناچيزي در برابر موضوع وزرا سه کشور اروپايي داشت.

 

قاليباف: ماجراي سهم روحاني در کوي دانشگاه

 

*در ادامه محمدباقر قاليباف درباره اظهارات روحاني گفت: سال 82 بعد از حوادث 18 تير دانشجويان هر ساله به دليل حمله به کوي دانشگاه مراسمي برگزار مي کردند بنده در جلسه اي خطاب به آقاي روحاني گفتم که بهتر است بگذاريم دفتر جلسه خود را درباره مراسم 18 تير برگزار کند و دانشجو در چارچوب قانون بتواند حرفش را بزند اما ايشان گفتند دنبال دردسر هستيد؟

 

* در سال 82 در شوراي امنيت در جلسه اي در وزارت کشور بنده معتقد بودم که در حوادث کوي دانشگاه و طرشت که نيروي انتظامي تمام قد جلوي لباس شخصي ها ايستاد افراد حاضر دانشجو نيستند و با اصرار مجوز ورود براي بررسي موضوع را گرفتند آن شب هم به همه اطمينان دادم که هيچ اتفاقي نمي افتد و هيچ اتفاقي هم نيفتاد.

 

محسن رضائي:در زمان جليلي و روحاني افراط و تفريط شد

 

* در زمان آقاي جليلي و هم در زمان آقاي روحاني افراط و تفريط شده است . در زمان آقاي روحاني اگر چه از جنگ جلوگيري شد آيا نمي توانستيم با هزينه کمتر اين موضوع را دنبال کنيم يا در زماني ديگر با سولانا توافق کرده بوديم و بهتر نبود که اين موضوع ادامه پيدا مي کرد چون شرايط به نفع ما بود.

 

* بله دوستان موضوعات را با رهبر معظم انقلاب چک مي کردند اما بايد به افراط و تفريط پايان دهيم. آيا دوستان مي خواهند از گذشته بدون کم و کاست دفاع کنند؟

 

پاسخ جليلي به ميانه روي رضائي

 

*سعيد جليلي در پاسخ به اظهارات محسن رضايي گفت: راه رفتن بين حق و باطل معني اش ميانه روي و جلوگيري از افراط و تفريط نيست اطلاعاتي که آقاي رضايي به آن اشاره مي کنند مبنايش درست نيست چرا که در زمان آقاي لاريجاني معاون ايشان توافقي با آقاي سولانا انجام داده بود اما سولانا در نهايت زير حرفش زد.

 

رضائي خطاب به جليلي:يعني هيچ اشتباهي نکرديد؟

 

رضايي درباره اظهارات جليلي نيز گفت: موضوعات که بنده مطرح کردم به هيچ عنوان نادرست نيست اين گونه که شما مطرح مي کنيد معتقديد که در زمان شما هيچ اشتباهي صورت نگرفته است که جليلي پاسخ داد: حتما اشتباه بوده است و بايد با بيان آن نسبت به رفع ايرادات اقدام کرد.

 

تذکر حدادعادل به رضائي

 

در ادامه حدادعادل در اعتراض به نحوه سخن گفتن محسن رضايي افزود: آقاي رضايي به شکلي صحبت مي کند که گويا فقط جناب ايشان مردمي است و ما مردمي نيستيم. همه ما به فکر مردم هستيم اما راه هاي متفاوتي در پيش گرفته ايم.

 

ولايتي: لاريجاني داشت مسئله را حل ميکرد

 

*مي خواستم حرفهاي آقاي رضايي را تائيد کنم، آقاي لاريجاني در مذاکرات با سولانا به جاهاي خوبي رسيدند، اما اتفاقاتي که اين وسط افتاد، اين بود که همزمان با مذاکرات آقاي لاريجاني با سولانا يکي از مقامات ما در نماز جمعه گفت: ما مذاکره نمي کنيم.

 

تشکيک جليلي و ولايتي در اطلاعات يکديگر

 

سعيد جليلي در پاسخ به اظهارات آقاي ولايتي گفت: اين اطلاعاتي که شما مي گوييد درست نيست و دکتر ولايتي در پاسخ به جليلي گفت: من اطلاعات درستي داريم که اين مسئله درست است اما شما راجع به صحبت هاي همه مي گوييد اين اطلاعات درست نيست، البته قضاوت با مردم است.

 

روحاني: گفتم امريکا کدخداي اروپايي ها است

 

* درباره نکته اي که آقاي حداد درباره کدخدايي عنوان کردند بايد بگويم: از من پرسيدند که مذاکره با اروپا راحت تر است يا امريکا؟ و من گفتم مذاکره با امريکا، چون اروپائيها يک کدخدا و اربابي دارند که بايد با او مذاکره کنند، بهتر است که ما قبل از آن با همين کدخدا مذاکره کنيم.

 

روحاني خطاب به قاليباف:مي خواستيد گازنبري برخورد کنيد

 

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري خطاب به محمد باقر قاليباف گفت: از آقاي قاليباف تعجب مي کنم، درست است که بايد با هم رقابت بکنيم، ولي نه اينگونه؛ درباره موضوعي که گفتيد بايد بگويم: شما مي گفتيد اجازه دهيد دانشجويان بيايند، به شکل گازانبري براي آنها برنامه داريد و کار را تمام مي کنيد، اما من گفتم راه اين نيست، از ابتدا يا بگوئيم مجوز وجود ندارد و يا اگر مجوز مي دهيم، اجازه دهيم آنها کارشان را بکنند.

 

* آن زمان من درباره چند کلانتري به شما گزارش دادم، شما گفتيد کل آدمهاي سالم من اين عدد هستند، آقاي قاليباف من يادم هست که چه تعدادي نام برديد؛ بر نگرديد به آن دوره، حرفها بسيار است اما اينجا جاي باز کردن آن نيست.

 

روحاني: من سرهنگ نيستم/ قاليباف: افتخار مي کنم براي عزت کشور جنگيدم

 

*روحاني افزود: شما يک اتهام بزرگ به شورا مي زنيد.من فردي هستم که از ابتداي زندگي سياسي مسيرم روشن است، هيچگاه پادگاني عمل نکردم، سرهنگ نيستم، من حقوقدانم، حواسمان باشد چگونه حرف مي زنيم، من اطلاعات لازم را در حافظه دارم.

 

قاليباف:نگفتم شما ضد آزادي هستيد

 

در ادامه قاليباف به روحاني گفت: من در رابطه با آزادي اقوام، دانشجويان و اقشار مختلف صحبت کردم، من نگفتم شما نگاهتان اينطور است. شما به عنوان دبير شوراي امنيت ملي مي توانستيد براي حقوق اقوام ايفاي نقش کنيد.

 

قاليباف در جواب وي گفت: بحث ما با دانشجويان اين بود که دانشجويان اگر مي خواهند تجمعي داشته باشند اين کار را انجام دهند بهترين رابطه و ارتباط بين پليس و دانشجو در زمان مديريت بنده بود.

 

ماجراي گازنبري که گفتيد درست نيست

 

قاليابف ادامه داد: اين حرفي که شما مي گوييد روش گازانبري درست نيست. دولت اصلاحات سخنان من را تاييد مي کند از قضا من در مقابل لباس‌شخصي‌ها ايستادم و گفتم کسي خلاف قانون نکند و هزينه‌اش را دادم. حرفم اين بود که آن زمان مي‌گفتم به دفتر تحکيم اجازه بدهيم طبق قانون احزاب تجمع کنند.

 

روحاني جواب داد: من در آن جلسه چه گفتم؟

 

قاليباف: روحاني گفت ولش کن دنبال دردسر هستي؟

 

قاليباف گفت: شما گفتيد دنبال دردسر مي گرديد؟ ولش کن.دو روز مي‌آيند و مي‌روند.

 

روحاني: خواستيد گازانبري برخورد کنيد

 

روحاني پرسيد: اين بود؟ اين بود؟ سندش کو؟ من هماني را گفتم که قبلا به آن اشاره کردم. گفتم اگر مي‌خواهيد اين‌ها را به خيابان بياوريد و بعد گازانبري اين‌ها را محاصره کنيد و برايشان پرونده درست کنيد اين کار را نکنيد. اما اگر مي‌خواهيد آزاد بگذاريد، بحث ديگري است.

 

قاليباف گفت: اگر نيت‌خواني بلديد،

نظر شما