شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۱
کد خبر: ۶۲۳۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
قائم مقام وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از تدوين 3 پيوست فرهنگي شبکه سيار نسل سوم و چهارم موبايل، شبکه ملي اطلاعات و شبکه اينترنت ظرف مدت 6 ماه آينده خبر داد و گفت: در پيوست فرهنگي شبکه اينترنت ضوابط و ساز و کار پايش و فيلترينگ نيز گنجانده خواهد شد.

به گزارش شهر ، مرتضي براري با بيان اينکه اين 3 پيوست فرهنگي با همکاري دانشگاههاي علامه طباطبايي، امام صادق (ع) و حوزه علميه قم تدوين خواهد شد، اظهار داشت: اميدواريم ظرف چند روز آينده و حداکثر تا روز پنج شنبه هفته جاري قرارداد اين طرح را منعقد کنيم.


وي با تاکيد براينکه پيوست فرهنگي براي اين ابزارها در راستاي نقشه مهندسي فرهنگي نظام که از سوي رهبري اعلام شده است، تدوين خواهد شد گفت: اينکه بعد از ورود هر تکنولوژي به کشور، مديريت فرهنگي آن وارد شود آسيب هاي بسياري به کشور وارد مي کند که براين اساس ما اعتقاد داريم که تکنولوژي بايد داراي يک پيوست فرهنگي باشد.


براري با بيان اينکه به دليل نبود فرهنگ اينترنت در کشور، فرهنگ غرب بر اين تکنولوژي تسلط يافته است، ادامه داد: بايد سازو کاري فراهم شود که همزمان با ارائه خدمات تکنولوژيهاي جديد، فرهنگ آن نيز در کشور وجود داشته باشد.


قائم مقام وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاکيد براينکه سعي خواهيم کرد از تجربيات کشورهاي جهان اسلام در تدوين پيوستهاي فرهنگي براي تکنولوژيهاي روز استفاده کنيم، گفت: براي مثال در کشور مالزي به عنوان يک کشور اسلامي سرويس هاي باند پهن در موبايل و اينترنت داراي استانداردهايي است که طبق آنها بايد مجوز ارائه خدمات دريافت شود؛ ما نيز اين سازوکارها را فراهم مي کنيم تا بتوانيم شبکه هاي موبايل و اينترنت را مبتني بر فرهنگمان در کشور توسعه دهيم.


رئيس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد زمان بندي مدنظر براي تدوين اين پيوست فرهنگي به مهر گفت: تلاش داريم در کمترين زمان ممکن اين پروژه را نهايي کنيم که در اين زمينه با مشخص شدن حوزه ها و تفکيک کاري پيش بيني مي شود ظرف مدت 6 ماه، فاز نخست اين پروژه تدوين شود؛ براين اساس به ظرفيت دانشگاهها افزوده ايم.


وي از بکارگيري ظرفيت دانشگاههاي کشور در حوزه علوم انساني همچون مديريت و ارتباطات در اين پيوست فرهنگي خبر داد و گفت: پيوست فرهنگي پس از تدوين بايد توسط شورايعالي فضاي مجازي تصويب و ابلاغ شود.


به گفته دکتر براري در بخش تدوين پيوست فرهنگي اينترنت و شبکه ملي اطلاعات بزودي سازو کار و قوانين آن نهايي مي شود که در اين زمينه ضوابط پايش و فيلتر سايتهاي اينترنتي نيز ديده شده است.


قائم مقام وزير ارتباطات گفت: با نهايي کردن اين سند فرهنگي شفاف سازي نحوه فيلترينگ و هوشمندسازي آن اجرايي خواهد شد.

|مهر|

نظر شما