به گزارش شهر، به نقل از پايگاه اطلاعرساني دولت، فرشاد ابراهيمپور در اين باره افزود: بر اساس آييننامه توسعه مشارکتهاي مردمي به شيوه مديريت هيات امنايي مدارس، شوراي مدرسه يا خيران مدرسهساز ميتوانند درخواست هيات امنايي شدن مدرسه را به ادارات آموزش و پرورش مناطق ارسال کنند و ادارات آموزش و پرورش مناطق بعد از بررسي شرايط مدرسه موضوع را جهت اتخاذ تصميم به شوراي آموزش و پرورش استان ارسال ميکنند.
وي افزود: در شورا اگر موضوع هيات امنايي شدن مدرسه به تاييد رسيد، مدرسه به صورت موقت و به مدت يک سال هيات امنايي ميشود و بعد از يک سال و طي بررسيهاي انجام شده اگر عملکرد آن مدرسه رضايتبخش بود، در صورت موافقت شوراي آموزش و پرورش شهرستان يا استان به صورت دايم هيات امنايي ميشود.
ابراهيمپور به تعداد اعضاي هيات امناي مدارس نيز اشاره کرد و ادامه داد: اعضاي هيات امنايي مدارس شامل مدير مدرسه، يک نفر از معاونان آموزشي مدرسه، يکي از کارکنان آموزشي، رييس انجمن اوليا و مربيان، يک نفر از اولياي دانشآموزان، دو نفر از صاحبنظران حوزه و دانشگاه، يک خير يا معتمد محل، يک نفر از اعضاي شوراياري محله يا موسسات فرهنگي و ورزشي و يک نفر از اعضاي هيات مديره مراکز توليدي و خدماتي خواهد بود.
وي همچنين اختيارات هيات امنا را تصويب برنامه سالانه مدرسه، تصويب بودجه مدرسه، بررسي مسائل پرورشي، بررسي طرحها و برنامهها، توسعه و تجهيز مدرسه، توليد کتاب و مواد آموزشي، پيشنهاد انتصاب مدير، درخواست تامين معلم، تصويب نحوه پرداخت کارانه و پاداش به کارکنان و تصويب تراز مالي مدرسه عنوان کرد.
نظارت تام آموزش و پرورش در اداره مدارس هيات امنايي
رييس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکتهاي مردمي وزارت آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: از سال 88 ـ 1387 تاکنون تعداد مدارسي که به شيوه هيات امنايي اداره ميشوند، 857 مدرسه در سراسر کشور بود که بر طبق آمار، اين تعداد در سال جاري به يك هزار و 410 مدرسه رسيده است.
وي شرايط مدارس براي هيات امنايي شدن را بر اساس آييننامه مدارس دولتي دانست و افزود: مدارس دولتي ميتوانند به صورت هيات امنايي اداره شوند. به اين صورت كه شوراي مدرسه به اداره آموزش و پرورش درخواست خود را ارائه ميکند و در نهايت شوراي آموزش و پرورش منطقه يا شهرستان بايد تصويب کند که مدرسه هياتامنايي شود يا خير.
ابراهيمپور در ادامه تصريح کرد: مدارس هيات امنايي در واقع مدارس دولتي هستند و منابع مالي و اعتبارات دولتي دريافت ميکنند که در اختيار تمام مدارس گذاشته ميشود، اما اين مدارس ميتوانند از کمکهاي داوطلبانه مردم، کمک شوراي آموزش و پرورش شهرستان يا از وجوه فوق برنامه و کمک خيران نيز بهرهمند شوند. البته اين مدارس زير نظر آموزش و پرورش و با نظارت تام اداره ميشوند.
وي به فرايند تبديل مدرسه عادي به مدرسه هيات امنايي هم اشاره کرد و گفت: فرايند تبديل مدارس داراي شرايط خاصي است. يعني اين مدارس بايد مستقل و يک نوبته باشند، مدرسه در فعاليتهاي آموزشي و تربيتي فعال باشد، مدير مدرسه و انجمن اوليا و مربيان و شوراي مدرسه از روحيه مشارکتپذيري برخودار باشند، ساکنان منطقه آمادگي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي و شرايط پذيرش اين مورد را داشته باشند و فضاي آموزشي، فيزيکي و امکانات مدرسه از قبيل کتابخانه، آزمايشگاه، سالن ورزشي و غيره مناسب باشد.
معاون وزير و رييس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکتهاي مردمي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر مدرسهاي اين شرايط را داشته باشد، ميتواند درخواست خود را هر موقع از سال به آموزش و پرورش استان ارائه دهد و بعد از بررسي تمام شرايط با درخواست هيات امنايي شدن مدارس موافقت ميشود.
وي هدف از تصويب آييننامه هيات امنايي شدن مدارس را کمک به اجراي ماده 13 قانون مديريت خدمات کشوري و ماده 144 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور، اجراي سياست مدرسه محوري به منظور ارتقاي کيفيت برنامههاي آموزشي و تربيتي مدارس، تقويت مشارکتهاي مردمي و خيران در احداث و اداره مدارس و تقويت نظام مديريتي و مالي و اجرايي مدارس مبتني بر گسترش عدالت آموزشي ذکر کرد.
او همچنين تصريح كرد: تلقي اين که مدارس هيات امنايي به دنبال گرفتن پول از مردم است، تصور اشتباهي است، چرا كه بر اساس آيين نامه اين مدارس، گرفتن شهريه ممنوع است، اما اوليا ميتوانند به صورت دلخواه کمکهايي به مدرسه داشته باشند.
*بحث واگذاري مدارس در دستور کار آموزش و پرورش نيست
اين مقام مسوول در ادامه به بحث واگذاري مدارس به حوزههاي علميه نيز اشاره کرد و گفت: بحث واگذاري مدارس به هيچ وجه در دستور کار آموزش و پرورش نيست، اما آييننامه مدارس وابسته به تصويب رياست جمهوري رسيده و براي ابلاغ و اجرا به آموزش و پرورش وصول شده است كه بر اساس آن، حوزههاي علميه، مانند ساير دستگاههاي فرهنگي ميتوانند درخواست تاسيس مدرسه وابسته داشته باشند که آموزش و پرورش هم ميتواند امکانات لازم از قبيل فضاي آموزشي، فيزيکي، معلم را در اختيار حوزههاي علميه قرار دهد و اين مراکز هم در بحث آموزشي فعاليت داشته باشند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش با توجه به رويکرد نظام به دنبال اين است كه استقلال مدرسه را بيش از پيش کند و همه امکانات را در اختيار مدرسه قرار بدهد. در اين راستا هيات امنايي شدن مدارس يکي از راهکارهاست و آموزش و پرورش هم در پي اجراي آن است و ما هم از تاسيس مدارس وابسته توسط حوزههاي علميه و ساير نهادهاي دولتي استقبال ميکنيم.