يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۱
کد خبر: ۶۵۷۰۳
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵
دوازدهمین همایش عمری با قرآن برگزار شد/
دوازدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان عمری با قرآن با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از فعالان این عرصه برگزار و از 6 فعال قرآنی و خانواده یک استاد پیشکسوت تجلیل شد.
به گزارش شهر، در این مراسم که در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، از دکتر غلامعلی حداد عادل در بخش ترجمه و تفسیر و پژوهش قرآنی، سید مهدی سیف استاد آموزش قرآن، حسین طرقی حافظ کل قرآن و استاد راهنمای حفظ، ولی الله یاراحمدی چهره پیشکسوت در حوزه مدیریت تشکل‌های قرآنی، علی اکبر حشمتی داور پیشکسوت و استاد آموزش قرآن و پروانه مهدوی پیشکسوت آموزش قرآن در بخش بانوان و همچنین خانواده مرحوم حاج بیوک اصل محمدی استاد قرآن شهر تهران مشهور به استاد الاساتید تجلیل شد.
 
حجت الاسلام خاموشی: در عمل کردن به قرآن از دیگران سبقت بگیریم

حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در همایش عمری با قرآن با اشاره به اینکه جامعه ما باید جامعه ای قرآنی باشد گفت: بر من و شماست که یاد بگیریم که قرآن را حفظ کنیم و در عمل کردن به آن از دیگران سبقت بگیریم. این سبقت ممدوح و مبارک است.
وی بر ضرورت اهتمام برای عملی کردن قرآن در زندگی تأکید کرد و افزود: قرآن راه افراط و تفریط نیست. راه فلاح و رستگاری است که انسان را به لقاء الله می رساند. در کلام نورانی پیامبر (ص) آمده است که فضیلت قرآن بر سایر کلام ها مانند فضیلت خدا بر خلایق است.
 
حداد عادل: فهم قرآن نوید بخش تشکیل جامعه قرآنی است
 
غلامعلی حدادعادل در همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی فهم قرآن را مقدمه عمل به آن و نویدبخش تشکیل جامعه قرآنی عنوان کرد و گفت: اگر قرآن را مرکز یک دایره تصور کنیم و شئونات مختلف زندگی انسان را بر روی محیط این دایره در نظر بگیریم می توانیم از هر نقطه تا مرکز شعاعی را ترسیم کنیم و رابطه قرآن با ابعاد مختلف زندگی بشر را در نظر بگیریم. جامعه اسلامی باید از مضامین الهی الگوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد، اخلاق، جهان بینی، آداب و هر امری از حالات زندگی بشر می تواند رابطه ای با قرآن داشته باشد گفت: تلاش‌هایی که برای تلاوت قرآن صورت می‌گیرد از آن جهت خوب است که اگر قرآن دلنشین تلاوت شود ما را به درک و فهم بیشتر آیات الهی دعوت می‌کند. همچنین فعالیت‌هایی همچون خوشنویسی، حفظ و علوم مختلف مرتبط با کلام‌الله مجید در خور تحسین لازم هستند چرا که این فعالیت‌ها مقدمه‌ای برای فهم قرآن است.

حداد عادل با تأکید بر اینکه برای پیاده کردن سبک زندگی قرآنی باید فرهنگ عمل به قرآن را در بین خانواده‌ها نهادینه کرد، افزود: در این سال‌ها متوجه شده‌ام اگرچه تمامی مجالس قرآن با تلاوت قرآن آغاز می‌شوند اما کمتر از 5 درصد افراد معنای آیات را متوجه می‌شوند که به نظر من این امر جفایی به قرآن و جامعه است.

وی به مقایسه ترجمه قرآن قبل و بعد از پیروزی انقلاب پرداخت و تصریح کرد: پیش از انقلاب اسلامی در هر 10 سال یک ترجمه از قرآن داشتیم اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر هر سال حدود 2 ترجمه از قرآن کریم به چاپ رسیده است اما متاسفانه این ترجمه‌ها به دلیل ادبیات سخت به خوبی قابل فهم نیستند به همین دلیل به فکر افتادم ترجمه‌ای با نثر معیار و فارسی روان امروزی تألیف کنم.

وی گفت: در این مدت 23 سال که از عمر فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌گذرد، 15 سال مسئولیت اداره و ریاست این فرهنگستان را به عهده داشتم و دائما در رابطه با مسائل زبان فارسی با اساتید مشورت می‌کردم که این امر کمک قابل توجهی در خصوص ترجمه قرآن به زبان فارسی امروزی به من کرد. ترجمه قرآن با نثری که برای مردم قابل فهم باشد شنونده را با مضامین الهی آشنا می‌کند که این ترجمه حدود 6 سال و ویرایش آن 3 سال به طول انجامید.
 
در ابتدای این مراسم علی اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن به گزارشی از روند برگزاری یازده دوره از همایش عمری با قرآن اشاره کرد و گفت: مقدمات برگزاری دوازدهمین دوره از این همایش از ابتدای امسال آغاز شد و در نهایت علاوه بر تجلیل از استادان رشته های مختلف قرائت قرآن کریم، حفظ، آموزش، داوری، ترجمه، تفسیر و پژوهش های قرآنی، از یکی از بانوان فعال قرآنی و همچنین خانواده یک استاد پیشکسوت تجلیل می شود.

وی به برگزاری این مراسم به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: سازمان های زیادی در برگزاری این همایش ما را یاری کرده اند. امید است که جامعه قرآنی به دور از مسائل حاشیه ای در راه ارائه خدمات قرآنی به جامعه، فعال تر از گذشته باشد.
مطالب مرتبط
نظر شما