شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۹
کد خبر: ۶۵۸۱۵
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
مدیر کل سلامت شهرداری تهران گفت: عملکرد شهرداری تهران در انجام طرح های اجرایی مثل شهر بدون دخانیات، راه اندازی مرکز ابتکارات اجتماع محور و اجرای طرح سنجش عدالت از سوی سازمان بهداشت جهانی به یک الگو تبدیل شد.

به گزارش شهر محمدمهدی گلمکانی، مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: با توجه به علاقه مندی شهرداری تهران به طرح ریزی برنامه ها و انجام اقدامات موثر در راستای فعالیت های نهادی سلامت محور، ارتباطات موثری با سازمان های خارج از کشور برقرار شد که در این راستا نه تنها اقدامات شهرداری مورد تقدیر سازمان های بین المللی قرار گرفت بلکه پیروی از عملکرد این نهاد به عنوان الگویی موفق به سایر کشورها توصیه شد.

گلمکانی عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی در کنار اهداف هزاره سوم سازمان ملل، مشکلات سلامت شهری را به عنوان یک اولویت جهانی اعلام و ایده شهر سالم را به عنوان مدلی برای فائق آمدن بر مشکلات شهری پیشنهاد کرد. شهرداری پایتخت توانست با راه اندازی خانه سلامت محلی، اجرای پروژه سنجش عدالت در شهر و... جلب مشارکت های مردم در پروژه های سلامت شهری را به معرض دید کارشناسان جهانی بگذارد.

اجرای طرح سنجش عدالت

وی افزود: شهرداری تهران سه یا چهار طرح موفق به عنوان پایلوت در تهران به اجرا در آورد که بعدها الگوی سازمان بهداشت جهانی شد. یکی از این طرح ها، طرح سنجش عدالت بود. در این طرح شهرداری تهران با بهره گیری از تیمی خبره از حوزه سلامت که تحت نظارت شورای عالی سلامت شهر تهران بود، طرح سنجش عدالت را که از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح شده بود تحت مطالعه قرار داده و آن را توسعه داد. به طوری که با انجام برخی تغییرات در آن، درچند جلسه مشترک با سازمان جهانی بهداشت و همکاری مشترک در ژاپن، پیش نویس این طرح تهیه شد و به اجرا درآمد.

گلمکانی ادامه داد: نتایج اجرای طرح سنجش عدالت آنچنان موفقیت آمیز بود که در چندین کارگاه آموزشی از کارشناسان ایرانی دعوت کردند تا نتایج این طرح را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند و بدین ترتیب مدل موفق ایران الگو برای سایر کشورها شد.

راه اندازی مرکز ابتکارات اجتماع محور

به گفته مدیرکل سلامت شهرداری تهران، دیگر طرح بین المللی قابل تامل درعرصه سلامت که با همکاری سازمان بهداشت انجام شد، طرح ابتکارات اجتماع محور بود که مبانی آن بر همکاری های مردم استوار بود. به طوری که براساس این سیاست شهرداری، تمام مسئولیت های مرتبط با مردم را به خود آنها واگذار کرد.

وی افزود: راه اندازی مرکز ابتکارات اجتماع محور ازجمله فعالیت های بنیادین شهرداری تهران در حوزه سلامت طی سال های اخیر بوده است که با مسئولیت و همکاری دست اندرکاران مجرب پروژه های شهر سالم، روستای سالم و نیازهای اساسی توسعه در ایران تشکیل شد و تمامی برنامه های اجتماع محور از قبیل محله دوستدار کودک، شهر عاری از چاقی، پروژه سنجش عدالت و جامعه ایمن در شهر تهران را مدیریت و هدایت کرد.

گلمکانی در ادامه اظهار کرد: شورایاری ها و کانون هایی که در محلات تشکیل شدند، الگویی بسیار مناسب بود که سازمان جهانی بهداشت این طرح را در قالب ابتکارات اجتماع محور حمایت کرد و در چندکارگاه این مدل مطرح شد تا در دیگر کشورها هم از مدل ایران استفاده شود.

اجرای طرح شهر بدون دخانیات

مدیر کل سلامت شهرداری تهران افزود: طرح دیگری که در شهرداری تهران به عنوان همکار سازمان بهداشت جهانی مطرح شد، طرح شهر بدون دخانیات بود که در سال 89 این طرح در شورای شهر مصوب شد.

گلمکانی دیگر کارهای موفق شهرداری طی این مدت را حضور در اتحادیه شهرها با مدیریت محلی خواند و گفت: در این رابطه یک اجلاس در تهران و اجلاسی دیگر در استانبول برگزار شد و در آنجا طرح سنجش عدالت در شهر تهران و مدیریت بحران در شهر تهران، شهر بدون دخانیات و کانون های محلات به عنوان مهمترین برنامه هایی بود که دراین اتحادیه مطرح شد. رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز چندین بار در سخنرانی خود در این اتحادیه از عملکرد شهرداری تهران تقدیر کرد و از دیگر اعضای اتحادیه تقاضا کرد از مدل های موفق تهران الگوبرداری کنند.


منبع: شهر نوشت

نظر شما