دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۰
کد خبر: ۶۵۹۴۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
در مراسم تحلیف روحانی، احمدی نژاد رییس جمهور سابق حضور نیافت، همچنین سید محمد خاتمی رییس جمهور دولت هفتم و هشتم به این مراسم دعوت نشده بود.
به گزارش شهر، عصر روز یکشنبه، ۱۳ مرداد، صدوهفدهمین جلسه علنی مجلس نهم با ریاست علی لاریجانی و حضور ۲۴۹ نفر از نمایندگان برای تحلیف روحانی،‌ هفتمین رییس جمهور کشور به رسمیت درآمد.

این مراسم با حاشیه‌هایی همراه بود که در ادامه می‌خوانید:


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و روحانی؛ ‌دوشادوش یکدیگر
کمی از ساعت ۱۶ گذشته بود که مهمانان وارد صحن علنی مجلس شدند: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دکترروحانی در کنار یکدیگر بودند. دکترلاریجانی، سرلشگر فیروزآبادی، نهاوندیان، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، باهنر، محسن رضایی،‌ آیت‌الله جنتی و حجت‌السلام ناطق نوری .
در حالی که مقرر شده بود برنامه راس ساعت ۱۶ آغاز شود،‌ علی لاریجانی ساعت ۱۶ و ۱۰ دقیقه زنگ آغاز جلسه علنی مجلس را نواخت.
ارکستر صداوسیما، سرود جمهوری اسلامی ایران را نواخت و محمدحسین فرهنگی دستور جلسه را قرائت کرد.

ترجمه انگلیسی و ایتالیایی قرآن بر روی مانیتور مجلس
آیات ۸۹ تا ۹۱ سوره نمل توسط قاری پورزرگری قرائت شد و ترجمه انگلیسی و ایتالیایی آن نیز به صورت زیر نویس روی دو تلویزیون بزرگ صحن مجلس نقش بست و حسین سبحانی‌نیا نیز ترجمه‌ فارسی آن را قرائت کرد.
۵ دستور برنامه جلسه علنی امروز قوه قانونگذاری بود: خیرمقدم رییس مجلس به مهمانان، بیانات رییس قوه قضاییه، انجام تحلیف رییس جمهور منتخب، سخنرانی رییس جمهور و قدردانی رییس مجلس از مهمانان.

ورود با تاخیر نوه امام(ره)
حجت الاسلام سیدحسن خمینی با تاخیر و پس از سرود جمهوری اسلامی وارد مجلس شد. وزیر دفاع دولت احمدی نژاد نیز با تاخیر در مجلس حاضر شد.

احمدی‌نژاد نیامد،‌ صندلی شماره ۹ خالی ماند
نحوه نشستن مسئولان رده بالای کشور در ردیف نخست مهمانان به قرار زیر بود:
حامد کرزای، آیت‌الله آملی لاریجانی، حجت‌الاسلام دکترروحانی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، حجت‌الاسلام ناطق نوری، آیت‌الله جنتی، حجت الاسلام سیدحسن خمینی و دو صندلی خالی. دقایقی بعد روی یکی از این صندلی‌ها، محمد رضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد نشست و گفت‌وگوی کوتاهی با حجت الاسلام حسن خمینی داشت. اما صندلی شماره ۹ که برای احمدی‌نژاد در نظر گرفته شده بود تا پایان مراسم خالی ماند. احمدی‌نژاد غایب بزرگ جلسه تحلیف هفتمین رییس جمهور کشور بود تا صندلی شماره ۹ تا انتهای مراسم خالی بماند.
 
رییس سازمان صداوسیما غایب دیگر مراسم امروز بود.
از میان کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم، تنها عارف و غرضی در این جلسه حضور نداشتند. محسن رضایی در ردیف دوم نشسته بود، قالیباف ردیف سوم و جلیلی ردیف چهارم مهمانان بود.

بازار داغ ورزشکاری
جلسه از رسمیت خارج شد و مهمانان متفرق شدند: خروج شانه‌ به‌ شانه سید حسن خمینی با روحانی؛ تجمع کریمی قدوسی،‌ رسایی و حسینیان برای رایزنی لحظه‌ای درباره کابینه پیشنهادی؛ احوالپرسی و مصافحه ناطق نوری و باهنر؛ دیده‌بوسی برخی مهمانان خارجی با آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ تبریک نمایندگان به رحمانی فضلی و حجت الاسلام علوی که در لیست پیشنهادی دولت یازدهم قرار داشتند از حاشیه‌های جلسه امروز عصر بود.
تمبر یادبود تحلیف یازدهمین دوره ریاست جمهمور به امضای ۱۰ رئیس جمهور و سایر مسئولان داخلی و خارجی رسید.
 
حضور علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل باشگاه استقلال در لابی و انداختن عکس یادگاری برخی حاضران با وی،‌ دیگر حاشیه مراسم امروز بود. خبرنگاران از وی جویای مشکل مجتبی جباری بودند.
به گفته فتح‌الله‌زاده، پروین، قلعه‌نویی و رویانیان از جمله دیگر مدعوین ورزشی بودند که قلعه‌نویی و رویانیان نیامده بودند. پیش از این گفته می‌شد حسین رضازاده هم در این مراسم حضور دارد.
نظر شما