سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۲
کد خبر: ۶۶۱۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۴
چمران در آخرین نشست خبری به عنوان رییس شورای سوم:
چمران گفت: هزینه های صدور پروانه ساختمانی تنها شامل عوارض است که برای دهک های پایین اجتماعی که در بافت فرسوده هستند دریافت نمی شود.

 مهدی چمران در آخرین نشست خبری خود به عنوان رییس شورای سوم در پاسخ به خبرنگار شهر در مورد لزوم تغییر فرمول نحوه محاسبه هزینه های صدور پروانه متناسب با دهک های اجتماعی این هزینه ها را تنها شامل عوارض دانست و گفت: ما این امر را رعایت کرده ایم. مثلا در بافت فرسوده ما عوارضی را دریافت نمی کنیم. ما سازمان متصدی جمع آوری آمار و اطلاعات وضعیت اقتصادی مردم نیستیم که بخواهیم متناسب با آن اطلاعات هزینه ها را بالا و پایین ببریم. افراد متناسب با ارزش ملکشان در مناطق مختلف هزینه های متفاوت می دهند و خود به خود این امر رعایت می شود.

چمران در ادامه در پاسخ خود پیرامون ارائه گزارش های مالی در شورای شهر به صورت تخصصی و دشواری انعکاس آن برای مردم گفت: این جلسات تخصصی است و مو را از ماست بیرون می کشد و با جلسات قصه گویی تفاوت دارد، باید به این صورت باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر پیرامون ملاک های تفکیک جلسات علنی و غیر علنی پاسخ مشخص و روشنی نداد.

هنوز مردم شوراها را نمی شناسند

چمران با بیان این جمله که هنوز مردم شهر تهران و سایر شهرها شوراها را نمی‌شناسند، گفت: نیاز به فعالیت و شناسایی بیشتر وجود دارد که در این بخش باید رسانه‌ها همکاری بیشتری را داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه پیرامون کارکرد شش ساله شورای شهر گفت: تا به حال 566 جلسه در دوره سوم برگزار شده است که تا پایان فعالیت رسمی شورای سوم حدوداً شش جلسه دیگر برگزار خواهد شد.

وی در ادامه برخی از مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در سال 92 اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم به مهمترین مصوبات اشاره کنیم باید به مسائل حسابرسی‌ها در مناطق، معاونت‌ها اشاره کرد که خوشبختانه حسابرسی سال 89 به اتمام رسیده است و هم اکنون حسابرسی سال 90 به یک روش جدید آغاز شده است که امیدواریم بتوانیم تا پایان فعالیت شورای سوم این حسابرسی‌ها را به اتمام برسانیم.

چمران بیان داشت: گزارشهای حسابرسی کارهای مهمی است که برای آگاهی عموم و شهرداری صورت می‌پذیرد که اعضای شورای شهر به جزئیات کامل آن می‌پردازند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: تقویت مدیریت بحران، کنترل مضاعف، تصویب نرخها، تطبیق و ساماندهی بافت‌های ناپایدار شهر تهران از دیگر مصوبات شورای شهر در سال 92 بوده است.

چمران ادامه داد: تصویب طرح حفظ جایگاه برج میلاد در خصوص ساخت و سازها در اطراف برج و همچنین تصویب طرح خانه‌های چهار شهید به بالا به عنوان محل فرهنگی و تملک از سوی شهردار تهران از دیگر مصوبات انجام شده شورای شهر است که باید به این مصوبات نحوه تسویه حساب با پیمانکاران تا پایان سال 91 را نیز اضافه کرد.

وی خاطرنشان کرد: مجوز تخصیص مطالبات، نظام یکپارچه بلیت حمل‌ونقل و همچنین تصویب تسهیلات برای خانواده‌های آتش‌نشانان از دیگر مصوبات انجام شده از سوی شورای شهر بوده است.

چمران در خصوص میزان فایناس‌‌ و وام‌های شهرداری گفت: دریافت فایناس و وام یک روال طبیعی است که دستگاههای دولتی نیز تعیین می‌کنند که برای اجرای پروژه‌های خود از آن استفاده کند ضمن اینکه یکی از دستگاه‌های موفقی که توانسته از فایناس استفاده کند شهرداری تهران بوده است.

عدد فاینانس های شهرداری بر اساس مصوبه بودجه است

وی در خصوص میزان فایناس و وام های شهرداری گفت: میزان وامها هر ساله در بودجه شهرداری که توسط شورا به تصویب می‌رسد مشخص است ضمن اینکه شهرداری تهران تا به حال بر اساس مصوبه شورا از میزان فایناس‌ها و وام‌ها استفاده کرده است و از حدی که برای آن مشخص شده است نگذشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: خوشبختانه شهرداری تهران از فایناس‌ها و وام‌ها به نحو مطلوبی در پروژه‌های شهری از جمله تونل نیایش، بزرگراه امام علی(ع) و همچنین خط سه متروی تهران استفاده کرده است.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص طرح تفصیلی گفت: این طرح به هیچ عنوان از سوی شهرداری دستکاری نشده است و چنانچه در هر مرتبه‌ای برخلاف طرح تفصیلی تصمیم‌‌گیری شود شورا ورود و برخورد خواهد کرد.

چمران افزود: در اواخر سال گذشته و در اسفند ماه نزدیک به 600 مورد اصلاحیه در خصوص طرح تفصیلی از سوی شهرداری به شورا ارسال شد که در نهایت شورا با یک سوم از موارد ذکر شده از سوی شهرداری موافقت کرد.

اگر رییس نباشم، راحت ترم

این مقام مسئول با بیان این که هرگز با میل شخصی برای ریاست شورا کاندید نشدم و بر اساس درخواست دوستان بود تصریح کرد: روزهای تعطیل و از صبح زود تا 12 شب در شورا حضور دارم. با این تفاسیر اگر در دوره چهارم ریاست شورا را بر عهده نداشته باشم راحت تر هستم.

چمران در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه اگر من ریاست شورا را نداشته باشم از شورا انصراف می دهم، گفت: این صحبت خلاف واقع است. من هرگز چنین چیزی نگفتم و چنین توقعی نداشتم چه از دوستان قدیم شورا و چه از دوستان جدید.

وی در مورد انتقادات پیرامون عدم استفاده شایسته از پتانسیل های موجود در شورای چهارم و ضعف مدیریت شورا گفت: تمام انتقادها را به مدیریتم می پذیرم. اما این را نمی پذیرم افراد در جایگاه خود نبوده اند. در مورد افرادی چون آقای نجفی با وجود این که به عنوان وزیر آموزش و پرورش در نظر گرفته شده اند را نباید گفت چرا در کمسیون برنامه و بودجه بوده اند زیرا سالها رییس سازمان برنامه و بودجه بوده اند.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص هزار میلیارد تومان هزینه فاقد در شهرداری نیز گفت: اسناد به موقع تحویل شورا شد و حسابرسان نیز در مدت زمان سه هفته تفریغ بودجه را بررسی می کنند. تا پایان مرداد گزارش تهیه می شود و به کمسیون برنامه و بودجه می رود و پس از تایید در صحن علنی شورا قرائت می شود.

چمران در پاسخ به پرسشی که آیا موردی بوده است که به دلیل عدم ایجاد چالش شورا از آن چشم پوشی کند، تصریح کرد: اگر حق مردم بوده چشم پوشی نداشته ایم و کمال دقت و سخت گیری را به کار گرفته ایم اما از حق خودم گذشته ام. ما اجازه نداریم حتی به اندازه قطع یک درخت از حق مردم کوتاه بیاییم. اما اخبار نادرستی در مورد قطع 100 درخت در منطقه درکه منتشر شده بود که اصلا در این منطقه امکان کاشت 100 درخت نیست که شهرداری بخواهد آن را قطع کند.گاه برخی از اخبار نادرست است اما اگر درست بوده باشد رسیدگی کرده ایم.

استیضاح شهردار به معنی پیشرفت شهر نیست

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص عدم استفاده شورا از حق استیضاح گفت: این نقطه ضعف ما نیست، ما می توانستیم مشت بزنیم و نزدیم، درست آن است که ما به اعصاب خودمان مسلط باشیم و به موقع کارها را انجام دهیم، اینکه تند تند استیضاح کنیم هنر نیست. می بینیم شهرهایی که هر سال یک شهردار بالای سرشان بوده پیشرفتی نکرده اند، در شورای اول هم دیدیم که با استفاده از حق استیضاح چنین نتیجه ای گرفتند، این ها تجربه ای است که ما باید از آنها استفاده کنیم.

مردم نیایند، به دیدار مردم می رویم

رییس شورای سوم در خصوص دیدارهای مردمی بعد از جلسه علنی شورا گفت: ما تلاش کرده ایم به جای اینکه مردم به دیدار ما بیایند ما در مناطق حضور داشته باشیم و روزهای چهارشنبه برخی از اعضا در مناطق حاضر می شوند.

مفتح شورا و مجلس را با هم می خواهد

چمران در خصوص حضور مفتح در شورای چهارم گفت: ایشان دوست دارند در کنار مجلس در شورا هم باشند اما اعلام نتیجه اینکه در کدام حوزه کار کنند به تصمیم خودشان بستگی دارد.

رئیس شورا در خصوص میزان فروش تراکم در پایتخت افزود: اگر منظورتان عوارض ساختمانی در سال 92 است، 20 میلیون متر مربع تراکم مجاز صادر شده است. در مورد تراکم های غیرمجاز ما بساطش را از شورای دوم جمع کردیم.

علی رغم تلاش ها تعامل با دولت خوب نبود

چمران در مورد نمره دادن به کارنامه قالیباف به عنوان شهردار تهران و نیز کیفیت تعامل با دولت در دوره شورای سوم، تصریح کرد: من معمولا در دانشگاه نمره کم می دهم اجازه دهید از نمره دادن بگذریم، هر چند این ترم به دانشجویان خوب نمره دادم. در مورد تعامل با دولت در این دوره نیز باید بگویم ما واقعا تلاش کردیم که این تعامل برقرار شود و بارها مسائل را حل کردیم اما تا آخر به جای خوبی نرسید. تعامل شهرداری با شورا نیز معمولی بود.

چمران در پاسخ به انتقاداتی در خصوص جلسات روز یکشنبه که بدون مستمع برگزار می شود، گفت: این جلسات مربوط به شورای دوم و سوم نیست و از شورای اول سابقه دارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص انتخاب شهردار آینده گفت: هنوز به طور رسمی تمام اعضا برای انتخاب شهردار جلسه ای برگزار نکرده اند و تا آن زمان در این خصوص سخن نمی گویم.


نظر شما