دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۹
کد خبر: ۶۶۵۳۶
|
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۳
سی امین مجمع قاریان و قرآنیان؛ طنین آوای ملکوت در غرب پایتخت
در سی امین مجمع قاریان و قرآنیان شهر تهران از بانویی که 60 سال از عمر گرانبهای خود را در خدمت قرآن و قرآنیان بوده است ، تقدیر شد.
به گزارش شهر ، شریفه حسيني‌پور بانوی سالمندی است که از کودکی وارد فعالیت های قرآنی شده ، و بیش از 60 سال است که در زمینه تدریس قرآن به شهروندان محلی فعالیت می کند.
بر اساس این گزارش فعالان و پیش کسوتان قرآنی منطقه 22 ، چهارشنبه شب ، با حضور قاریان بین المللی قرآن کریم و صدها تن از شهروندان ، علاقمندان و فعالان علوم قرآنی در مسجد جامع ولیعصر (عج) واقع در شهرک گلستان منطقه 22 معرفی و تجلیل شدند.
این گزارش می افزاید : در سی امین مجمع قاریان و قرآنیان شهر تهران هم چنین برجسته ترین قاریان بین المللی قرآن کریم ، پس از اقامه نماز مغرب و عشا ، به تلاوت مجلسی قرآن کریم پرداختند.
سي‌امين مجمع قاریان و قرآنیان با اجراي صلح جو، از مجريان شبكه قرآن سيما و تلاوت مجلسی قرآن کریم توسط سعید طوسی ، آغاز و صوت گیرا و و دلنشین این قاری برجسته بین المللی کشورمان در مسجد ولیعصر(عج) منطقه 22 طنین انداز شد.
محمد گندم نژاد طوسى مشهور به " سعيد طوسى " متولد سال 1349 از 5 سالگی وارد جلسات قرآن و مجالس مذهبی شد. وى ابتدا يک سال قرآن را به صورت روخوانى و روان خوانى فراگرفت و از آن به بعد با شرکت در جلسات قرآن کريم از محضر اساتيد بهره برد. در زمينه تجويد از راهنمايى ها و جلسات استاد سيد ميرزا على رحيمى کسب فيض کرد ولى در زمينه صوت و لحن استاد خاصى نداشت و بيشتر از نوارهاى قرائت اساتيد مصرى مانند عبدالباسط ، مصطفى اسماعيل ، منشاورى و شحات انور استفاده کرد.
وی تحصيلات خود را تا مقطع کارشناسی علوم قرآنی ادامه داد و در بسیاری از مسابقات قرآنی کشوری و بین المللی شرکت نموده و مقام های متعددی کسب کرد.  نفر اول مسابقات كشوري ابتهال و دعا ، نفر اول مسابقات كشوري قرائت قرآن در 1379 ، نفر اول مسابقات بين المللى قرآن کريم سوريه (سال 72) و نفر اول مسابقات بين المللى قرآن کريم مالزى از بين 30 کشور (سال 77) از جمله مقام های استاد طوسی است. جلسات قرآنی استاد سعید طوسی هم اکنون در شوراي عالي قرآن برای بالابردن سطح قرائت قرآن نخبگان استان تهران به صورت منظم برگزار می شود.
در ادامه مراسم حجت الاسلام غیاث پژوهشگر علوم دینی و از اساتید حوزه و دانشگاه دقایقی به ایراد سخنرانی با محتوای قرآنی پرداخت.
وی با شیوه ای خلاقانه ، با همکاری و هم کلامی نمازگزاران حاضر در مراسم به بررسی و تبیین واژه های درخشان و کلیدی قرآن کریم و نقش مهم آنها در زندگی فردی و اجتماعی و رشد و تعالی مسلمانان پرداخت و گفت : الله و صراط مستقیم از واژهای کلیدی قرآن کریم هستند و صراط مستقیم از منظر قرآن به معنای راه اعتدال است که از طریق به کارگیری دستورات آن به رضایت الله – یعنی سرچشمه خوبی ها – دست می یابیم.
وی افزود : صراط مستقیم از دو راه ، میدان ندادن به شیطان و بندگی خداوند رحمان محقق می شود ، پس توجه به این دو نکته مهم ، سهل ترین راه و صراط برای سعادت آدمی است.
ادامه برنامه ، به تلاوت قرآن کریم توسط علی رضا ، استاد برجسته و قاری بین المللی کشورمان اختصاص داشت که با تشویق و اشتیاق نمازگزاران حاضر در مراسم همراه بود.
علی رضا نداف متولد سال۱۳۵۲در قزوین  از کودکی با قرآن مانوس شده است. وی پدربزرگ ، مادربزرگ و والدینش را نخستین استادان و مشوقین خود می داند. نداف از 10 سالگی به مناسبت های مختلف برای تلاوت درمدرسه ها ودبیرستان ها فراخوانده می شد . درسال  ۱۳۷۶و با پیشنهاد زنده یاد استاد محمدغفاری برای تلاوت به رادیو فراخوانده شد وهمزمان دوره ی سربازی رادر سازمان دارالقرآن الکریم  آغازنمود . درسال ۱۳۸۷به عنوان تهیه کننده و کارشناس تلاوت وارد رادیوشد و ازسال۱۳۸۶نیزبه عنوان دبیرکمیته اذان ودعا دراداره ی کل نغمات آغاز به کار کرد. ازسال ۱۳۶۴دربسیاری ازمسابقه های تلاوت ، اذان و  ابتهال  شرکت جسته و رتبه های بسیاری بدست آورده است.
نداف برنامه مجمع قاریان و قرآنیان را حرکتی ارزنده برای استعدادهای محلی در عرصه علوم قرآنی می داند و می گوید : به نظر من  مسابقه ها ملاکی  کافی ، شایسته  و بایسته برای  سنجش  و ارزیابی ترازفنی قاریان نیست ، بلکه توانمندی ومیانگین تلاوت های خوب قاریان ، باید ملاک "سنجش وارزیابی باشد.
به گفته وی چه بسیار عنوان دارانی که ازخواندن یک تلاوت نیکو و بی کاست ناتوانند وچه بسیار بی عنوانان وگمنامانی که درتلاوت  زبردست و توانمند هستند.
پس از قرائت قرآن توسط استاد علی رضا نداف ، نوبت به آیین تجلیل از فعالان و پیش کسوتان قرآنی منطقه رسید که با حضور اکبر بختیاری رییس فرهنگسرای تهران و مدیر فرهنگی هنری منطقه 22 و علی اکبر توپچی رییس فرهنگسرای قرآن برگزار شد.
قاسم مومنی رمضانی ، مختار سرو جهانی ، شریفه حسيني‌پور ، زهره عوض و ربابه نجفی ، برگزیدگان قرآنی منطقه بودند که به پاس يك عمر فعاليت و تلاش در راه اشاعه فرهنگ قرآني از آنها تقدیر شد.
قاسم مومنی رمضانی با 35 سال سابقه فعالیت و تدریس در رشته های متعدد قرآنی ، سال های متمادی است که هر دوشنبه در مسجد چهارده معصوم جلسات ثابت قرآنی دارد و تاکنون شاگردان بسیاری را تربیت نموده است.
مختار سرو جهانی نیز از سال 72 به مدت 20 سال فعالیت مستمر قرآنی داشته و جلسات هفتگی وی نیز در مسجد حضرت ولیعصر (عج) و چهارده معصوم با حضور علاقمندان به قرآن برگزار می شود.
شریفه حسيني‌پور از کودکی وارد فعالیت های قرآنی شده است ، 30 سال در شهر قم فعالیت قرآنی داشته و پس از مهاجرت به تهران نیز به مدت 30 سال است که در منطقه 22  به تدریس قرآن مشغول است. شریفه حسيني‌پور تنها بانوی منطقه است که 60 سال از عمر خویش را خادم قرآن و قرآنیان بوده است.
زهره عوض نیز از نوجوانی به صورت جدی وارد فعالیت های قرآنی شده ، هم اکنون مدیر موسسه قرآنی شمیم ریحانه النبی است و تا کنون صدها شاگرد را تربیت نموده که برخی از آنان هم اکنون مدرس قرآن هستند. وی هم چنین مسوول پایگاه بسیج خواهران در منطقه 22 است.
ربابه نجفی ، آخرین بانویی که در این مراسم تجلیل شد ، از دوران کودکی با قرآن مانوس بوده و 25 سال است که در رشته های متعدد قرآنی در محلات منطقه به تدریس قرآن اشتغال داشته و شاگردان زیادی را تربیت نموده است.
بر اساس این گزارش مسابقه حضوری قرآنی همراه با اهدای جوایز به برگزیدگان  و پذیرایی شام ، از دیگر بخش های برنامه سی امین مجمع قاریان و قرآنیان شهر تهران بود.
گفتنی است اين مجامع با سابقه اجرا از سال 1388 در مسجد امام صادق(ع) با هدف تجليل از اساتيد گمنام شهر تهران ، در قالب برگزاری جلسات قرآني شكل گرفت و چهارشنبه آخر هر ماه قاريان، اساتيد و قرآنيان شهر تهران را گردهم می آورد.
سی امین مجمع قاریان و قرآنیان شهر تهران با مشارکت فرهنگسرای قرآن و معاونت اجتماعی شهرداری منطقه 22 ، روز چهارشنبه 30 مرداد ماه ، از ساعت 8 تا 22  در مسجد جامع ولیعصر(عج) واقع در شهرک گلستان (شهرک راه آهن) ، بلوار کاج ، میزبان بیش از 600 تن از شهروندان نمازگزار و علاقمندان به فرهنگ قرآنی بود.
نظر شما