يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۵
کد خبر: ۶۶۵۹۰
|
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱
همزمان با روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از رونمایی کتاب مصور "گود مقدس، زورخانه های شهر تهران" همزمان با روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای خبر داد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، سید محمد جواد شوشتری با بیان اینکه علاوه بر زورخانه های سطح شهر، انعکاس برخی از تصاویر سازندگان و فروشندگان وسایل زورخانه ای نیز در این کتاب گنجانده شده است، ادامه داد: در این کتاب بخشی به جانمایی زورخانه های شهر تهران اختصاص دارد و در آن نشانی برخی زورخانه ها برای اطلاع و بهره مندی افراد درج شده است.

او با بیان اینکه آیین پهلوانی و جوانمردی دارای پیشینه ای کهن در فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست، افزود: با انتشار این کتاب تلاش کرده ایم تا مجموعه ای مکتوب از زورخانه های سطح شهردر اختیار علاقه مندان قرار دهیم.
 
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به مرمت و احیای زورخانه های سطح شهر تهران از سوی سازمان از سال 87، گفت: زورخانه به مثابه مکانی مقدس و تکیه گاهی معنوی در شهر و محله به شمار می رود، به همین دلیل سازمان زیباسازی شهر تهران تا کنون بیش از 32 زورخانه را احیا کرده است.
 
شوشتری با تاکید بر اینکه این زورخانه ها از سوی فدراسیون پهلوانی وزورخانه ای جمهوری اسلامی ایران به سازمان زیباسازی معرفی می شوند، افزود: حفظ اصالت تاریخی و بافت سنتی و تجهیز زورخانه های معرفی شده به وسایل مدرن روز، موضوعی بوده که در مرمت این مکانها در نظر گرفته شده است.
به گفته او در احیا، مرمت و بهسازی زورخانه های سطح شهر تلاش شده تا علاوه بر ترمیم کف و گود زورخانه با حفظ بافت سنتی آن، وسایل سرمایشی، گرمایشی، اتاق رخت کن، سرویس بهداشتی و وسایل ورزش زورخانه ای تامین شود.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه احیا و مرمت زورخانه های صورت گرفته طبق تفاهم نامه ای با فدراسیون وزرش پهلوانی و زورخانه ای صورت گرفته است، گفت: در احیای برخی از زورخانه ها با توجه به فرسودگی بافت آنها مجبور به تخریب و ساخت مجدد آنها شده ایم.
گفتنی است کتاب مصور "گود مقدس، زورخانه های شهر تهران" از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران در قطع خشتی و 3 هزار نسخه و به کوشش بابک بیاتی گرد آوری شده است.

سوم شهریور در تقویم رسمی کشور به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای لحاظ شده است.
نظر شما