يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۶۶۱۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
رئیس پلیس راهور کشور از محرومیت پنج هزار راننده پرخطر از رانندگی خبرداد.
به گزارش شهر، سردار اسکندر مومنی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همزمان با موج دوم سفرهای تابستانی که از 10 مرداد آغاز شده تا کنون 133 میلیون تردد جاده ای به ثبت رسیده است. براساس آمارهای استانهای البرز، مازندران، گیلان و فارس بیشترین ترددها را ثبت کرده اند. ضمن اینکه مقصد بیشتر مسافران نیمه شمالی و غرب کشور و همچنین شهر مشهد مقدس بوده است.
 
به گفته وی، در هر ساعت 377 تردد در جاده های کشور ثبت شده است و متوسط سرعت خودروها نیز 83 کیلومتر در ساعت است.رئیس پلیس راهور با بیان اینکه 45 هزار نیروی پلیس در قالب تیم های خودرویی، موتوری و پیاده به همراه 30 فروند بالگرد در موج دوم سفرها در جاده ها حضور دارند تاکید کرد: نیروهای پلیس با تمام توان تا پایان مرحله دوم سفرهای تابستانی در جاده های کشور حاضر بوده و با تخلفات رانندگی به ویژه تخلفات حادثه ساز برخورد می کنند.
 
 
 
مومنی از محرومیت 5 هزار راننده پرخطر از رانندگی از ابتدای سال جاری خبر داد و افزود: بیشتر رانندگان قانون را رعایت می کنند و پلیس نیز با اندک رانندگان پرخطر و حادثه ساز برخورد می کند. در سال جاری 5 هزار راننده پرخطر از رانندگی محروم شدند و 11 هزار و 500 راننده نیز در آستانه کسب 30 نمره منفی، ضبط گواهینامه و محرومیت از رانندگی قرار دارند. رانندگان اگر مرتکب یک تخلف حادثه ساز دیگر شوند گواهینامه شان به مدت سه ماه توقیف می شود این در حالی است که 91 هزار راننده نیز 20 نمره منفی کسب کرده اند. البته میزان رانندگان پرخطر به 30 میلیون راننده ای که در کشور وجود دارد اندک است اما همین تعداد اندک سوانح را به وجود می آورند.
 
وی ادامه داد: همان گونه که پلیس گفته است جریمه هدف نیست و هدف ما بازدارندگی از ارتکاب تخلفات است به همین دلیل اگر این رانندگان 6 ماه تخلف حادثه ساز نکنند نمرات منفی آنها پاک می شود.
 
105 هزار خودرو بیش از یک میلیون تومان جریمه دارند
 
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه در حال حاضر 105 هزار راننده بیش از یک میلیون تومان جریمه رانندگی دارند تصریح کرد: از ابتدای سال تا کنون و به ویژه با اجرای قانون بخشودگی دو برابر دیرکرد جرایم راندنگی تا پایان سال 90، 68 هزار راننده جریمه یک میلیون تومانی خود را پرداخت کردند و در حال حاضر تنها 105 هزار خودرو بیش از یک میلیون تومان جریمه دارند. در خصوص جریمه ها راه گریزی نیست و قانون بازدارندگی لازم را ایجاد کرده است. در حال حاضر جریمه در سبد خانواده نیست و ما رانندگان زیادی را از جمله در ناوگان حمل و نقل عمومی داریم که تا کنون حتی یک تخلف رانندگی هم مرتکب نشدند.
 
وی با اعلام برگزاری جلسات مقدماتی سرویس مدارس اظهار داشت: جلسات مقدماتی هماهنگی سرویس مدارس برگزار شده است و در تهران و کلانشهرها از خودروهای ثبت نامی که صلاحیت فردی راننده و خودرو تایید شده باشد استفاده می شود. از اولیا و مسئولان مدارس نیز می خواهیم از سرویس های غیرمجاز استفاده نکنند چرا که به اندازه کافی ون و تاکسی برای سرویس مدار در نظر گرفته شده است.
 
مومنی با اشاره به کاهش 20 درصدی تلفات رانندگی در تیرماه گفت: بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی در تیرماه با کاهش 20 درصدی تلفات 400 انسان کمتر در جاده های کشور کشته شدند و این در حالی است که بر اساس آمارهای 4 ماهه تلفات جاده ای نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش یافته است که این یک رکورد محسوب می شود.
 
وی تصریح کرد: مهمترین عامل کاهش تلفات در سال جاری عامل انسانی بود و امیدواریم با پشتیبانی دولت و توسعه سایر مولفه ها روند کاهش تلفات جاده ای را استمرار بخشیم. از نظر پلیس یک کشته هم زیاد است و باید با اقدامات مناسب از کشته شدن یک هموطن نیز جلوگیری کنیم.
 
رئیس پلیس راهور کشور با اعلام اینکه در حال حاضر 95 درصد رانندگان قانون مدار بوده و قانون را رعایت می کنند افزود: درست است که رانندگان پرخطر ما اندک هستند اما همین رانندگان حوادث جاده ای را رقم می زنند. پلیس به منظور رفاه حال رانندگان قانون مدار با رانندگان پرخطر در مرحله اول با جریمه برخورد می کند. این در حالی است که اگر این رانندگان مرتکب دو تخلف حادثه ساز همزمان شوند خودروشان 72 ساعت توقیف و از سفر محروم می شوند. در مرحله سوم نیز این رانندگان در صورت کسب نمره منفی برای بار اول گواهینامه شان سه ماه، در مرحله دوم 6 ماه و در مرحله سوم کگواهینامه شان ابطال می شود و این افراد پس از کی سال محرومیت از رانندگی بار دیگر می توانند در کلاس های آموزش رانندگی شرکت کرده و برای گرفتن گواهینامه جدید اقدام کنند.
 
به گفته وی در طرح تابستانه علاوه بر حضور فیزیکی دوربین های نظارتی و بازرسان نامحسوس نیز در جاده ها حضور داشته و هیچ چیز از چشم پلیس دور نمی ماند. در طرح تابستانه امسال سرعت غیرمجاز، سبقت، انحراف به چپ و حرکت در شانه خاکی خط قرمز پلیس بوده و برخورد با این تخلفات در دستور کار ماموران قرار دارد.
 
مومنی با بیان اینکه شهریورماه و نوروز پرحجم ترین و پرتصادف ترین ایام سال است، تاکید کرد: در حالی که این ایام پرتصادف ترین ایام سال است اما با توجه به آمارهای 4 ماهه و آمار اولیه مردادماه پیش بینی می کنیم با مشارکت مردم علیرغم افزایش سفرها شاهد کاهش تلفات در شهریور ماه باشیم.
نظر شما