سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۳
کد خبر: ۶۶۶۳۰
|
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
آسیب‌شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/11
شاعر دفاع مقدس، ایده خلاقانه را پایه و اساس تولید اثر فرهنگی باکیفیت می‌داند.

هادی منوری در گفت‌وگو با خبرنگار شهر گفت: یک محصول فرهنگی مشخصه‌های مختلفی دارد و به نظر من یکی از مشخصه‌های اثر هنری و فرهنگی ارزشمند، این است که یک ایده خلاقانه داشته باشد و سپس به شکل خلاقانه‌ای هم به تولید برسد و در تمام فرآیند تولید، کیفیت عالی داشته باشد. اگر ایده خوب با مواد اولیه بد تولید شود، خوب نیست.

وی ادامه داد: برای تولید هر نوع اثر فرهنگی، به مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها نیاز داریم. فکر و اندیشه پشت هر محصول، بخش نرم‌افزاری آن و مواد اولیه و مراحل تولید محصول، بخش سخت‌افزاری آن محسوب می‌شود و در هر دوی این بخش‌ها باید از متخصصان استفاده کنیم تا کیفیت فدای دیگر چیزها نشود.

این شاعر افزود: برای تولید هر محصول ارزشمند، علاوه بر یک تفکر خلاقانه، موادی هم که در ساخت آن به کار می‌رود باید دارای کیفیت باشد.

منوری درباره دلایل ناموفق بودن فعالیت نهادهای فرهنگی در برخی موارد اظهار داشت: مشکل این است که مدیران فرهنگی ما، فرهنگی نیستند و ما بر اساس شایسته‌سالاری فرهنگی، مدیران فرهنگی را انتخاب نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: 90درصد مدیران فرهنگی ما اگر یک تست فرهنگی هنری بدهند، حتی نمی‌توانند به 50درصد سوالات آن پاسخ درست بدهند. وقتی کسی خودش دغدغه فرهنگ و هنر نداشته باشد طبیعی است محصولی که تولید می‌کند نیز محصول فرهنگی باکیفیتی نخواهد بود.

این شاعر افزود: پس یکی از مشکلات ما این است که مدیران درست انتخاب نمی‌شوند و علاوه بر آن، اگر مدیران فرهنگی کارشان را بد انجام دهند مواخذه نمی‌شوند و اگر هم کارشان را خوب انجام دهند کسی آن‌ها را تشویق نمی‌کند و فرقی بین خوب و بد وجود ندارد.

منوری در پاسخ به این سوال که آیا نقشه راهی برای مدیران فرهنگی وجود دارد، گفت: به نظر من هیچ نقشه راهی وجود ندارد و هر کس هر کاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد؛‌ زیرا مرجعی نداریم که به این مسائل توجه کند.

وی ادامه داد: وادی فرهنگ حساب و کتاب ندارد؛ زیرا مثل اقتصاد، شاخصی ندارد که بتوان رشد و نزول آن را بررسی کرد. علاوه بر آن، چون فرهنگ دیربازده است، کسی هم در آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

این شاعر افزود: حیطه فرهنگ ما از تعدد صاحب، بی‌صاحب مانده است و هر کسی ادعای کار فرهنگی دارد؛ اما هیچ کاری واقعا انجام نمی‌شود.


مطالب مرتبط
نظر شما