يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۶۸۶۶
|
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۱
يورو اسپورت در گزارشي از 8 ستاره فوتبال که پول سرنوشت آنها را در دستخوش تغيير کرد، نوشت.
به گزارش شهر، مذاکره رئال‌مادريد با گرت بيل توجه رسانه‌هاي زيادي را به خود جلب کرده بود. بسياري از فوتبالدوستان بي‌صبرانه منتظر بودند ببينند آيا بيل پيراهن کهکشاني‌ها را به تن مي‌کند يا در تاتنهام باقي مي‌ماند. رسانه‌ها رقم‌هايي نجومي را درباره پيشنهاد فلورنتينو پرس به بيل منتشر مي‌کردند. بعضي از رسانه‌هاي انگليسي مي‌نوشتند که رئال حاضر است براي جذب ستاره ولزي تاتنهام 60 ميليون يورو به اضافه آنخل دي‌ماريا و فابيو کونترائو را به تاتنهام بدهد. بعضي ديگر از رقم 100 يا 105 ميليون يورويي سخن مي‌گفتند.

هر چند تاتنهام پيشنهاد رئال‌مادريد را براي جذب بيل قاطعانه رد مي‌کرد با اين حال خبرهايي درباره توافق پنهاني ستاره‌ وايت‌هارت‌لين با کهکشاني‌ها به گوش مي‌رسيد. خبرهايي که در نهايت در روز پاياني جابه‌جايي تابستاني بازيکنان درست از آب درآمد و بيل راهي مادريد شد.

جهان فوتبال آبستن حوادث غيرمنتظره زيادي است و همين مسئله زيبايي اين رشته ورزشي را دو چندان مي‌کند. بسياري اوقات بعضي از بازيکنان با رقم‌هاي نجومي و در گيرودار جنجال رسانه‌اي بالا مقصد خود را عوض مي‌کنند اما در تيم جديد خود نمي‌توانند انتظارات را برآورده کنند و نااميدي دامن‌گير خود آنها و باشگاهشان مي‌شود. درباره گرت بيل هم اين نگراني وجود دارد.

يورو اسپورت با توجه به تلاش زياد رئال براي جذب بيل در گزارشي به 8 انتقال پر سر و صدا پرداخت که در پايان ناکام ماندند.

1- گايسکا منديتا

اين بازيکن اسپانيايي در سال 2001 از والنسيا به لاتزيو پيوست در حالي‌ که 27 سال سن داشت. او در والنسيا نمايش خيره‌کننده‌اي داشت و بازي‌هاي زيبايي را براي اين تيم در ليگا و ليگ قهرمانان اروپا انجام داد. عملکرد خوب منديتا در مستايا توجه غول‌هاي فوتبال اروپا را به خود جلب کرد. او در نهايت تصميم گرفت تا با رقم بالاي 48 ميليون يورو به لاتزيو برود؛ رقمي که در آن زمان او را ششمين بازيکن گران‌قيمت تاريخ فوتبال جهان کرد. اين بازيکن اسپانيايي هرگز نتوانست در تيم جديدش انتظارات را برآورده کند. او پس از يک فصل نااميد کننده با لاتزيو از اين تيم جدا شد و به صورت قرضي به بارسلونا پيوست و بعد از آن به ميدلزبورو رفت و در آنجا براي هميشه از مستطيل سبز خداحافظي کرد تا فوتبال اسپانيا يک استعداد بسيار خوب را از دست بدهد.

2- دنيلسون

اين بازيکن برزيلي گران‌قيمت‌ترين بازيکن تابستان سال 1998 بود. او با 21 ميليون پوند از سائوپائولو جدا شد و به رئال‌بتيس پيوست اما در اين تيم اسپانيايي نتوانست انتظارات را برآورده کند و در چهار فصل حضورش يک بازيکن سراسر معمولي بود. دنيلسون در فصل دوم حضور در بتيس نتوانست مانع سقوط تيمش به ليگ پائين‌تر شود. او در نهايت در سال 2005 به بوردوي فرانسه پيوست و کم‌کم ستاره او هم افول کرد و به فراموشي سپرده شد بدون آن‌که افتخاري را در مستطيل سبز به نام خود ثبت کند.

3- آندري شفچنکو

فصل 2006 - 2005 فصلي رويايي براي شفچنکو بود و او به عنوان بهترين گلزن ليگ قهرمانان اروپا انتخاب شد. او در اين فصل پيشنهاد ميلان براي تمديد قرارداد شش ساله را رد کرد و با 43 ميليون يورو چلسي را به عنوان مقصد بعدي خود انتخاب کرد؛ رقمي که در آن زمان او را به گران‌قيمت‌ترين بازيکن جهان تبديل مي‌کرد. هواداران چلسي اميد زيادي به ستاره اوکرايني جديد تيم‌شان داشتند؛ چرا که شفچنکو کارنامه بسيار درخشاني با ميلان داشت و در هفت فصل حضورش در اين تيم 173 گل به ثمر رسانده بود که آمار بسيار خوبي براي يک مهاجم به شمار مي‌آيد. "شوا" در استمفوردبريج هرگز نتوانست انتظارات را برآورده کند. او در فصل نخست در 30 بازي تنها 4 گل به ثمر رساند. در فصل دوم هم بسيار ضعيف ظاهر شد و در 17 بازي تنها 5 گل وارد دروازه حريفان کرد. عملکرد ضعيفش در چلسي باعث شد تا مالک متمول اين باشگاه با فروش قرضي او به ميلان موافقت کند. اين مهاجم اوکرايني در بازگشت به سن‌سيرو موفق نبود و با شفچنکوي سابق ميلان فاصله بسياري داشت. در نهايت چلسي با فروش دائمي شفچنکو به ديناموکيف در تابستان 2009 موافقت کرد تا دوران درخشش اين مهاجم اوکرايني به خاطر يک پيشنهاد وسوسه انگيز به پايان برسد.

4- زلاتان ابراهيموويچ

پپ گوآرديولا هر چند استاد تيکي‌تاکا بود و به بازي گروهي و زميني علاقه زيادي داشت اما پيشنهاد خريد زلاتان ابراهيموويچ را به خوآن لاپورتا داد. گوآرديولا که در فصل نخست خود در نيمکت آبي-اناري‌ها سه گانه را به دست آورده بود، قصد داشت با جذب ابراهيموويچ بار هجومي تيمش را براي فصل بعد تقويت کند. در نهايت اينتر با پيشنهاد بارسلونا براي خريد ايبرا موافقت کرد و او با رقم 40 ميليون يورو راهي نوکمپ شد. ابراهيموويچ در فصل 2009 - 2008 با زدن 25 گل با پيراهن اينتر به عنوان بهترين گلزن رقابت‌هاي سري A انتخاب شد اما در بارسا نتوانست اين آمار را تکرار کند. او در ليگا 16 گل، در جام‌حذفي يک گل و در ليگ قهرمانان اروپا دو گل براي آبي‌-اناري‌ها به ثمر رساند. عملکرد نه چندان خوب ابراهيموويچ با بارسلونا باعث شد تا سران آبي-اناري‌ها با فروش قرضي او به ميلان در سال 2011 - 2010 موافقت کنند. در نهايت انتقال او به روسونري دائمي شد و او براي هميشه قيد آبي-اناري‌ها را زد.

5- ريکاردو کورشما

زماني که ژوزه مورينيو هدايت اينتر را بر عهده داشت به جذب کورشما علاقه زيادي نشان داد. اينتر براي جذب کورشماي پرتغالي حاضر شد علاوه بر پرداخت 19 ميليون يورو، پله هافبک جوان خود را هم به بنفيکا بدهد. کورشما بازيکني توانا و پر جنب و جوش بود که به خوبي در کناره‌ها حرکت مي‌کرد و به بازيسازي مي‌پرداخت اما در اينتر نتوانست توانايي‌هاي خود را نشان دهد. مورينيو از جذب هموطن خود پشيمان شد و با فروش قرضي او به چلسي در پايان فصل موافقت کرد. او تاثيري بسزايي در سه گانه اينتر نداشت و در 13 بازي حتي يک گل هم به ثمر نرساند. او در چلسي هم نمايش ضعيفي داشت و باعث شد تا سران اينتر با فروش هميشگي‌اش به باشگاه بشيکتاش موافقت کنند.

6- فرناندو تورس

تورس در چند سال حضورش در ليورپول عملکرد بسيار خوبي داشت و به چهره گلزن و محبوب قرمزپوشان آنفيلد تبديل شد. او بارها از علاقه خود به ماندن در ليورپول سخن گفت و اعلام کرد که نمي‌خواهد در انگليس جز براي ليورپول بازي کند اما اين مهاجم اسپانيايي به قول خود وفادار نماند و به آبي‌پوشان لندن پيوست. چلسي براي جذب مهاجم ملي‌پوش ليورپول حاضر شد در فصل جابه‌جايي زمستاني 2011 رقم 40 ميليون پوند را پرداخت کند. نخستين بازي تورس با پيراهن چلسي برابر ليورپول تيم سابقش بود. اين بازي براي تورس اصلا خاطره خوبي نداشت؛ چرا که برابر هم‌تيمي‌هاي سابقش در استمفوردبريچ کاري از پيش نبرد و اين چلسي بود که بازي را واگذار کرد. تورس که الان هم در چلسي به سر مي‌برد در دو فصل و نيمي که براي اين تيم به ميدان رفته اصلا نمايش خوبي نداشته و در 82 بازي تنها 12 گل به ثمر رسانده است که آمار بسيار ضعيفي به شمار مي‌آيد. البته او در رقابت‌هاي اروپايي تا حدودي بهتر عمل و در 30 بازي 12 گل وارد دروازه حريفان کرده است.

با آمدن ژوزه مورينيو به چلسي هواداران تيم لندني اميدوارند تورس به روزهاي اوج خود برگردد. با توجه به احتمال پيوستن روني به اين تيم احتمال مي‌رفت که تورس اين تيم را ترک کند؛ چرا که با وجود روني بعيد به نظر مي‌رسيد که فرصت بازي به "ال‌نينو" برسد.

7- ريکاردو کاکا

فلورنتينو پرس همواره قهرمان فصل جابه‌جايي بوده است؛ چرا که از جذب بازيکنان بزرگ با رقم‌هاي بالا هيچ ابايي ندارد. يکي از چهره‌هايي که پرس با جذبش سر و صداي زيادي به پا کرد، کاکا بود. بازيکني که هرگز نتوانست در رئال انتظارات را برآورده کند و در نهايت به ميلان بازگشت.

پرس در فصل 2009 براي پايان دادن به ناکامي تيمش در ليگ قهرمانان اروپا کاکا را با رقم 68 ميليون يورو از ميلان به خدمت گرفت. کاکا در حالي به رئال پيوست که در ميلان جولان مي‌داد و در سال 2007 هم عنوان بهترين بازيکن فوتبال جهان را به خود اختصاص داد. هواداران رئال با توجه به بازي‌هاي زيباي کاکا با پيراهن ميلان انتظار زيادي از او داشتند اما اين هافبک برزيلي نااميد کننده ظاهر شد و در تمام سال‌هاي حضورش در رئال همواره يکي از گزينه‌هاي جدايي در فصل جابه‌جايي بود.

کاکا در چهار فصل حضورش در سانتياگو برنابئو نتوانست ثابت کند که خريد خوبي براي کهکشاني‌ها بوده است. او در فصل دوم حضورش جاي خود را در ترکيب اصلي به مسوت اوزيل داد و هرگز نتوانست جايي براي خود در ترکيب سفيدپوشان پيدا کند. او در چهار سال حضورش در رئال 29 گل و 32 پاس گل داشت. اين در حالي است که در ميلان 95 گل و 46 پاس گل داشت. با نگاهي کوتاه به آمار کاکا در رئال و ميلان به راحتي مي‌توان به اين نتيجه رسيد که خريد کاکا موفق نبود و هزينه زيادي روي دست پرس و همکارانش گذاشت.

8- ديگو ريباس داکونيا

هواداران يوونتوس مدتها بود که چشم انتظار بستن قرارداد با بازيکني بزرگ بودند. سران بيانکونري در سال 2009 خواسته هواداران پر شور خود را برآورده کرده و با رقم 25 ميليون يورو ديگو ريباس 24 ساله را به خدمت گرفتند. اين بازيکن برزيلي در وردربرمن بازي‌هاي زيبايي را به نمايش گذاشت و نويد ظهور بازيکني با کلاس و سطح بالا را داد. عملکرد خوب ديگو با وردربرمن باعث شد تا يوونتوس پس از کش و قوس‌هاي زياد سرانجام او را به خدمت بگيرد. او در يوونتوس آن زمان که هدايتش را فراراي جوان برعهده داشت اصلا خوب کار نکرد و نااميدکننده ظاهر شد. در آن سال يوونتوس بدترين نتايج خود را کسب کرد و حتي ريباس گرانقيمت هم نتوانست به اين تيم کمک کند. در نهايت سران يوونتوس که اصلا از عملکرد بازيکن برزيلي خود راضي نبودند با فروش او به ولفسبورگ موافقت کردند. 
مطالب مرتبط
نظر شما