شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۸
کد خبر: ۶۶۸۹۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
فرمانده ناجا بر ضرورت حل مشکل ترافیک در اطراف فرودگاه‌ مهرآباد تاکید کرد.
به گزارش شهر، دکتر اسماعيل احمدي مقدم صبح امروز در دومين نشست مشترک فرماندهان پليس فرودگاه هاي سراسر کشور و سپاه حفاظت هواپيمايي اظهار داشت: فرودگاه يکي از مجموعه هايي است که کار در آن تعطيلي ندارد، حتي زمانيکه مردم درحال فراغت و آسايش هستند، شاهد اوج کاري کارکنان اين مجموعه هستيم.
 
وي از صنعت هوايي به عنوان صنعتي بسيار پيچيده و دقيق نام برد و افزود: 18 دستگاه رسمي در اين صنعت، بسيار منسجم و هماهنگ فعاليت مي کنند.
 
فرمانده نيروي انتظامي با تاکید براین که صنعت هوايي به عنوان يکي از شاخصه هاي توسعه و پيشرفت در هر کشوري است ، گفت: پيشرفت کشورها بدون فرودگاه معنا ندارد و اساسا پيشرفت اين صنعت، نيازمند کار شبانه روزي، هماهنگ و منسجم ميان دستگاه هاي متولي است.
 
وي با بيان اينکه امنيت يکي از ابعاد مهم صنعت هوايي به شمار مي آيد، افزود: متاسفانه سوانح هوايي چهره اين بخش و همچنين اعتماد مردم به اين صنعت را مخدوش مي کند؛ بخش مهمي از وقوع اين سوانح به مسائل انضباطي و رعايت نکات ايمني بر مي گردد.
 
سردار احمدي مقدم، با اشاره به فشارها و تحريم هاي اقتصادي اظهار داشت: با وجود اين فشارها، متخصصان صنعت هوايي، توانسته اند اين صنعت را پابرجا نگاه دارند.
 
فرمانده ناجا به نقش مهم سپاه و پليس در ايجاد امنيت در فرودگاه اشاره کرد و افزود: بعد از ادغام نيروي انتظامي مشکلاتي در حوزه درياباني، مرز، فرودگاه و راه آهن بوجود آمد و يک دهه طول کشيد تا ناجا توانست پليس را در رده هاي فوق مستقر کند و براي اصلاح ساختارها و حرفه‌اي کردن اين رده ها، زحمات بسيار زيادي کشيده شد.
 
وي با اشاره به کشف مواد مخدر از زائران بيان داشت: تا کنون يک قاچاقچي در بين زائران دستگير نشده بلکه دستگيرشدگان افرادي بودند که تنها مواد مخدر را به ميزان اندک براي مصرف خود، حمل مي کردند.
 
فرمانده ناجا با بيان اينکه کشور عربستان اجازه نمي دهد تا اينگونه افراد از داروهاي جايگزين استفاده کنند، گفت: اميدواريم مسئولان مربوطه تلاش کنند تا درمان هاي جايگزين براي اينگونه از زائران در عربستان اعمال شود.
 
اين مقام انتظامي تصريح کرد: طي 3 سال گذشته هيچ زائري به اتهام حمل حتي يک گرم مواد مخدر در کشور عربستان دستگير نشده که اين حاکي از تلاش و جديت پليس ايران است، از سوي ديگر اين امر موجب شده تا شدت عمل پليس عربستان در اين زمينه کاهش يابد و آنان از پليس ايران تقدير کنند.
 
دکتر احمدي مقدم از فرودگاه ها به عنوان دروازه هاي کشور نام برد و گفت: دروازه هاي کشور تنها شلمچه، قصرشيرين و ... نيست بلکه مرز هوايي از اهميت بيشتري در مقايسه با مرزهاي زميني برخوردار است.
 
وي افزود: با توجه به رشد و توسعه فرودگاه هاي بين المللي و موقت در کشور، تردد مسافران از مرز هوايي بيشتر انجام مي شود.
 
سردار مقدم از فرودگاه به عنوان ويترين هر کشور نام برد و افزود: قضاوت مسافران خارجي از هر کشوري براساس مشاهداتشان از رفتار کارکنان و ماموران پليس فرودگاه صورت مي گيرد.
 
وي با بيان اينکه چيدمان ما در فرودگاه بايد ويتريني باشد، گفت: ماموران پليس فرودگاه ها بايد ظاهري آراسته داشته باشند.
 
فرمانده ناجا، پيشنهاد داد تا البسه شکيل ، زيبا و متحدالشکل، متناسب با فعاليت ماموران پليس و سپاه در فرودگاه طراحي شود.
 
احمدي مقدم بر خوش رفتاري کارکنان پليس و سپاه در فرودگاه هاي کشورمان هنگام مواجهه با مسافران تاکيد کرد و افزود: علاوه براين کليه کارکنان دستگاه هاي مسئول و حتي فروشندگان و خدمه فرودگاه بايد به زبان هاي رايج تسلط داشته باشند تا بتوانند در مواقع لزوم، مسافران را راهنمايي کنند.
 
فرمانده نيروي انتظامي بر اصلاح فرايند کاري ، حذف اقدامات زائد و نيز به روز کردن اطلاعات در فرودگاه تاکيد کرد و گفت: استفاده از فن آوري هاي بيومتريک اعم از اثر انگشت و چشم از اقدامات مهم و موثر در این صنعت است.
 
 وي به اعمال سخت گيرانه براي تمامي مقامات بلند پايه توسط پليس فرودگاه ها در بسياري از کشورها اشاره کرد و افزود: بايد به مردم بياموزيم که قانون براي همه يکسان است بنابراين نبايد از اعمال مقررات ناراحت شوند.
 
فرمانده ناجا در ادامه سخنانش با اشاره به اجرای طرح امنیت اجتماعی در فرودگاه‌های کشور، تصریح کرد: شیادان، سارقان، جاعلان و ... نباید در فرودگاه‌ها نفوذ پیدا کنند.
 
وی همچنین با اشاره به نزدیکی ایام حج و مشکل ترافیکی ناشی از این امر نیز گفت: عضو رسمی شورای حج هستیم؛ اما متاسفانه در دو سه سال اخیر ما را به این شورا دعوت نکرده‌اند!
 
احمدی‌مقدم با بیان اینکه گفته می‌شود فرودگاه مهرآباد ظرفیت پرواز دارد و باید تعداد پروازها در آن را اضافه کرد، گفت: بحث ما این نیست که آیا می‌توان ظرفیت‌ پروازهای مهرآباد را افزایش داد یا خیر؟ بلکه بحث ما این است که در شرایط فعلی نیز ترافیک سنگینی در اطراف فرودگاه حاکم است و به خاطر مشکل ترافیکی، نباید تعداد پروازهای مهرآباد را افزایش داد.
 
فرمانده ناجا درباره مشکلات ناشی از ترافیک اظهار کرد: در ایام حج متاسفانه دیده می‌شود که برخی از حجاج با ساک‌های خود در حال دویدن به سمت ترمینال هستند، در حالی که نباید چنین اتفاق‌هایی رخ دهد و باید با تسهیلات ترافیکی، این مسائل برطرف شود.
 
وی با بیان اینکه حل مشکل فرودگاه امام سخت‌تر از حل مشکلات ترافیکی مردم نیست، ابراز امیدواری کرد: امنیت در فرودگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که وقتی مسافر وارد فضای فرودگاه می‌شود، احساس نکند که وارد جوی پلیسی و امنیتی شده است و در محیطی مسلح حضور یافته است.
 
احمدی مقدم با اشاره به ضرورت سرعت‌دهی به برخی از خدمات در فرودگاه، خاطر نشان کرد: در فیلمی که چندی پیش آن را تماشا کردم، فردی ممنوع‌الخروج شده و برای بررسی علت آن، 15 روزی درگیر بود و پلیس فرودگاه به وی می‌گفت که امکان اعلام علت ممنوع‌الخروج شدنش از طریق این پلیس وجود ندارد.
 
وی با اشاره به ماجرایی که برای سردار سید مهدی هاشمی که در حال حاضر رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رخ داده، اظهار کرد: وی در خاطره‌ای که نقل می‌کرد، گفت که چندین بار برای هنگام خروج از کشور با مشکل روبرو شده و به او اعلام کرده است که ممنوع‌الخروج است. اما زمانی که به بررسی علت آن اقدام کرده،‌ متوجه شده تشابه اسمی‌اش با سید مهدی هاشمی که در سال 65 اعدام شده بود، سبب این اتفاق بوده است.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه این فرد پس از رایزنی‌های فراوان و اخذ دستور قوه قضاییه، موفق به پاک کردن سوابق آن فرد اعدامی از لیست ممنوع الخروجی‌ها شده بود، اظهار کرد: آیا نباید تجهیزات و اطلاعات ما در این زمینه به روز باشد تا اطلاعات فردی که فرضا 20 سال پیش اعدام شده، به علت تنها تشابه اسمی،‌ مانع ممنوع الخروج شدن فرد دیگری نشود؟به گفته فرمانده ناجا، برای بررسی این موارد باید با همکاری دستگاه‌های قضایی و نهادهای مربوط اقدامات لازم انجام شود.
نظر شما