يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۰۸
کد خبر: ۶۶۹۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
ابراهیم جعفری معتقد است جریان سقاخانه تنها یک جریان است در تقابل با جریان پرهیاهوی هنر غرب و هنرمندان آن، با هدف شکل‌گیری یک مکتب این جریان را آغاز نکرده‌اند.

به گزارش شهر، ابراهیم جعفری از هنرمندان نقاش و از استادان دانشگاه درباره نمایشگاه مروری بر آثار جنبش سقاخانه در هنر معاصر ایران گفت: سقاخانه یک مکتب که عده‌ای دور هم جمع شوند و تصمیم بگیرند کاری انجام دهند نیست. در حقیقت جریان سقاخانه را نقاشانی راه انداختند که به سمت درون گرایی حرکت می کردند و دوست داشتند در مقابل جریان پرهیاهوی غرب کاری هنرمندانه و درون گرا انجام دهند، مثل شاعری که بیشتر به دیار خود و گذشته خود فکر می کند.

وی ادامه داد:‌ نقاشان سقاخانه کارهایی را آغاز کردند و هرگز چنین اسمی را در نظر نداشتند. یکی از این هنرمندان زنده یاد منصور قندریز بود که با توجه به اینکه در عنفوان جوانی از میان ما رفت، در بسیاری از کارهایش اثری حتی از تقلید ظاهری فضاهای معماری و معماری داخلی مساجد را نمی‌بینید؛ اما در درون کار حسی اصیل از بودن در این فضاها و تاثیر درونی این کارها موجود است.

جعفری افزود: در حقیقت دقت و دیدار از آثار صنعت گران و هنرمندان قدیم را که در حقیقت از طریق صنایع دستی به هنر اصیلشان رسیده بودند منبع الهام خود و گاه سرمشق خود قرار دادند. هنوز بعضی از هنرمندان مشهور و موفقی که در این نمایشگاه آثارشان در مجموعه سقاخانه قرار دارد از پذیرش این واقعیت اجتناب می‌کنند.

جعفری درباره نمایشگاه مکتب سقاخانه و نگاه هنرمندانه‌اش نسبت به این نمایشگاه افزود: در نگاه من جریان سقاخانه تنها یک جریان است بین افراد آن، همبستگی و مشارکت در یک دلی و یک زبانی نیست؛ زیرا کلمه مکتب یا سبک، معنی مشخصی دارد که برای دست اندرکاران هنر مشخص است و این از نظر من تنها جریان است که هنوز هم با همدلی و هم زبانی گروهی جوان جای حرکت داشته و قادر است نگاه جوانان را که متاسفانه امروز به طور عجیبی به خارج از مرزها کشیده شده است به دنیای درون خود و الهام از این گذشته رازآمیز و پربرکت راهنمایی کند.

وی افزود: من به رنگ ابر و به بوی خاک و به طعم اشک و به عمق آسمان صمیمی‌ام، تشنه تشنه‌ی قطره قطره‌ی آبی قدیمی‌ام. این یک شعر نو است ولی ریشه در کهن دارد.

در نمایشگاه مروری بر آثار جنبش سقاخانه درهنر معاصر ایران، 92 اثر از آثار هنرمندانی چون ناصراویسی، صادق تبریزی، ژازه تباتبایی، فرامرز پیلارام، منصورقندریز، مسعودعربشاهی، پرویز تناولی و حسین زنده‌رودی به نمایش درآمده است. این نمایشگاه تا 21 آبان ماه همه روزه به جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 10 تا 18 پذیرای بازدیدکنندگان است.


نظر شما