دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۷
کد خبر: ۶۶۹۶۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
تاکید نماینده مجلس بر حمایت و بسط صنعت معاینه فنی در سراسر کشور
نماینده مجلس گفت: امروز باید بیش از هر زمان دیگر بر انجام معاینه فنی تاکید داشت.

به گزارش شهر، حسین گروسی نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معاینه فنی یک ضرورت برای زندگی امروز شهروندان است اذعان کرد: ما از ابتدا بر لزوم انجام معاینه فنی و ایجاد زیر ساخت های لازم آن اصرار داشتیم و معتقدیم که امروز باید بیش از هر زمان دیگر بر انجام معاینه فنی تاکید داشت به گونه ای که مدت معافیت خودروهای نو از معاینه فنی کاهش یافته و پس از انجام اولین معاینه فنی، شهروندان عزیز هر ساله برای کنترل نقص فنی خودروهای خود به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

گروسی در نشستی که پیش از این بازدید و با حضور مدیران ارشد شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برگزار شد با اشاره به قانون معافیت خودروهای نو از معاینه فنی گفت: هیچ یک از نمایندگان مجلس با انجام معاینه فنی به عنوان یک اهرم کنترلی و نظارتی در ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا مخالف نیستند. وی در ادامه افزود: ارتقای سطح کیفی خودروها ،ارتقای استاندارد سوخت ، گسترش و تجهیزمراکز معاینه فنی در تمام شهر ها ی کشور، اسقاط خودروهای از رده خارج و .. از جمله مواردی است که باید در امر کاهش آلودگی هوا و ارتقای ایمنی لحاظ شود.

عضو کمیسیون صنایع همچنین خاطر نشان کرد: متاسفانه در این شرایط طرح جامعی هم وجود ندارد و قوانین جزیره ای اجرا می شوند در حالی که باید برای نهادینه کردن فرهنگ ایمنی تلاشی بیش از این داشته باشیم. وی با اشاره به اهمیت معاینه فنی افزود: در این شرایط معاینه فنی به عنوان صنعتی که از تشدید وضعیت اسفناک آلودگی هوا و ازدیاد تصادفات منجر به جرح و فوت جلوگیری می کند مطرح است و باید حمایت های بیشتری از این صنعت شود.

وی به تعداد اندک مراکزمعاینه فنی در کل کشور اشاره کرد و یاد آور شد : در شهری مانند شهریار با بیش از یک میلیون جمعیت تنها یک مرکز معاینه فنی وجود دارد از اینرو ازدیاد این مراکز در شهر های سراسر ایران اجتناب ناپذیر است که البته نیاز به حمایت جدی دولت و مجلس دارد.

گفتنی است طی این بازدید اشکان گلپایگانی معاون مهندسی خدمات و خودرو شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران طی سخنانی اظهار کرد: بهترین معیار برای سنجش ایمنی خودرو استاندارد هایی است که از سوی شرکت استاندارد ایران تعریف شده اند و این استاندارد ها تنها از سوی مراکز مکانیزه معاینه فنی قابل اندازه گیری هستند که از آن جمله می توان به استاندارد 9181 در ارتباط با موضوع معاینه فنی اشاره کرد.

گروسی همچنین وجود 5 هزار کشته در سال بر اثر آلودگی هوا ،وجود 20 هزار کشته در سوانح رانندگی که 25 درصد به واسطه نقص فنی خودرو ها می باشد را از دلایل تاکید بر لزوم و اهمیت معاینه فنی در کشور دانست و افزود: من اعتقاد دارم که باید مدت معافیت خودروهای نو از معاینه فنی کاهش یافته و بعد از آن نیز خودروها به طور سالانه مراجعه کنند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد همزمان با تشدید ترافیک و آلودگی شهری و با هدف حمایت از کنترل نقص فنی خودروها ،نمایندگان عضو کمیسیون صنایع مجلس در مهر ماه سال جاری از مراکز مکانیزه معاینه فنی تهران بازدید به عمل آورده و از نزدیک در جریان روند انجام معاینه فنی خودروها قرار گیرند.

نظر شما