شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۵
کد خبر: ۶۷۰۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
چهارمین دوره‌ جایزه‌ شعر نیما در سه بخش برگزار می‌شود.

به گزارش شهر، چهارمین دوره‌ جایزه‌ شعر نیما در بخش‌های «چهره‌ یک و نیم سال شعر ایران»، «عکاسی – شعر (فتوآرت)» و «شعر مهاجرت» برگزار می‌شود.

جایزه‌ ادبی برای چهره‌ یک و نیم سال شعر ایران سال 91 و نیمه‌ نخست 92

موضوع جایزه: چهره‌ برگزیده‌ یک و نیم سال شعر نو فارسی

هیأت اجرایی:

-هیأت اجرایی جایزه‌ی شعر نیما در دوره‌ی چهارم متشکل از داریوش معمار، شاعر و دبیرکل جایزه‌ نیما، و شاعران: رضا حیرانی، مازیار نیستانی، حسین فاضلی و سپیده جدیری خواهد بود.

شاعران واجد شرایط حضور در این رقابت:

- شاعرانی که آثارشان به صورت کاغذی یا الکترونیک در یک و نیم سال گذشته انتشار یافته است.

- برای بررسی آثار شاعرانی که شرایط فوق در مورد ایشان صدق می‌کند، نیازی به گرفتن موافقت نیست و جایزه‌ی نیما با درنظر گرفتن وجه عمومی تلاش ادبی این شاعران و تأثیر عمومی آن، حق بررسی آثار را برای خود بدون کسب رضایت شاعران محفوظ می‌داند. اما در صورتی که در مرحله‌ی نهایی، فرد برگزیده از دریافت جایزه انصراف دهد، فرد دیگری با توجه به نتایج داوری‌ها به عنوان شاعر برگزیده اعلام می‌شود.

نحوه‌ داروی:

داوری جایزه‌ شعر نیما در چهار مرحله انجام می‌شود. معیارهای بررسی شامل شاخصه‌های کیفی و کمی است که به صورت فرمی در اختیار داوران جایزه قرار می‌گیرد.

در مرحله‌ اول، اسامی 50 نفر از شاعرانی که طی یک و نیم سال یادشده، آثاری منتشر کرده‌اند، با درنظر گرفتن سایر شاخصه‌ها از سوی هیأت اجرایی به عنوان افراد راه‌یافته به مرحله‌ دوم داوری اعلام می‌شود. در این مرحله، حداکثر 30 نفر و حداقل 15 نفر به مرحله‌ بعدی راه پیدا می‌کنند. در مرحله‌ سوم هم پنج نامزد نهایی انتخاب می‌شوند و در مرحله‌ چهارم و آخر داوری، نام یک نفر به عنوان چهره‌ برگزیده‌ یک و نیم سال شعر نو فارسی اعلام می‌شود.

نحوه‌ اعلام نتایج و جایزه:

نتیجه‌ جایزه‌ شعر نیما؛ چهره‌ی یک و نیم سال، در آبان‌ماه سال 1393 طی مراسمی با حضور شاعر برگزیده و اعضای هیأت اجرایی و داوران اعلام می‌شود.

جایزه‌ برگزیده شامل یک و نیم میلیون تومان به همراه تندیس چهارمین دوره‌ جایزه‌ شعر نیما خواهد بود.

جایزه‌ عکاسی – شعر (فتوآرت)

موضوع جایزه:

عکاسی از یک قطعه شعر شاعران معاصر نوپرداز و کلاسیک‌سرا زیر 40 سال با تکنیک فتو آرت

- آثار ارسالی باید به همراه قطعه شعر مد نظر شاعر و نام شاعر در ابعاد اعلام‌شده ارسال شود.

- تمام حقوق معنوی عکس‌های ارسالی در اختیار عکاس است.

- جایزه‌ی نیما می‌تواند از عکس‌ها برای ارائه به داوران نسخه‌هایی را تهیه کند.

- جایزه‌ی نیما می‌تواند از عکس‌های برگزیده کتابی منتشر کند.

- عکس‌های ارسالی باید در فرمت jpeg ارسال شود.

- حجم عکس‌ها باید حداقل با رزولوشن150 پیکسل باشد.

- ابعاد عکس‌های ارسالی برای عکس‌های افقی 12*15 و برای عکس‌های عمودی 15*5/22 باشد.

- آثار باید به آدرس ایمیل nimaphoto1392@gmail.com ارسال شود.

- زمان آغاز پذیرش عکس‌ها در جایزه از 15 مهرماه 1392 تا 15 اسفند ماه 1392 خواهد بود.

- زمان اعلام نتایج اولیه، خردادماه 1393 و زمان اعلام نتایج نهایی آبان‌ماه 1393 خواهد بود.

- عکس‌ها می‌تواند با هر نوع دوربینی به شرط رعایت موارد ذکرشده‌ی فوق گرفته شود.

- داوری بخش عکس توسط گروه سه‌نفره متشکل از یک عکاس، یک شاعر و یک روزنامه‌نگار فرهنگی انجام می‌گیرد.

- جایزه‌ی برگزیده‌ی اول جایزه‌ی عکس – شعر پنج میلیون ریال به همراه تندیس جایزه‌ی نیما خواهد بود.

جایزه‌ شعر مهاجرت

در متنی که برگزارکنندگان جایزه‌ی شعر نیما منتشر کرده‌اند، عنوان شده است: با توجه به این‌که از اوایل دهه‌ی 80 به این‌سو و بعد از فراگیر شدن امکان دسترسی به اینترنت در ایران، شیوه‌های سرایشِ برخی از شاعران برجسته‌ی مهاجر بر روند جریان‌های شعری داخل سرزمین‌مان تأثیری انکارناپذیر گذاشته است، تصمیم برگزارکنندگان جایزه‌ی شعر نیما بر این قرار گرفت که در چهارمین دوره‌ی این جایزه، بخشی اختصاصی برای بررسی مجموعه شعرهای شاعران مهاجر که در دهه‌ی 80 انتشار یافته‌اند و در نهایت، معرفی چهره‌ی تأثیرگذار شعر مهاجرت در این دهه، درنظر گرفته شود.

سپیده جدیری، شاعر و دبیر بخش "شعر مهاجرتِ" چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی نیما، هیأت اجرایی این بخش را متشکل از اهل قلمی شامل مانا آقایی، ماهرخ غلامحسین‌پور و تینوش نظم‌جو معرفی کرد. دبیر و اعضای هیأت اجرایی جایزه‌ی شعر مهاجرت (دهه‌ی 80) مسؤولیت هماهنگی با داوران، نظارت بر روند انتخاب‌ها و اعلام نتایج نهایی را بر عهده خواهند داشت.

شرایط حضور در این رقابت:

- شاعران مهاجر که کتاب‌های شعری به صورت کاغذی یا الکترونیک در دهه‌ی 80 منتشر کرده باشند، واجد شرایط حضور در این رقابت خواهند بود.

- تمام کتاب‌هایی که در دهه‌ی 80 از شاعرانی که سراسر آن دهه را خارج از ایران زندگی کرده‌اند، چه خارج از این کشور و چه داخل آن منتشر شده باشد، قابل بررسی است.

- تمام کتاب‌هایی که در دهه‌ی 80 از شاعرانی که بخشی از آن دهه را خارج از ایران اقامت داشته‌اند، خارج از مرزهای این کشور منتشر شده باشد، قابل بررسی است.

- شاعرانی که شعرهای منتشرشده در کتاب‌های‌شان در دهه‌ی 80، انعکاس‌دهنده‌ی هستی‌شناسی، رنج و نگرش یک انسان مهاجر باشد، واجد شرایط حضور در این رقابت خواهند بود.

توضیح: به منظور بررسی آثاری که شرایط فوق درباره‌ی آن‌ها صدق می‌کند، نیازی به جلب موافقت مؤلف آن‌ها نیست و برگزارکنندگان جایزه‌ی نیما با درنظر گرفتن وجه عمومی تلاش ادبی این شاعران و تأثیر عمومی آن، حق بررسی آثار را برای خود بدون کسب رضایت شاعران محفوظ می‌دانند. بدیهی است در صورتی‌که فرد برگزیده در مرحله‌ی نهایی از دریافت جایزه اعلام انصراف کند، نام فرد دیگری با توجه به نتایج داوری‌ها به عنوان شاعر برگزیده اعلام خواهد شد.

شیوه‌ی داوری:

در مرحله‌ی اول اسامی 50 نفر از شاعران مهاجر فعال در دهه‌ی 80 که از شرایط حضور در این رقابت برخوردار باشند، تعیین و اعلام می‌شود. در مرحله‌ی دوم، حداکثر 30 و حداقل 15 شاعر از میان فهرست اولیه‌ی 50 نفره به مرحله‌ی سوم راه می‌یابند. در مرحله‌ی سوم داوری، پنج نامزد نهایی انتخاب می‌شوند و در مرحله‌ی چهارم و پایانی، نام یک شاعر به عنوان برگزیده‌ی نهایی جایزه‌ی شعر مهاجرت (دهه‌ی 80) اعلام می‌شود.

معیارهای ارزیابی در سه مرحله‌ی نخست:

- استمرار در انتشار آثار

- شهرت و جایگاه ادبی شاعر

- تأثیرگذاری آثار و آرای شاعر بر جریان‌های شعری خارج و داخل ایران و شاعران ایرانی و غیرایرانی

- جوایز دریافتی در طول دهه‌ی 80

- نوآورانه و بدیع بودن آثار شاعر به گواهی منتقدان و شاعران

معیارهای ارزیابی در مرحله‌ی چهارم:

در این مرحله، معیارهای ارزیابی صرفا معطوف به آثار منتشرشده‌ی برگزیدگان به صورت کتاب در دهه‌ی 80 است.

بنا بر اعلام دبیرخانه این جایزه، نتیجه‌ی جایزه‌ی شعر مهاجرت (دهه‌ی 80) در آبان‌ماه سال 1393 طی مراسمی در خارج از ایران با حضور شاعر برگزیده، دبیر، اعضای هیأت اجرایی و داوران این جایزه اعلام می‌شود.

در این مراسم، جایزه‌ی شعر مهاجرت‌، شامل جایزه‌ی نقدی به مبلغ هزار دلار و تندیس چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی نیما به شاعر برگزیده‌ اعطا می‌شود.


برچسب ها: شعر ، نیما ، جایزه ادبی
نظر شما