شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۱
کد خبر: ۶۷۰۹۵
|
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸
هنرمندان انجمن‌های مختلف هنرهای تجسمی در مطالبات خود از دولت جدید بر نقش حمایتی دولت از انجمن‌ها و سپردن امور هنری به هنرمندان تأکید کردند.

به گزارش شهر، تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران شامگاه گذشته پذیرای هنرمندانی از انجمن‌های مختلف هنرهای تجسمی بود که آمده بودند تا به نمایندگی از هنرمندان بخش‌های مختلف مطالباتشان را از معاونت هنری جدید بیان کنند.

بهمن نامورمطلق مدیریت این نشست را بر عهده داشت که در ابتدای این مراسم گفت: این دولتمردان هستند که به هنرمندان نیازمند هستند و دولتمردان هوشمند می‌دانند که باید از نظرات هنرمند بهره‌مند شوند، بنابراین مطالبات هنرمندان صرفاً یک مطالبه صنفی نیست بلکه هنرمندان زبان جامعه خود هستند و مطالبات هنرمندان در واقع خواسته‌های کل جامعه محسوب می‌شود.

افزودن واژه «هنر» به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

همایون ثابتی مطلق به نمایندگی از انجمن هنرمندان نقاش در سخنانی گفت:‌ وضعیت هنر کشور ما با لحاظ مباحث نظری و تئوریک نیازمند کار بسیاری است چرا که بسیاری از مشکلات ما به فقدان نظریه برمی‌گردد.

او در ادامه به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: روزگاری این وزارتخانه نام «وزارت فرهنگ و هنر» را بر خود داشت که درایتی در آن دیده می‌شد چرا که دو واژه کلیدی فرهنگ و هنر در آن به کار برده شده بود اما رفته رفته واژه هنر از عنوان این وزارتخانه محو شد و من پیشنهادم این است که اول نام «هنر» به عنوان این وزارتخانه بازگردانده شود.

او در ادامه به ضرورت تداوم بی‌ینال‌های نقاشی و سایر هنرهای تجسمی اشاره کرد و گفت: در گذشته‌ها، این بی ینال‌ها را انجمن‌ها به خوبی برگزار می‌کردند و باید برگزاری آن را دوباره به انجمن‌ها سپرد.

ثابتی مطلق به موزه هنرهای معاصر تهران هم اشاره داشت و گفت: این موزه باید محل نمایش آثار هنری معاصر باشد که تعریف خاص خود را داراست.

او فروش آثار هنری را نیز به عنوان خواسته دیگر هنرمندان نقاش مطرح کرد و گفت: این فروش آثار هنری می‌تواند از طریق برگزاری اکسپوهایی که ارشاد برگزار می‌کند،‌انجام شود.

وی به قانون خرید آثار هنری از محل یک دهم درصد بودجه دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت: وزارت ارشاد باید قوانینی را برای اعمال این یک دهم درصد داشته باشد و با عدالت و انصاف با همه هنرها به خصوص هنر نوگرا رفتار کند و با اعمال این قانون از همه آثار هنری در گرایش‌های مختلف خرید صورت گیرد.

ثابتی مطلق به لزوم ارتباطات بین‌المللی هم اشاره داشت و گفت: مدتهاست که این ارتباطات بین المللی کم شده است و گاه به نظر می‌رسد که شکل خصوصی‌تری به خود گرفته است که شامل حال همه هنرمندان نمی‌شود.

این هنرمند نقاش گفت: پشتیبانی وهمراهی هنرمندان از طریق انجمن‌های تخصصی خواسته دیگر ماست که لازم است از نظر اقتصادی این انجمن‌ها را مورد حمایت قرار داد تا انجمن‌ها بتوانند روی پای خود بایستند چرا که اکنون با مشکل درآمدزایی مواجه هستند و ارشاد می‌تواند در این زمینه کمک و یاری کند.

لزوم توجه به هنرهای تجسمی در برنامه‌های تلویزیونی

محمد سلحشور به نمایندگی از انجمن خوشنویسان ایران نیز در سخنان خود به لزوم برنامه‌ریزی برای نسل جوان هنرمندان خوشنویس اشاره کرد و گفت: از جذابیت‌های هنر می‌توان برای جذب جوانان استفاده کرد.

وی افزود: خوب است که شبکه‌های تلویزیونی همان اندازه که به برنامه‌های ورزشی می‌پردازند برنامه‌هایی را نیز به هنرهای تجسمی از جمله خوشنویسی اختصاص دهند.

اختصاص موزه‌ به آثار گرافیک

فرزاد ادیبی به نمایندگی از انجمن طراحان گرافیک سخنران بعدی این مراسم بود که ابتدا به لزوم داشتن موزه‌ای برای آثار بزرگان گرافیک ایران اشاره کرد و گفت: سالهاست که انجمن توانسته تعدادی از آثار هنرمندان طراح گرافیک را گردآوری کند و اکنون به صورت فشرده در دفتر انجمن نگهداری می‌شود که لازم است فضای مناسب و درخوری را به عنوان موزه برای نگهداری این آثار در اختیار ما قرار دهند.

وی به سپردن امور هنری به هنرمندان تأکید کرد و گفت: برگزاری بی‌ینال‌های تخصصی را به خود هنرمندان بسپارید تا کارها به درستی و در مسیر صحیح خود انجام گیرد اما حمایت لازم را نیز به این منظور باید دولت داشته باشد بنابراین انجمن گرافیک خواهان بازگردان این بی‌ینال‌ها به هنرمندان است همان طور که اولین بی‌ینال را مرحوم مرتضی ممیز بانی برگزاری آن بود و در طول سال‌های بعد به خوبی برگزار شد،اما در طول هشت سال گذشته این بی‌ینال ها از دست هنرمندان خارج شده و به راه درستی که باید برود، ‌نرفته است.

.

اعطای مجوز کار به هنرمندان گرافیست در اماکن مسکونی

ادیبی از اعطای مجوز کار به هنرمندان گرافیست برای کار در اماکن مسکونی سخن گفت و افزود: ما حق داریم که در ساختمان‌های مسکونی خود کار هنری انجام دهیم اگر چه سفارش‌های ما جنبه اقتصادی و سیاسی و ... داشته باشد اما خروجی کار ما یک اثر هنری است.

وی افزود: ‌شهر ما در معابر و گذرگاه‌ها بمباران تصویری شده است و این جزء آلودگی بصری و محیطی محسوب می‌شود که باید برای آن فکری کرد از سوی دیگر بخشی از مسائل آموزشی را باید در تعامل با آموزش و پرورش حل کرد.

ادیبی در ادامه به ضرورت بازنگری در سرفصل دروس رشته گرافیک در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: در انقلاب فرهنگی تنها عنوان اسلامی به سرفصل دروس دانشگاهی هنر گرافیک اضافه شد در حالی که این هنر با تکنولوژی روز در ارتباط است و با پیشرفت فن آوری روز دنیا همراه است و به همین دلیل ما در بسیاری از زمینه‌های گرافیک روز دنیا در این دروس عقب هستیم که باید مورد توجه مسئولان فرهنگی قرار گیرد.

وی افزود: رشته گرافیک در بسیاری از مناطق کشور راه‌اندازی شده است در حالی که به مسائل پیش نیاز آن فکر نشده و اصلا مصرف گرافیک ندارند.

تعریف وزیر ارشاد از هنرهای تجسمی نگران کننده است

ادامه این جلسه به سخنان حمید شانس به نمایندگی از انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز اختصاص یافت.

شانس در سخنانی گفت:‌ من در جریان سخنرانی وزیر ارشاد بودم و مباحثی عنوان شد که برای من نگران‌کننده بود.

وی افزود: سخنان ایشان درباره مباحث کلان هنری دارای خلاءها و کمبودهایی بود که این مسئله است و باید دید مسئولان برای رفع این ها چه می خواهند انجام دهند.

شانس ادامه داد:‌ تعریف وزیر ارشاد از نقش اجتماعی هنر و همچنین از هنرهای تجسمی من را نگران کرد.

وی افزود: امروزه بیش از ۸۰ درصد اطلاعات از طریق تصویر منتقل می‌شود و این قابلیت‌هایی است که هنر در آن تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: هویت و منش انسان امروز را بصری می‌دانند و نقش هنر در زندگی اجتماعی،‌ نقش انکارناپذیری است که باید مورد توجه قرار گیرد و با این شیوه نگرش در تفکر هنری دولت جدید،‌ نقش و جایی برای این همه قابلیت هنر که انسان را دگرگون می‌کند ندیدم و این خطرناک است که فکر کنیم هنر چارچوب ملی و سنتی گذشته را دارد.

هنر را به‌عنوان بزک دیده‌‌اند

شانس تصریح کرد: برای هنر نقش جدی در کشور تعریف نشده است و اقتصاد هنر را فقیر تعریف کرده‌اند چرا که کل اقتصاد هنر ایران بالای ۲۰ میلیارد تومان هم نمی‌شود و این هنر چگونه می‌تواند اثرگذار باشد وقتی وظایف اجتماعی آن اندک است و هنر را به عنوان بزک دیده‌اند.

وی افزود: ما خواهان این هستیم که این نوع مهندسی اجتماعی از هنر برطرف شود و رفتار حمایتی از هنر در پیش گرفته شود چرا که دولت جایگاه هنر را نسبت به سایر هنرها تحت کنترل درآورده است.

این هنرمند مجسمه‌ساز به کمبود رشته مجسمه‌سازی و دانشجویان آن هم اشاره کرد و گفت: رشته مجسمه‌سازی چرا تنها در سه دانشکده تدریس می‌شود و هر سال زیر ۱۰۰ نفر دانشجو پذیرش می‌شود.

او تأکید کرد: هنرمند جدی گرفته نمی‌شود و هنر شغل محسوب نمی‌شود و پروانه کار هنری به هنرمند نمی‌دهند. حتی کارت‌های صنایع دستی هم یک ساله است که باید برای آن فکری کرد.

حمید شانس در ادامه گفت: ‌اگر چه موضوع بیمه و مالیات هنرمندان در مجلس به تصویب رسیده است اما مصوبه اجرایی آن را وزارت ارشاد هنوز تدوین نکرده است و به همین دلیل هنرمندان با فشار مالیاتی و ....روبرو هستند.

وی افزود: قوانین حمایتی در این زمینه وجود ندارد و هنرمندان در سیاست‌گذاری‌های هنر سهیم نیستند،‌از سوی دیگر رابطه میان هنر و سیاست به درستی تعریف نشده است و امر اجتماعی هنر به اصل هنر واگذار نشده است.

شانس گفت: تشکل‌ها و انجمن‌های ما کم توانند و بیشتر شکل شرکت دارند تا انجمن های تخصصی.

وی ادامه داد: ما هیچ نظام صنفی نداریم که به هنر به عنوان امر تخصصی نگاه کند و غیر هنرمند وارد این عرصه نشود.

همکاری قاعده‌مند با وزارت ارشاد

شانس تصریح کرد: ما آمادگی داریم که در تحول سیستم آموزش کودکان قابلیت‌های هنری را فعال کنیم و نحوه نگرش به هنر و استفاده از آن کمک کنیم همچنین در بر عهده گرفتن وظایف در گسترش هنر در سازماندهی فعالیت‌ها و ارتقاء کیفی و کمی هنر نقش به عهده گیریم و این چیزی است که وزارت ارشاد تاکنون از ما دریغ کرده است.

او درباره هنر مجسمه‌سازی هم گفت: ما در هنر مجسمه‌سازی سند چشم‌انداز تدوین کرده‌ایم. چند سالی است که هیچ گونه حمایتی دریافت نکرده‌ایم اما با ارتباط با بخش خصوصی توانسته‌ایم شرایط فعالیت خود را مهیا کنیم و رو به رشد حرکت کنیم.

وی در خاتمه تأکید کرد: ما خواهان همکاری قاعده مند و تعریف شده بر اساس ضابطه با وزارت ارشاد هستیم.

ایفای نقش هنرمندان و شاعران در سیاست‌گذاری‌ها

فاطمعه راکعی رئیس خانه شاعران ایران در ادامه این نشست درباره مطالبات شاعران سخن گفت.

راکعی گفت: در بخش فرهنگ و هنر دولت باید امور را به خود هنرمندان و اهل قلم واگذار کند و اگر چنین قصدی را ندارد باید از حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ به عنوان مشاور در قالب یک شورا بهره بگیرد و شرایطی را به وجود بیاورد که در تمام عرصه های فرهنگی و هنری هم در سطح کشور و هم در عرصه بین الملی برنامه ریزی دقیق داشته باشد.

وی افزود: دولت باید شرایطی را فراهم کند که سالانه تعدادی شاعر به ایران سفر کنند و به صورت متقابل نیز زمینه سفر و دیدار شاعران ایران به سایر کشورها را فراهم کند. البته در این مسیر باید از نگاه قومی قبلیه ای پرهیز کند. همچنین چون خانه شاعران ایران به عنوان یک سازمان مردم نهاد فعالیت می کند و بودجه خاصی در اختیار ندارد بتواند از حضور شاعران بین المللی در این مرکز بهترین استفاده را بکند. مثل برنامه خوبی که با حضور ادونیس در خانه شاعران ایران برگزارشد.

راکعی تأکید کرد: خانه شاعران ایران از زمان تاسیس تاکنون با تمام مشکلات و موانع به ویژه در هشت سال اخیر همچنان توانسته استقلال و هویت خود را حفظ کند و فعال و تاثیر گذار نیز بماند.

وی با انتقاد از شیوه صدور مجوز کتاب و اعمال ممیزی کتاب گفت: در دوره گذشته شیوه اعمال ممیزی بسیار تاسف بار بود به طوری که حتی کتاب نظامی هم سانسور شد.

راکعی با اشاره به حقوق زنان ابراز امیدواری کرد که در دولت منتخب توجه ویژه ای به زنان بشود و از زنان شاعر، نویسنده و هنرمندان در عرصه های مختلف استفاده شود.

رفع مشکلات عکاسان با نیروی انتظامی

فرزاد هاشمی به نمایندگی از انجمن عکاسان ایران سخن گفت.

هاشمی گفت: در هشت سال گذشته موانع متعددی برای استقلال و فعالیت ما به وجود آمد و با این همه توانستیم که استقلال مان را حفظ کنیم . متاسفانه وقتی دولت ها به یک جشنواره یا مسابقه ای که از سوی یک انجمن برگزار می شود کمک مالی می کنند؛ قصد دارند که کل آن جشنواره را تحت شعاع قرار بدهند و جشنواره را به سمت خواست های خود سوق دهند و عملا به هنرمندان و انجمن ها خط بدهند.

وی به مشکلات عکاسان اشاره داشت و گفت: درهشت سال گذشته موانع متعددی برای فعالیت عکاسان وجود داشت و با این که عکاسان کارت انجمن ومجوز عکاسی در فضاهای شهری را داشتند بارها و بارها نیروی انتظامی و سایر نیروهایی که فعالیت همسو با نیروی انتظامی دارند مشکلات متعدد و جبران ناپذیری برای عکاسان به وجود آوردند.

هاشمی افزود: این وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با مدیران نیروی انتظامی گفت وگو کند و این مشکل را برطرف کند. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به سمتی برود که مسولیت های چون آموزش هنری را به انجمن ها واگذار کند و تنها دراین بخش حمایت های لازم را از انجمن ها بکند و امکانات لازم را در اختیار آنها بگذارد و عملا دولت نباید در بخش فعالیت های فرهنگی و هنری دخالت کند.

وی ادامه داد: دولت باید حمایت از انجمن ها را وظیفه خود بداند و شرایطی را فراهم کند که هنرمندان امنیت شغلی داشته باشند.

توجه جدی به تصویرگران

کمال طباطبایی هم به عنوان نماینده انجمن تصویرگران گفت: انجمن تصویرگران ایران در 10 سال گذشته فراز و فرود های متعددی را پشت سر گذاشته است و یکی از مهم ترین مشکلاتی که این انجمن که در یک سال گذشته با آن روبرو بوده است نداشتن خانه است. در این مدت تمام فعالیت ها انجمن در دفتر دو تن از تصویرگران انجام شده است در حالی که اولین نیاز یک انجمن داشتن خانه است و امیدواریم که در شش ماه آینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل مکان انجمن تصویرگران را برطرف کند.

وی با بیان این که اعضای انجمن تصویرگران در طول سال جوایز بین الملی متعددی را برای کشور به ارمغان آورده اند گفت: با این وجود نسبت به سایر هنرمندان کمتر به آنها توجه شده است.


نظر شما