شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۷۱۳۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
اگر شهردار تهران برگزیده یک گروه هم باشد،زمانی موفق خواهد بود که از حمایت همه نمایندگان شورا برخوردار شود.

به گزارش شهر ولی‌الله شجاع پوریان امروز در دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: شورا یک اصل برگرفته از قرآن کریم است. درجه اهمیت این نهاد بر پایه‌ای است که چندین اصل قانون اساسی را به خود اختصاص داده است، اما به رغم این همه تاکید و منزلت آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: امروز شوراها با چالش‌های اساسی مواجه‌اند که در این مجال اندک تنها به دو مورد آن اشاره می‌کنم.

عضو چهارمین دوره شهر تهران، بیان داشت: شوراها نماد واقعی سپردن اداره امور مردم به دست خویش هستند. شورای یک نهاد ملی و شهری است که نزدیکترین ارتباط و تماس را با مردم دارد.

تمرکزگرایی و حرص حفظ قدرت دولتی شوراها را نهادی تشریفاتی کرده است

وی ادامه داد: از این روی انتظار می‌رود که بیشترین سهم و نقش را در اداره محلی امور شهروندان به عهده گیرد اما متاسفانه روحیه تمرکزگرایی و حرص حفظ قدرت دولتی عملا شوراها را به نهادی تشریفاتی و بی‌اثر بدل کرده است که قدرت چندانی برای انجام وظایف و مسئولیت‌های خویش ندارد.

شجاع‌پوریان یادآور شد: در حال حاضر نظام اداری متمرکز و متورم کشور باعث شده که قدرت تأثیرگذاری شوراها اندک و جایگاه این نهاد مردمی محور در حد نازلی کم رمق تنزل یابد که تنها قدرت دخالت و نظارت بر امور شهرداری‌ها را داشته باشد و جایگاه اعضای شوراها به شورای شهرداری‌ها تقلیل یابد.

اختیارات شوراها افزایش یابد

وی به مورد دوم اشاره کرد و گفت: فقدان قوانین و مقررات جامعه و مانع در باره شوراها که فرآیند شکل‌گیری آنها را از انجام تا فرجام پوشش دهد، شفاف نبودن اختیارات و وظایف شوراها، عدم تعریف روشن محدوده تعامل و ارتباط قانونی شوراها و نهادهای حاکمیتی و دستگاه‌های دولتی، فقدان تفکیک منطقی و حقوقی و اجرا و نظارت و آشفتگی مرزهای آنها، وجود قوانین پراکنده و متعدد و اصلاحیه‌های مبهم و متناقض و در یک جمله تشدد قانون‌گذاری از چالش‌های جدی فراروی شوراها است که به شدت از قدرت تاثیرگذاری آنها کاسته است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: به یقین برای کارآمد کردن شورا که مجلسی محلی و شهری قلمداد شده است، از یک سو نیاز فوری به تنقیح قوانین و رفع خلأهای قانونی دارد و از سوی دیگر نیاز مبرم به افزایش اختیارات و اقتدار قانونی و حقوقی شوراهاست که این مهم با شکل‌گیری شوراهای فرادستی توانمند از جمله شورای عالی استان‌ها شدنی است.

وی گفت: شورایی که برابر اصل یکصد و دوم قانون اساسی حق دارد در حدود وظایف خود طرح‌هایی تهیه و مستقیما یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی جهت قانون‌گذاری پیشنهاد کند.

ارتباط مسجدجامعی با دولت نقطه قوتی برای شوراست

وی گفت: آغاز فعالیت چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا را به همه نمایندگان مردم در سراسر کشور تبریک گفته و پیشاپیش از مردم فهیم تهرانی که به ما اعتماد کرده است، قدردانی می‌کنم.

شجاع‌پوریان یادآور شد: ارتباط و تعامل آقای مسجد جامعی با هیئت دولت نقطه قوتی برای شورای چهارم و شهرداری تهران است که می‌تواند در تنظیم روابط دولت و شورا مؤثر باشد. خلأیی که در گذشته خسارات هنگفتی به پایتخت وارد کرده است.

مدیریت شهر بدون همگرایی و تقاهم ممکن نیست

وی افزود: همچنین از جانب خویش و نمایندگان شورا به ویژه همفکران خود به آقای قالیباف که برای سومین دوره متوالی فرصت خدمتگزاری به مردم شریف تهران را پیدا کرده‌اند، تبریک می‌گویم و آمادگی خویش را برای تعامل سازنده و متقابل و کمک همه جانبه به وی برای پیشبرد بهتر امور اعلام می‌کند.

شجاع‌پوریان گفت: ناگفته پیداست که این تعامل باید دوسویه باشد، هم شورا با شهردار و شهردار با شورا باید همکاری و تعامل داشته باشند. فراموش نکنیم اگر شهردار تهران برگزیده یک گروه هم باشد زمانی موفق خواهد بود که از حمایت همه نمایندگان شورا برخوردار شود چرا که بار سنگین مدیریت و اداره کلان شهر تهران جزو همگرایی، تفاهم، تعامل و همکاری و احترام متقابل ممکن نیست.

وی اظهارداشت: بر هیچکس پوشیده نیست که هرکدام از اعضای شورای کلان شهر تهران سلیقه و گرایش سیاسی خاص خود را دارد اما شورا یک هویت مستقل از تک تک ما داشته و باید تلاش کنیم نقاط اشتراک برجسته و پررنگ شده و بر نقاط افتراق پیشی بگیرد.

برمبنای کارشناسی و بحث‌های عالمانه عمل کنیم

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: باید بر مبنای کار کارشناسی و بحث‌های عالمانه مشکلات و مطالبات مردم را بررسی کرده و تصمیم‌گیری کنیم.

وی گفت: تمامی نمایندگان شورا متناسب با دانش، تخصص و تجربه در کمیسیون‌های شوراهای مختلف فارغ از گرایش‌های فکری حضور خواهند داشت.

شجاع پوریان در پایان از دولت تدبیر و امید درخواست کرد، ارتباط صمیمی خود را با مدیریت شهری تهران گسترش دهد و به حضور پررنگ شوراهای شهر و روستا در روند تصمیم گیری ها کمک کند.

مطالب مرتبط
نظر شما