شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۶
کد خبر: ۶۷۱۴۷
|
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱
عبدالمجید حسینی‌راد معتقد است نمی‌توان عنوان مکتب را بر جریان سقاخانه گذاشت زیرا این جنبش، ویژگی‌های یک مکتب رادارا نیست.

به گزارش شهر، عبدالمجید حسینی‌راد استاد دانشگاه، نقاش و پژوهشگر هنر درباره نمایشگاه «مروری برآثار جنبش سقاخانه در هنر معاصر ایران» گفت: این حرکت را مکتب سقاخانه نمی توان گفت که به اعتقاد من جنبش است چون ویژگیهای یک مکتب را ندارد با توجه به شرایط اجتماعی خاص که در آن دوره وجود داشت وتوجهی که رژیم گذشته به بازنگری برخی از هنرهای قدیمی ایران داشت وهمینطور تاسیس دانشگاه هنرهای تزیینی وهمچنین شرایط اقتصادی خاص ایران زمینه ای فراهم شد تا این جنبش شکل بگیرد.

حسینی راد همچنین به شروع حرکتی تحت عنوان بی ینال تهران از سال 1337 که نیاز به نوعی بازنگری در هنر آن روز ایران احساس می شد را عنوان کرد گفت: این شرایط که به نحوی ادامه مسیر تحول نوگرایی در هنر ایران بود که از اواخر دوره پهلوی اول به وجود آمده بود، موجب شکل گیری جنبش و بازگشت به ویژگی های هنر ایران واساس توجه به تحولات مدرنیسم در هنر ایران شد. نباید فراموش کنیم که جنبش فکری، نظری، سیاسی واجتماعی ایران هم عوامل تاثیر گزار به این رویکرد به هنر ملی بوده اند.که این نمایشگاه می تواند آثار بیشتری از این گرایش به هنر ملی را در برگیرد.

در نمایشگاه مروری برآثارجنبش سقاخانه درهنرمعاصر ایران 92 اثر نقاشی و حجمی از آثارهنرمندانی همچون ناصراویسی، صادق تبریزی، ژازه تباتبایی، فرامرزپیلارام، منصورقندریز، مسعودعربشاهی، پرویزتناولی و حسین زنده‌رودی از مجموعه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به نمایش درآمده است. این نمایشگاه تا 21 آبان ماه همه روزه به جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 10 تا 18 پذیرای بازدیدکنندگان است.


نظر شما