يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۴
کد خبر: ۶۷۲۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۶
اختتامیه هشتمین جشنواره فیلمنامه نویسی رضوی/
شب گذشته 20 شهریور اختتامیه جشنواره رضوی در بخش فیلمنامه در مرکز سینمای مستند و تجربی برگزار شد که در این مراسم دبیر جشنواره در مورد دلیل برگزار شدن جشنواره در تهران گفت: به سبب اهمیتی که در موضوع فیلم نامه احساس می کردیم آن را در تهران نگه داشتیم.
به گزارش شهر، هشتمین جشواره فیلمنامه نویسی رضوی دیروز در سالن سینما حقیقت، مرکز گسترش سینما مستندو تجربی (DEFC) به پایان رسید .این مراسم که قرار بود در ساعت ۱۷:۳۰ برگزار شود با ۲۰ دقیقه تاخیر برگزار شد. این جشنواره که بخشی از جشنواره بین المللی امام رضا (ع) است که به صورت دوره ای برگزار می شود و دوره قبل جشواره فیلم های مستند بود.

 

شفیع آقا محمدیان دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز گسترش سینما مستند و تجربی اولین سخنران این مراسم بود. آقا محمدیان گفت: در دوره بنده سه چهار جشواره از این مجموعه رابه شکل های مختلف برگزار کردیم و در سال دوم شش ماه بعد از برگزاری آسیب شناسی کردیم و یک تقسیم بندی انجام دادیم که جشواره در چه بخش های برگزار شود تا جشواره به شکل امروزی خود در آمده است.

 

او ادامه داد: ما تلاش کردیم که جشواره را نه فقط در تهران بلکه در استان های دیگری هم برگزار کنیم که موفق شدیم جشواره میلاد سرخ را در اردبیل برگزار کنیم  و امسال هم جشواره فیلم های کوتاه و بلند را در یزد برگزار کردیم.اما به سبب اهمیتی که در موضوع فیلم نامه احساس می کردیم آن را در تهران نگه داشتیم.

 

آقامحمدیان افزود: متاسفا نه ما در سال های اخیر در بخش فیلمنامه در سینمای مشکل داشته ایم و فیلمنامه ها در خور شان آقا امام رضا(ع)  نیست . در چنین جشواره های که به صورت موضوعی برگزار می شود باید در سوژه یابی دقت زیادی انجام بدهیم و پژوهشی برای نوشتن فیلمنامه داشته باشیم.آقا محمدیان تاکید کرد:سوژه زیاد است اما اینکه چگونه به آن بپردازیم و چگونه آن را روایت کنیم  خیلی مهم است. ما باید به عمق موضوعات برویم و باید بدانیم چه چیزهای را باید چگونه روایت کنیم تا مخاطبان را به خود بیاورد و تاثیر گزار باشد .

 

دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز گسترش سینما مستند در پایان از هیأت داوران تشکر کرد و به سخنان خود پایان داد.

 

در ادامه مراسم و بعد از اجرای مراسم شعرخوانی در وصف امام رضا (ع) توسط محمد زمان گلدسته، جلیل عرفان منش که در حوزه سینما به تحقیق وپژوهش می پردازد اینگونه گفت: نوشتن فیلمنامه رضوی برکاتی دارد که در ابتدا برای خود نویسنده و سپس برای گروه فیلمسازی و در نهایت برای مخاطبان به همراه دارد و محبت اهل بیت یک سویه نیست و اگر ما به آنها توجه می کنیم آنها هم مطمننآ به ماعنایت خواهند داشت.شایسته است که فیلمنامه نویسی در این حوزه  با یک قامت بلند ونگاه ویژه نوشته شود و باید از ظواهرسطحی به عمق برود و نباید الزاما عامه پسند باشد و ما باید در بطن و لایه های پنهان یک رویداد نهفته در آن موضوع ورود کنیم.

 

وی افزود: سینما یک مدیوم جهانی است و ما باید بکوشیم تا با استاندارد های بین المللی فیلم بسازسم و جهانیان که تشنه معارف اهل بیت هستند را سیراب کنیم. هر چه بیشتر بتوانیم  این مفاهیم را با زبان سینما بیان کنیم ،گسترش فرهنگ رضوی   را باعث می شود و  استحکام و تقویت هویت دینی ما را به همراه خواهد داشت و در بعد بین المللی هم باعث افزایش ضریب برد فرهنگی ایران می شود .انشاالله گام های بعدی استوارتر برداشته خواهد شد و باعث می شود معرفت مخاطبان به اهل بیت بیشتر شود.

 

سپس نوبت به نکوداشت محمد کاسبی رسید که در این دوره قرار بود از او به بهانه حضور در فیلم های رضوی تقدیر شود.

 

محمد کاسبی برنده سیمرغ بلورین برای بهترین بازیگر مرد از جشنواره بین اللملی فجر گفت ک من از همه تشکر میکنم و از آقا امام رضا ممنون هستم. من در دو فیلم ۳۵ بازی کرده ام . در آسمان حرم و دو چشم بی سو.

 

کاسبی افزود: برای بشر امروزی که مسئله روحی مهمترین مسئله است،آدمی را نمی شناسم که با حال بد بد مرقد آقا رفته باشد و با حال خوب برنگشته باشد.

 

بعد از کاسبی نوبت سجاده چی بود که بیانیه داوران را بخواند،اما او گف تچون دوستان کمبود ها را گفتند و از حوزه معنوی وارد شدند دیگر تصور نمیکنم که چندان اهمیت داشته باشد که بیانیه داوران را بخوانیم. فقط به این موضوع بسنده می کنم که جشنواره های موضوعی مشکلاتی دارد و فیلمنامه نویسان نمی دانند که دقیقا باید چگونه رفتار کنند و بنویسند برای همین پیشنهاد می کنم برای آنها کارگاه های فیلمنامه نویسی تشکیل بدهیمو چگونگی نگاه به یک موضوع و شیوه های تحلیل و سازمان یافته بودنموضوع را یاد بدهیم.

 

در پایان مراسم از برندگان هشتمین جشنواره فیلمنامه نویسی تقدیر شد و جوایزی به آنها اهدا شد.

|سینما پرس|

نظر شما