يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۹
کد خبر: ۶۷۴۱۳
|
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۱
رقابت‌هاي کشتي آزاد قهرماني جهان - مجارستان
آزادکار وزن‌ 96 و 55 کيلوگرم کشورمان با پيروزي در فينال رقابت‌هاي قهرماني جهان مقابل حريفان خود مدال طلا گرفتند.
 به گزارش شهر، در ادامه چهل‌وچهارمين دوره رقابت‌هاي کشتي قهرماني جهان در ورزشگاه «پاپ لازلو» بوداپست مجارستان آغاز ‌شده است، رضا يزداني آزادکار وزن 96 کيلوگرم کشورمان با برتري مقابل حريف آذربايجاني مدال طلا را بر گردن آويخت.

 يزداني که پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتيجه 7 بر 3 ايوان يانکوفسکي از بلاروس را شکست داده بود، در دور سوم نيز در کمتر از دو دقيقه با نتيجه 7 بر صفر مقابل ساندو از کانادا به پيروزي رسيد. وي در دور سوم داتو کراشويلي از گرجستان را با نتيجه 8 بر 2 مغلوب کرد و به نيمه‌نهايي رسيد. يزداني براي حضور در فينال نيز با نتيجه 8 بر يک پاولو اولينيک از اوکراين را از پيش رو برداشت و جواز حضور در ديدار پاياني را کسب کرد.

يزداني در فينال با نتيجه 4 بر 2 مقابل ختاگ گازيموف، دارنده مدال برنز المپيک لندن از آذربايجان به پيروزي دست يافت و مدال طلا را آز آن خود کرد. در اين وزن 33 کشتي‌گير روي باسکول رفته‌ بودند.

مدال‌هاي برنز اين وزن به پاولو اولينيک از اوکراين و آنزور بولتوکائف از روسيه رسيد.

رضا يزداني که مدال طلاي سال 2011 جهان را در کارنامه دارد با مصدوميت در المپيک لندن در حالي‌که شانس کسب مدال طلا را هم داشت وداعي تلخ با آن مسابقات داشت،‌ اما با اين مدال طلا نشان داد که هنوز هم حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد.

مدال طلای سبک وزن پس  از حدود 40 سال 

حسن رحيمي نماينده وزن 55 کيلوگرم کشورمان پس از استراحت در دور نخست در دور دوم رسول کالي‌يف از قزاقستان را با نتيجه 7 بر صفر (ضربه فني) شکست داد و راهي مرحله بعد شد. وي در دور سوم هم با نتيجه 9 بر 2 از سد کيم از کره جنوبي گذشت و راهي مرحله يک‌چهارم نهايي شد. رحيمي در اين مرحله عليم بائف از قرقيزستان را با نتيجه 7 بر صفر شکست داد و گام به نيمه‌نهايي گذاشت.

وي براي حضور در ديدار پاياني با نتيجه 9 بر صفر مقابل نريمان اسراپيلوف از روسيه به پيروزي رسيد و فيناليست شد. رحيمي در فينال با نتيجه 2 بر يک آميت کومار، دارنده مدال برنز المپيک لندن، از هند را شکست داد و مدال طلا را بر گردن آويخت.

رحيمي که در المپيک لندن با شکست مقابل کومار از کسب مدال بازمانده بود نه تنها انتقام شکست المپيک را از اين کشتي‌گير گرفت بلکه بعد از 42 سال کشتي آزاد ايران را در وزن اول صاحب مدال طلا کرد.

آخرين مدال طلاي کشتي آزاد ايران در وزن اول توسط ابراهيم جوادي (در وزن 48 کيلوگرم) در مسابقات جهاني سال 1971 در صوفيه بلغارستان به دست آمده بود. رحيمي در مسابقات جهاني سال 2011 به مدال برنز دست يافته بود.

مدال‌هاي برنز اين وزن به سزار آکگول از ترکيه و نريمان اسراپيلوف از روسيه رسيد. کشتي‌گيران آمريکا و قزاقستان هم پنجم شدند.

* رده‌بندي وزن 55 کيلوگرم به شرح زير است:

1- حسن رحيمي (ايران) 2- آميت کومار (هند) 3- سزار آکگول (ترکيه) و نريمان اسراپيلوف (روسيه) 5- رسول کالي يف (قزاقستان) و اسکوبدو (آمريکا)
نظر شما