يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۸
کد خبر: ۶۷۵۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۸
نقل و انتقالات تابستانی باشگاههای اروپایی به پایان رسید تا تیم های قاره سبز از این پس با داشته های خود به فکر موفقیت در فصل جاری باشند. در این میان نقل و انتقالات غول های اسپانیا یعنی بارسا و رئال مثل همیشه پر سر و صدا دنبال شد، مخصوصا کهکشانی های مادرید که دورانی پر از حاشیه را سپری کردند.
به گزارش شهر، در این میان می توان به هزینه های گزاف تیم های فرانسوی از جمله موناکو و پاری سن ژرمن نیز اشاره کرد و در آن سو به کم کاری تیم های ایتالیایی که یکی، ۲ سالی است با بحرامن مالی دست و پنجه نرم می کنند، پرداخت. در ذیل در حالی می خواهیم ۱۰ نقل و انتقال بزرگ اروپا را برای فصل ۲۰۱۳ – ۲۰۱۴ بررسی کنیم که امسال رکورد نقل و انتقالات تاریخ فوتبال جهان نیز بار دیگر شکسته شد.

۱- اتوئو شاگرد مورینیو شد

ساموئل اتوئو، مهاجم سابق اینتر که همراه با مورینیو در این تیم به ۳ جام را در یک فصل فتح کرد، پس از آنکه مسئولان تیم آنژی ماخاچ کالا قادر به پرداخت دستمزد گزاف او نشدند، تصمیم به جدایی از این تیم گرفت و بار دیگر شاگرد مورینیو شد. چلسی پس از ناکامی در جذب وین رونی، اتوئو را جذب کرد تا در خط حمله ضعفی نداشته باشد. مهاجم سیه چرده کامرونی در حالی که می توانست به اینتر بازگردد با دستمزد پایین ۵ میلیون یورو به چلسی رفت.

۲- ویا در تیم دوم مادرید

داوید ویا که با درخشش در والنسیا مورد توجه مقامات بارسلونا قرار گرفت، نتوانست در ۲ سالی که در این تیم سپری روزگاری خوشی داشته باشد. مصدومیت شدید ویا در سال اول حضور در میان آبی و اناری ها سال تلخی را برایش رقم زد و سال گذشته نیز مهاجم بارسلونا کمتر بازی کرد تا جایگاهش را در تیم ملی اسپانیا نیز از دست بدهد. ویا در سال جام جهانی در حالی با امدن نیمار به نیوکمپ رقابت را سخت تر از گذشته دید، ترجیح داد به تیم دوم مادرید برود، هر چند که دستمزد ۵.۱ میلیون یورویی او در اتلتیکو زیاد مورد استقبالش قرار نداشت.

۳- بازگشت کاکا به سن سیرو

کاکا که در زمان پیوستنش در سال ۲۰۰۹ به رئال مادرید ستاره جهان فوتبال بود و با انتقال ۶۸.۵ میلیون یورویی یکی از بزرگترین نقل و انتقالات فوتبال اروپا را رقم زده بود، حالا تنها با ۶ میلیون یورو به میلان بازگشت تا بتواند سال آینده در ترکیب تیم ملی کشورش در جام جهانی که خود برزیل  میزبان آن است، حاضر باشد. کاکا در ۴ سال حضورش در رئال هیچ گاه نتوانست جایگاه ثابتی در ترکیب این تیم پیدا کند و به امید تکرار روزهای فوق العاده اش به سن سیرو بازگشت.

۴-  پیوستن توز به بانوی پیر

کارلوس توز، مهاجم آرژانتینی که ۲ فصل نسبتا موفق را در من سیتی گذارند، تصمیم گرفت به سری آ برود تا بتواند در تیمی مثل یوونتوس که قدرت اول ایتالیا محسوب  می شود، بیش از پیش خودش را نشان دهد. اختلافات مهاجم کوتاه قامت فصل گذشته منچستر سیتی با روبروتو مانچینی خیلی از اوقات روزهای خوبی را برای این مهاجم در شهر منچستر رقم نمی زد تا در نهایت او با ۱۰ میلیون یورو راهی یوونتوس(بانوی پیر) شود.

۵- باواریایی ها هم بیکار نماندند

ماریو گوتزه که فصل گذشته با دورتموند فصل خوبی را پشت سر گذاشت و در فینال لیگ قهرمانان نیز مقابل تیم جدیدش غایب بود، از همان فصل گذشته حضورش را در بایرن قطعی کرده بود که حضور او در تیم رقیب دورتموند انتقاد شدید هواداران را به همراه داشت. گوتزه که کار سختی برای قرار گرفتن در ترکیب تیم پرستاره گواردیولا دارد، با ۳۷ میلیون یورو به جمع باوارایی ها پیوست.

۶- اوزیل با ناراحتی به آرسنال رفت

شاید بتوان گفت که یکی از جنجالی ترین انتقالات این فصل اروپا را مسعود اوزیل رقم زد که با ۵۰ میلیون یورو در روز پایانی نقل و انتقالات به آرسنال پیوست. جدایی هافبک طراح رئال پیامدهای زیادی را برای روسای این باشگاه داشت اما آن ها مجبور بودند به خاطر تامین بخشی از هزینه های قرارداد گزاف بیل شماره ۸ رویایی کهکشانی ها را بفروشند. البته پیوستن اوزیل به آرسنال باعث خوشحالی هواداران توپچی های لندن شد که در نقل و انتقالات امسال تا پیش از جذب هافبک آلمانی کار بزرگی انجام نداده بودند.

۷- نیمار آبی و اناری شد

مهاجم جوان برزیلی که یکی، ۲ فصل بود مورد توجه غول های اسپانیایی قرار داشت در نهایت بارسا را با وجود اینکه پول کمتری نسبت به رئال پرداخت می کرد، ترجیح داد و آبی و اناری شد. انتقال او از سانتوس برزیل به بارسلونا ۵۷ میلیون یورو آب خورد، با اینکه هنوز هم خیلی از کارشناسان معتقدند او در کنار مسی نمی تواند به خوبی بدرخشد اما امید اصلی اسکولاری برای قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۴ همین فوق ستاره جوان بارسا است.

۸- احیای موناکو با فالکائو

موناکو با اینکه همواره یکی از بزرگترین تیم های اروپایی به شمار می رود اما با سقوطش به دسته دوم فرانسه هوادارانش را در سطح جهان بسیار ناامید کرده بود تا اینکه با حضور میلیاردهای جهان در لیگ فرانسه این تیم هم به لیگ دسته اول فرانسه بازگشت و حالا هم با خرید فالکائوی کلمبیایی سعی در بالا کشیدن خود دارد. فالکائو که ۲ فصل رویایی را با اتلتیکومادرید پشت سر گذاشت، با وجود تعدد پیشنهادها ترجیح داد از قراداد ۶۰ میلیون یورویی با موناکو نگذرد.

۹- کاوانی در کنار زلاتان

ادیسون کاوانی که با گلزنی هایش در یکی، ۲ فصل اخیر ناپولی را به جمع مدعیان سری آ رسانده بود، از نگاه مالک متمول پاری سن ژرمن دور نماند و با قراردادی هنگفت به مبلغ ۶۴ میلیون یورو همبازی زلاتان ابراهیموویچ شد تا پاریسی ها در خط حمله برای هر تیمی در سطح اروپا خط و نشان بکشند. این قرارداد هم نشان داد که باشگاههای فرانسوی به دنبال بالا بردن سطح لوشامپیونه با آوردن بازیکنان مطرح جهان به این لیگ هستند.

۱۰- بیل، گرانقیمت ترین بازیکن تاریخ جهان

در نهایت پس از چند ماه کش و قوس میان باشگاه های تاتنهام و رئال مادرید گرت بیل، ستاره خط میانی تیم انگلیسی به جمع کهکشانی ها پیوست. با اینکه رئالی ها با پداخت ۱۰۰ میلیون یورو به بیل او را به عنوان گرانقیمت ترین بازیکن تاریخ جهان تا به امروز معرفی کردند اما منتقدان این انتقال که تعدادشان کم هم نیست، منتظر نمایش این بازیکن در سانتیاگو برنابئو هستند تا ثابت کنند که هنوز هیچ بازیکنی در جهان به اندازه ۱۰۰ میلیون یورو نمی ارزد.

غول های پر سر و صدای اسپانیا

به این ۱۰ انتقال هم که دقت کنیم، در اکثر آن ها یک نام از تیم های بزرگ اسپانیا یعنی بارسلونا و رئال مادرید می بینیم که این نوید را می دهد که همچنان این ۲ تیم می توانند بزرگترین بازی جهان را برگزار کنند. البته در میان نباید از ولخرجی مالکان تازه وارد تیم های فرانسوی گذشت که به نظر می رسد تا چند سال آینده می توانند این لیگ را به حدی برسانند که مانند ۴ لیگ دیگر معتبر اروپا مورد توجه قرار گیرد و همچنین تیم های ایتالیایی که مثل یکی، ۲ سال اخیر زیاد در بازار نقل و انتقالات دست به جیب نشدند تا لیگشان مورد توجه کمتری قرار بگیرد. در پایان هم از تیمی به نام بایرن مونیخ با نشاندن مربی بزرگی مثل گواردیولا بر روی نیمکتش نباید به آسانی گذشت که به نظر می رسد امسال نیز مدعی کسب ۳ گانه دیگری هستند./ 
|منبع :ایپنا|
نظر شما