شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۲
کد خبر: ۶۸۱۷۴
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
رییس سازمان ملی استاندارد ایران مطرح کرد
برزگری با اشاره به اینکه بررسی حادثه اتوبان قم -تهران در سازمان استاندارد به پایان رسیده است گفت:سازمان استاندارد مسئولیت بررسی لاستیک را برعهده داشت که بعد از بررسی های صورت گرفته مشخص شد که از لاستیک های معتبرو با کیفیت دنیا استفاده شده است.

به گزارش شهر برزگری رییس سازمان ملی استاندارد ایران‌ درباره آخرین وضعیت بررسی حادثه اتوبوس های اسکانیا در اتوبان قم ـ تهران تصریح کرد:سازمان استاندارد مسئولیت بررسی لاستیک را برعهده داشت که بعد از بررسی های صورت گرفته مشخص شد که از لاستیک های معتبرو با کیفیت دنیا استفاده شده است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران‌ با اشاره به اینکه از گروه کارشنااسی سوئدی تا به امروز یک نفر به ایران آمده و قرار است چهار نفر دیگر از کارشناسان نیز طی روزهای آینده به ایران سفر خواهند کرد،افزود:نتیجه علت حادثه توسط کمیته ها و گروه های مختلف اعلام می شود و کارشناسان سوئدی تنها به منظور بررسی و تایید استانداردهای اروپایی و طراحی خودرو توسط کارخانه سازنده به ایران می آیند.

وی ادامه داد:سازمان استاندارد در رابطه با لاستیک اعلام نظر کرده ایم و گواهی هایی که برای اتوبوس های اسکانیا ارائه شده دارای استانداردهای اروپایی است و نمونه ای از خودرو را در خرید اولیه خود به اروپا ارسال کرده ایم و گواهی لازم نیز اخذ شده است.

برزگری با بیان اینکه بررسی لاستیک اتوبوس‌های اسکانیا در سازمان استاندارد به اتمام رسیده است افزود:سایر کار گروه ها که عوامل حادثه تصادف در اتوبان قم- تهران را بررسی می کند در حال فعالیت هستند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت:یکی دیگر از فرضه های علت حادثه تصادف اتوبوس های اسکانیا در اتوبان قم تهران فرضه سرعت است.

وی در توضیح علت حادثه تشریح کرد:خودرویی از طرف قم به سمت تهران در حال حرکت بود و در لاین 2 با یک خودرو دیگر تصادف می کند و لاین سرعت می‌رسد در نهایت با گاردریل برخورد و بعد از قطع دو گاردریل وسط با یک چراغ برق نیز اصابت کرده سپس درباند مخالف با یک تاکسی تصادف می کند و در نهایت به شانه خاکی می رسد و با اتوبوسی که از تهران به سمت اصفهان در حال حرکت بود برخورد کرده که در این رویداد فرضه سرعت را نباید نادیده گرفت.

برزگری تصریح کرد:طبق اظهارات سردار مهمانداررئیس پلیس راه راهور ناجا سرعت متوسط اسکانیا 93 کیلومتر بود همچنین به گفته وی از زمانی که اتوبوس در پلیس راه ساعت زده است تا وقوع تصادف 18 دقیقه زمان محاسبه شده و فاصله این مسافت نیز 28 کیلومتر بود.

وی ادامه داد:این درحالی است که از زمانی که راننده در پلیس راه ساعت می زند تا زمان حرکت چند دقیقه زمان از دست می رود که این مدت باید از 18 دقیقه کاسته شود ؛اگر این مدت زمان از دست رفته 5 دقیقه باشد و این مدت از 18 دقیقه کم شود در سرعت متوسط بسیار موثر است.

برزگری گفت:با این حساب اگر سرعت را براساس فرمول مربوطه محاسبه کنیم سرعت اتوبوس پیش از 130 کیلومتر بوده است.

وی با تاکید براینکه سرعت باید به عنوان یک فرضه درعلت حادثه مورد بررسی قرار گیرد،افزود:لاستیک اتوبوس بعد از بررسی های صورت گرفته از بهترین لاستیک های دنیا است .

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه گروه های مختلف در حال بررسی عوامل حادثه هستند در باره اعلام نتیجه نهایی علت حادثه ،گفت:هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی در جلسه ای اعلام کرد که نتیجه حادثه تا 10 روز دیگر اعلام می شود که با این تفاسیر باید در هفته جاری علت حادثه اعلام شود.

منبع: خانه ملت
مطالب مرتبط
نظر شما