چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۶
کد خبر: ۶۸۳۰۵
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
فرمانده ناجا با بیان این که 40 هزار تن در قالب پلیس محلات فعالیت می‌کنند، گفت: پیشرفت کشور باید متناسب با توسعه و نیاز امنیتی مردم باشد.
به گزارش شهر، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم صبح امروز در اولین گردهمایی یگان‌های حفاظتی سازمان‌های دولتی پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه بعد از جنگ تحمیلی میزان توسعه زیرساخت‌ها با ساختن سد، نیروگاه‌ها و .... شدت گرفت گفت: این میزان توسعه موجب شد تا نیاز امنیتی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه درگذشته میزان جرم با میزان جمعیت سنجیده می‌شد، گفت: صرف نظر از تهدیدات سازمان‌یافته همچون موادمخدر، تهاجم‌فرهنگی و .... پیشرفت و توسعه بار امنیتی را به دنبال می‌آورد، به گونه‌ای که در پایتخت ایران جمعیت شب و روز بسیار متفاوت است و این مساله سبب می‌شود که بار امنیتی متفاوتی را شاهد باشیم.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در ایران به ازای هر سه تن یک خودرو وجود دارد که بر همین اساس در حال حاضر میزان خودروها به 25 میلیون عدد رسیده است، گفت: بر اساس استانداردهای جهانی این میزان خودروها باید به 50 میلیون برسد، اما این افزایش دو برابری موجبات ترافیک را فراهم می‌کند و به عنوان نمونه در فرودگاه مهرآباد شاهد اوج پروازها بودیم و پس از آن فرودگاه امام راه‌اندازی شد. اما در حال حاضر به دلیل افزایش تردد و سفرها ظرفیت این فرودگاه نیز به اشباه رسیده است و باید به‌زودی فاز دوم فرودگاه امام خمینی نیز راه‌اندازی شود چرا که این فرودگاه بیشتر از این ظرفیت کار ندارد.

فرمانده ناجا با بیان اینکه شتاب توسعه در ایران به دلیل برنامه‌ریزی صحیح، تامین منابع و ... مناسب است، گفت: این در حالی است که در این چند ساله اخیر و پس از انقلاب اسلامی شاهد ایجاد تحریم‌های فزاینده در ایران بوده‌ایم اما این تحریم‌ها سرعت پیشرفت را کم نکرد.

وی با بیان اینکه نیاز امنیتی تنها تابع جمعیت و وسعت نیست، گفت: بافت سنتی به دلیل کنترل اجتماعی مانع از وقوع جرم می‌شود اما در جوامع توسعه‌یافته که نهادها خودجوش نیستند، کنترل اجتماعی کم شده است.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در آغاز برنامه سوم به دلیل ادغام نیروها در ناجا، در ضعیف‌ترین وضعیت ممکن بوده‌ایم، گفت: در آن زمان نیاز به بازسازی بسیار احساس می‌شد به گونه‌ای که در آن زمان هر سال 11 درصد به کشته‌ها اضافه می‌شد که اگر به همان منوال جلو می‌رفتیم امسال باید شاهد مرگ 52 هزار تن در تصادفات می‌بودیم.

وی با بیان اینکه در آغاز برنامه سوم و پس از ادغام سازمان‌ها نیاز بازسازی ناجا احساس می‌شد، گفت: به همین دلیل حوزه نظم و امنیت در زیر مجموعه پلیس قرار گرفت و در ‌آن دوران برخی سازمان‌ها در نیروی انتظامی ادغام شدند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها اثبات می‌کنند با تاسیس یگان حفاظت حاکمیت‌ آنها مخدوش می‌شود، گفت: اگر یگان حفاظت سازمانی به پلیس پیشگیری ملحق شود قطعا حاکمیت آنها مخدوش نخواهد بود و راهکار این امر نیز آن است که موضوعات نرم‌افزاری و آموزش به پلیس واگذار شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 10 دستگاه دارای یگان حفاظت هستند، گفت: هفت دستگاه دیگر نیز مجوز تاسیس یگان حفاظت را دریافت کرده‌اند که به‌زودی این یگان‌ها نیز تشکیل خواهد شد.

احمدی مقدم با بیان اینکه نیروی انتظامی حرفه‌ای کردن ساختار را با قوت ادامه می‌دهد و تاسیس یگان حفاظت وزارتخانه‌ها نیز در این راستا است، گفت: همچنین سعی شده است که با راه‌اندازی پلیس محله که تحت نظر شرکت‌های خدمات حفاظتی فعالیت می‌کنند نسبت به تامین امنیت محلات نیز اقدام شود به گونه‌ای که در حال حاضر با جذب نگهبانان دیگر لازم نیست که از ماموران ناجا در وقت استراحت استفاده کرد تا بازدهی لازم را در حین انجام کار نداشته باشند.

وی با بیان اینکه 40 هزار تن در قالب پلیس محلات فعالیت می‌کنند، گفت: پیشرفت کشور باید متناسب با توسعه و نیاز امنیتی مردم باشد.
نظر شما