شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۴
کد خبر: ۶۸۴۳۲
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
پنجمین تندیس «درنای کاغذی» به یادبود جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کودک و نوجوان اصفهان در میدان امام حسین (ع) اصفهان، نصب و رونمایی شد.
به گزارش  شهر، سیداحمد میرعلایی (دبیر جشنواره کودک و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی) در مراسم رونمایی از تندیس «درنای کاغذی» که سه‌شنبه 16 مهرماه مصادف با روز جهانی کودک انجام می‌شد، ضمن خوشامدگویی به کودکانان و نوجوانان حاضر، گفت: من به تمام کودکان و نوجوانان سراسر دنیا و آینده‌سازان سلام می‌کنم. امروز اصفهان دیگر نصف جهان نیست بلکه همه جهان است چون ما در این شهر و با تاسی دین‌مان شعار دفاع از حقوق کودکان درگیر جنگ را از کلام پیامبر اعظم (ص) استخراج کردیم.

وی افزود: شاکریم دینی داریم که بر سر ساداکو، کودکان حلبچه و سردشت دست می‌کشد و صلح و دوستی به ارمغان می‌آورد. متأسفانه در دهه‌های گذشته شاهد افکندن بمب شیمیایی در هیروشیما بودیم که از آن واقعه عکس‌ها و خاطرات تلخی باقی مانده است. به همین دلیل ما امروز علاوه بر مراسم رونمایی از تندیس درناهای کاغذی، مراسمی در سردشت، دمشق، حلبچه و با اختلاف ساعت در هیروشیما خواهیم داشت.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی سپس به نامه‌ای که کودکان تمام دنیا به بانکی‌مون(دبیرکل سازمان ملل) نوشته‌اند، گفت: با حضور شما در این مراسم و امضای این نامه در تمام دنیا، دست‌یابی به صلح و دوستی و جهانی بدون جنگ از سوی شما اعلام خواهد شد. ما امروز زیر سایه پرچم حضرت رسول اکرم (ص) امیدواریم که آزادی، صلح، عشق و دوستی را با نامه‌ای که تنظیم شده و توسط حاضران امضا می‌شود، به جهان ابلاغ کرده و به همه اعلام کنیم که ما نه تنها خواستار صلح هستیم بلکه در انتظار آن به سر می‌بریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این نامه در سایت‌ها قرار خواهد گرفت و تمام کودکان دنیا به آن دسترسی دارند. ما امیدواریم همه و مخصوصا کودکان در جهت انتشار آن در فضای مجازی کمک کنند تا پیام صلح و دوستی‌ کودکان به جهانیان ابلاغ شود. فکر می‌کنم این نامه هر چه پربارتر باشد چترهای صلح و مخالف و خشونت علیه کودکان گسترده‌تر خواهد شد.

دبیر جشنواره کودک سپس به فرشی که قرار است در همین زمینه به بانکی‌مون اهدا شود، گفت: گره‌های این فرش امروز زده می‌شود و یک یا دو ماه دیگر با نقشه‌ای که برای آن طراحی شده، آماده و تقدیم آقای بانکی‌مون خواهد شد.

میرعلایی در پایان سخنانش با اشاره به حضور رایزن فرهنگی عراق در این مراسم اظهار کرد: قرار بود در این برنامه از سوریه نیز نماینده‌ای داشته باشیم اما متأسفانه جلسه‌ای پیش آمد که این اتفاق نیفتاد. در هر صورت میهمان خارجی جشنواره کودک درمراسم رونمایی از تندیس درناهای کاغذی حضور دارند و انشاءالله نامه صلح کودکان به دنیا بتواند پیام‌آور صلح و دوستی باشد.

پس از سخنان میرعلایی چهار کودک با لباس سفید که نشانی از شهرهای دمشق، حلبچه، هیروشیما و سردشت به عنوان شهرهایی که مورد حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند از سالن کتابخانه مرکزی اصفهان خارج شدند.

همچنین ترجمه فارسی دکلمه‌ای درباره وقایع هیروشیما و آسیب‌دیدگان بمب‌های شیمیایی که توسط خواهرزاده ساداکو ساساکی سروده شده بود، قرائت شد.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این برنامه، نامه کودکان دنیا به دبیر کل سازمان ملل در حضور میهمانان خارجی، نمایندگانی از بنیاد ساداکو و مسوولان شهر اصفهان خوانده شد. سپس نسخه‌ای از این نامه به دو زبان انگلیسی و فارسی مقابل ساختمان کتابخانه مرکزی اصفهان نصب شد.

در ادامه نیز درنای کوچکی که سال 1945 توسط ساداکو تهیه شده بود از سوی نمایندگان کشور ژاپن به دبیر جشنواره کودک اهدا شد.

میرعلایی پس از دریافت این هدیه گفت: این درنا با دست‌های کوچک کودکی که سال‌ها رنج کشیده بود، ساخته شده است و به قدری کوچک است که آن را با سوزن درست کرده است. این درنا را به نمایندگی از کودکان ایرانی تحویل می‌گیرم و به موزه سینما خواهم سپرد.

سپس سیروس حسن‌پور کارگردان سینما به همراه رایزن فرهنگی عراق، تندیس جشنواره کودک را به نمایندگان بنیاد ساداکو اهدا کرد.

پس از اهدای این تندیس‌ها کودکی به نمایندگی از بنیاد ساداکو اولین گره از فرش جشنواره کودک که قرار است به بانکی‌مون اهدا شود را زد.

سیروس حسن‌پور به عنوان نماینده هنرمندان ایرانی، علی فروتن به عنوان نماینده هنرمندان برنامه‌ساز کودک و رایزن فرهنگی عراق به عنوان نماینده مردم حلبچه گره‌های دیگری به این فرش زدند.

همچنین یادداشت شهرداران هیروشیما و اوکی‌ناوا به زبان فارسی قرائت و ساساکی ماساهیرو پیام بنیاد ساداکو را قرائت کرد.

در پایان این مراسم و پس از قرائت نامه‌ کودکان دنیا به بانکی‌مون به زبان‌های انگلیسی و فارسی، از تندیس درنای کاغذی رونمایی شد و گروه فیتیله‌ای‌ها نیز سرود «ای ایران» را قرائت کردند.

براساس اعلام جشنواره فیلم کودک، ساداکو ساساکی در زمان بمباران اتمی هیروشیما دختر بچه‌ای دو ساله بوده که بعدها در 11 سالگی براساس تشعشعات ناشی از بمباران به سرطان خون مبتلا می‌شود.او براساس یکی از افسانه‌های قدیمی تلاش می‌کند تا 70 درنای کاغذی بسازد تا حال جسمی‌اش بهبود یابد.

از درنای کاغذی به عنوان نمادی از صلح جهانی یاد می‌شود که تاکنون تنها پنج تندیس از آن در کشورهای ژاپن، آمریکا، هاوایی، سوئیس و ایران نصب شده است.
منبع: ایسنا
مطالب مرتبط
نظر شما