شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۹
کد خبر: ۶۹۰۶۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
اعضای شورای شهر تهران یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک، حفظ و بازسازی عمارت معروف عین الدوله را به تصویب رساند.
به گزارش شهر اعضای شورای شهر تهران به منظور جلوگیری از تخریب و نابودی ابنیه تاریخی و فرهنگی شهر تهران و لزوم حفظ و صیانت از آثار میراث فرهنگی، تاریخی و هنری شهر و ضرورت بازسازی و بهسازی آثار تاریخی پایتخت درخواست رسیدگی و ساماندهی عمارت عین الدوله واقع در محدوده شهرداری منطقه 4 را کردند.

محمد مهدی تندگویان در جریان بررسی این فوریت با بیان اینکه گودبرداری در این منطقه انجام شده که 15 سال است رها شده گفت: این گودبرداری برای این عمارت قدیمی و ساختمان های اطرافش ایجاد خطر کرده است.

وی درخواست کرد این عمارت از لیست املاک قابل فروش شهرداری خارج شود. تندگویان همچنین به شکایت فردی که مدعی است صاحب بخش گودبرداری شده این زمین است گفت: این فرد به دلیل تشویق اذهان عمومی از مردم منطقه که نسبت به این ساخت و سازها حساسیت دارند شکایت کرده اند.

تقی پور سخنگوی شورای شهر نیز تملک زمین را از وظایف میراث فرهنگی دانست و افزود: این طرح باید با مشارکت میراث فرهنگی حل شود.

علیرضا جاوید معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه این ساختمان از میراث فرهنگی پایتخت است خاطرنشان کرد: خود ملک توسط شهرداری تملک شده ، بازسازی و در حال حاضر کاربرد فرهنگی هنری دارد. وی با بیان اینکه اینکه در زمان تملک این ساختمان 5 هزار عرصه آن در اختیار مالک باقی ماند گفت: در آن زمان مجوز ساخت 25 طبقه مسکونی و تجاری به مالک داده شد که بعدا شهرداری از سخت و ساز در این منطقه منصرف شد.

وی با بیان اینکه مراجع قضایی سه حکم قطعی علیه شهرداری صادر کردند گفت: چون این ملک در اختیار بخش دولتی قرار گرفته بود شهرداری آن را خریداری و سپس در سال 90 دوباره به بخش خصوصی واگذار کرد .

جاوید با بیان اینکه در حال حاضر مجوز ساخت 10 طبقه زمین به مالک داده شده است گفت: تمامی نقشه ها به امضای میراث فرهنگی ارائه و مجوز آن از سوی میراث صادر شده است.

دبیر نیز در این رابطه خواستار تغییر عنوان یک فوریت به تعیین تکلیف زمین عمارت عین الدوله شد و به اعضا تذکر داد  این زمین مشکلات قضایی دارد.

همچنین در این جلسه حکیمی پور خواستار اعلام وصول طرح پخش جلسات شورای شهر از رادیو تهران را از هیات رئیسه کرد.

رسیدگی به مناطق گردشگری شمال پایتخت

در جلسه امروز شورای شهر تهران همچنین سید مهدی اعرابی دبیر شورایاری منطقه یک تهران در خصوص مشکلات و عملکرد این منطقه توضیحاتی ارائه کرد. در جریان این گزارش وی به وجود خانه های مشاهیر فرهنگی و هنری منطقه اشاره و گفت: خانه افرادی چون سیمین دانشور و جلال آل احمد در این منطقه واقع است و بهتر است به موزه تبدیل شود.

وی همچنین خواستار تبدیل اراضی سوهانک به ورزشگاه و تملک باغات بزرگ منطقه شد.

وی همچنین از 15 نقطه کانونی بافت فرسوده در منطقه خبر داد.

اسماعیل دوستی نیز در جریان این گزارش خواستار رسیدگی به مسیرهای توچال و دارآباد به کوهنوردان در آن تردد دارند شد.

تهران 6 هزار مسجد کم دارد

در جلسه امروز شورای شهر تهران همچنین یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تهیه و تکمیل طرح جامع ساماندهی مساجد در کلانشهر تهران بویژه مساجد محلی به تصویب رسید.

بر اساس این طرح مدیریت شهری  می تواند نسبت به گسترش و توسعه مراکز دینی و مذهبی بویژه مساجد با توجه به کمبودهای فراوان مساجد محلی در سطح محلات اقدام کند.

عبدالمقیم ناصحی در جریان بررسی این فوریت گفت: انقلاب ما بدون مسجد قابل تصور و تفسیر نیست و ساخت مساجد جزء حقوق شهروندی به حساب می آید.

وی با انتقاد از نبود مساجد در برخی از مناطق تهران خاطرنشان کرد: تهران 2 هزار مسجد دارد و هنوز با وجود مساعدت های خوبی که در این 7-8 سال انجام شده 6 هزار مسجد کم دارد.

مسجد جامعی در این رابطه تذکر داد : این طرح جهت برطرف کردن کمبود مساجد در سطح محلات تهران است.

انصاری عضو دیگر شورای شهر تهران خواستار افزایش نقش مردمی و خیرین در مسجد سازی شد.

نظر شما