به گزارش شهر، اولین چراغ راهنمایی ثابت در سر چهارراها در سال 1336 در باغ ملی و دروازه شمیران و بعد از آن در پل امیر بهادر و کمرگ امیریه و تقاطع ولیعصر –امام خمینی نصب شد که با دستگاههای کنترل از داخل کیوسک راهنمایی کار می کرد.
برای این منظور ماموری مسئول کنترل خیابان و چراغ بود که همیشه در کیوسک وجود داشت.
اما قبل از نصب این چراغها در تقاطع خیابان ها ,اولین چراغ راهنمایی که وارد کشور شد،دارای دو رنگ قرمز و سبز بود که داخل کوله پشتی قرار داشت و دو کلید جهت تعویض چراغها (خاموش –روشن کردن )داشت.
مامور راهنمایی در حالیکه روی سکویی مخصوص در وسط چهارراه ایستاده بود ،با پشت کردن به طرف رانندگان و زدن کلید به انها دستور توقف یا حرکت می داد.این چراغها با باطری کار می کردند و باطری انها به همراه چراغ در داخل کوله پشتی جای داشت.
گفتنی است چراغهای اتوماتیک از سال 1339 به ایران وارد و در تقاطعها نصب شد.