شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۴
کد خبر: ۶۹۱۵۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
معاون حقوقی شهرداری تهران در گفتگو با سایت شهر:
معاون حقوقی شهرداری تهران با اشاره به تدوین منشور حقوق شهروندی از سوی دولت ضمن اعلام آمادگی شهرداری در این زمینه افزود: مردم با بدیهی ترین حقوق خود آشنایی ندارند اما باید بدانند که حق را که گدایی نمی کنند. حق مردم و حقوق شهروندی وظیفه ای است بر عهده حاکمیت که باید در نهایت احترام ارائه شود.
محمد تقوی معاون حقوقی، شورا و امور مجلس شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر پیرامون لزوم تدوین منشور حقوق شهروندی گفت: حقوق شهروندی امروز در دنیا مقوله ای بسیار مهم است که دولت‌ها وظیفه دارند آن را  محترم بشمارند و رعایت کنند.به همین دلیل  در شهرداری تهران نیز در این ارتباط اقدامات زیادی صورت گرفته است. 

وی در مورد سابقه بحث پیرامون منشور حقوق شهروندی در  شهرداری تهران عنوان کرد: حدود هفت سال پیش مصوبه ای در شورای معاونان و شهرداران با حضور دکتر قالیباف با جایگاه ویژه به تصویب رسید. در این شورا مقرر شد برای اولین مرتبه حقوق شهروندی در ابعاد گوناگون بررسی شود.

تقوی افزود: پس از آن مصوبه، تعدادی از  کارشناسان عالی رتبه حقوقی و شهرداران مشخص کردند که مردم از چه حقوقی برخوردارهستند. مثلا  یکی از حقوق بسیار مظلومانه و کوچک مردم این است که در شهرشان آلودگی های صوتی و هوا نباشد و یا این که مردم حق دارند  در فضایی امن آخر هفته خود را در تفرجگاه ها بگذرانند. 

این مقام مسئول به لزوم آگاهی مردم از حق و حقوق خود اشاره کرد و گفت: شاید مردم کوچه و بازار از این مساله که در برابر وظایفی که بر عهده دارند، حقوقی نیز دارند، آگاه نیستند. اما حق و حقوق شهروندی را حاکمیت و شهرداری ها باید محترم بشمارند و انجام دهند.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: ما آمادگی داریم  نتایج فعالیت های خود را در زمینه حقوق شهروندی به دولت به صورت کتبی اعلام کنیم . با دولت دست همکاری می دهیم تا بتوانیم حقوق شهروندی را اجرایی و عملیاتی تر کنیم. 

باید حقوق مردم را به آنها داد؛ حتی اگر از آن بی اطلاع باشند
تقوی ادامه داد: مردم آنقدر نجیب هستند که با بدیهی ترین حقوق خود آشنایی ندارند. اما مردم باید بدانند که حق را که گدایی نمی کنند. حق مردم و حقوق شهروندی وظیفه ای است بر عهده حاکمیت که باید در نهایت احترام به مردم ارائه شود، حتی اگر شهروندان از این حقوق اطلاع نداشته باشد.

وی در مورد چرایی عدم اطلاع مردم از حقوق خود گفت: علت این است که از سوی نهادهای مسئول و رسانه ها به این حقوق پرداخته نشده است. اطلاع رسانی در این زمینه همواره یک طرفه بوده ، مثلا من به عنوان شهرداری حقوق خود را مطالبه کرده ام اما حقوق مردم را به آنها  اطلاع  و ارائه نداده ام.

 رسانه‌ها به حقوق شهروندی بپردازند
معاون شهردار تهران در انتها خطاب به رسانه ها عنوان کرد: از رسانه ها تقاضا دارم که به مقوله گسترده و پر برکت حقوق شهروندی بپردازند و به مردم بگویند که این حقوق سرمایه های شما است که باید از آن اطلاع داشته باشید.

مطالب مرتبط
نظر شما