يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۳۴
کد خبر: ۶۹۲۵۱
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
رییس جمهور گفت: دانشگاه محل فعالیت احزاب و گروه های سیاسی نیست، دانشگاه و دانشجویان به عنوان ابزار قدرت های سیاسی نیستند.
به گزارش شهر حسن روحانی رییس جمهور ایران درجلسه علنی بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات وفناوری، آموزش و پرورش و ورزش وجوانان درمجلس شورای اسلامی پیرامون اهمیت و جایگاه آموزش عالی و دانشگاه در کشور گفت: ما برای آموزش عالی در کشور با توجه به حساسیت دانشگاهها و اینکه امروز حضور حدود 4.5 میلیون دانشجو در دانشگاه های کشور وجود دارند، رسالت سنگینی بر دوش این نهاد است.

روحانی تصریح کرد: دانشگاه باید دانشگاه باشد، یعنی محل دانشمندان، دانش آموزان و دانش پژوهان، یعنی جمع اساتید و فرهیختگان جامعه یعنی دانشجویان عزیز دانشگاه باید مدیریت فردای کشور را بردوش خود احساس کنند.

رئیس قوه مجریه گفت: ما به دنبال وزیری بودیم که در مرحله اول کیفیت آموزشی دانشگاه ها را ارتقاء بخشد، یعنی توسعه انسانی، علوم و دانش، برای این کار باید آنچنان از لحاظ علمی توانمند باشیم که بتوانیم با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم.

رئیس جمهور عنوان کرد: ما به دنبال وزیری بودیم که به این امر اعتقاد داشته باشد که دانشگاه باشگاه نیست، دانشگاه محل فعالیت احزاب و گروه های سیاسی نیست، دانشگاه و دانشجویان به عنوان ابزار قدرت های سیاسی نیستند.

روحانی ادامه داد: در کنار تحصیل علم باید عمیقا مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه خود را به خوبی درک و لمس کنیم، اما محیط دانشگاه محیط تبادل گروه ها و جناح های سیاسی نیست، دانشگاه باید از آزادی های آکادمیک برخوردار باشد، در دانشگاه باید آزادی بیان و استدلال وجود داشته باشد، هرچند در کل جامعه این امر ضروری است، اما در محیط علم و دانش نیاز به محیطی آرامتر و آزادتر داریم.

وی گفت: دانشگاه باید محیطی باشد که به زبان رهبر معظم انقلاب کرسی آزاداندیشی تشکیل شود، باید قدرت شنیدن افکار دیگران را به وجود آوریم، به قول شهید مطهری که در جایی عنوان کرد؛ "دوست دارم حتی یک مارکسیست هم به او کرسی دانشگاهی واگذار شود و ما به او پاسخ دهیم".

روحانی ادامه داد: ما تحمل شهید مطهری ها و شهید بهشتی ها را نیاز داریم، آستانه تحمل را پایین نیاوریم، به خاطر یک کلام، یک حرکت کوچک خود را آماده برای تشنج و برخورد نکنیم. دانشگاه های ما باید دانشگاهی الگو باشند؛ چرا که در دانشگاه می خواهیم شاهد استقلال هرچه بیشتر باشیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: استقلال به این شکل که به رشدی رسیده ایم که در چارچوب قانون مسائل خود را خود حل کنیم، لذا هر مقدار حل مشکلات دانشجویان و اساتید را به خود آنها واگذار کنیم، پیشرفت بیشتری در این عرصه کسب خواهیم کرد. 

دفاع از فرجی دانا / همه جا با هم، هم نظر و هم فکر هستیم/ او کلید تحولات در دانشگاه است

روحانی در ادامه دفاع از وزرای پیشنهادی خود، ادامه داد: وزارتخانه ای که می خواهد چنین تحولاتی را در جامعه ایجاد کند نیاز به انسان فرهیخته ای که هم اهل علم و هم حلم باشد دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رضا فرجی دانا دارای شایستگی های مذکور است افزود: فرجی دانا می تواند تحولات مثبتی را در دانشگاه پیگیری کند.

وی ادامه داد:‌ در اولین لیستی که دولت یازدهم برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آماده کرده بود در میان اسامی نام رضا فرجی دانا نیز بود منتهی در آن مقطع گزینه پیشنهادی این وزارتخانه به دلیل اشتغالاتشان نمی توانستند مسئولیت را برعهده بگیرند.
روحانی با بیان اینکه رضا فرجی دانا در یک محیط مذهبی همچون قم پرورش یافته، در دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی درس آموخته و مدیریت های محیط های علمی و آموزشی را در محیط های مختلف از دانشکده تا دانشگاهی همچون دانشگاه تهران بر عهده داشته، تصریح کرد: فرجی دانا دوره ای از زندگی خود رادر خدمت سپاه پاسداران و دفاع مقدس سپری کرد.

وی ادامه داد:‌ رضا فرجی دانا فردی است که وقتی با وی در خصوص دانشگاه صحبت کردم احساس کردم همه جا با هم، هم نظر و هم فکر هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه رضا فرجی دانا برنامه دولت یازدهم را به خوبی پذیرفته و توان اجرای آن را دارد تصریح کرد:‌ به خاطر ادب، اخلاق، صبوری و حلم، فرجی دانا می تواند وزیری باشد که ما شاهد دانشگاهی عالم تر، آرام تر و آزادتر در ماه های آینده باشیم و چنین دانشگاهی است که می تواند مدیران لایق آینده را تحویل جامعه دهد.

دفاع از فانی / او از سابقون است

وی با بیان این مطلب که آموزش و پرورش ما نیاز به تحول دارد افزود: ما نیاز داریم که از مدارسی که حافظه محور هستند به سمت یادگیری محور و استدلال محور حرکت کنیم.

روحانی ادامه داد:‌ ما در کشور نیاز به مدارسی داریم که در بسیاری از مواد درسی، خلاقیت دانش آموزان را افزایش دهد همچنین نیاز به سیستم آموزشی در کشور است که در کنار علوم طبیعی و علوم انسانی و اجتماعی توجه ویژه ای کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشور در حال حاضر نیازمند مدارسی است که بتواند نوجوانان ما را در آغاز تحصیل به وظایف اجتماعی و به اختیارات مدنی شان آشنا کند تصریح کرد:‌ بحث اختیار، تکلیف و وظیفه از کلاس های اولیه مدارس باید برای دانش آموزان ما تبیین شود مدارس ما باید دانش آموزان را از شفاهی محوری به کتبی محور بودن هدایت کند به این دلیل من روز اول مهر توصیه کردم که زنگ مطالعه در مدارس ایجاد شود و همچنین پیشنهاد کردم که درس انشاء احیا شود.

وی ادامه داد:‌من در آغاز سال تحصیلی پیشنهاد کردم که دانش  آموزان ما بتوانند آنچه در توان دارند آنچه در دل نگه داشته بر روی کاغذ بیاورند.

روحانی گفت:‌ما نیاز داریم از دوران دبستان دانش آموزان را به مباحثه و گفت و گو عادت دهیم و برای این باید برنامه ریزی دقیقی کنیم باید دبستان ها و مدارس با تحولات و فناوری های جدید از دوران دبستان آشنا شوند.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته استفاده از فضای مجازی و اینترنت از دوران دبستان آغاز می شود، افزود: ما ضمن تقویت هویت اسلامی ایرانی در سراسر کشور باید به فرهنگ های قومی احترام بگذاریم ما باید به خورده فرهنگ ها احترام کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما باید اصل 15 قانون اساسی را اجرایی و عملیاتی کنیم تصریح کرد:‌ این کار از دبستان باید آغاز شود و در مراحل مختلف تا پایان دوره متوسطه به انحاء مختلف ادامه یابد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کشور ما نیاز به یک تحول در آموزش و پرورش دارد گفت: باید بار آموزش و پرورش بین دوش دولت، دوش مردم و نهادهای دیگر تقسیم شود تا بتوانیم محیطی بهتر، شرایطی مناسب تر و وضعیت رقابتی در محیط آموزش و پرورش شاهد باشیم از این رو برای این تحول علی اصغر فانی می تواند این بار مسئولیت را بر دوش بگیرد.

وی ادامه داد: علی اصغر فانی جزء سابقون است در طول مدت 30 سال وی در مسئله آموزش و پرورش فعال و صاحب نظر بودند گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش تمامی مراحل اداری را از معاونت یک اداره در تهران تا مسئولیت آموزش و پرورش یک استان در کردستان در شرایط حساس و تا مراحل مختلف بر عهده داشته است.

 روحانی افزود: از روزی که فانی به عنوان سرپرست وارد وزارتخانه آموزش و پرورش شد، بازخوردها در میان همه آنهایی که سابقه در آموزش و پرورش داشتند بازخوردی مثبت بود، امیدوارم این راه سخت یعنی راه عالم پروری و تزکیه نمودن به دست این وزارتخانه و با مدیریت دکتر فانی همچون گذشته ادامه یابد.

دفاع از صالحی امیری / او در شورای امنیت و مجمع استراتژیک نیز موفق بود

روحانی تصریح کرد: اما ورزش و جوانان که شامل همه جامعه 75 میلیونی است، آنجا که از ورزش همگانی حرف می زنیم که برای ما بسیار مهم است و آنجا که از عدالت در امکانات ورزشی صحبت می کنیم، آنجا که بحث فضای ورزشی را برای جامعه مطرح می کنیم و آنجا که باید عقب ماندگی های ورزش بانوان را جبران کنیم و آنجا که باید ورزش را یکی از پایه های سلامت می دانیم تا نشاط آفرین باشد، ورزش می تواند به بهترین شکل اوقات فراغت را پر کند.

رئیس جمهور افزود: ورزش می تواند رقابت های سالم را به وجود آورد، همچنین ورزش می تواند غرور ملی را بیافریند. آنجا که بحث ورزش قهرمانی است، ورزش می تواند بخشی از تعامل سازنده با جهان باشد. در دیپلماسی عمومی و ورزش همواره به این مهم باید توجه کرد، کما اینکه دیپلماسی عمومی نیز در مقاطع مختلف برای دیپلماسی کارآمد بوده است. ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه ای باید توسط فردی اداره شود که با نظر علمی به این مسئله نگاه می کند، مخصوصا در کنار ورزش مدیر جوانان هم مطرح است.

وی گفت: جوانان به معنای مهارت اجتماعی جوانان به مفهوم تلاش برای اشتغال و ازدواج آنها، پرکردن ساعات فراغت جوانان، نشاط آنها، رقابت های سیاسی و مشارکت جوانان در مسائل سیاسی و اجتماعی مربوط می شود، برای این مسئولیت دکتر صالحی امیری برای این وزارتخانه برگزیده و به مجلس معرفی شد. اگر تعبیر کنم ایشان فردی جامعه شناس در حوزه اجتماعی جوانان با همان دید آسیب شناسی که تخصص وی است می نگرد، سخنی به گزاف نگفته ام.

وی افزود: از آن وقتی که وی معاون وزیر بودند و با شورای امنیت ملی همکاری داشتند، تا زمانی که خود در این شورا عهده دار یکی از معاونت ها شدند و تا مقطعی که در مجمع استراتژیک حضور داشتند، همواره فردی دقیق، اخلاقی و پرتلاش بودند. من حداقل به مدت 9 تا 10 سال با وی همکاری در بخش های مختلف را تجربه کردم. صالحی امیری از لحاظ علمی صاحب نظر، صاحب قلم، متخصص پژوهش و تحقیق بوده و در مدت دو ماهی که سرپرستی این وزارتخانه مهم را بردوش گرفتند، به خوبی از عهده آن برآمدند.

رئیس جمهور  بیان کرد: خواست من از نمایندگان این است که در چارچوب وظایف قانونی شان امروز بررسی صلاحیت وزرا در خانه ملت را ادامه داده و ما انشاءالله در پایان وقت شاهد تکمیل کابینه دولت یازدهم باشیم و قول دولت به مردم عزیز این است که با این تکمیل حرکت در فضای فرهنگی سرعتی بیشتر خواهد یافت.
 از شما نمایندگان که در این مدت به بیاناتم استماع فرمودید سپاسگزاری می کنم.

منبع: خانه ملت
مطالب مرتبط
نظر شما