يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۱
کد خبر: ۶۹۳۹۴
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
در آئین افتتاحیه باشگاه مدیران مجتمع های مسکونی اعلام شد:
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران از آمادگی این کمیسیون برای هرگونه همکاری با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جهت تشکیل کانون های فرهنگی مدیران مجتمع های مسکونی در تمامی 374 محله پایتخت خبر داد.
به گزارش شهر، مرتضی طلایی نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آئین افتتاحیه باشگاه مدیران مجتمع های مسکونی که با حضور امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بیش از 200 نفر از مدیران این مجتمع ها در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خواست تا طرح ترویج آیین همسایگی را در سطح تمامی محلات پایتخت اجرایی کند.

تشکیل کانون های فرهنگی محلات و انتخاب شهروندان برگزیده
در این مراسم مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران تحقق جامعه سالم و شهر سالم را منوط به وجود شهروند سالم دانست و گفت : طی مسیر شهروند سالم تا جامعه سالم از یکسو مستلزم برنامه ریزی درست و مستمر مدیران فرهنگی شهر و از سوی دیگر وابسته به نظارت اجتماعی یا همان آموزه دینی امر به معروف و نهی از منکر است و طرح ترویج آیین همسایگی نیز دقیقا در همین راستا تعریف و اجرا می شود.

وی با بیان اینکه جشنواره چهل خانه و طرح ترویج همسایگی طی بیش از یک سال گذشته با پشتوانه کارشناسی شورای شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مجتمع های مسکونی پرجمعیت مناطق 22 گانه تهران اجرا شده است افزود : مدیریت شهری با اجرای این طرح مستمر و فرهنگی در صدد آشنا سازی شهروندان با حقوق و تکالیف همسایگی در سایه آموزه های دینی و بومی است و در این مسیر مدیران مجتمع های مسکونی موثر ترین بازوی اجرایی و همیار برای تحقق اهداف طرح هستند.

وی با اشاره به تجربه خوب یک ساله اجرای این طرح اظهار داشت : امروز شاهد یکی از خروجی های ماندگار این طرح هستیم و امیدواریم راه اندازی باشگاه مدیران مجتمع های مسکونی شهر تهران مقدمه تشکیل هر چه سریع تر کانون های فرهنگی مدیران مجتمع ها در تمای 374 محله شهر تهران باشد.

طلایی تأکید کرد: ما در شورا کاملا آماده حمایت همه جانبه از این طرح هستیم، شورایاری ها باید پای کار بیایند. فرهنگسراها، خانه های فرهنگ و سراهای محله می توانند مکان تشکیل این کانون ها شوند و ستاد ساماندهی تشکل های مردم نهاد می تواند از اعتبارات خود در این طرح مهم هزینه کند و به نظرم هیچ موضوعی مهم تر و اولی تر از رفع مسائل و مشکلات شهروندان در محله و مکان زندگی نیست.

وی با تأکید بر اینکه کار را باید به خود شهروندان سپرد، اظهار داشت: ارائه یک نسخه واحد از بالا به پایین پاسخگوی نیاز تمامی شهروندان نیست. پس بهتر است کانون ها در تمام محلات تشکیل شوند و حمایت بودجه ای و برنامه ای از آنان صورت گیرد، اما مدیریت کار را خود شهروندان متناسب با نیازهای فرهنگی اجتماعی محله شان بر عهده بگیرند.
طلایی افزود : تمام پشتوانه های قانونی کار فراهم است و می توانیم مصوبه انتخاب شهروندان برگزیده محلات را نیز از طریق کانون های محلات اجرایی کنیم تا به امید خدا کم کم شاهد کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی و احیای آموزه های اخلاقی همسایگی در پایتخت ایران اسلامی مان باشیم.
ارتباط دائم با مدیران مجتمع های مسکونی در طرح چهل خانه

در این مراسم همچنین امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طی سخنانی طرح چهل خانه را یکی از بسته های برنامه ای مهم و فراگیر این سازمان در حوزه آیین همسایگی دانست و گفت: در بسته چهل خانه و طرح ترویج آیین همسایگی سعی کرده ایم به تمام ابعاد موضوع توجه کنیم و از همه امکانات و ظرفیت های موجود برای اهداف طرح استفاده نماییم.
وی با اشاره به آغاز فاز نخست طرح از ابتدای سال گذشته اظهار داشت: در مرحله نخست، طرح چهل خانه در 80 مجتمع مسکونی بالای 100 واحد در مناطق مختلف تهران شامل بیش از 1200 بلوک با دربرگیری 34 هزار خانوار تهرانی اجرا شد و در این مجتمع ها با نصب تابلوهای مخصوص اطلاع رسانی، کار توزیع بسته ها و محصولات فرهنگی و آموزشی در حوزه حقوق و تکالیف همسایگی آغاز شد.

خوراکیان تولد باشگاه مدیران مجتمع های مسکونی را یکی از مهم ترین خروجی های این طرح برشمرد و خطاب به مدیران مجتمع ها افزود: از این پس با کمک شما طرح چهل خانه به صورت جدی و مستمر با مشارکت و مدیریت خود شما برگزار خواهد شد و تشکیل این باشگاه و کانون های مدیران مجتمع ها در هر منطقه و محله، تداوم اجرای طرح را برای همیشه تضمین می کند. اگر همکاری شما مدیران مجتمع های مسکونی نباشد این طرح موفق نخواهد شد و همکاری و مشارکت شماست که این طرح را به نقطه مطلوب و به مقصد مورد نظر می رساند.

تجلیل از همیاران آیین همسایگی
در خاتمه این مراسم شماری از شاخص ترین همیاران طرح ترویج آیین همسایگی معرفی و تجلیل شدند. دکتر سید محمود نجاتی حسینی استاد دانشگاه و مدرس کارگاه های ترویج آیین همسایگی، دکتر نادر منصور کیایی نویسنده مجموعه محصولات مکتوب جشنواره چهل خانه و طرح ترویج آیین همسایگی، میرتوحید رضوی کارگردان انیمیشن تهرانی ها، مسعود صفوی تهیه کننده انیمیشن شکرستان، دکتر مجتبی امیری و محمود رضا اسدی نویسندگان کتاب فرهنگ و زندگی در مجتمع های مسکونی، مهدی قلعه تهیه کننده و کارگردان نمایش طنز آپارتمان نشینی و مشکلات شهر تهران، نادر صادقیان پژوهشگر و مؤلف کتاب آپارتمان نشینی و همسایه داری، محمد رفیع ضیایی تصویرگر مجموعه محصولات چهل خانه، حسین گل محمدی روزنامه نگار برتر در حوزه همسایگی و مریم ناگهی نماینده نشریه برتر در انعکاس اخبار همسایگی، چهره هایی بودند که در مراسم افتتاح باشگاه مدیران مجتمع های مسکونی از تلاش آنان تقدیر شد.

گفتنی است جشنواره و طرح فراگیر «چهل خانه» ماهیتی فرهنگی و ترویجی دارد و اهداف آن از طریق نصب تابلو های ویژه فرهنگی و اطلاع رسانی در مجتمع های مسکونی شهر تهران، انتشار و توزیع محصولات فرهنگی هنری، راه اندازی وب سایت اطلاع رسانی و آموزشی، برگزاری مسابقات فرهنگی«چهل خانه» ، تشکیل بانک اطلاعات مجتمع های مسکونی برای ارائه خدمات فرهنگی و راه اندازی باشگاه و کانون های مدیران مجتمع های مسکونی دنبال می شود و دبیرخانه این طرح در فرهنگسرای تهران مستقر است.

دبیرخانه جشنواره " چهل خانه " مستقر در مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22 به نشانی  انتهای بزرگراه حکیم غرب ، سه راه دهکده المپیک ، جنب دبیرستان اندیشه ، بوستان باغ نو ، فرهنگسرای تهران ، با شماره تلفن های44146922- 44143779-44143780-44141133 پاسخ گوی شهروندان است و علاقمندان می توانند اخبار و اطلاعات مربوط  به  جشنواره را به طور کامل و مشروح در سایت "40khooneh.ir   " مشاهده کنند و هم چنین شماره تماس 1837 ، پایگاه اینترنتی www.farhangsara.ir و شماره پیامک 2000183722 در این زمینه در دسترس علاقمندان است.
مطالب مرتبط
نظر شما