دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۵۵
کد خبر: ۶۹۴۲۸
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰
مرکز فرهنگی شهر کتاب از روز بزرگداشت حافظ در سال‌ جاری، در روزهای چهارشنبه، درس‌گفتارهایی را درباره‌ی حافظ با حضور حافظ‌پژوهان و صاحب‌نظران برگزار می‌کند.
به گزارش شهر، علی‌اصغر محمدخانی - معاون فرهنگی شهر کتاب - درباره‌ی برگزاری این درس‌گفتارها گفت: از سال ۱۳۸۵ برنامه‌ی درس‌گفتارهایی درباره‌ی بزرگان ادبیات کلاسیک فارسی به طور مستمر و در روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود و تاکنون نزدیک به ۳۰۰ جلسه درس‌گفتار درباره‌ی مولوی، فردوسی، سعدی، نظامی، عطار و بیهقی برگزار شد که حاصل این درس‌گفتارها گنجینه‌ای بسیار غنی و ارزشمند را برای مخاطبان ادب فارسی فراهم کرده است.

او گفت: با این‌که کارنامه‌ی حافظ‌پژوهی ما تا کنون پربرگ و بار بوده است و حافظ‌شناسان و حافظ‌پژوهان درباره‌ی حافظ و اندیشه‌ها و هنرهای او بسیار سخن‌ گفته‌اند و بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین شاعران اندیشمند جهان محسوب می‌شود، اما باز نکته‌ها و سخن‌های فراوانی درباره‌ی شعر و اندیشه‌ی او می‌توان گفت که تازگی دارد و سخن گفتن از او به سادگی به پایان نمی‌رسد. دیدگاه‌های گوناگونی درباره‌ی شعر او وجود دارد که پایان‌ناپذیر است.

محمدخانی افزود: درس‌گفتارهایی درباره‌ی حافظ بعد از همایش «حافظ و دوستی» از روز چهارشنبه اول آبان‌ماه با حضور دکتر سعید حمیدیان آغاز شده و به ترتیب استادان بهاءالدین خرمشاهی، ابوالحسن نجفی، نصرالله‌ پورجوادی، احمد سمیعی‌ گیلانی، فتح‌الله مجتبایی، اصغر دادبه، سیروس شمیسا، میرجلال‌الدین کزازی، غلامرضا اعوانی و ضیاء موحد در هفته‌های آتی از حافط سخن خواهند گفت و تا سال آینده استادان و حافظ‌پژوهان ایران و دیگر کشورهای جهان در این درس‌گفتارها حاضر می‌شوند و حاصل تازه‌ترین پژوهش‌های خود را با علاقه‌مندان به شعر او در میان خواهند گذاشت.

معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب از پژوهشگران و استادانی که علاقه‌مندند حاصل پژوهش‌های خود را عرضه کنند، دعوت کرد که موضوعات مورد علاقه‌ی خود را برای سخنرانی به معاونت فرهنگی شهر کتاب ارسال کنند تا امکان ارائه‌ی آن برای مخاطبان فراهم شود.

او گفت: در این درس‌گفتارها به طور متناوب از آثار هنرمندان عرصه‌ی موسیقی و سینما نیز بهره‌ می‌بریم.
نظر شما